REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwo ogólne w Ordynacji podatkowej - zmiany od 1 lipca 2016 r.

Krzysztof Grochowski
Krzysztof Grochowski
Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Pełnomocnik, Ordynacja podatkowa/ Fot. Fotolia
Pełnomocnik, Ordynacja podatkowa/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zakresie wprowadzenia instytucji pełnomocnika ogólnego do przepisów Ordynacji podatkowej wejdą w życie z dniem 1 lipca 2016 r. Nowe przepisy mają na celu uproszczenie sytuacji pełnomocnika oraz strony, którą reprezentuje.

Pełnomocnictwo ogólne w Ordynacji podatkowej

Dotychczas Ordynacja podatkowa jedynie w ograniczonym zakresie regulowała zasady udzielania pełnomocnictw oraz funkcjonowania pełnomocnika podczas postępowań podatkowych oraz kontrolnych prowadzonych przez organy podatkowe. Z początkiem 2016 r. sytuacja ta uległa zmianie – Ustawodawca znowelizował przepisy Ordynacji podatkowej i wprowadził do niej nowy rozdział 3a poświęcony wyłącznie pełnomocnictwom.

REKLAMA

W tym artykule omawiam najistotniejszą w mojej opinii zmianę, jaką jest wprowadzenie instytucji pełnomocnika ogólnego do przepisów Ordynacji. W tym zakresie omawiane przepisy wejdą w życie z dniem 1 lipca 2016 r.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

REKLAMA

Nowelizacja przepisów w zakresie pełnomocnictwa ogólnego ma na celu uproszczenie sytuacji pełnomocnika oraz strony, którą reprezentuje. Dotychczas pełnomocnik zobowiązany był do przedłożenia udzielonego mu pełnomocnictwa lub jego urzędowo poświadczonej kopii do każdej prowadzonej sprawy, co komplikowało procedurę podatkową oraz zwiększało jej koszty. Nowy typ pełnomocnictwa upoważni pełnomocnika ogólnego do reprezentowania stron postępowania i podejmowania czynności w ich imieniu we wszystkich sprawach podatkowych, jak również innych sprawach, w których właściwe są organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. Oznacza to, że taki pełnomocnik będzie mógł podejmować w imieniu swojego mocodawcy czynności zarówno w postępowaniu podatkowym w przedmiocie podatku od nieruchomości oraz w postępowaniu kontrolnym w przedmiocie kontroli rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku od towarów i usług. Pełnomocnictwo ogólne będzie zwolnione od opłaty skarbowej, a organ podatkowy w razie potrzeby sam będzie dołączał do akt sprawy wydruk takiego pełnomocnictwa oraz zawiadomienie o zmianie jego zakresu, odwołaniu lub wypowiedzeniu.

Powyższe związane jest również z powstaniem nowej instytucji o nazwie Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych (dalej: Centralny Rejestr). Centralny Rejestr będzie prowadzony przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, a dostęp do niego będą miały organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. Wpisy w Centralnym Rejestrze będą dokonywane jedynie na podstawie dokumentu elektronicznego, sporządzonego według ustanowionego wzoru, chyba że podczas funkcjonowania Centralnego Rejestru wystąpią problemy techniczne uniemożliwiające złożenie lub odwołanie pełnomocnictwa. Za zgłoszenie pełnomocnictwa ogólnego do Centralnego Rejestru oraz zawiadomienia o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu odpowiedzialny będzie mocodawca, chyba że czynności tych dokonywać będzie profesjonalny pełnomocnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawodawca przewidział również inny sposób zgłoszenia pełnomocnictwa ogólnego. Pełnomocnictwo takie będzie można także zgłosić za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG). Ze wskazanej ewidencji informacja o takim pełnomocnictwie zostanie następnie przesłana do Centralnego Rejestru. Taka forma ułatwi niewątpliwie zgłoszenie pełnomocnictwa tym podmiotom, które podlegają wpisowi do CEIDG.

Autor: Krzysztof Grochowski

KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

KSP TAX BLOG

Zobacz również:  Ordynacja podatkowa 2016 - elektroniczne doręczanie pism

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    REKLAMA

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    REKLAMA