REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana interpretacji podatkowej od 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Interpretacja podatkowa/ Fot. Fotolia
Interpretacja podatkowa/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta lub marszałek województwa będą mogli zmienić wydaną przez siebie interpretację indywidualną, uchylić ją i stwierdzić jej wygaśnięcie, a także zmienić lub uchylić postanowienie, o którym mowa w art. 14b par. 5a. Chodzi o postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego ma zastosowanie interpretacja ogólna.

Lokalne organy będą mogły się poprawiać

Od nowego roku wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast będą mogli zmieniać wydane przez siebie interpretacje indywidualne. Do tej pory takiej możliwości nie mieli, co potwierdził niedawno WSA w Łodzi

REKLAMA

Podobnie orzekł wcześniej, w maju 2015 r., WSA w Krakowie (sygn. akt I SA/Kr 469/15). Co ciekawe, ze stanowiskiem sądów nie zgadzało się dotychczas Ministerstwo Finansów, co potwierdziło w odpowiedzi dla DGP. Resort stał na stanowisku, że już obecnie lokalne organy podatkowe mogą zmienić swoją interpretację. Nie znajdowało to jednak potwierdzenia w sądach.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016

W sprawie rozpatrywanej przez łódzki sąd chodziło o interpretację indywidualną burmistrza miasta w sprawie podatku od części wspólnych nieruchomości w sytuacji, gdy doszło do ustanowienia odrębnej własności lokali. Spółka z o.o. będąca właścicielem kilku działek z budynkami miała się stać współwłaścicielem tych lokali. Uważała, że powinna zapłacić podatek jedynie od ułamka części wspólnej budynku. Ułamkiem tym byłaby proporcja powierzchni użytkowej wszystkich wyodrębnionych lokali do całkowitej powierzchni użytkowej budynków znajdujących się na danej działce i powierzchni gruntu.

Zobacz również: Ordynacja podatkowa 2016 - elektroniczne doręczanie pism

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Początkowo burmistrz miasta to potwierdził, ale w marcu 2015 r. zmienił stanowisko i przyznał, że punkt widzenia spółki był nieprawidłowy. Spór sprowadzał się do tego, czy burmistrz miasta miał prawo zmienić wydaną przez siebie interpretację indywidualną. Spółka twierdziła, że nie miał takiej możliwości, bo z art. 14e ordynacji podatkowej jasno wynika, że uprawnionym do zmiany interpretacji ogólnych i indywidualnych jest jedynie minister finansów.

Burmistrz z kolei przekonywał, że na zmianę stanowiska pozwala mu art. 14j par. 3 ordynacji, który przewiduje, że do postępowania w sprawie interpretacji indywidualnych prowadzonego przez wójta, burmistrza, prezydenta, starostę lub marszałka województwa stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 1a tej ustawy. To oznacza – twierdził burmistrz – że samorządowy organ podatkowy ma również prawo zmienić wydaną wcześniej przez siebie interpretację indywidualną.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi zgodził się z podatnikiem. Wyjaśnił, że interpretację indywidualną w imieniu ministra finansów może wydać upoważniony przez niego dyrektor izby skarbowej (na mocy art. 14b par. 6 ordynacji) lub wójt, burmistrz, prezydent, starosta, marszałek województwa (zgodnie z art. 14j par. 1 ordynacji). Jednak wydaną przez te organy interpretację może zmienić jedynie minister finansów, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość.

– Artykuł 14e par. 1 ordynacji przyznaje prawo do zmiany interpretacji bezpośrednio i wyraźnie tylko ministrowi finansów. Nie wskazuje innych organów uprawnionych do dokonywania takiej zmiany – orzekł WSA w Łodzi. Z tego powodu uznał, że wiążące dla podatnika jest pierwotne stanowisko burmistrza miasta.

Wyrok jest nieprawomocny. ©?

Od 1 stycznia 2016 r. wójt z nowymi uprawnieniami

Odmienna – od stanowiska Ministerstwa Finansów – wykładnia sądów spowodowała, że resort zaproponował zmianę w ordynacji podatkowej. Wejdzie ona w życie już 1 stycznia 2016 r. Od tego dnia wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta lub marszałek województwa będą mogli zmienić wydaną przez siebie interpretację indywidualną, uchylić ją i stwierdzić jej wygaśnięcie, a także zmienić lub uchylić postanowienie, o którym mowa w art. 14b par. 5a. Chodzi o postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego ma zastosowanie interpretacja ogólna.

Zmiana wynika z art. 14j par. 2a ordynacji.

Łukasz Zalewski

 lukasz.zalewski@infor.pl

ORZECZNICTWO

Wyrok WSA w Łodzi z 4 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Łd 920/15. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA