REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT od inwestycji w infrastrukturę turystyczną

Janina Fornalik
Doradca podatkowy, partner w spółce doradztwa podatkowego MDDP. Doradztwem podatkowym zajmuje się od kilkunastu lat, poprzednio w międzynarodowych firmach doradczych. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, m.in. w działalności jednostek samorządu terytorialnego; doradza samorządom w kwestiach dotyczących rozliczania podatku VAT w bieżącej działalności, w zakresie realizowanych inwestycji oraz w ramach przekształceń, reprezentuje w postępowaniach podatkowych i sądowych. Jest autorką licznych publikacji o tematyce prawnopodatkowej.
VAT od inwestycji w infrastrukturę turystyczną/ Fot. Fotolia
VAT od inwestycji w infrastrukturę turystyczną/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość odliczenia VAT zależy od tego, czy ponoszone przez samorząd wydatki są związane z czynnościami opodatkowanymi. Inwestycje związane z zadaniami własnymi do takich czynności nie należą.

Polecamy:

REKLAMA

Wydatki inwestycyjne gminy związane z poprawą infrastruktury turystycznej terenów ogólnodostępnych wokół jeziora, należące do zadań własnych gminy, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (VAT). Działalność gminy w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywana w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, nie jest opodatkowana VAT. W konsekwencji gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego tych wydatków inwestycyjnych na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z 19 marca 2014 r. (sygn. akt I SA/Op 100/14).

Stanowisko gminy

Zagadnienie pojawiło się na tle następującego stanu faktycznego. Gmina wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o VAT. We wniosku wskazała, że jest w posiadaniu nieruchomości gruntowych położonych wokół jeziora. Jednostka samorządu terytorialnego dzierżawi część nieruchomości gruntowych na rzecz podmiotów zewnętrznych, które świadczą tam usługi hotelowe, gastronomiczne, rekreacyjne itp. Wystawia też na rzecz dzierżawców faktury VAT i ujmuje je w swoich rejestrach sprzedaży. Jednostka posiada również wokół jezior tereny ogólnodostępne, które nie są przedmiotem dzierżawy. Gmina ponosi wydatki na zagospodarowanie terenów wokół jeziora (np. budowę i/lub utrzymanie deptaków, ławek, zieleni, oświetlenia), przy czym ich przedmiotem nie są tereny dzierżawione, lecz sąsiednie tereny ogólnodostępne. Realizowana inwestycja związana z poprawą infrastruktury turystycznej wokół jeziora należy do zadań własnych gminy, tj. stanowi zadanie własne obejmujące sprawy kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Z terenów ogólnodostępnych użytkownicy korzystają lub będą korzystali nieodpłatnie. We wniosku o wydanie interpretacji gmina zadała pytanie, czy ma prawo odliczyć podatek naliczony od wymienionych wydatków inwestycyjnych związanych z poprawą infrastruktury turystycznej wokół jeziora.

Zobacz również w INFORRB: Czy odprowadzać VAT od odszkodowania za grunty przejęte przez Skarb Państwa

W ocenie gminy, przepisy ustawy o VAT umożliwiają odliczenie podatku naliczonego w przypadku zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi i taki związek istnieje w omawianej sytuacji między wydatkami, które jednostka ponosi na rozbudowę infrastruktury turystycznej, oraz czynnościami opodatkowanymi w postaci dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych wokół jeziora. Inwestycja jest bowiem ściśle związana z realizacją projektu mającego na celu podniesienie atrakcyjności terenów wokół jezior, w tym pośrednio terenów dzierżawionych. Zakres rozbudowywanej infrastruktury turystycznej jest kluczowy dla oceny poziomu przystosowania terenu do prowadzenia działalności turystycznej, co z punktu widzenia dzierżawców jest szczególnie istotnym czynnikiem wyboru lokalizacji swej działalności. W tym przypadku gmina zachowuje się podobnie jak każdy inny podatnik VAT, który w związku z dokonywanymi zakupami na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, korzystając z zasady neutralności VAT, dokonuje odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących poniesione w tym zakresie wydatki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interpretacja Ministra Finansów

W wydanej w tej sprawie indywidualnej interpretacji Minister Finansów stwierdził, że stanowisko gminy jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu organ wskazał, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ważne jest, by związek ten w chwili dokonywania zakupów był oczywisty, a nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Zdaniem organu, nie sposób zgodzić się z opinią gminy, że w sytuacji opisanej we wniosku wydatki inwestycyjne połączone z poprawą infrastruktury turystycznej terenów ogólnodostępnych wokół jeziora są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT. Związek przedmiotowych wydatków z czynnościami opodatkowanymi w chwili ich dokonywania nie jest ani uchwytny, ani oczywisty, przede wszystkim dlatego, że inwestycja dotyczy terenów ogólnodostępnych, z których użytkownicy korzystają lub będą korzystali nieodpłatnie. W rozpatrywanej sprawie podatek naliczony jest więc związany z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu z uwagi na art. 8 ust. 2 ustawy o VAT – nieodpłatnym udostępnieniem użytkownikom terenów ogólnodostępnych, które odbywa się w związku z wykonywanymi przez gminę zadaniami publicznymi w zakresie kultury fizycznej i turystyki. W konsekwencji gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków inwestycyjnych związanych z poprawą infrastruktury turystycznej terenów ogólnodostępnych wokół jeziora. Fakt, że wydatki są pośrednio związane z realizacją projektu mającego na celu podniesienie atrakcyjności terenów dzierżawionych nie powoduje powstania związku podatku naliczonego dotyczącego tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

Wyrok WSA

Na interpretację gmina wniosła skargę do WSA, który jednak nie zgodził się z jej stanowiskiem i skargę oddalił. W ustnym uzasadnieniu wyroku WSA stwierdził, że w rozpatrywanej sprawie podatek naliczony nie jest ściśle związany z czynnością opodatkowaną, a wręcz przeciwnie, jest związany z inwestycją niesłużącą czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez gminę. Powstała inwestycja dotyczy bowiem terenów ogólnodostępnych, z których użytkownicy korzystają nieodpłatnie, a zadania dotyczące m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, których realizacja nie jest opodatkowana VAT. A zatem gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego tych wydatków inwestycyjnych. Wyrok nie jest prawomocny.

JANINA FORNALIK

 Autorka jest doradcą podatkowym, starszym menedżerem w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i partnerzy

Podstawa prawna

● art. 8 ust. 2 i art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312)

Polecamy serwis: VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat? Kiedy pobierana jest opłata uzdrowiskowa, a w których przypadkach może być pobrana opłata miejscowa?

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego [projekt]

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o przedłużenie obowiązującego do 2025 r. uelastycznienia reguł fikusowych dla samorządów terytorialnych.

REKLAMA

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych. Jakie działania podejmuje fiskus, aby zapobiec przedawnieniu? Jakie przepisy dają mu do tego prawo? Komentarz ekspercki. Z końcem roku 2024 przedawniają się zobowiązania podatkowe, których zapłata przypadała na 2019 rok.

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich. Chodzi o prawo do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc.

REKLAMA