REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przypisane i nieprzypisane dochody budżetowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Specyfika rachunkowości budżetowej polega m.in. na szczególnych zasadach ewidencjonowania zgromadzonych i odprowadzonych przez jednostki budżetowe dochodów budżetowych. Dochody możemy klasyfikować jako przypisane i nieprzypisane. Poniżej analiza tegoż podziału.

 Ogólnie rzecz ujmując, dochody budżetowe dzieli się na dochody:

REKLAMA

• przypisane,

• nieprzypisane.

Dochody przypisane, inaczej zwane często naliczonymi, to takie, które nalicza się, a następnie księguje na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” na podstawie:

• faktur,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• rachunków,

• nakazów płatniczych lub

• decyzji,

np. czynsz za wynajem pomieszczeń jednostki budżetowej (przypisany na podstawie wystawionej wcześniej faktury).

Natomiast dochody nieprzypisane to takie, których się wcześniej nie nalicza, a które podlegają ewidencji dopiero w momencie wpływu środków pieniężnych, na podstawie:

• wyciągów bankowych,

• kwitów kasowych,

np. wpływy z opłat za wydanie duplikatów świadectw.

W sytuacji takiego rodzaju dochodów nie istnieje rachunek, nakaz płatniczy czy decyzja, który przed dokonaniem wpłaty jest zaewidencjonowany jako dochód przypisany.

REKLAMA

W świetle takiej klasyfikacji dochodów budżetowych, zryczałtowanego wynagrodzenia za terminową wpłatę podatku nie można jednoznacznie nazwać dochodem przypisanym lub dochodem nieprzypisanym. Stanowi ono dochód budżetowy, który pobierany jest na podstawie przepisów materialnie ustalających jego wysokość, i którego wpływ księguje się na podstawie wyciągu bankowego po dokonaniu przelewu wewnętrznego z konta 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto wydatki) na konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochody).

Dlatego w takich przypadkach praktyka wypracowała następujące zasady księgowania wynagrodzenia za terminową wpłatę podatku, nie naruszając tym samym ani naczelnych, ani szczególnych zasad rachunkowości jednostki budżetowej:

1) naliczenie i potrącenie na listach płac podatku dochodowego od osób fizycznych

• Wn 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

• Ma 225 „Rozrachunki z budżetami”

2) potrącenie od naliczonego podatku dochodowego od osób fizycznych wartości zryczałtowanego wynagrodzenia dla płatnika

• Wn 225 „Rozrachunki z budżetami”

• Ma 221 „Rozliczenie dochodów budżetowych”

3) odprowadzenie podatku pomniejszonego o zryczałtowane wynagrodzenie do budżetu

• Wn 225 „Rozrachunki z budżetami”

• Ma 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto wydatki)

Czytaj także: Skutki nieterminowego odprowadzania dochodów budżetu państwa>>

4) przeksięgowanie (przelew) równowartości wynagrodzenia dla płatnika na rachunek bieżący jednostki budżetowej (subkonto dochodów)

• Wn 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochody)

• Ma 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto wydatki)

5) przypisanie dochodów budżetowych

• Wn 221 „Rozliczenie dochodów budżetowych”

• Ma 750 „Przychody i koszty finansowe”

6) odprowadzenie dochodów budżetowych do właściwego budżetu

• Wn 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”

• Ma 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (subkonto dochody).

Podstawa prawna

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA