REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwo ogólne w Ordynacji podatkowej - zmiany od 1 lipca 2016 r.

Krzysztof Grochowski
Krzysztof Grochowski
Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Pełnomocnik, Ordynacja podatkowa/ Fot. Fotolia
Pełnomocnik, Ordynacja podatkowa/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zakresie wprowadzenia instytucji pełnomocnika ogólnego do przepisów Ordynacji podatkowej wejdą w życie z dniem 1 lipca 2016 r. Nowe przepisy mają na celu uproszczenie sytuacji pełnomocnika oraz strony, którą reprezentuje.

Pełnomocnictwo ogólne w Ordynacji podatkowej

Dotychczas Ordynacja podatkowa jedynie w ograniczonym zakresie regulowała zasady udzielania pełnomocnictw oraz funkcjonowania pełnomocnika podczas postępowań podatkowych oraz kontrolnych prowadzonych przez organy podatkowe. Z początkiem 2016 r. sytuacja ta uległa zmianie – Ustawodawca znowelizował przepisy Ordynacji podatkowej i wprowadził do niej nowy rozdział 3a poświęcony wyłącznie pełnomocnictwom.

REKLAMA

REKLAMA

W tym artykule omawiam najistotniejszą w mojej opinii zmianę, jaką jest wprowadzenie instytucji pełnomocnika ogólnego do przepisów Ordynacji. W tym zakresie omawiane przepisy wejdą w życie z dniem 1 lipca 2016 r.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Nowelizacja przepisów w zakresie pełnomocnictwa ogólnego ma na celu uproszczenie sytuacji pełnomocnika oraz strony, którą reprezentuje. Dotychczas pełnomocnik zobowiązany był do przedłożenia udzielonego mu pełnomocnictwa lub jego urzędowo poświadczonej kopii do każdej prowadzonej sprawy, co komplikowało procedurę podatkową oraz zwiększało jej koszty. Nowy typ pełnomocnictwa upoważni pełnomocnika ogólnego do reprezentowania stron postępowania i podejmowania czynności w ich imieniu we wszystkich sprawach podatkowych, jak również innych sprawach, w których właściwe są organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. Oznacza to, że taki pełnomocnik będzie mógł podejmować w imieniu swojego mocodawcy czynności zarówno w postępowaniu podatkowym w przedmiocie podatku od nieruchomości oraz w postępowaniu kontrolnym w przedmiocie kontroli rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku od towarów i usług. Pełnomocnictwo ogólne będzie zwolnione od opłaty skarbowej, a organ podatkowy w razie potrzeby sam będzie dołączał do akt sprawy wydruk takiego pełnomocnictwa oraz zawiadomienie o zmianie jego zakresu, odwołaniu lub wypowiedzeniu.

REKLAMA

Powyższe związane jest również z powstaniem nowej instytucji o nazwie Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych (dalej: Centralny Rejestr). Centralny Rejestr będzie prowadzony przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, a dostęp do niego będą miały organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. Wpisy w Centralnym Rejestrze będą dokonywane jedynie na podstawie dokumentu elektronicznego, sporządzonego według ustanowionego wzoru, chyba że podczas funkcjonowania Centralnego Rejestru wystąpią problemy techniczne uniemożliwiające złożenie lub odwołanie pełnomocnictwa. Za zgłoszenie pełnomocnictwa ogólnego do Centralnego Rejestru oraz zawiadomienia o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu odpowiedzialny będzie mocodawca, chyba że czynności tych dokonywać będzie profesjonalny pełnomocnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawodawca przewidział również inny sposób zgłoszenia pełnomocnictwa ogólnego. Pełnomocnictwo takie będzie można także zgłosić za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG). Ze wskazanej ewidencji informacja o takim pełnomocnictwie zostanie następnie przesłana do Centralnego Rejestru. Taka forma ułatwi niewątpliwie zgłoszenie pełnomocnictwa tym podmiotom, które podlegają wpisowi do CEIDG.

Autor: Krzysztof Grochowski

KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

KSP TAX BLOG

Zobacz również:  Ordynacja podatkowa 2016 - elektroniczne doręczanie pism

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA