Kategorie

Opłata za utraconą wodę jeszcze w 2016 r.

Mirowska-Łoskot Urszula
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Opłata za utraconą wodę/ Fot. Fotolia
Ministerstwo Środowiska chce wprowadzić opłatę za utraconą wodę jeszcze w 2016 r. Nowe przepisy miałyby przeciwdziałać suszy. Jak pomysł oceniają samorządy?

Nowa opłata pomoże przeciwdziałać suszy

Ministerstwo Środowiska proponuje wprowadzenie nowej opłaty – za utraconą wodę. Samorządy mogłyby nakładać ją na właścicieli lub zarządców terenów, którzy nie zapewnią odpowiednich instalacji służących retencji (np. drenażu czy zbiorników).

– Chcemy, aby miasta nie tylko zapewniały szybki i bezpieczny odpływ wód opadowych z terenów zurbanizowanych, ale aby te wody zatrzymać i powoli oddawać środowisku – wyjaśnia Jacek Krzemiński, rzecznik Ministerstwa Środowiska. Opłata miałaby być wprowadzona nowelizacją ustawy z 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 469 ze zm.). Resort zakłada, że wejdzie ona w życie jeszcze w czerwcu. ©?

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Albo wysiłek, albo pieniądze

Zdaniem resortu środowiska miasta muszą prowadzić taką politykę przestrzenną, aby zatrzymać wody opadowe. Przykładowo nie zrzucać jej od razu do rzeki, zwiększając zagrożenie powodziowe miejscowości położonych poniżej, a zatrzymać ją i powoli oddawać środowisku. – Głównym celem wprowadzenia opłat za utraconą wodę jest zmobilizowanie samorządów do zorganizowania sprawniejszej retencji. Chodzi o to, aby inwestycje, które utrudniają wsiąkanie wody w glebę (takie jak np. duże hale handlowe, wybetonowane parkingi itp.) miały także odpowiednie instalacje służące retencji. Jeśli ich nie będzie, nałożona zostanie opłata – dodaje Jacek Krzemiński.

Zapobieganie suszy

Samorządy ogólnie dobrze oceniają propozycję resortu, choć mają do niej uwagi.

Reklama

– Zmiany klimatu były mocno odczuwalne już w ubiegłym roku, kiedy susza spowodowała utrudnienia w poborze wody. Retencjonowanie wody opadowej i późniejsze jej wykorzystywanie w okresach suszy – zamiast wodociągowej – powinno być powszechne – uważa Tomasz Jankowski, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu.

Dlatego ze zrozumieniem odnosi się do rządowych planów. – Propozycja Ministerstwa Środowiska, dotycząca zmiany prawa wodnego, na pewno przyśpieszy prace samorządów nad wdrożeniem systemów gospodarowania wodami opadowymi. Obecnie we współpracy z wydziałem inżynierii miejskiej Urzędu Miasta opracowujemy projekt takiego systemu dla Wrocławia. Zagadnienia retencjonowania wód opadowych są jednym z jego filarów – dodaje Tomasz Jankowski.

Podobnie uważa Maciej Lorek, dyrektor wydziału środowiska Urzędu Miasta Gdańsk. – Rozwiązanie to jest w mojej ocenie pozytywną inicjatywą pod kilkoma warunkami. Najważniejszym jest integracja gospodarki wodnej. Samorządy powinny być jednym z jej elementów. Rozwiązanie to będzie również bodźcem ekonomicznym dla inwestorów, aby angażowali środki w retencję wodną – uważa Maciej Lorek.

– Propozycje wpisują się w racjonalny z ekonomicznego punktu widzenia trend ograniczania efektów zewnętrznych, tzn. przenoszenia kosztów lub korzyści wynikających z działalności jednego podmiotu na inne, bez odpowiedniej rekompensaty. Sama idea zatem jest warta rozważenia – wtóruje im Grzegorz Kubalski ze Związku Powiatów Polskich.

Zobacz również: Pełnomocnictwo ogólne w Ordynacji podatkowej - zmiany od 1 lipca 2016 r.

Mało konkretów

Reklama

Natomiast Andrzej Łazęcki, zastępca dyrektora wydziału gospodarki komunalnej w Urzędzie Miasta Krakowa wskazuje, że zapewnienie finansowania inwestycji i utrzymania budowli służących zabezpieczeniu przeciwpowodziowemu wymaga rozwiązania systemowego.

– Zbieraniu funduszy na ten cel może służyć zarówno tzw. obecna opłata deszczowa, jak i proponowana opłata za brak retencji wód opadowych. Inaczej byłby to kolejny podatek – zauważa Andrzej Łazęcki. Dodaje, że na terenie Krakowa nakaz gromadzenia wód opadowych jest zapisany w planach zagospodarowania przestrzennego, występuje również w warunkach technicznych odprowadzenia wód opadowych. – Zatem owa opłata prawdopodobnie nie byłaby szczególnie uciążliwa – ocenia.

Ekspertów martwi jednak znikoma ilość informacji, które udziela resort na temat planowanego rozwiązania.

– Nie sposób odnieść się bezpośrednio do planowanego sposobu realizacji nowych rozwiązań. W oparciu o zapowiedzi płynące z Ministerstwa Środowiska nie można ustalić ani zakresu podmiotowego, ani też zakresu przedmiotowego przewidywanej opłaty za utraconą wodę – narzeka Kubalski.

Resort środowiska podkreśla jednak, że na razie nie chce mówić o szczegółach, bo nad nimi pracuje.

– Na tym etapie procedowania nowego prawa wodnego nie ma jeszcze określonych ani wysokości opłat, ani kryteriów ich nakładania. Natomiast na pewno musimy zadbać o retencję, tak na terenach rolniczych, jak i na terenach zurbanizowanych. Dlatego też chcemy, aby takie zapisy w projekcie nowego prawa wodnego się znalazły – informuje Jacek Krzemiński. ©?

OPINIA EKSPERTA

Maciej Kiełbus partner w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu

Należy zgodzić się z przedstawicielami Ministerstwa Środowiska, iż konieczne jest podjęcie działań zmierzających do racjonalizacji korzystania z zasobów wodnych w Polsce, zwłaszcza na obszarach zurbanizowanych. Poważne wątpliwości budzi jednak koncepcja wprowadzania nowych instrumentów prawnych, jak na przykład zapowiadana przez resort tzw. opłata za utraconą wodę. Ministerstwo w pierwszej kolejności powinno podjąć działania zmierzające do usprawnienia obecnie obowiązujących rozwiązań prawnych i wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych, które im towarzyszą. Przykładem mogą być przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy. To właśnie na ich podstawie możliwe jest wprowadzanie opłat za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych, które zachęcać mają właścicieli nieruchomości do gromadzenia i ponownego wykorzystywania deszczówki. Pomimo zalet tego rozwiązania gminy obawiają się niekorzystnych rozstrzygnięć sądów administracyjnych, które z uwagi na nieprecyzyjne przepisy kwestionują podejmowane w tym zakresie uchwały. Co więcej, sądy administracyjne wielokrotnie odmawiały zastosowania przepisów rozporządzenia ministra budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, uznając, iż zawarte w nim przepisy dotyczące opłat za deszczówkę są niezgodne z ustawą. Mimo tego rozporządzenie w niezmienionym brzmieniu nadal obowiązuje. Resort środowiska powinien w tym zakresie wykorzystać opinie i analizy przygotowane przez środowiska samorządowe, w tym Związek Miast Polskich, na zlecenie którego opracowany został projekt nowelizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, mający wyeliminować przedmiotowe wątpliwości prawne. Podsumowując – zanim Ministerstwo Środowiska zacznie rozliczać gminy z gospodarowania zasobami wodnymi, w pierwszej kolejności powinno wyposażyć je w skuteczne narzędzia służące realizacji nakładanych na nie zadań. Bez tego system kar pełnić będzie wyłącznie funkcję represyjną, nie przekładając się na osiągnięcie zakładanych rezultatów środowiskowych.

KOMENTARZ

Więcej trawy, mniej betonu

Zofia Jóźwiak redaktor prowadząca dodatek Samorząd i Administracja

Nie wierzę, że magia kolejnych przepisów zachęcających tym razem do retencjonowania wody zadziała. Świadomość tego, że takie działanie to w Polsce szczególnie ważna sprawa, gdyż należymy do najuboższych w te zasoby krajów w Europie, zanikła, moim zdaniem, ponad 30 lat temu. Bo kryzys, bo liberalna gospodarka, bo planowanie przestrzenne straciło na znaczeniu. Bo wreszcie to, co nie jest zakazane przepisami, zwłaszcza w stosunku do własności nieruchomości jest dozwolone. Ostrzeżenia przyrodników czy inżynierów, że tak nie można, nie były i nie są brane pod uwagę. I patrząc dzisiaj, w jakim tempie wykłada się kostką czy betonuje za unijne pieniądze kolejne połacie naszych miast czy wsi – prawdopodobnie nie będą brane. Parę lat temu włodarze oburzali się na to, że mieliby partycypować w melioracjach wodnych. Na własne uszy słyszałam tłumaczenia jednego ze stołecznych urzędników po wielkiej burzy, że zalaniu piwnic i podwórek są winni mieszkańcy bloku. Bo nie dbają o swój kanał melioracyjny. Tłumaczenie, że wlewa się do niego woda ze świeżo wyasfaltowanej ulicy i wybetonowanych obiektów, które powstały nieco wyżej, w ogóle do przedstawiciela lokalnej władzy nie trafiało. A to ten sam problem z retencją, tylko od drugiej strony. Czas nauczyć Polaków, że niekontrolowany rozwój i stosowanie wyłącznie prawa, w tym niestety prawa silniejszego, nie prowadzi do pozytywnych zmian. Do tego potrzebna jest przede wszystkim szeroko zakrojona akcja edukacyjna. W szkołach, w mediach, na festynach, a przede wszystkim w działaniach za publiczne pieniądze. Jeszcze intensywniejsza niż w kwestii segregacji odpadów. Zacząć tłumaczyć trzeba od tego, że więcej kostki Bauma czy betonu wcale nie świadczy o nowoczesności.

Oprac. Urszula Mirowska-Łoskot

Polecamy serwis: Podatki

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    13 cze 2021
    Zakres dat:

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?

    Młodzieżowy budżet obywatelski

    W mieście realizowany jest budżet obywatelski, którego pula środków podzielona jest na zadania osiedlowe oraz ogólnomiejskie. Czy możliwe jest utworzenie odrębnego młodzieżowego budżetu obywatelskiego, jeśli w mieście obowiązuje uchwała, zgodnie z którą mieszkańcy - bez względu na wiek - mogą zgłaszać swoje pomysły do realizacji? Młodzieżowy budżet obywatelski byłby skierowany do ściśle określonej grupy mieszkańców - tylko tych w wieku uczniów szkół ponadpodstawowych. Czy wprowadzenie młodzieżowego budżetu obywatelskiego powinno mieć formę zarządzenia prezydenta miasta czy uchwały?

    Nowe formularze sprawozdań dla samorządowych jednostek z osobowością prawną

    Na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano nowe formularze sprawozdań Rb-N, Rb-Z dedykowane dla samorządowych jednostek z osobowością prawną (instytucji kultury, sp zoz, samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw).