REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady ewidencji dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Alicja Stawowczyk
Zasady ewidencji dodatkowego wynagrodzenia rocznego. /Fot. Fotolia
Zasady ewidencji dodatkowego wynagrodzenia rocznego. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zagadnienie związane z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym jest nie tylko kłopotliwe ze względu na ustalenie, komu się należy, ale ze względu na problematykę prawidłowego ujęcia go w księgach rachunkowych. Ewidencji naliczonego wynagrodzenia rocznego pracodawca dokonuje już na koniec roku kalendarzowego, za który naliczał będzie to wynagrodzenie.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje pracownikom jednostki sfery budżetowej po przepracowaniu w jednostce całego roku kalendarzowego. Pracownik, który nie przepracował całego roku, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, z tym, że okres ten musi wynosić, co najmniej 6 miesięcy. Tak, więc nie każdy pracownik jest uprawniony do otrzymania tego świadczenia. Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego powinna nastąpić nie później niż w ciągu 3 pierwszych miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który przysługuje to wynagrodzenie. Okres ten nie będzie jednak miał zastosowania do osób, z którymi rozwiązano stosunek pracy z przyczyn likwidacji pracodawcy. Takim pracownikom należy wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne w dniu rozwiązania stosunku pracy.

Zagadnienie związane z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym jest nie tylko kłopotliwe ze względu na ustalenie, komu się należy, ale ze względu na problematykę prawidłowego ujęcia go w księgach rachunkowych.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie, uwzględniając wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.

REKLAMA

Ewidencji naliczonego wynagrodzenia rocznego pracodawca dokonuje już na koniec roku kalendarzowego, za który naliczał będzie to wynagrodzenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod datą 31 grudnia pracodawca dokonuje następującej ewidencji:

  1. Naliczenie dodatkowego wynagrodzenia rocznego:

Wn 404 „Wynagrodzenia”

Ma 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

  1. Naliczenie składek na ubezpieczenie społeczne (w części finansowanej przez pracodawcę):

Wn 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”

Ma 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne”

  1. Naliczenie składek na Fundusz Pracy:

Wn 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”

Ma 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne”

W dniu dokonywania wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego pracodawca dokonuje następujących księgowań:

  1. Naliczenie składek na ubezpieczenie społeczne (w części finansowanej przez pracownika):

Wn 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

Ma 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne”

  1. Naliczenie składek NFZ:

Wn 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

Ma 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne”

  1. Naliczenie podatku od wynagrodzenia:

Wn 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

Ma 225 „Rozrachunki z budżetami”

  1. Naliczenie wynagrodzenia do wypłaty:

Wn 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

Ma 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 12 grudnia 1997 roku o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostki sfery budżetowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1144)

Polecamy również serwis INFORRB: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

REKLAMA

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

REKLAMA

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

REKLAMA