REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwo ogólne w Ordynacji podatkowej - zmiany od 1 lipca 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Grochowski
Krzysztof Grochowski
Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Pełnomocnik, Ordynacja podatkowa/ Fot. Fotolia
Pełnomocnik, Ordynacja podatkowa/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zakresie wprowadzenia instytucji pełnomocnika ogólnego do przepisów Ordynacji podatkowej wejdą w życie z dniem 1 lipca 2016 r. Nowe przepisy mają na celu uproszczenie sytuacji pełnomocnika oraz strony, którą reprezentuje.

Pełnomocnictwo ogólne w Ordynacji podatkowej

Dotychczas Ordynacja podatkowa jedynie w ograniczonym zakresie regulowała zasady udzielania pełnomocnictw oraz funkcjonowania pełnomocnika podczas postępowań podatkowych oraz kontrolnych prowadzonych przez organy podatkowe. Z początkiem 2016 r. sytuacja ta uległa zmianie – Ustawodawca znowelizował przepisy Ordynacji podatkowej i wprowadził do niej nowy rozdział 3a poświęcony wyłącznie pełnomocnictwom.

REKLAMA

REKLAMA

W tym artykule omawiam najistotniejszą w mojej opinii zmianę, jaką jest wprowadzenie instytucji pełnomocnika ogólnego do przepisów Ordynacji. W tym zakresie omawiane przepisy wejdą w życie z dniem 1 lipca 2016 r.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Nowelizacja przepisów w zakresie pełnomocnictwa ogólnego ma na celu uproszczenie sytuacji pełnomocnika oraz strony, którą reprezentuje. Dotychczas pełnomocnik zobowiązany był do przedłożenia udzielonego mu pełnomocnictwa lub jego urzędowo poświadczonej kopii do każdej prowadzonej sprawy, co komplikowało procedurę podatkową oraz zwiększało jej koszty. Nowy typ pełnomocnictwa upoważni pełnomocnika ogólnego do reprezentowania stron postępowania i podejmowania czynności w ich imieniu we wszystkich sprawach podatkowych, jak również innych sprawach, w których właściwe są organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. Oznacza to, że taki pełnomocnik będzie mógł podejmować w imieniu swojego mocodawcy czynności zarówno w postępowaniu podatkowym w przedmiocie podatku od nieruchomości oraz w postępowaniu kontrolnym w przedmiocie kontroli rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku od towarów i usług. Pełnomocnictwo ogólne będzie zwolnione od opłaty skarbowej, a organ podatkowy w razie potrzeby sam będzie dołączał do akt sprawy wydruk takiego pełnomocnictwa oraz zawiadomienie o zmianie jego zakresu, odwołaniu lub wypowiedzeniu.

Powyższe związane jest również z powstaniem nowej instytucji o nazwie Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych (dalej: Centralny Rejestr). Centralny Rejestr będzie prowadzony przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, a dostęp do niego będą miały organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. Wpisy w Centralnym Rejestrze będą dokonywane jedynie na podstawie dokumentu elektronicznego, sporządzonego według ustanowionego wzoru, chyba że podczas funkcjonowania Centralnego Rejestru wystąpią problemy techniczne uniemożliwiające złożenie lub odwołanie pełnomocnictwa. Za zgłoszenie pełnomocnictwa ogólnego do Centralnego Rejestru oraz zawiadomienia o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu odpowiedzialny będzie mocodawca, chyba że czynności tych dokonywać będzie profesjonalny pełnomocnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawodawca przewidział również inny sposób zgłoszenia pełnomocnictwa ogólnego. Pełnomocnictwo takie będzie można także zgłosić za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG). Ze wskazanej ewidencji informacja o takim pełnomocnictwie zostanie następnie przesłana do Centralnego Rejestru. Taka forma ułatwi niewątpliwie zgłoszenie pełnomocnictwa tym podmiotom, które podlegają wpisowi do CEIDG.

Autor: Krzysztof Grochowski

KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

KSP TAX BLOG

Zobacz również:  Ordynacja podatkowa 2016 - elektroniczne doręczanie pism

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA