REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT od inwestycji w infrastrukturę turystyczną

Janina Fornalik
Doradca podatkowy, partner w spółce doradztwa podatkowego MDDP. Doradztwem podatkowym zajmuje się od kilkunastu lat, poprzednio w międzynarodowych firmach doradczych. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, m.in. w działalności jednostek samorządu terytorialnego; doradza samorządom w kwestiach dotyczących rozliczania podatku VAT w bieżącej działalności, w zakresie realizowanych inwestycji oraz w ramach przekształceń, reprezentuje w postępowaniach podatkowych i sądowych. Jest autorką licznych publikacji o tematyce prawnopodatkowej.
VAT od inwestycji w infrastrukturę turystyczną/ Fot. Fotolia
VAT od inwestycji w infrastrukturę turystyczną/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość odliczenia VAT zależy od tego, czy ponoszone przez samorząd wydatki są związane z czynnościami opodatkowanymi. Inwestycje związane z zadaniami własnymi do takich czynności nie należą.

Polecamy:

REKLAMA

Wydatki inwestycyjne gminy związane z poprawą infrastruktury turystycznej terenów ogólnodostępnych wokół jeziora, należące do zadań własnych gminy, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (VAT). Działalność gminy w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywana w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, nie jest opodatkowana VAT. W konsekwencji gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego tych wydatków inwestycyjnych na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z 19 marca 2014 r. (sygn. akt I SA/Op 100/14).

Stanowisko gminy

Zagadnienie pojawiło się na tle następującego stanu faktycznego. Gmina wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o VAT. We wniosku wskazała, że jest w posiadaniu nieruchomości gruntowych położonych wokół jeziora. Jednostka samorządu terytorialnego dzierżawi część nieruchomości gruntowych na rzecz podmiotów zewnętrznych, które świadczą tam usługi hotelowe, gastronomiczne, rekreacyjne itp. Wystawia też na rzecz dzierżawców faktury VAT i ujmuje je w swoich rejestrach sprzedaży. Jednostka posiada również wokół jezior tereny ogólnodostępne, które nie są przedmiotem dzierżawy. Gmina ponosi wydatki na zagospodarowanie terenów wokół jeziora (np. budowę i/lub utrzymanie deptaków, ławek, zieleni, oświetlenia), przy czym ich przedmiotem nie są tereny dzierżawione, lecz sąsiednie tereny ogólnodostępne. Realizowana inwestycja związana z poprawą infrastruktury turystycznej wokół jeziora należy do zadań własnych gminy, tj. stanowi zadanie własne obejmujące sprawy kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Z terenów ogólnodostępnych użytkownicy korzystają lub będą korzystali nieodpłatnie. We wniosku o wydanie interpretacji gmina zadała pytanie, czy ma prawo odliczyć podatek naliczony od wymienionych wydatków inwestycyjnych związanych z poprawą infrastruktury turystycznej wokół jeziora.

Zobacz również w INFORRB: Czy odprowadzać VAT od odszkodowania za grunty przejęte przez Skarb Państwa

W ocenie gminy, przepisy ustawy o VAT umożliwiają odliczenie podatku naliczonego w przypadku zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi i taki związek istnieje w omawianej sytuacji między wydatkami, które jednostka ponosi na rozbudowę infrastruktury turystycznej, oraz czynnościami opodatkowanymi w postaci dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych wokół jeziora. Inwestycja jest bowiem ściśle związana z realizacją projektu mającego na celu podniesienie atrakcyjności terenów wokół jezior, w tym pośrednio terenów dzierżawionych. Zakres rozbudowywanej infrastruktury turystycznej jest kluczowy dla oceny poziomu przystosowania terenu do prowadzenia działalności turystycznej, co z punktu widzenia dzierżawców jest szczególnie istotnym czynnikiem wyboru lokalizacji swej działalności. W tym przypadku gmina zachowuje się podobnie jak każdy inny podatnik VAT, który w związku z dokonywanymi zakupami na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, korzystając z zasady neutralności VAT, dokonuje odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących poniesione w tym zakresie wydatki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interpretacja Ministra Finansów

W wydanej w tej sprawie indywidualnej interpretacji Minister Finansów stwierdził, że stanowisko gminy jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu organ wskazał, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ważne jest, by związek ten w chwili dokonywania zakupów był oczywisty, a nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Zdaniem organu, nie sposób zgodzić się z opinią gminy, że w sytuacji opisanej we wniosku wydatki inwestycyjne połączone z poprawą infrastruktury turystycznej terenów ogólnodostępnych wokół jeziora są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT. Związek przedmiotowych wydatków z czynnościami opodatkowanymi w chwili ich dokonywania nie jest ani uchwytny, ani oczywisty, przede wszystkim dlatego, że inwestycja dotyczy terenów ogólnodostępnych, z których użytkownicy korzystają lub będą korzystali nieodpłatnie. W rozpatrywanej sprawie podatek naliczony jest więc związany z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu z uwagi na art. 8 ust. 2 ustawy o VAT – nieodpłatnym udostępnieniem użytkownikom terenów ogólnodostępnych, które odbywa się w związku z wykonywanymi przez gminę zadaniami publicznymi w zakresie kultury fizycznej i turystyki. W konsekwencji gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków inwestycyjnych związanych z poprawą infrastruktury turystycznej terenów ogólnodostępnych wokół jeziora. Fakt, że wydatki są pośrednio związane z realizacją projektu mającego na celu podniesienie atrakcyjności terenów dzierżawionych nie powoduje powstania związku podatku naliczonego dotyczącego tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

Wyrok WSA

Na interpretację gmina wniosła skargę do WSA, który jednak nie zgodził się z jej stanowiskiem i skargę oddalił. W ustnym uzasadnieniu wyroku WSA stwierdził, że w rozpatrywanej sprawie podatek naliczony nie jest ściśle związany z czynnością opodatkowaną, a wręcz przeciwnie, jest związany z inwestycją niesłużącą czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez gminę. Powstała inwestycja dotyczy bowiem terenów ogólnodostępnych, z których użytkownicy korzystają nieodpłatnie, a zadania dotyczące m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, których realizacja nie jest opodatkowana VAT. A zatem gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego tych wydatków inwestycyjnych. Wyrok nie jest prawomocny.

JANINA FORNALIK

 Autorka jest doradcą podatkowym, starszym menedżerem w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i partnerzy

Podstawa prawna

● art. 8 ust. 2 i art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312)

Polecamy serwis: VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    e-poradna INFORLEX: Kiedy szkolenie pracownika zalicza się do czasu pracy?

    Czy każde szkolenie, za które płaci pracodawca należy zaliczyć do czasu pracy? Czy szkolenie, o które wnioskuje pracownik (podnoszące kwalifikacje), a za które płaci pracodawca, może odbywać się poza godzinami pracy pracownika bez zaliczenia tego czasu do czasu pracy? Czy pracownikowi, który dobrowolnie uczestniczy w szkoleniu organizowanym przez pracodawcę na terenie zakładu poza godzinami pracy (szkolenie z zasad udzielania pierwszej pomocy) należy czas szkolenia zaliczyć do czasu pracy?

    e-poradnia INFORLEX: Czy pracodawca ma obowiązek wykonać zestawienie zarobków dla byłego pracownika?

    Pracownik, który był zatrudniony w naszym zakładzie pracy przez 11 lat, został zwolniony w ubiegłym roku. Wystąpił do zakładu pracy z wnioskiem o wykonanie zestawienia zarobków brutto i netto za każdy miesiąc z całego okresu zatrudnienia. Czy zakład pracy ma obowiązek wystawić takie zaświadczenie?  

    Na cyberbezpieczeństwie nie będziemy oszczędzać. Polska zamierza istotnie zwiększyć wydatki

    Polska zwiększa wydatki na bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. To odpowiedź na zwiększenie liczby cyberataków i niestabilną sytuację geopolityczną. I chociaż firmy tną koszty, to nie dotyczy to cyberbezpieczeństwa. 

    Oto najbardziej zadłużone powiatowe miasto w Polsce. Zaskoczenie?

    Które miasto jest najbardziej zadłużonym miastem w Polsce? Jaka jest średnia zaległość na jednego dłużnika? Kto jeszcze znalazł się w rankingu KRD?

    REKLAMA

    Tym razem skorzystają mieszkańcy bloków, a nie domów. 1,75 mld zł w programie "Ciepłe mieszkanie 2". Sprawdź, na co wydasz te pieniądze

    Od 29 września 2023 r. rozpoczyna się zbieranie wniosków w programie "Ciepłe mieszkanie 2". Tym razem skorzystają mieszkańcy bloków. Wartość dofinansowanie, to od 16 500 zł do 43 900 zł.

    PRB: Centralny Rejestr Umów dopiero od 1 stycznia 2026 r. - przesunięcie o dwa lata

    Wdrożenie centralnego rejestru umów przesunięto o 2 lata. Miał on zacząć działać od 1 stycznia 2024 r., ale obowiązek ten ma być realizowany dopiero od 1 stycznia 2026 r.

    Czy niewykorzystany urlop zaległy przepada po 30 września 2023 r.?

    Urlop wypoczynkowy niewykorzystany do końca roku staje się urlopem zaległym, którego pracodawca powinien udzielić pracownikowi najpóźniej do 30 września następnego roku kalendarzowego. Czy po tym terminie nieudzielony urlop zaległy przepada? 

    Jakich prac nie może wykonywać młodociany, a jakie może? Wykaz [zmiany w BHP od 30 września 2023 r.]

    Polskie przepisy BHP dostosowano do postanowień dyrektywy Rady 94/33/WE z 22 czerwca 1994 r. w sprawie ochrony pracy osób młodych. 

    REKLAMA

    Ponowne zawarcie umowy na okres próbny [Nowelizacja Kodeksu pracy]

    Nowelizacja Kodeksu pracy zmodyfikowała zasady w zakresie dopuszczalności ponownego zawarcia umowy o pracę na okres próbny z tym samym pracownikiem. 

    NSA: Gmina musi zorganizować indywidualny transport niepełnosprawnego dziecka na trasie 100 km do przedszkola

    Gmina powinna kierować się dobrem dziecka niepełnosprawnego poprzez umożliwienie mu dowozu do specjalistycznego przedszkola w warunkach zindywidualizowanych, uwzględniających zakres i rodzaj niepełnosprawności i dostosowany do tego zakresu i rodzaju.

    REKLAMA