REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za odpady z budynku urzędu gminy też trzeba zapłacić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Górski
Za odpady z urzędu gminy trzeba zapłacić. /Fot. Fotolia
Za odpady z urzędu gminy trzeba zapłacić. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy podjęła uchwałę o odbieraniu odpadów z nieruchomości innych niż zamieszkane. Zorganizowany w gminie system gospodarowania odpadami przewiduje konieczność segregowania odpadów. Czy także za odpady powstające w budynku urzędu gminy należy wnosić stosowne opłaty?

REKLAMA

Korzystając z możliwości, jakie daje znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, rada gminy podjęła uchwałę o odbieraniu odpadów z nieruchomości innych niż zamieszkane. Zorganizowany w gminie system gospodarowania odpadami przewiduje konieczność segregowania odpadów na frakcje: papieru, szkła, plastiku, odpadów biodegradowalnych oraz odpadów zmieszanych. Czy wobec tego także za odpady powstające w budynku urzędu gminy powinny być wnoszone stosowne opłaty?

Odpowiedź

W sytuacji gdy gmina postanowi o odbieraniu odpadów z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, odpady komunalne powinny być odbierane także z budynku urzędu gminy. Wówczas powinna być również złożona deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami za tę nieruchomość, a następnie wnoszone opłaty – według stawki niższej, jeżeli odpady są selektywnie zbierane, lub stawki wyższej, gdy brak jest segregacji.

Zobacz również serwis: Podatki

Uzasadnienie

REKLAMA

Zgodnie z art. 6c ust.1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.), gminy mają obowiązek zorganizowania odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Ponadto rada gminy ma możliwość, by w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (art. 6c ust. 2 u.c.p.g.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają niewątpliwie odpady komunalne (np. z faktu zatrudniania pracowników, sprzątania pomieszczeń), trzeba uznać nieruchomość zabudowaną budynkiem urzędu gminy. Wiążą się z tym konsekwencje wynikające z u.c.p.g.: złożenia dla tej nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6m u.c.p.g.) oraz wnoszenia tej opłaty (art. 6h u.c.p.g.). Jeżeli w urzędzie gminy odpady są segregowane, co powinno być regułą, zwłaszcza w siedzibie organów odpowiedzialnych za gospodarkę odpadami komunalnymi, do obliczenia opłaty należy zastosować niższą stawkę.

Polecamy także: Czy zaokrąglać opłatę śmieciową - sprzeczne interpretacje przepisów

Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami powinna podpisać osoba sprawująca pieczę nad budynkiem urzędu, według wewnętrznych uregulowań gminy w tym zakresie, względnie wójt (jako organ gminy, dokonujący czynności prawnych w ramach zwykłego zarządu mieniem gminnym).

Konstruując plan finansowy urzędu, należy więc zaplanować w odpowiedniej wielkości środki finansowe na pokrycie wydatków związanych z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Natomiast w oszacowaniu ilości odpadów, które powstaną, najlepiej posiłkować się wielkościami, jakie wynikały z wcześniejszych umów na odbieranie odpadów komunalnych.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

Czy zmiana normy dobowej pracownika wpływa na wymiar urlopu? [Przykład]

W trakcie roku kalendarzowego może zmienić się dobowa norma czasu pracy. Często dotyczy to pracowników, przedkładających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

Kto w 2025 r. ma prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? [LISTA]

Standardowo pracownicy mogą skorzystać z puli 20 albo 26 dni urlopu w ciągu roku. Niektórym przysługuje urlop w dłuższym wymiarze. Co to za grupy? Na jakich zasadach przysługuje dodatkowy urlop w 2025 r.? Czy będą kolejne przywileje?

REKLAMA

Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

REKLAMA