REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy gmina może kupić komputery ze stawką 0%

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.

REKLAMA

Czy istnieje możliwość opodatkowania dostawy sprzętu komputerowego stawką 0%, w przypadku gdy zamawiającym, nabywcą i płatnikiem jest gmina (co wynika z faktury), a bezpośrednim odbiorcą sprzętu są szkoły (placówki oświatowe), na rzecz których dokonano dostawy?

Sprzedaż sprzętu komputerowego opodatkowana jest zasadniczo stawką 22%. Od tej zasady ustawodawca przewidział wyjątek w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Przepis ten przewiduje stawkę 0% w przypadku dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, jeśli zachowane zostały warunki określone w art. 83 ust. 13–15 ustawy o VAT.

REKLAMA

Stawka 0% ma zastosowanie tylko do sprzętu wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT – są to:

● jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

● drukarki,

● skanery,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

● urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

REKLAMA

Pomimo że ustawodawca wymienia wprost kategorie sprzętu, którego dostawa może korzystać ze stawki 0%, to sprzedawcy oraz jednostki samorządowe mają często problem z określeniem, czy dany sprzęt może korzystać z obniżonej stawki – co znajduje odzwierciedlenie w ilości składanych wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych w takich sprawach.

W piśmie z 26 listopada 2009 r. (nr ILPP2/443- -1142/09-4/TW) dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu odpowiadał na pytanie placówki oświatowej, czy zakupione UniKioski (kioski informatyczne z oprogramowaniem) oraz stacja robocza (komputer z zaawansowanym systemem obliczeniowym) należą do sprzętu wymienionego w załączniku nr 8. Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnił, że: UniKioski są specjalistycznymi urządzeniami komputerowymi, które z uwagi na swoje przeznaczenie (kioski informatyczne) nie są towarami enumeratywnie wskazanymi w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Nie są to w szczególności jednostki centralne komputerów, serwery ani zestawy komputerów stacjonarnych, gdyż ich specjalistyczne przeznaczenie odróżnia je od wielofunkcyjnych sprzętów komputerowych wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy.

Z kolei stacja robocza HPxw8600 jest jednostką centralną komputera, która z uwagi na swoje zaawansowane technologicznie podzespoły może równocześnie stanowić zaawansowany system obliczeniowy. Jest to zatem towar wskazany w załączniku nr 8 do ustawy.

Organy podatkowe bardzo rygorystycznie interpretują ten wykaz. Uznają np., że nie można zastosować stawki 0% przy dostawie laptopa – nawet gdy będzie pełnił funkcję komputera stacjonarnego. Jak czytamy w piśmie dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 listopada 2009 r. (nr ILPP2/443-1247/09-3/MR): w poz. 1 załącznika nr 8 wymieniono następujące towary: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych. Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem dostawy będzie komputer przenośny – laptop. Laptop jest komputerem personalnym cyfrowym z urządzeniami wejścia i wyjścia stanowiącymi część układu komputera, powszechnie nazywanym komputerem przenośnym.

Mając na uwadze powyższe, laptop będący przedmiotem dostawy nie mieści się w zakresie pojęć użytych w poz. 1 załącznika nr 8 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nie jest jednostką centralną komputera, serwerem, monitorem oraz zestawem komputerowym stacjonarnym, co oznacza, że w stosunku do ww. towaru nie można na zasadach określonych w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy zastosować preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Drugim warunkiem, który musi zostać spełniony, aby można było zastosować stawkę 0%, jest posiadanie przez sprzedawcę sprzętu stosownego zamówienia, potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami. Ponadto dostawca obowiązany jest przekazać kopię tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego.

Natomiast trzecim, niezbędnym warunkiem jest, aby dostawa sprzętu była dokonana dla placówki oświatowej. Są to szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

W przypadku opisanym w pytaniu – mimo że placówka oświatowa nie kupuje sprzętu sama, lecz przekazuje go na jej rzecz gmina – można zastosować stawkę 0%.

Organy podatkowe są niekiedy przeciwnego zdania.

INTERPRETACJE

Skoro w tej sprawie zamawiającym sprzęt komputerowy, jak i nabywcą oraz płatnikiem jest gmina (jak to wynika z faktury), a bezpośrednim odbiorcą sprzętu szkoły (placówki oświatowe), to dostawa sprzętu komputerowego nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-198/10/BJ

Nie można jednak zgodzić się z tym stanowiskiem, gdyż przepisy nie wymagają, aby to placówka oświatowa sama zakupiła sprzęt. Warunkiem jest tylko, aby placówka ten sprzęt otrzymała. Taką interpretację tego przepisu potwierdzają również sądy.

Z ORZECZNICTWA

Istotne jest więc, by dostawa sprzętu komputerowego miała miejsce, tak jak słusznie przyjął Sąd pierwszej instancji, dla placówki oświatowej. Z warunków określonych w ust. 14 pkt 1 i ust. 15 art. 83 ustawy o VAT – tj. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami ustawy oraz przekazania tego dokumentu do właściwego urzędu skarbowego – można by wnioskować, tak jak to sugeruje skarga kasacyjna, że stawkę 0% można zastosować tylko w sytuacji, gdy stroną umowy – jako nabywca – jest wyłącznie placówka oświatowa. Określonych w ust. 14 pkt 1 i ust. 15 art. 83 ustawy o VAT warunków nie można jednak interpretować w oderwaniu od samej zasady opodatkowania dostawy sprzętu dla placówek oświatowych określonej w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wykładnię przepisu określającego warunki stosowania w tym przypadku stawki 0% należy powiązać z wykładnią przepisu podstawowego określającego tę stawkę. Wykładnia systemowa wewnętrzna wskazuje zaś, że stawka ta ma zastosowanie do dostaw sprzętu komputerowego nie do placówek oświatowych, jak to słusznie zauważył Sąd pierwszej instancji, a dla placówek oświatowych. Istotne jest więc przede wszystkim to, by sprzęt taki był przeznaczony dla placówki oświatowej. W sytuacji, gdy z niezakwestionowanych w sprawie ustaleń wynika, że odbiorcą tego sprzętu był Zespół Szkól Ekonomicznych w N., do którego dostawca bezpośrednio sprzęt dostarczył, to trudno uznać, by dostawa nie miała w tym przypadku miejsca dla placówki oświatowej.

Wyrok

Ponadto – w cytowanym wyroku – sąd zwrócił uwagę na ważną sprawę, a mianowicie, że jednostka samorządu terytorialnego – ze względu na treść art. 3 pkt 5 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty – jest organem prowadzącym szkołę, zobowiązaną – zgodnie z art. 5 ust. 7 pkt 4 ustawy o systemie oświaty – do wyposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do realizacji nałożonych na nią działań.

Dlatego w przypadku opisanym w pytaniu gmina będzie mogła zakupić sprzęt ze stawką 0%, jeśli dwa pozostałe warunki zostały spełnione.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679)

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 54, poz. 320)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

REKLAMA

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

REKLAMA