Kategorie

Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego

Rafał Frankiewicz
Przed złożeniem wniosku o wydanie interpretacji warto pamiętać o kilku warunkach, które muszą być spełnione, aby organ upoważniony mógł dokonać wykładni prawa podatkowego.

Forma pisemna

Po pierwsze, wniosek musi zostać złożony na piśmie. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby wypełniony formularz wysłać za pomocą poczty elektronicznej lub w formie telefaksowej. Również sama interpretacja jest wydawana na piśmie. 

Indywidualna sprawa

Kolejny warunek stawiany przez ustawodawcę to wymóg, aby wniosek dotyczył tylko indywidualnej sprawy osoby zainteresowanej. Zapis ten wydaje się logiczną konsekwencją wprowadzenia obok interpretacji indywidualnych, także ogólnych interpretacji prawa podatkowego. Ten drugi rodzaj różni się od wykładni indywidualnej tym, iż ma stanowić pomoc dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej w zachowaniu jednolitości stosowania prawa, zwłaszcza w kontekście jego zgodności z prawem UE oraz orzecznictwem ETS i sądów krajowych, a nie stanowić ocenę stanowiska wnioskodawcy w konkretnej sytuacji.

Stan faktyczny

Reklama

Trzeci warunek dotyczy stanu faktycznego opisanego przez wnioskodawcę, który może być albo stanem już zaistniałym, albo przyszłym. Samo pojęcie „zaistniałego stanu faktycznego” może budzić pewne wątpliwości. Zwrot ten sugerowałby bowiem, że wnioskodawca może opisać jedynie okoliczności, które miały już miejsce, a nie które występują aktualnie (w przeciwieństwie do zwrotu „istniejący stan faktyczny”). Przyjmuje się jednak, iż ustawodawca mając na względzie dobro podatnika miał na myśli rzeczywisty, obecny stan. Odmienna interpretacja mogłaby rodzić negatywne skutki po stronie wnioskodawcy.

Wyobraźmy sobie bowiem sytuację, gdy stanowisko podatnika zawarte we wniosku jest niezgodne z wykładnią Dyrektora I.S. Organy podatkowe otrzymują tym samym od samego wnioskodawcy powiadomienie o dokonaniu czynności z naruszeniem przepisów prawa. Poza tym, jakie skutki rodziłaby interpretacja w sytuacji, gdy podatnik postąpił już inaczej? Z tego względu we wniosku uwzględnia się stan faktyczny aktualny, rzeczywisty, a nie przeszły.

Reklama

Inną możliwością jest opisanie hipotetycznego stanu, określonego przez ustawodawcę jako „zdarzenie przyszłe”. Chodzi tutaj o wskazanie sytuacji prawnej, w której podatnik może się znaleźć w przyszłości, a także o dokonanie oceny potencjalnych skutków określonego działania lub zaniechania. Otrzymując interpretację w omawianym przypadku, wnioskodawca jest w stanie zorientować się co do prawidłowości swojego stanowiska.

W kontekście dwóch wskazanych powyżej warunków można zastanawiać się, czy wniosek dotyczący zdarzenia przyszłego można uznać jako dotyczący indywidualnej sprawy zainteresowanego. Skoro bowiem, problem prawny wymagający interpretacji jeszcze nie powstał, to trudno mówić o znamionach indywidualności. Pogląd taki, który można spotkać w doktrynie wydaje się słuszny. Z praktycznego punktu widzenia, nie ma to jednak większego znaczenia. Gdyby bowiem wnioskodawca złożył wniosek o wydanie interpretacji opisując zdarzenie przyszłe, które po czasie nie miałoby miejsca to i tak stanowisko zajęte przez uprawnionego Dyrektora I.S. byłoby bezużyteczne. Inny podmiot nie może bowiem, opierać się na takiej wykładni, która nie była adresowana do niego. 

Kolejnym wymogiem stawianym przez ustawodawcę jest wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego. Jest to istotne z punktu widzenia zarówno samego podatnika, który dzięki precyzyjnie określonemu stanowi faktycznemu może być pewien, że wydana interpretacja dotyczy w pełni jego sytuacji, a z drugiej strony daje możliwość organom upoważnionym do wydania interpretacji do dokonania efektywnej wykładni przepisów prawa. Wniosek, który nie zostanie w sposób wyczerpujący opisany, bez wskazania stanowiska wnioskodawcy pozostawia się bez rozpatrzenia. Rozwiązanie to wydaje się, w mojej ocenie zbyt surowe, biorąc zwłaszcza pod uwagę dużą zawiłość niektórych regulacji podatkowych, a także sam charakter indywidualnych interpretacji, które mają służyć pomocą każdemu podatnikowi. Bardziej zasadne wydawałoby się wprowadzenie możliwości wezwania wnioskodawcy do uzupełnienia danych lub przeprowadzenie niezbędnych korekt. Przyjęte rozwiązanie nie tylko wydłuży okres oczekiwania na wydanie interpretacji, ponieważ zmusi podatnika do wystąpienia z kolejnym wnioskiem, ale także zwiększy koszty jego wydania, w związku z koniecznością ponownego uiszczenia opłaty. Być może to właśnie ten drugi powód zadecydował o obecnym kształcie omawianej regulacji.

Inny wymóg stawiany przed składającym wniosek odnoszący się do przedstawionego stanu faktycznego wyklucza możliwość występowania o dokonanie wykładni w zakresie okoliczności, które w dniu złożenia wniosku są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej albo były przedmiotem decyzji lub postanowienia w sprawie, które została rozstrzygnięta co do istoty. Wydaje się to w pełni uzasadnione, zwłaszcza dla zachowanie prawidłowości prowadzonego postępowania. Nietrudno bowiem, wyobrazić sobie sytuację, w której podatnik w stosunku do którego prowadzone jest postępowanie podatkowe np. przez Dyrektora I.S. w Łodzi, występuje o wydanie interpretacji przepisów prawa, opisując ten sam stan faktyczny i składając wniosek według właściwości miejscowej do tego samego Dyrektora I.S. Prowadziłoby to do sytuacji, w której jeden organ dwukrotnie musiałby wypowiadać się w tej samej sprawie.

W odniesieniu do powyższej regulacji, wnioskodawca został zobligowany do złożenia oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, iż nie istnieją wskazane wyżej przesłanki, wykluczające możliwość ubiegania się o wydanie interpretacji indywidualnej w odniesieniu do danego stanu faktycznego. W przypadku dokonania interpretacji przepisów prawa podatkowego z naruszeniem opisanej zasady, mielibyśmy do czynienia z wykładnią, która nie wywołuje skutków prawnych, a sam wnioskodawca zostałby pociągnięty do odpowiedzialności karnej.

Czytaj także: Interpretacje indywidualne prawa podatkowego - organy uprawnione>>

Stanowisko podatnika

Ostatnim z wymogów stawianych przez ustawodawcę jest zawarcie we wniosku własnego stanowiska podatnika, zawierającego ocenę prawną stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. O ile opisanie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego nie wydaje się zbyt skomplikowane, o tyle dokonanie oceny prawnych skutków okoliczności może powodować liczne problemy po stronie wnioskodawców. Świadczy o tym zwłaszcza fakt, iż stanowisko zawarte we wniosku musi odnosić się do stanu prawnego i wiązać go z opisanymi rzeczywistymi lub hipotetycznymi okolicznościami. Ustawodawca w tym zakresie podszedł jednak bardziej liberalnie do podatników, dając im możliwość uzupełnienia w terminie 7 dni wniosku, od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie go w wymaganym terminie lub brak jakiegokolwiek stanowiska spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Rozwiązanie takie pokazuje, iż interpretacje indywidualne ukierunkowane są bardziej na dokonanie oceny stanowiska wnioskodawcy, niż dokonanie samodzielnej wykładni przez upoważniony organ. Nie wydaje się to jednak słuszną drogą, ograniczając dostęp do instytucji interpretacji osobom posiadającym niewielką wiedzę w zakresie prawa podatkowego.

Rafał Frankiewicz

samorzad.infor.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    25 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Termin na wykonanie wydatków niewygasających

    Czy uchwała rady gminy może przedłużyć termin na wykonanie wydatków niewygasających wynikający z art. 263 uofp?

    Inwestycje w OZE - rozliczanie dotacji na gruncie VAT

    Opodatkowanie VAT dotacji, w tym w szczególności dotacji na finansowanie inwestycji w OZE, niezmiennie budzi wątpliwości. Organy podatkowe prezentują w tym zakresie stanowisko niekorzystne dla gmin, a sądy administracyjne nie prezentują w wydawanych orzeczeniach jednolitej linii orzeczniczej. Wątpliwości związane ze sposobem traktowania dotacji stały się powodem tego, że 16 kwietnia 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny zdecydował się wystąpić do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem prejudycjalnym dotyczącym tej problematyki. Na wyrok TSUE przyjdzie poczekać zapewne co najmniej do 2023 r., jednak już teraz warto zwrócić uwagę na to, jakie może on pociągnąć za sobą konsekwencje.

    Terminowe rozliczanie sum depozytowych - procedura

    Rozliczanie sum depozytowych - jak to zrobić w terminie? Przedstawiamy instruktaż dla księgowych.

    Zmiany w zasadach wystawiania faktur w 2021 r.

    Zasady wystawiania faktur. Od 1 lipca 2021 r. obowiązują zmiany w rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur. Nowości dotyczą uznania za fakturę biletów jednorazowych. Zniesiony został limit 50 km.

    W jaki sposób oblicza się termin 3 miesięcy zatrudnienia do celów PPK?

    Jeśli pracownik nie złoży deklaracji o nieprzystępowaniu do PPK, to w jakim terminie należy zawrzeć w jego imieniu umowę o prowadzenie PPK?

    Jak ująć w ewidencji księgowej częściowo umorzony, a następnie zwrócony do reklamacji środek trwały

    Środek trwały został zakupiony w 2019 r. i rozpoczęto jego umorzenie. Pod koniec 2019 r. został zareklamowany i w grudniu 2020 r. zwrócony do dostawcy, co potwierdzone jest fakturą korygującą na 100% jego wartości. Jak rozliczyć taką operację w księgach rachunkowych? W przypadku likwidacji środka trwałego jego wartość netto jest księgowana zapisem 800/011, a dotychczasowe umorzenie 071/011. W opisanym przypadku umorzenie z 2019 r. powinno być przeksięgowane na pozostałe przychody operacyjne (w 2020 r. odpisy nie były dokonywane).

    Reforma wynagrodzeń w administracji publicznej

    Reforma wynagrodzeń w administracji publicznej - wiceminister finansów Piotr Patkowski w trakcie posiedzenia prezydium Rady Dialogu Społecznego zadeklarował chęć rozmów o podwyżkach w budżetówce.

    Spółka komunalna ponosi opłatę za zajęcie pasa drogi

    Spółka ze 100-proc. udziałem gminy realizuje zadanie polegające na przebudowie wodociągu w pasie drogi gminnej. Czy w sytuacji, w której gmina jest właścicielem tego wodociągu, a spółka jest dzierżawcą, gmina powinna naliczyć wobec spółki opłatę za umieszczenie urządzeń wodociągowych w pasie drogowym? Czy spółka komunalna w ogóle jest zobowiązana do uzyskania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego?

    Jak windykować Dokument Obliczenia Opłaty

    Czy Dokument Obliczenia Opłaty, wystawiany na podstawie art. 40e ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, może być windykowany, jeśli nie został opłacony? Czy bez okazania dowodu opłaty nie powinien był zostać wydany wnioskodawcy?

    Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej

    Czy należy naliczyć opłatę prolongacyjną w okresie stanu pandemii, jeśli gmina nie podjęła uchwały o nienaliczaniu opłaty prolongacyjnej w okresie pandemii?

    Sprawozdania w II kwartale 2021 r. - terminy

    Sprawozdania w II kwartale 2021 r. - przedstawiamy terminy sprawozdań, które powinny złożyć w lipcu jednostki samorządu terytorialnego.

    Podwyżka dla lekarzy stażystów od 1 lipca 2021 r.

    Podwyżka dla lekarzy stażystów od 1 lipca 2021 r. O ile wzrosną wynagrodzenia młodych lekarzy?

    Aport wodociągu a opodatkowanie VAT

    Czy wniesienie aportem sieci kanalizacyjnych i wodociągowych w zamian za podwyższenie ilości udziałów gminy w spółce będzie podlegało opodatkowaniu, czy będzie korzystało ze zwolnienia od VAT z uwagi na to, że od momentu oddania do użytkowania do momentu wniesienia aportem minęły już 2 lata?

    Podwyższone koszty w czasie pracy zdalnej

    W związku z obowiązującymi obostrzeniami związanymi z epidemią COVID-19 część pracowników urzędu gminy świadczy pracę zdalnie. Niektórzy z nich mieszkają poza miejscowością, w której znajduje się urząd i stosowane są wobec nich podwyższone koszty uzyskania przychodów. Czy można je stosować także w okresie pracy zdalnej, gdy pracownicy nie dojeżdżają do pracy?

    Czy w roku 2021 wydatki bieżące mogą przewyższyć dochody bieżące

    Czy w roku 2021 obowiązuje przepis, na podstawie którego wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż dochody bieżące, z wyłączeniem wydatków covidowych?

    Błąd w wykazaniu podatku na paragonie można skorygować

    Czy podatek wynikający z nieprawidłowego zaewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej (23% VAT zamiast ZW) należy odprowadzić do urzędu skarbowego?

    Czy pracownik samorządowy musi skorzystać z ciągłego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 14 dni

    Pracownik nie chce skorzystać z dwutygodniowego wypoczynku, mimo że zostało to określone w sporządzonym w styczniu planie urlopowym. Czym pracodawca powinien się podeprzeć, aby pracownik obowiązkowo skorzystał z urlopu w wyznaczonym terminie i we wskazanym wymiarze?

    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych nadpłatę z tytułu użytkowania wieczystego

    Użytkownik wniósł opłatę z tytułu użytkowania wieczystego na rachunek bankowy powiatu w roku 2019. Powiat przekazał zebrane dochody odpowiednio: 75% udział Skarbu Państwa - urząd marszałkowski, 25% udział powiatu. W roku 2021 po weryfikacji dokumentów przez wydział geodezji wpłacona przez użytkownika kwota okazała się nadpłatą i podlega zwrotowi. Użytkownik wystąpił do powiatu o zwrot nadpłaconej kwoty. Czy prawidłowe jest występowanie do urzędu wojewódzkiego o zwrot przekazanej kwoty, czy należy pomniejszać o zwrot dochody zebrane przez powiat w 2021? Jak należy zaksięgować zwrot nadpłaty, w przypadku gdy kwota zostanie zwrócona do powiatu przez urząd wojewódzki w wysokości 75%? Z jakiego paragrafu należy zwrócić użytkownikowi 25% udziału powiatu, w przypadku gdy stanowił dochód w roku 2019? Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa na kontach w zaistniałej sytuacji?

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?