REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnomocnictwo ogólne w Ordynacji podatkowej - zmiany od 1 lipca 2016 r.

Krzysztof Grochowski
Krzysztof Grochowski
Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Pełnomocnik, Ordynacja podatkowa/ Fot. Fotolia
Pełnomocnik, Ordynacja podatkowa/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zakresie wprowadzenia instytucji pełnomocnika ogólnego do przepisów Ordynacji podatkowej wejdą w życie z dniem 1 lipca 2016 r. Nowe przepisy mają na celu uproszczenie sytuacji pełnomocnika oraz strony, którą reprezentuje.

Pełnomocnictwo ogólne w Ordynacji podatkowej

Dotychczas Ordynacja podatkowa jedynie w ograniczonym zakresie regulowała zasady udzielania pełnomocnictw oraz funkcjonowania pełnomocnika podczas postępowań podatkowych oraz kontrolnych prowadzonych przez organy podatkowe. Z początkiem 2016 r. sytuacja ta uległa zmianie – Ustawodawca znowelizował przepisy Ordynacji podatkowej i wprowadził do niej nowy rozdział 3a poświęcony wyłącznie pełnomocnictwom.

REKLAMA

W tym artykule omawiam najistotniejszą w mojej opinii zmianę, jaką jest wprowadzenie instytucji pełnomocnika ogólnego do przepisów Ordynacji. W tym zakresie omawiane przepisy wejdą w życie z dniem 1 lipca 2016 r.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

REKLAMA

Nowelizacja przepisów w zakresie pełnomocnictwa ogólnego ma na celu uproszczenie sytuacji pełnomocnika oraz strony, którą reprezentuje. Dotychczas pełnomocnik zobowiązany był do przedłożenia udzielonego mu pełnomocnictwa lub jego urzędowo poświadczonej kopii do każdej prowadzonej sprawy, co komplikowało procedurę podatkową oraz zwiększało jej koszty. Nowy typ pełnomocnictwa upoważni pełnomocnika ogólnego do reprezentowania stron postępowania i podejmowania czynności w ich imieniu we wszystkich sprawach podatkowych, jak również innych sprawach, w których właściwe są organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. Oznacza to, że taki pełnomocnik będzie mógł podejmować w imieniu swojego mocodawcy czynności zarówno w postępowaniu podatkowym w przedmiocie podatku od nieruchomości oraz w postępowaniu kontrolnym w przedmiocie kontroli rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku od towarów i usług. Pełnomocnictwo ogólne będzie zwolnione od opłaty skarbowej, a organ podatkowy w razie potrzeby sam będzie dołączał do akt sprawy wydruk takiego pełnomocnictwa oraz zawiadomienie o zmianie jego zakresu, odwołaniu lub wypowiedzeniu.

Powyższe związane jest również z powstaniem nowej instytucji o nazwie Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych (dalej: Centralny Rejestr). Centralny Rejestr będzie prowadzony przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, a dostęp do niego będą miały organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. Wpisy w Centralnym Rejestrze będą dokonywane jedynie na podstawie dokumentu elektronicznego, sporządzonego według ustanowionego wzoru, chyba że podczas funkcjonowania Centralnego Rejestru wystąpią problemy techniczne uniemożliwiające złożenie lub odwołanie pełnomocnictwa. Za zgłoszenie pełnomocnictwa ogólnego do Centralnego Rejestru oraz zawiadomienia o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu odpowiedzialny będzie mocodawca, chyba że czynności tych dokonywać będzie profesjonalny pełnomocnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawodawca przewidział również inny sposób zgłoszenia pełnomocnictwa ogólnego. Pełnomocnictwo takie będzie można także zgłosić za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG). Ze wskazanej ewidencji informacja o takim pełnomocnictwie zostanie następnie przesłana do Centralnego Rejestru. Taka forma ułatwi niewątpliwie zgłoszenie pełnomocnictwa tym podmiotom, które podlegają wpisowi do CEIDG.

Autor: Krzysztof Grochowski

KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

KSP TAX BLOG

Zobacz również:  Ordynacja podatkowa 2016 - elektroniczne doręczanie pism

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

REKLAMA

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

REKLAMA

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

Zmiany: stawki wynagrodzeń w urzędach. Podwyżki od 1 stycznia 2024 r. [Nowe tabele zaszeregowania]

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

REKLAMA