REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które usługi trzeba rejestrować na kasie fiskalnej w ośrodku pomocy społecznej

Subskrybuj nas na Youtube
Które usługi trzeba rejestrować na kasie fiskalnej w ośrodku pomocy społecznej
Które usługi trzeba rejestrować na kasie fiskalnej w ośrodku pomocy społecznej

REKLAMA

REKLAMA

Odpłatność za pobyt w domach pomocy społecznej, a także za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, wpłacane gotówką do kasy jednostki ewidencjonujemy na kasie fiskalnej. Czy wpłaty na rachunek bankowy naszej jednostki powinniśmy również rejestrować na kasie? Odpłatność za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze jest naliczana na podstawie decyzji administracyjnej oraz według ilości usług wykonanych w danym miesiącu, natomiast odpłatność za pobyt w DPS wpłacana jest na podstawie umowy między ośrodkiem a osobą zobowiązaną do wnoszenia opłat.

Zdaniem sądów administracyjnych, usługi w zakresie pomocy społecznej, świadczone na podstawie decyzji administracyjnych, nie podlegają obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Odmienne stanowisko w tej kwestii reprezentują najczęściej organy podatkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (względnie prowadzących taką działalność, lecz działającymi „prywatnie”) oraz rolników ryczałtowych podlega ewidencjonowaniu przy użyciu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT). Istnieje jednak szereg zwolnień z tego obowiązku. Określa je rozporządzenie Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przepisy te nie przewidują zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług pomocy społecznej.

Polecamy: VAT w samorządach

Stanowisko reprezentowane przez sądy administracyjne

Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że art. 15 ust. 6 ustawy o VAT ma zastosowanie przy świadczeniu usług w zakresie pomocy społecznej przez wyznaczone jednostki (np. ośrodki pomocy społecznej) na podstawie decyzji administracyjnych.

REKLAMA

Przykładowe wyroki sądów potwierdzające zastosowanie art. 15 ust. 6 do usług pomocy społecznej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wyrok WSA w Krakowie z 6 czerwca 2013 r. (sygn. akt I SA/Kr 462/13)

• wyrok NSA z 2 września 2014 r. (sygn. akt I FSK 1263/13)

• wyrok WSA w Gliwicach z 12 lutego 2015 r. (sygn. akt III SA/Gl 1457/14)

• wyrok WSA w Warszawie z 13 października 2015 r. (sygn. akt III SA/Wa 3650/14).

Przyjęcie stanowiska reprezentowanego przez sądy administracyjne oznacza zatem, że świadczenie przez DPS usług pomocy społecznej na podstawie decyzji administracyjnej nie podlega opodatkowaniu VAT. Świadczenie tych usług nie musi być więc też ewidencjonowane za pomocą kas rejestrujących.

Z ORZECZNICTWA

Prawdziwe jest twierdzenie strony skarżącej, że w niniejszej sprawie znajduje zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Oznacza to, że dom pomocy społecznej nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, czego konsekwencją jest brak obowiązku prowadzenia przez niego ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wyrok WSA w Warszawie z 13 października 2015 r., sygn. III SA/Wa 3650/14

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

Polecamy: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Stanowisko organów podatkowych

Stanowisko reprezentowane przez sądy podziela jednak tylko część organów podatkowych (zob. np. interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 sierpnia 2013 r., sygn. IPPP2/443-435/13-4/AO). Większość organów skarbowych uznaje natomiast, że w zakresie, o którym mowa, przepisy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie znajdują zastosowania.

Przykładowe interpretacje organów podatkowych o niestosowaniu art. 15 ust. 6 do usług pomocy społecznej:

• interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 lipca 2014 r. (sygn. ITPP1/443-439/14/AP)

• interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 lipca 2014 r. (sygn. IPPP2/443-369/14-6/AO).

Zdaniem fiskusa usługi w zakresie pomocy społecznej – również te świadczone na podstawie decyzji administracyjnych – podlegają opodatkowaniu VAT (z tym że są z niego zwolnione). Podlegają więc także obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

Przyjęcie stanowiska reprezentowanego przez większość organów podatkowych oznacza, że w sytuacji opisanej w pytaniu DPS ma obowiązek ewidencjonować otrzymywane wpłaty na poczet świadczonych (na podstawie decyzji administracyjnych) usług pomocy społecznej. Należy wówczas te wpłaty rejestrować w dacie ich otrzymywania – zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Na marginesie można wspomnieć, że od dnia przejścia na scentralizowany model rozliczeń VAT obowiązki te będą spoczywać na macierzystej dla DPS jednostce samorządu terytorialnego.


Ewidencjonując te wpłaty, DPS nie musi wystawiać żadnych dodatkowych dokumentów. Dotyczy to w szczególności wpłat gotówkowych. Istnieje bowiem zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obejmujące świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Chodzi więc tylko o wykazanie wpływów na rachunku bankowym podatnika lub na rachunku podatnika w SKOK, której jednostka jest członkiem. Dodatkowo, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła wpłata (§ 2 ust. 1 w zw. z poz. 38 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania).

Oznacza to, że nawet w przypadku przyjęcia stanowiska reprezentowanego przez organy podatkowe, wpłaty otrzymywane na rachunek bankowy najczęściej (czyli pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów wynika, jakiej konkretnie czynności dana wpłata dotyczyła) nie muszą być ewidencjonowane przez ośrodki pomocy społecznej.

Z opublikowanego we wrześniu 2016 r. projektu nowego rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania wynika, że od 1 stycznia 2017 r. ma obowiązywać nowy warunek opisywanego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania. Mianowicie, podatnik musi upoważnić bank lub SKOK, prowadzące rachunek, do przekazywania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na tym rachunku.

TOMASZ KRYWAN, prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

PODSTAWY PRAWNE

• art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 710; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1579)

• § 2 ust. 1 w zw. z poz. 38 załącznika oraz § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1215)

projekt z 21 września 2016 r. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

REKLAMA

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

REKLAMA