REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limity VAT a sprzedaż niektórych składników majątku

Subskrybuj nas na Youtube
Limity VAT a sprzedaż niektórych składników majątku./ fot. Fotolia
Limity VAT a sprzedaż niektórych składników majątku./ fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Instytucja kultury zamierza sprzedać niektóre składniki majątku. Część z tych składników jest zaliczona do środków trwałych, a pozostała część do wyposażenia (ze względu na niewielką wartość). Czy wartość tej sprzedaży powinna być uwzględniona w limitach 200 000 zł oraz 20 000 zł?

W limitach zwolnień z VAT powinna być uwzględniona tylko wartość sprzedanych składników majątku stanowiących wyposażenie - z zastrzeżeniem, że w przypadku limitu w wysokości 20 000 zł dotyczy to wyłącznie wartości składników majątku sprzedanych osobom prywatnym.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy zwalniają z VAT sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł (do końca 2016 r. limit ten wynosił 150 000 zł). Zwolniona jest również sprzedaż dokonywana przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu - jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekracza, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200 000 zł (art. 113 ust. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT). Jest to tzw. zwolnienie podmiotowe.

Zobacz: Rachunkowość budżetowa

Z przepisów art. 113 ustawy o VAT nie wynika, aby dokonywanie przez podatników dostaw takich towarów, jak wskazane w treści pytania, wyłączało możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego. Co więcej - przepis art. 113 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT stanowi, że przy ustalaniu prawa do tego zwolnienia nie uwzględnia się wartości odpłatnej dostawy takich towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Powoduje to, że wartości sprzedaży składników majątku stanowiących środki trwałe instytucja nie powinna uwzględniać przy ustalaniu prawa do zwolnienia podmiotowego (czyli nie powinna jej uwzględniać w limicie 200 000 zł).

Podobnie może być, jeśli chodzi o limit zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania ze względu na kwotę obrotu realizowanego na rzecz osób prywatnych. Nawet jeżeli nabywcami składników majątku stanowiących środki trwałe będą osoby prywatne, ich dostawy - pod warunkiem udokumentowania fakturami - będą zwolnione z obowiązku ewidencjonowania (na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 50 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania). Ich wartość nie powinna również być uwzględniana przy ustalaniu prawa do korzystania ze zwolnień podmiotowych z obowiązku ewidencjonowania (§ 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania) - w tym ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania ze względu na kwotę obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nieprzekraczającą 20 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyłączenia te nie dotyczą natomiast sprzedaży składników majątku stanowiących wyposażenie. Dlatego wartość ich sprzedaży jednostka powinna uwzględnić przy ocenie prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego (a więc - w uproszczeniu - w limicie 200 000 zł). Również w zakresie, w jakim jednostka sprzeda te składniki majątku osobom prywatnym, wartość tych dostaw należy uwzględnić przy ocenie prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania (czyli w limicie 20 000 zł).

Podstawy prawne

  • art. 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 710; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60)

  • § 2 ust.1 w zw. z poz. 50 załącznika, § 3 ust. 1 pkt 1, § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2016 r. poz. 2177)

JERZY TRAMSKI

prawnik, pracownik kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy. Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole [Sumowanie okresów zatrudnienia i pół etatu]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA