Opodatkowanie samorządowych akcji promocyjnych
REKLAMA
Samorządy terytorialne podejmują coraz więcej działań promocyjnych. Mają one na celu pozyskanie inwestorów i turystów. W trakcie takich kampanii kupuje się zarówno usługi, jak i towary, za które najczęściej otrzymuje faktury z naliczonym podatkiem od towarów i usług (VAT). Biorąc pod uwagę fakt, że jednostka samorządu terytorialnego (JST), choć może występować w charakterze podatnika VAT, ma specyficzny status i wiele zadań własnych, pojawia się pytanie, czy jako organizatorowi akcji promocyjnych przysługuje jej prawo do odliczenia naliczonego VAT od wydatków ponoszonych na ten cel?
REKLAMA
Odliczanie naliczonego VAT
REKLAMA
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w ustawie z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) prawo do odliczenia przysługuje podatnikom VAT w związku z zakupami towarów i usług wykorzystywanych przez nich do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Prawo takie nie przysługuje podatnikom w związku z zakupami związanymi wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi VAT.
Warto jednak zwrócić uwagę na to, że w świetle orzecznictwa polskich sądów administracyjnych oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej związek podatku naliczonego z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi nie musi być bezpośredni (czyli dotyczyć konkretnych transakcji opodatkowanych). Co do zasady zatem, w związku z zakupem towarów i usług na potrzeby akcji promocyjnej, podatnikowi może przysługiwać prawo do odliczenia naliczonego VAT. Przesłanką do odliczenia VAT może być zwłaszcza związek akcji promocyjnej z ogólną działalnością gospodarczą podatnika oraz podejmowanie promocji w celu zwiększenia sprzedaży opodatkowanej.
Samorząd jako podatnik VAT
Podatnikami VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Organy władzy publicznej, a więc również JST, nie są natomiast podatnikami w zakresie wykonywanych zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Wyjątkiem od tej zasady są sytuacje, gdy czynności wykonywane są przez organy publiczne na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Można zatem przyjąć, że JST w pewnych sytuacjach, zwłaszcza gdy świadczy usługi na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, jest traktowana jako podatnik VAT.
Analiza przepisów ustawy o VAT nie daje jednak odpowiedzi na pytanie, czy i kiedy JST ma prawo do odliczenia VAT od podejmowanych działań o charakterze promocyjnym, w trakcie których nie świadczy żadnych usług na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.
Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.