Opłaty za wodociąg
REKLAMA
REKLAMA
Przedmiotem skargi Prokuratora Rejonowego w B. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi była uchwała podjęta w sprawie określenia warunków przyłączenia się mieszkańców gminy do komunalnej sieci wodociągowej. Adresatem tej uchwały były podmioty korzystające z gminnej sieci wodociągowej na potrzeby socjalne lub gospodarstw rolnych. Adresaci uchwały określeni zostali więc w sposób generalny, a nie imienny. Uchwała, poprzez stanowiący jej integralną część załącznik, nakłada na mieszkańców m.in. obowiązek uiszczenia wskazanej opłaty – koszt partycypacji budowy sieci wodociągowej w wysokości trzech ton żyta. Zaskarżona uchwała dotyczyła więc sytuacji powtarzalnych, a nie jednorazowych. Tym samym miała ona charakter normatywny, generalny i abstrakcyjny.
REKLAMA
Sąd uznał skargę prokuratora za uzasadnioną i stwierdził m.in., że na podstawie przepisów obowiązujących w dacie podjęcia uchwały nie była uprawniona do nakładania obowiązku uiszczenia opłaty za dokonanie przyłączenia do gminnego urządzenia w postaci sieci wodociągowej. Brakowało bowiem przepisu przewidującego takie uprawnienie. Należało więc zaskarżoną uchwałę ocenić jako pozbawioną podstawy prawnej i naruszającą art. 94 konstytucji.
Określenie przez radę opłat w wyznaczonej ściśle wysokości w akcie o charakterze generalnym stanowiło zatem przekroczenie jej ustawowych kompetencji, a tym samym czyniło kontrolowaną uchwałę pozbawioną podstawy prawnej.
sygn. akt II SA/Łd 1328/12
REKLAMA
REKLAMA