REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Rejestr VAT - kłopoty podatników./ fot. Shutterstock
Rejestr VAT - kłopoty podatników./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2017 r. zaczęły obowiązywać nowe regulacje dotyczące rejestracji podatników dla celów podatku od towarów i usług. Znowelizowane przepisy służyć mają realizacji założeń Ministerstwa Rozwoju i Finansów dotyczących uszczelniania systemu podatkowego. W praktyce przysparzają one kłopotów nie tylko nowopowstałym podmiotom.

Nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca wyposażył organy podatkowe w nowe uprawnienia. Ma to m.in. związek z podziałem dotychczasowego rejestru VAT na dwa „podrejestry” – rejestr VAT czynny i zwolniony. Po przeprowadzeniu weryfikacji (czynności sprawdzających) naczelnik urzędu skarbowego jest obecnie uprawniony do rejestracji podatnika jako „podatnika VAT czynnego” lub „podatnika VAT zwolnionego”. Może też w ogóle nie dokonać jego rejestracji bez konieczności zawiadomienia o tym przedsiębiorcy, jeżeli np. mimo udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem, podmiot nie istnieje lub podał w zgłoszeniu rejestracyjnym dane niezgodne z prawdą.

REKLAMA

REKLAMA

Z tych samych powodów przedsiębiorca może zostać wykreślony z rejestru. Wspomnieć jednak należy, że w tym przypadku katalog przewinień jest nieco szerszy i przewiduje także m.in. wykreślenie podmiotu zobowiązanego oraz nieskładającego deklaracji za kolejnych 6 miesięcy lub 2 kolejne kwartały, a także podatnika wystawiającego faktury niedokumentujących rzeczywistych zdarzeń gospodarczych (tzw. puste faktury). Co do zasady z urzędu wykreślani będą także przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, którzy zawieszą wykonywanie działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy.

Zobacz także: Procedury podatkowe

Z podziałem rejestru Vat na „zwolniony” oraz „czynny” wiąże się uprawnienie fiskusa do „przeniesienia” podatnika VAT czynnego do rejestru dla podatników zwolnionych z VAT w razie wystąpienia w okresie 6 kolejnych miesięcy lub 2 kwartałów deklaracji, w których nie wykazano sprzedaży lub nabycia towarów lub usług z kwotami podatku do odliczenia.

REKLAMA

Sankcje dosięgnąć mogą również pełnomocnika dokonującego zgłoszenia rejestracyjnego, odpowiada on wówczas solidarnie wraz z zarejestrowanym podatnikiem do kwoty 500 000 zł za jego zaległości podatkowe powstałe w ciągu 6 miesięcy od dnia zarejestrowania przedsiębiorcy jako podatnika VAT czynnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce wykreślenie podatników z rejestru VAT powinno odbywać się po przeprowadzeniu czynności sprawdzających oraz wezwaniu do złożeniu wyjaśnień. Na podatniku spoczywa ciężar udowodnienia, że jego działalność jest faktycznie prowadzona, brak składanych deklaracji wynika ze specyfiki prowadzonej działalności lub wystawienie tzw. „pustej” faktury lub faktury korygującej było wynikiem pomyłki lub nastąpiło bez wiedzy podatnika. Dopiero powyższe postępowanie zapewnia podatnikowi ochronę przed wykreśleniem.

Nowe regulacje co do zasady dotyczą zgłoszeń złożonych od 1 stycznia 2017 r., jednakże lwia część sankcji znajdzie zastosowanie również to zgłoszeń wcześniejszych.
Nowych regulacji nie należy lekceważyć, podatnikiem VAT zostaje z mocy ustawy każdy podmiot wykonujący czynności opodatkowane VAT. Samo wykreślenie z rejestru uniemożliwia podatnikowi odliczenie podatku naliczonego.

PRAWNICY

Sergiusz Felbur // Prawnik

www.bswwlegal.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA