REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy koszty egzekucyjne należy potrącić tylko od tytułu, którego dotyczy wpłata

Renata Niemiec
Koszty egzekucyjne/ Fot. Fotolia
Koszty egzekucyjne/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na jednego z podatników wystawiono trzy tytuły wykonawcze z tytułu zaległości w opłacie za gospodarowanie odpadami: tytuł 1 – na kwotę 388 zł (należność główna plus odsetki) oraz koszty egzekucyjne – 3,88 zł; tytuł 2 – na kwotę 166 zł (należność główna plus odsetki) oraz koszty egzekucyjne – 1,66 zł; tytuł 3 – na kwotę 166 zł (należność główna plus odsetki) oraz koszty egzekucyjne – 1,66 zł. Na wyciągu bankowym widnieje wpłata w wysokości 388 zł bez wskazania, którego tytułu wykonawczego wpłata dotyczy. Czy koszty egzekucyjne należy pobrać ze wszystkich tytułów – w kwocie 7,20 zł (3,88 + 1,66 + 1,66), czy tylko z tytułu 1, czyli 3,88 zł? Czy gdyby dokonana wpłata była opisana jako wpłata za tytuł 1, to można pobrać koszty egzekucyjne w kwocie 7,20 zł czy tylko 3,88 zł?

W przypadku opisanym w pytaniu koszty egzekucyjne należy pobrać tylko z tytułu 1.

REKLAMA

Organem właściwym do wszczęcia i prowadzenia postępowania egzekucyjnego, w ramach którego odbywa się egzekucja należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, będzie w pierwszej kolejności wójt.

Postępowanie organ ten prowadzi do momentu, gdy egzekucja prowadzona na podstawie konkretnego tytułu wykonawczego okaże się częściowo lub całkowicie bezskuteczna. Wtedy dopiero powstaje po stronie wójta obowiązek (a zarazem uprawnienie) skierowania tytułu wykonawczego do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, jako organu egzekucyjnego uprawnionego do stosowania wszystkich środków egzekucyjnych. Wójt nie może od razu przekazać tytułu wykonawczego do naczelnika urzędu skarbowego, musi on wcześniej wszcząć postępowanie egzekucyjne i podjąć próbę wyegzekwowania należności.

Zobacz również: Ordynacja podatkowa 2016 - elektroniczne doręczanie pism

ZAPAMIĘTAJ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty egzekucji rozlicza się oddzielnie do każdego tytułu wystawionego na daną należność.

REKLAMA

Koszty egzekucyjne powstałe w egzekucji należności pieniężnej są dochodzone na podstawie tytułu wykonawczego wystawionego na tę należność, chyba że przepisy wyżej wymienionej ustawy stanowią inaczej, jak stanowi art. 64c § 6 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej: ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji).

Egzekucja opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jedynie w niewielkim stopniu różni się od typowej egzekucji należności pieniężnych. Największe znaczenie może tu mieć uchwała rady gminy w sprawie treści deklaracji o opłacie śmieciowej.

Koszty egzekucyjne obejmują należności z tytułu:

● wydatków egzekucyjnych, czyli udokumentowanych i faktycznie poniesionych przez organ kosztów związanych z prowadzoną egzekucją,

● opłat za czynności egzekucyjne, których charakter można określić jako rodzaj wynagrodzenia dla organu egzekucyjnego za dokonanie określonej czynności czy zastosowanie danego środka egzekucyjnego (np. za pobranie pieniędzy u zobowiązanego: 5% kwoty pobranej, nie mniej niż 2,5 zł, za zajęcie wynagrodzenia za pracę: 4% – nie mniej niż 2,5 zł).

W myśl reguły zawartej w art. 64c § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, to zobowiązany jest obciążany kosztami egzekucyjnymi (nawet w sytuacji, gdy po dokonaniu czynności uregulował egzekwowaną należność). Od tej generalnej zasady ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji przewiduje dwa wyjątki, w których koszty obciążają wierzyciela (i tym samym organ egzekucyjny). Są to przypadki, w których:

● koszty nie mogą być ściągnięte od zobowiązanego (który nie posiada majątku lub gdy egzekucja kosztów wiązałaby się z przewyższającymi je wydatkami),

● wszczęcie i prowadzenie egzekucji nastąpiło niezgodnie z prawem.

RENATA NIEMIEC

finansista, posiada długoletni staż pracy w jednostce samorządu terytorialnego oraz doświadczenie w zakresie finansów i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych, obecnie główny księgowy w jednostce budżetowej

PODSTAWA PRAWNA

● art. 64c § 6 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1619; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1311)

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA