Terminy płatności niepodatkowych
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiedź
Termin płatności niepodatkowych zobowiązań finansowych, jakie zostaną określone na podstawie stosowania przepisów o gospodarowaniu nieruchomościami w postępowaniu administracyjnym, jeżeli nie wynikają one z przepisów szczególnych, należy ustalać na podstawie ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa).
REKLAMA
Uzasadnienie
Przepisy materialne związane z gospodarowaniem nieruchomościami przez Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (JST) w pewnych wypadkach, nakładając obowiązki finansowe wynikające z przeprowadzonego postępowania administracyjnego w tym zakresie, nie formułują reguł określających terminy zapłaty tych należności (wynikających np. z przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności). Jednoznacznie natomiast nakładają na strony takiego postępowania obowiązek uiszczenia na rzecz organu wydającego decyzję stosownej kwoty wynikającej z czynności i stanu prawnego objętego postępowaniem. Także przepisy postępowania administracyjnego nie zawierają w tym względzie regulacji. Ma to istotne znaczenie ze względu na określenie terminu wymagalności takich zobowiązań i możliwości dochodzenia ich ściągnięcia we właściwym trybie.
Zobacz również serwis: Podatki
Płatności niepodatkowe
W celu poprawnego ustalenia terminu płatności, o którym mowa w pytaniu, należy stwierdzić, że płatności wynikające z wydanych decyzji administracyjnych mają charakter niepodatkowych zobowiązań finansowych. Będzie więc tu miała zastosowanie ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.). Zgodnie z art. 60 u.f.p., środkami publicznymi stanowiącymi niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym są w szczególności następujące dochody budżetu państwa albo budżetu JST:
- kwoty dotacji podlegające zwrotowi w przypadkach określonych w u.f.p.,
- należności z tytułu gwarancji i poręczeń udzielonych przez Skarb Państwa i JST,
- wpłaty nadwyżek środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych,
- wpłaty nadwyżek środków finansowych agencji wykonawczych,
- wpłaty środków z tytułu rozliczeń realizacji programów przedakcesyjnych,
- należności z tytułu zwrotu płatności dokonanych w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- dochody pobierane przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe na podstawie odrębnych ustaw,
- pobrane przez JST dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych JST odrębnymi ustawami i nieodprowadzone na rachunek dochodów budżetu państwa.
Ustawodawca, używając w art. 60 u.f.p. zwrotu „w szczególności”, niepodatkowe zobowiązania wymienił na zasadzie przykładu, co oznacza, że przepis będzie miał również zastosowanie w innych przypadkach, których ustawodawca nie wymienił tutaj wprost. Jak stwierdził WSA w Warszawie w wyroku z 3 sierpnia 2011 r. (sygn. akt V SA/Wa 253/11), „niepodatkowe należności budżetowe to należności niebędące podatkami i opłatami, stanowiące dochód budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikające ze stosunków publicznoprawnych. Ich podstawą są przepisy powszechnie obowiązującego prawa, a cechą charakterystyczną podporządkowanie w granicach wyznaczonych prawem objętych nimi jednostek organom wyposażonym we władztwo publiczne”.
Zobacz również: Odsetki za zwłokę od należności podatkowych do 6,60 zł
Ordynacja podatkowa
Po zaliczeniu płatności z tytułu gospodarowania nieruchomościami do niepodatkowych zobowiązań finansowych w dalszej kolejności należy zwrócić uwagę na art. 67 u.f.p. Przepis ten stwierdza, że do spraw dotyczących należności, o których mowa w art. 60 u.f.p., nieuregulowanych ustawą o finansach publicznych, stosuje się przepisy ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego i odpowiednio przepisy działu III Ordynacji podatkowej. To właśnie w przepisach Ordynacji podatkowej znajduje się art. 47 § 1, który stanowi o terminach płatności i stwierdza, że termin płatności podatku wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego. Jako że należy go stosować odpowiednio, będzie miał zastosowanie do innych niepodatkowych zobowiązań finansowych.
Podstawy prawne:
- Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 938)
- Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 749; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1036)
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 267)
REKLAMA
REKLAMA