REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne pracowników sfery budżetowej

Agnieszka Fryc
Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej. /Fot. Fotolia
Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej. /Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest obowiązkowo wypłacane przez jednostki budżetowe. Wysokość tzw. trzynastki określona jest ustawowo, zaś jej przyznanie uzależnione jest od stażu pracy.

Podstawą dodatkowego wynagrodzenia rocznego pracowników jednostek sfery budżetowej jest ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. Podmiotami zobligowanymi do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego są pracodawcy będący jednostkami budżetowymi. Wynagrodzenie to wypłacane jest raz w roku w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który wynagrodzenie to przysługuje. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dochodzi do rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy w związku z likwidacją pracodawcy. Wówczas wynagrodzenie roczne wypłacane jest w dniu rozwiązania stosunku pracy.

REKLAMA

Polecamy: Komplet Zmiany w prawie pracy w 2016 r.

Nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego

REKLAMA

Co do zasady, dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje pracownikowi po przepracowaniu przez niego u danego pracodawcy minimum 6 miesięcy. W takim przypadku wynagrodzenie dodatkowe przysługuje w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego. Dodatkowe wynagrodzenie roczne w pełnej wysokości zaś przysługuje pracownikowi po przepracowaniu i danego pracodawcy całego roku kalendarzowego.

Wyjątkiem od wskazanej zasady jest nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego pomimo nie przepracowania co najmniej 6 miesięcy warunkujących nabycie prawa do wynagrodzenia rocznego w sytuacji:

  • nawiązania stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego z nauczycielem i nauczycielem akademickim zgodnie z organizacją pracy szkoły (szkoły wyższej);
  • zatrudnienia pracownika do pracy sezonowej, jeżeli umowa o pracę została zawarta na sezon trwający nie krócej niż trzy miesiące;
  • powołania pracownika do czynnej służby wojskowej albo skierowania do odbycia służby zastępczej.

Przepracowanie minimum 6 miesięcy dla uzyskania prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie jest również wymagane w przypadku rozwiązania stosunku pracy w związku z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przejściem na emeryturę, rentę szkoleniową albo rentę z tytułu niezdolności do pracy lub świadczenie rehabilitacyjne,
  • przeniesieniem służbowym, powołaniem lub wyborem,
  • likwidacją pracodawcy albo zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy,
  • likwidacją jednostki organizacyjnej pracodawcy lub jej reorganizacją;

Powyższy wyjątek ma zastosowanie również w przypadku podjęcia zatrudnienia w wyniku przeniesienia służbowego, na podstawie powołania lub wyboru oraz w związku z likwidacją poprzedniego pracodawcy albo ze zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn niedotyczących pracodawcy, a także w przypadku korzystania przez pracownika z urlopu wychowawczego, urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego. Przepracowanie co najmniej 6 miesięcy dla nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie jest również obligatoryjne w przypadku wygaśnięcia stosunku pracy warunkującego omawiane uprawnienie w związku ze śmiercią pracownika.

Kiedy dodatkowe wynagrodzenie roczne nie przysługuje?

Nieotrzymanie przez pracownika uprawnionego dodatkowego wynagrodzenia rocznego wiąże się niejako z jego postawą do wykonywanej pracy w roku, za który ustalane jest do niego prawo. Prawa do tzw. trzynastki nie nabywa bowiem pracownik, którego nieusprawiedliwiona nieobecność w pracy trwała dłużej niż dwa dni oraz który stawił się w pracy lub przebywał w niej w stanie nietrzeźwym. Pracownik nie otrzyma dodatkowego wynagrodzenia rocznego również w przypadku wymierzenia mu kary dyscyplinarnej wydalenia z pracy lub ze służby oraz w przypadku rozwiązania z nim umowy o pracę bez wypowiedzenia z jego winy.

Wysokość trzynastki

Dodatkowe wynagrodzenie roczne wynosi 8,5 % sumy wynagrodzenia za prace otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który trzynastka przysługuje. Uwzględnia się przy tym:

  • wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,
  • wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy,
  • wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który to podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.

Należy mieć na względzie, iż w przypadku wspomnianych już pracowników jednostek sfery budżetowej, którym dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje pomimo nie przepracowania co najmniej 6 miesięcy warunkujących nabycie prawa do wynagrodzenia rocznego, wysokość trzynastki ustala się proporcjonalnie do okresu przepracowanego u danego pracodawcy.

Konsekwencje niewypłacenia przez jednostki sfery budżetowej  tzw. trzynastek

W pewnych okolicznościach, zaniedbanie przez jednostki sfery publicznej obowiązku wypłacenia uprawnionym pracownikom dodatkowego wynagrodzenia rocznego może rodzić odpowiedzialność za naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Naruszenie bowiem przepisów związanych z ustalaniem prawa i wypłatą tzw. trzynastek może przyczynić się do zwiększenia wydatków z budżetu, choćby ze względu na konieczność uiszczenia odsetek za zwłokę w wypłaceniu dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Karą za naruszenie dyscypliny finansów publicznych może zostać obciążona osoba, która odpowiedzialna za wypłatę trzynastek w imieniu pracodawcy będącego jednostką sfery budżetowej. Do kar tych zalicza się upomnienie, naganę, kare pieniężną w wysokości do 3-krotności wynagrodzenia osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi od 1 roku do 5 lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie urlopowe dla nauczycieli. Wypłata do końca sierpnia – jakie wyrównanie

Świadczenie urlopowe dla nauczycieli powinno zostać wypłacone do końca sierpnia 2024 r. Świadczenie to przysługuje nauczycielom, którzy byli zatrudnieniu w pełnym wymiarze zajęć przez cały rok szkolny 2023/2024. Świadczenie urlopowe dla nauczycieli reguluje art. 53 ust 1a ustawy  – Karta Nauczyciela.

Rusza program "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Samorządy mogą składać wnioski do 30 sierpnia

W czwartek, 25 lipca odbyła się konferencja z udziałem wiceministry rodziny, pracy i polityki społecznej Aleksandry Gajewskiej. Tematem konferencji był nowy program dla gmin bez opieki żłobkowej w ramach Aktywnego Malucha – "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Wnioski można składać do 30 sierpnia.

ZUS przestawił się na mLegitymacje. Jak z nich korzystać?

Elektroniczna mLegitymacja to duże ułatwienie dla emerytów i rencistów. Można z niej korzystać na własnym urządzeniu mobilnym, np. telefonie. Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, iż prawie 800 tysięcy seniorów porzuciło plastik.

Świadczenie „Aktywny rodzic” i inne nowości w klasyfikacji budżetowej

23 lipca 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

82 mln zł środków na dofinansowania do remontów dróg samorządowych na 2025 r. w województwie śląskim

W środę, 24 lipca wojewoda śląski Marek Wójcik poinformował, o tym, że rusza nabór na dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przyszły rok. W województwie lubelskim nabór ruszy w piątek, 26 lipca. Środki z dofinansowania mogą zostać przeznaczone na remonty dróg powiatowych i gminnych, a także na inne inwestycje, które zwiększą bezpieczeństwo ruchu.

5 000 zł na jedno koło gospodyń wiejskich i prawo do dofinansowania dla wszystkich kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. W Dzienniku Ustaw ukazała się już nowelizacja

W Dzienniku Ustaw ukazała się nowelizacja rozporządzenia dotycząca prawa do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin,  w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. Dofinansowanie będzie przysługiwało nie tylko kołom wpisanym do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich.

W 2024 roku przeciętny pracownik skorzysta z nawet 35 dni urlopu oraz dodatkowych zwolnień z pracy. Co z urlopem w 2025 r.

W ostatnim czasie do kodeksu pracy wprowadzono wiele nowych rozwiązań, dzięki którym pracownicy mogą uzyskać dodatkowe dni wolne od pracy. Chodzi m.in. o wprowadzenie dodatkowych pięciu dni urlopu opiekuńczego. Sprawdź, jakie jeszcze dodatkowe zwolnienia i urlopy przysługują pracownikom, ile są płatne oraz jak je uzyskać.

Dni wolne od pracy w drugiej połowie 2024 roku i w 2025 r. [KALENDARZ — DŁUGIE WEEKENDY]

W 2024 r. uwzględniając wszystkie dni wolne i weekendy wypada 115 dni wolnych od pracy. Sprawdź, kiedy przypadają długie weekendy w drugiej połowie 2024 r. Możesz już także wstępnie zaplanować wolne w 2025 r.

REKLAMA

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, ale trzeba od niej zapłacić podatek.

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, jednak świadczenie urlopowe nie jest świadczeniem socjalnym, a więc trzeba je opodatkować. Na konta trafi więc o 12 proc. mniej.

Zbliża się termin złożenia sprawozdania SP-1. Kto musi je złożyć i co w nim wykazać? To ważne m.in. dla podatku od nieruchomości.

Jest coraz mniej czasu na złożenie części B sprawozdania SP-1. Czy wiesz, kto musi je złożyć, do kiedy i co w nim wykazać? Przepisy jasno to regulują, ale w praktyce pojawiają się problemy.

REKLAMA