| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > Pozostałe podatki i opłaty > Za odpady z budynku urzędu gminy też trzeba zapłacić

Za odpady z budynku urzędu gminy też trzeba zapłacić

Rada gminy podjęła uchwałę o odbieraniu odpadów z nieruchomości innych niż zamieszkane. Zorganizowany w gminie system gospodarowania odpadami przewiduje konieczność segregowania odpadów. Czy także za odpady powstające w budynku urzędu gminy należy wnosić stosowne opłaty?

Korzystając z możliwości, jakie daje znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, rada gminy podjęła uchwałę o odbieraniu odpadów z nieruchomości innych niż zamieszkane. Zorganizowany w gminie system gospodarowania odpadami przewiduje konieczność segregowania odpadów na frakcje: papieru, szkła, plastiku, odpadów biodegradowalnych oraz odpadów zmieszanych. Czy wobec tego także za odpady powstające w budynku urzędu gminy powinny być wnoszone stosowne opłaty?

Odpowiedź

W sytuacji gdy gmina postanowi o odbieraniu odpadów z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, odpady komunalne powinny być odbierane także z budynku urzędu gminy. Wówczas powinna być również złożona deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami za tę nieruchomość, a następnie wnoszone opłaty – według stawki niższej, jeżeli odpady są selektywnie zbierane, lub stawki wyższej, gdy brak jest segregacji.

Zobacz również serwis: Podatki

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 6c ust.1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.), gminy mają obowiązek zorganizowania odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Ponadto rada gminy ma możliwość, by w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (art. 6c ust. 2 u.c.p.g.).

Za nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają niewątpliwie odpady komunalne (np. z faktu zatrudniania pracowników, sprzątania pomieszczeń), trzeba uznać nieruchomość zabudowaną budynkiem urzędu gminy. Wiążą się z tym konsekwencje wynikające z u.c.p.g.: złożenia dla tej nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6m u.c.p.g.) oraz wnoszenia tej opłaty (art. 6h u.c.p.g.). Jeżeli w urzędzie gminy odpady są segregowane, co powinno być regułą, zwłaszcza w siedzibie organów odpowiedzialnych za gospodarkę odpadami komunalnymi, do obliczenia opłaty należy zastosować niższą stawkę.

Polecamy także: Czy zaokrąglać opłatę śmieciową - sprzeczne interpretacje przepisów

Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami powinna podpisać osoba sprawująca pieczę nad budynkiem urzędu, według wewnętrznych uregulowań gminy w tym zakresie, względnie wójt (jako organ gminy, dokonujący czynności prawnych w ramach zwykłego zarządu mieniem gminnym).

Konstruując plan finansowy urzędu, należy więc zaplanować w odpowiedniej wielkości środki finansowe na pokrycie wydatków związanych z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Natomiast w oszacowaniu ilości odpadów, które powstaną, najlepiej posiłkować się wielkościami, jakie wynikały z wcześniejszych umów na odbieranie odpadów komunalnych.

Podstawa prawna:

Czytaj także

Aktualizacja: 15.05.2014

Autor:

specjalista w zakresie prawa administracyjnego, prawa ochrony środowiska i gospodarki odpadami

Źródło:

Gazeta Samorządu i Administracji

Zdjęcia

Za odpady z urzędu gminy trzeba zapłacić. /Fot. Fotolia
Za odpady z urzędu gminy trzeba zapłacić. /Fot. Fotolia

Praktyczny leksykon VAT 2018 Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT103.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Ministerstwo Sprawiedliwości

Patron merytoryczny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »