REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejna faktura korygująca czy dodatkowa faktura

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.

REKLAMA

Czy poprawną czynnością jest:1) wystawianie korekty do uprzednio wystawionej już korekty faktury?2) dodanie w dokumencie korekty towaru, którego na fakturze pierwotnej nie było?3) zamiana w dokumencie korekty towaru na inny, niż był na fakturze pierwotnej?

Przepisy (§ 13–14) rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (dalej: rozporządzenie w sprawie faktur), nie określają, ile faktur korygujących można wystawić do faktury VAT. Dlatego w praktyce przyjmuje się, że do faktur VAT można wystawić nawet kilka faktur korygujących – jeśli istnieją podstawy do ich wystawienia.

REKLAMA

REKLAMA

Problemem natomiast jest to, czy kolejna faktura korygująca ma się odnosić do faktury pierwotnej, czy też do poprzedniej faktury korygującej. Organy podatkowe przyjmują, że faktury korygujące mogą korygować jedynie pierwotną fakturę VAT. Dlatego, jeśli istnieje potrzeba wystawienia kolejnej faktury korygującej, korekta ta powinna zawsze odwoływać się do danych na fakturze pierwotnej, a nie do wystawionej wcześniej faktury korygującej.

INTERPRETACJE

Ustawodawca nie dał możliwości wystawiania faktur korygujących do faktur korygujących wystawionych wcześniej.

REKLAMA

Pismo naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z 11 sierpnia 2005 r. , nr RO/443/106/2005

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli kolejna faktura korygująca koryguje inne pozycje faktury VAT niż poprzednia faktura korygująca, to nie ma wątpliwości, że należy odnieść się do pierwotnej faktury. Natomiast, gdy kolejna faktura korygująca zmienia tę samą pozycję faktury VAT jak poprzednia – nie można nie uwzględnić skorygowanych już danych.

Odpowiadając na drugie pytanie: czy na fakturze korygującej można wykazać dodatkowy towar – należy sięgnąć do przepisów rozporządzenia w sprawie faktur, które wprost wymienia przypadki, gdy możliwa jest korekta faktury VAT (§ 13–14 rozporządzenia w sprawie faktur).

Fakturę korygującą należy wystawić, gdy:

● po wystawieniu faktury sprzedawca udzielił rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT (tj. bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont),

● nabywca zwrócił sprzedawcy towary,

● sprzedawca zwrócił nabywcy kwoty nienależne, zaliczki, przedpłaty, zadatki lub raty, podlegające opodatkowaniu,

● podwyższono cenę po wystawieniu faktury,

● stwierdzono pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Oznacza to, że przyczyną wystawienia faktury korygującej może być pomyłka w jakiejkolwiek pozycji faktury. Powstaje tutaj kolejny problem: co należy rozumieć przez pojęcie pomyłki. Na pewno będzie to przypadek, gdy na fakturze wpisano błędną liczbę sztuk towaru niż ta, która w rzeczywistości była przedmiotem dostawy. Również wydanie dodatkowych sztuk towaru – gdy ustaleń dokonano po wystawieniu faktury VAT – uzasadnia wystawienie faktury korygującej (ponieważ faktura de facto dokumentuje w takim przypadku błędną ilość towarów.

Należy pamiętać o terminie rozliczenia takiej faktury, która będzie zwiększać podatek należny. Inaczej niż w przypadku faktur powodujących zmniejszenie podatku naliczonego, przepisy nie regulują, kiedy należy rozliczyć fakturę korygującą. Organy podatkowe rozróżniają dwie sytuacje:

1) przyczyna wystawienia faktury korygującej istniała w dniu wystawienia faktury pierwotnej,

2) przyczyna wystawienia faktury korygującej powstała po wystawieniu faktury pierwotnej.

W pierwszym przypadku, korekty należy dokonać poprzez korektę deklaracji, w której została rozliczona pierwotna faktura. Taka sytuacja będzie miała miejsce, gdy na fakturze wpisano błędną liczbę sztuk towaru niż ta, która w rzeczywistości była przedmiotem dostawy.

Natomiast wydanie dodatkowych sztuk towaru – gdy ustaleń dokonano po wystawieniu pierwotnej faktury VAT – sprzedawca będzie mógł rozliczyć w bieżącej deklaracji. Podatnik musi jednak wykazać, że przyczyna wystawienia faktury powstała po wystawieniu faktury pierwotnej.

Czytaj także: Korekta faktur wystawionych na urząd gminy>>

Z ORZECZNICTWA

Rozliczenie korekty faktury w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej i jednocześnie korygowanie deklaracji podatkowej za ten miesiąc jest niedopuszczalne z tej przyczyny, że pierwotna faktura i deklaracja prawidłowo odzwierciedlały stan faktyczny, który istniał w tym miesiącu. Wystawienie faktury korygującej nastąpiło w wyniku okoliczności, która jeszcze nie istniała w miesiącu wystawienia faktury pierwotnej, ale powstała później. Na rozliczenie podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy mogą mieć wpływ zjawiska faktyczne i prawne zaistniałe tylko w owym czasie.

Wyrok WSA w Łodzi z 4 lutego 2004 r., sygn. akt I SA/Łd 783/03

Należy jednak unikać wystawiania faktur korygujących w takich sytuacjach, gdyż zawsze istnieje ryzyko, że organ podatkowy zakwestionuje, iż przyczyna wystawienia faktury korygującej powstała po wystawieniu faktury, i rozliczenie faktury korygującej w bieżącej deklaracji jest nieprawidłowe. Bezpieczniej jest w takim przypadku wystawić fakturę VAT dokumentującą dodatkową dostawę, która będzie podlegała bieżącemu rozliczeniu.

PRZYKŁAD

Podatnik 5 stycznia br. sprzedał 10 sztuk towaru. W tym dniu została wystawiona faktura. Zgodnie z umową wydano 10 sztuk towaru. Nabywca w kwietniu zgłosił się do sprzedawcy o sprzedaż dodatkowych sztuk towaru. W dniu 15 kwietnia został wydany towar. Sprzedawca posiada dokument potwierdzający datę dodatkowego zamówienia. Niezależnie od przyjętego sposobu rozliczeń (wystawienie faktury VAT czy korygującej), VAT powinien być rozliczony w deklaracji.

Gdyby sprzedawca nie dysponował dowodami, które potwierdzałyby, że ustalenia powstały po wystawieniu faktury VAT, i wystawił fakturę korygującą, powinien ją rozliczyć w miesiącu pierwotnej dostawy – czyli w styczniu. Wystawienie w takiej sytuacji faktury VAT na dodatkową dostawę nie rodzi obowiązku korekty pierwotnego rozliczenia.

Możliwa jest również zamiana w dokumencie korekty towaru na inny, niż był na fakturze pierwotnej. Jak wynika z omawianych przepisów, będzie to błąd co do rodzaju towaru. Jest to również podstawą wystawienia faktury korygującej. Sposób jej rozliczenia jest uzależniony od tego, czy korekta będzie zwiększać, czy zmniejszać podatek.

Czytaj także: Zasady rozliczania VAT organów samorządowych>>

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 57, poz. 357)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212, poz. 1337; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 222, poz. 1760)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA