REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata za utraconą wodę jeszcze w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Opracowała Urszula Mirowska-Łoskot
Opłata za utraconą wodę/ Fot. Fotolia
Opłata za utraconą wodę/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Środowiska chce wprowadzić opłatę za utraconą wodę jeszcze w 2016 r. Nowe przepisy miałyby przeciwdziałać suszy. Jak pomysł oceniają samorządy?

Nowa opłata pomoże przeciwdziałać suszy

Ministerstwo Środowiska proponuje wprowadzenie nowej opłaty – za utraconą wodę. Samorządy mogłyby nakładać ją na właścicieli lub zarządców terenów, którzy nie zapewnią odpowiednich instalacji służących retencji (np. drenażu czy zbiorników).

REKLAMA

– Chcemy, aby miasta nie tylko zapewniały szybki i bezpieczny odpływ wód opadowych z terenów zurbanizowanych, ale aby te wody zatrzymać i powoli oddawać środowisku – wyjaśnia Jacek Krzemiński, rzecznik Ministerstwa Środowiska. Opłata miałaby być wprowadzona nowelizacją ustawy z 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 469 ze zm.). Resort zakłada, że wejdzie ona w życie jeszcze w czerwcu. ©?

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Albo wysiłek, albo pieniądze

Zdaniem resortu środowiska miasta muszą prowadzić taką politykę przestrzenną, aby zatrzymać wody opadowe. Przykładowo nie zrzucać jej od razu do rzeki, zwiększając zagrożenie powodziowe miejscowości położonych poniżej, a zatrzymać ją i powoli oddawać środowisku. – Głównym celem wprowadzenia opłat za utraconą wodę jest zmobilizowanie samorządów do zorganizowania sprawniejszej retencji. Chodzi o to, aby inwestycje, które utrudniają wsiąkanie wody w glebę (takie jak np. duże hale handlowe, wybetonowane parkingi itp.) miały także odpowiednie instalacje służące retencji. Jeśli ich nie będzie, nałożona zostanie opłata – dodaje Jacek Krzemiński.

Zapobieganie suszy

Samorządy ogólnie dobrze oceniają propozycję resortu, choć mają do niej uwagi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

– Zmiany klimatu były mocno odczuwalne już w ubiegłym roku, kiedy susza spowodowała utrudnienia w poborze wody. Retencjonowanie wody opadowej i późniejsze jej wykorzystywanie w okresach suszy – zamiast wodociągowej – powinno być powszechne – uważa Tomasz Jankowski, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu.

Dlatego ze zrozumieniem odnosi się do rządowych planów. – Propozycja Ministerstwa Środowiska, dotycząca zmiany prawa wodnego, na pewno przyśpieszy prace samorządów nad wdrożeniem systemów gospodarowania wodami opadowymi. Obecnie we współpracy z wydziałem inżynierii miejskiej Urzędu Miasta opracowujemy projekt takiego systemu dla Wrocławia. Zagadnienia retencjonowania wód opadowych są jednym z jego filarów – dodaje Tomasz Jankowski.

Podobnie uważa Maciej Lorek, dyrektor wydziału środowiska Urzędu Miasta Gdańsk. – Rozwiązanie to jest w mojej ocenie pozytywną inicjatywą pod kilkoma warunkami. Najważniejszym jest integracja gospodarki wodnej. Samorządy powinny być jednym z jej elementów. Rozwiązanie to będzie również bodźcem ekonomicznym dla inwestorów, aby angażowali środki w retencję wodną – uważa Maciej Lorek.

– Propozycje wpisują się w racjonalny z ekonomicznego punktu widzenia trend ograniczania efektów zewnętrznych, tzn. przenoszenia kosztów lub korzyści wynikających z działalności jednego podmiotu na inne, bez odpowiedniej rekompensaty. Sama idea zatem jest warta rozważenia – wtóruje im Grzegorz Kubalski ze Związku Powiatów Polskich.

Zobacz również: Pełnomocnictwo ogólne w Ordynacji podatkowej - zmiany od 1 lipca 2016 r.

Mało konkretów

Natomiast Andrzej Łazęcki, zastępca dyrektora wydziału gospodarki komunalnej w Urzędzie Miasta Krakowa wskazuje, że zapewnienie finansowania inwestycji i utrzymania budowli służących zabezpieczeniu przeciwpowodziowemu wymaga rozwiązania systemowego.

– Zbieraniu funduszy na ten cel może służyć zarówno tzw. obecna opłata deszczowa, jak i proponowana opłata za brak retencji wód opadowych. Inaczej byłby to kolejny podatek – zauważa Andrzej Łazęcki. Dodaje, że na terenie Krakowa nakaz gromadzenia wód opadowych jest zapisany w planach zagospodarowania przestrzennego, występuje również w warunkach technicznych odprowadzenia wód opadowych. – Zatem owa opłata prawdopodobnie nie byłaby szczególnie uciążliwa – ocenia.

Ekspertów martwi jednak znikoma ilość informacji, które udziela resort na temat planowanego rozwiązania.

– Nie sposób odnieść się bezpośrednio do planowanego sposobu realizacji nowych rozwiązań. W oparciu o zapowiedzi płynące z Ministerstwa Środowiska nie można ustalić ani zakresu podmiotowego, ani też zakresu przedmiotowego przewidywanej opłaty za utraconą wodę – narzeka Kubalski.

Resort środowiska podkreśla jednak, że na razie nie chce mówić o szczegółach, bo nad nimi pracuje.

– Na tym etapie procedowania nowego prawa wodnego nie ma jeszcze określonych ani wysokości opłat, ani kryteriów ich nakładania. Natomiast na pewno musimy zadbać o retencję, tak na terenach rolniczych, jak i na terenach zurbanizowanych. Dlatego też chcemy, aby takie zapisy w projekcie nowego prawa wodnego się znalazły – informuje Jacek Krzemiński. ©?

OPINIA EKSPERTA

Maciej Kiełbus partner w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu

Należy zgodzić się z przedstawicielami Ministerstwa Środowiska, iż konieczne jest podjęcie działań zmierzających do racjonalizacji korzystania z zasobów wodnych w Polsce, zwłaszcza na obszarach zurbanizowanych. Poważne wątpliwości budzi jednak koncepcja wprowadzania nowych instrumentów prawnych, jak na przykład zapowiadana przez resort tzw. opłata za utraconą wodę. Ministerstwo w pierwszej kolejności powinno podjąć działania zmierzające do usprawnienia obecnie obowiązujących rozwiązań prawnych i wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych, które im towarzyszą. Przykładem mogą być przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy. To właśnie na ich podstawie możliwe jest wprowadzanie opłat za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych, które zachęcać mają właścicieli nieruchomości do gromadzenia i ponownego wykorzystywania deszczówki. Pomimo zalet tego rozwiązania gminy obawiają się niekorzystnych rozstrzygnięć sądów administracyjnych, które z uwagi na nieprecyzyjne przepisy kwestionują podejmowane w tym zakresie uchwały. Co więcej, sądy administracyjne wielokrotnie odmawiały zastosowania przepisów rozporządzenia ministra budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, uznając, iż zawarte w nim przepisy dotyczące opłat za deszczówkę są niezgodne z ustawą. Mimo tego rozporządzenie w niezmienionym brzmieniu nadal obowiązuje. Resort środowiska powinien w tym zakresie wykorzystać opinie i analizy przygotowane przez środowiska samorządowe, w tym Związek Miast Polskich, na zlecenie którego opracowany został projekt nowelizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, mający wyeliminować przedmiotowe wątpliwości prawne. Podsumowując – zanim Ministerstwo Środowiska zacznie rozliczać gminy z gospodarowania zasobami wodnymi, w pierwszej kolejności powinno wyposażyć je w skuteczne narzędzia służące realizacji nakładanych na nie zadań. Bez tego system kar pełnić będzie wyłącznie funkcję represyjną, nie przekładając się na osiągnięcie zakładanych rezultatów środowiskowych.

KOMENTARZ

Więcej trawy, mniej betonu

Zofia Jóźwiak redaktor prowadząca dodatek Samorząd i Administracja

Nie wierzę, że magia kolejnych przepisów zachęcających tym razem do retencjonowania wody zadziała. Świadomość tego, że takie działanie to w Polsce szczególnie ważna sprawa, gdyż należymy do najuboższych w te zasoby krajów w Europie, zanikła, moim zdaniem, ponad 30 lat temu. Bo kryzys, bo liberalna gospodarka, bo planowanie przestrzenne straciło na znaczeniu. Bo wreszcie to, co nie jest zakazane przepisami, zwłaszcza w stosunku do własności nieruchomości jest dozwolone. Ostrzeżenia przyrodników czy inżynierów, że tak nie można, nie były i nie są brane pod uwagę. I patrząc dzisiaj, w jakim tempie wykłada się kostką czy betonuje za unijne pieniądze kolejne połacie naszych miast czy wsi – prawdopodobnie nie będą brane. Parę lat temu włodarze oburzali się na to, że mieliby partycypować w melioracjach wodnych. Na własne uszy słyszałam tłumaczenia jednego ze stołecznych urzędników po wielkiej burzy, że zalaniu piwnic i podwórek są winni mieszkańcy bloku. Bo nie dbają o swój kanał melioracyjny. Tłumaczenie, że wlewa się do niego woda ze świeżo wyasfaltowanej ulicy i wybetonowanych obiektów, które powstały nieco wyżej, w ogóle do przedstawiciela lokalnej władzy nie trafiało. A to ten sam problem z retencją, tylko od drugiej strony. Czas nauczyć Polaków, że niekontrolowany rozwój i stosowanie wyłącznie prawa, w tym niestety prawa silniejszego, nie prowadzi do pozytywnych zmian. Do tego potrzebna jest przede wszystkim szeroko zakrojona akcja edukacyjna. W szkołach, w mediach, na festynach, a przede wszystkim w działaniach za publiczne pieniądze. Jeszcze intensywniejsza niż w kwestii segregacji odpadów. Zacząć tłumaczyć trzeba od tego, że więcej kostki Bauma czy betonu wcale nie świadczy o nowoczesności.

Oprac. Urszula Mirowska-Łoskot

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

Ważne terminy w sprawozdawczości JST [III kwartał 2025]

Już w lipcu jednostki samorządowe czeka sporo obowiązków. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Jakie są najważniejsze terminy? Oto wykaz!

Czy zmiana normy dobowej pracownika wpływa na wymiar urlopu? [Przykład]

W trakcie roku kalendarzowego może zmienić się dobowa norma czasu pracy. Często dotyczy to pracowników, przedkładających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

Kto w 2025 r. ma prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego? [LISTA]

Standardowo pracownicy mogą skorzystać z puli 20 albo 26 dni urlopu w ciągu roku. Niektórym przysługuje urlop w dłuższym wymiarze. Co to za grupy? Na jakich zasadach przysługuje dodatkowy urlop w 2025 r.? Czy będą kolejne przywileje?

REKLAMA

Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

REKLAMA