REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny system rozliczania VAT w gminie – propozycja rozwiązań księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
Centralny system rozliczania VAT w gminie – propozycja rozwiązań księgowych
Centralny system rozliczania VAT w gminie – propozycja rozwiązań księgowych

REKLAMA

REKLAMA

Na jakich kontach w gminie należy prowadzić ewidencję podatku od towarów i usług po wprowadzeniu centralnego systemu rozliczania? Jak księgować rozliczenia z poszczególnymi jednostkami w tym zakresie?

Wprowadzenie centralnego systemu rozliczania podatku od towarów i usług (dalej: VAT) wymaga opracowania i wdrożenia:

REKLAMA

REKLAMA

• ogólnych jednolitych zasad i procedur dotyczących rozliczeń z tytułu VAT dla czynności związanych ze sprzedażą,

• czynności związanych z zakupami dokonywanymi przez jednostki i zakłady budżetowe w ramach prowadzonej działalności.

Centralny system rozliczania VAT jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST) obejmie swym zasięgiem:

REKLAMA

• jednostkę budżetową sporządzającą rejestry i deklarację cząstkową,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zakład budżetowy sporządzający rejestry i deklarację cząstkową,

• urząd JST sporządzający całościowe rozliczenie VAT.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W takiej sytuacji wystąpi konieczność ustalenia procedur obowiązujących w zakresie zapewnienia poprawności i spójności rozliczeń VAT w gminie, w tym dostosowanie planu kont o dodatkowe konta, które służyć będą ewidencji tego podatku. W związku z tym, że w rozporządzeniu Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont) nie przewidziano odrębnych kont służących do ewidencji VAT po wprowadzeniu centralizacji, każda jednostka sama musi dostosować swoje plany kont w tym zakresie.

Przykładowe konta mogące służyć rozliczaniu podatku od towarów i usług:

2-X-1 „Rozliczenie podatku VAT należnego w danym miesiącu”,

2-X-2 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego w danym miesiącu”.

Należy przy tym pamiętać o wprowadzeniu analityki dla każdej jednostki.

Jednostki sporządzające deklarację całościową w swych zasadach polityki rachunkowości wskazują do ewidencji księgowej VAT konto 225 „Rozrachunki z budżetami”, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont, przy zastosowaniu odpowiedniej analityki wskazującej na rozliczenie VAT według jednostek organizacyjnych składających deklarację cząstkową.

Polecamy: Biuletyn VAT

ZAPAMIĘTAJ!

W jednostkach wykonujących czynności objęte podatkiem od towarów i usług konto 225 „Rozrachunki z budżetami” służy do rozrachunków z urzędem skarbowym z tytułu VAT oraz rozliczeń VAT naliczonego i należnego.

W celu udokumentowania wzajemnych rozliczeń z tytułu VAT pomiędzy jednostkami składającymi deklaracje cząstkowe w ramach konta 225 „Rozrachunki z budżetami” można dokonać wyodrębnienia konta 225-X-X na ewidencje rozliczeń VAT w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych z jednostką rozliczającą podatek całościowo.

Na konto 225-X-X „Rozrachunki z budżetami – VAT scentralizowany” wyodrębnionym celowo na potrzeby rozliczenia podatku wynikającego z deklaracji cząstkowych z końcem miesiąca należy przeksięgować salda kont Zespołu 2 „Rozrachunki i rozliczenia”, w tym przykładowo:

• konto 2-X-1 „Rozliczenia podatku VAT należnego w danym miesiącu”,

• konto 2-X-2 „Rozliczenia podatku VAT naliczonego w danym miesiącu”.

Przykładowa ewidencja przeksięgowania podatku VAT na koniec miesiąca:

Przeksięgowanie zobowiązania z tytułu VAT należnego – podlegające wpłacie na konto urzędu skarbowego:

• Wn konto 2-X-1 „Rozliczenia podatku VAT należnego w danym miesiącu”,

• Ma konto 225-X-X „Rozrachunki z budżetami – VAT scentralizowany”.


Przeksięgowanie należności z tytułu odliczenia VAT naliczonego – podlegające odliczeniu od podatku należnego:

• Wn konto 225-X-X „Rozrachunki z budżetami – VAT scentralizowany”,

• Ma konto 2-X-2 „Rozliczenia podatku VAT naliczonego w danym miesiącu”.

RENATA NIEMIEC,  finansista, wieloletni pracownik wydziałów finansowych w jednostkach samorządu terytorialnego, autor licznych publikacji z zakresu rachunkowości i finansów publicznych, obecnie główny księgowy w jednostce budżetowej

PODSTAWA PRAWNA

• rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1954)

NOWE rozporządzenie w sprawie planów kont

Na dzień oddania „Rachunkowości Budżetowej” do druku w trakcie uzgodnień międzyresortowych jest projekt nowego rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Nowelizacja dotychczasowych przepisów wynika z konieczności dostosowania zasad rachunkowości m.in. do:

• przepisów ustrojowych JST wprowadzonych ustawą z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (CUW),

• rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (eIDAS).

Projektowane jest również nałożenie obowiązku sporządzania bilansu budżetu państwa.

Zmiany wynikające ze wspomnianej nowelizacji będziemy szczegółowo opisywać na łamach „Rachunkowości Budżetowej”.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Od 09 października 2025 r. w Sejmie ruszyły dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

REKLAMA