REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne pracowników sfery budżetowej

Agnieszka Fryc
Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej. /Fot. Fotolia
Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej. /Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest obowiązkowo wypłacane przez jednostki budżetowe. Wysokość tzw. trzynastki określona jest ustawowo, zaś jej przyznanie uzależnione jest od stażu pracy.

Podstawą dodatkowego wynagrodzenia rocznego pracowników jednostek sfery budżetowej jest ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. Podmiotami zobligowanymi do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego są pracodawcy będący jednostkami budżetowymi. Wynagrodzenie to wypłacane jest raz w roku w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który wynagrodzenie to przysługuje. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dochodzi do rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy w związku z likwidacją pracodawcy. Wówczas wynagrodzenie roczne wypłacane jest w dniu rozwiązania stosunku pracy.

REKLAMA

Polecamy: Komplet Zmiany w prawie pracy w 2016 r.

Nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego

REKLAMA

Co do zasady, dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje pracownikowi po przepracowaniu przez niego u danego pracodawcy minimum 6 miesięcy. W takim przypadku wynagrodzenie dodatkowe przysługuje w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego. Dodatkowe wynagrodzenie roczne w pełnej wysokości zaś przysługuje pracownikowi po przepracowaniu i danego pracodawcy całego roku kalendarzowego.

Wyjątkiem od wskazanej zasady jest nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego pomimo nie przepracowania co najmniej 6 miesięcy warunkujących nabycie prawa do wynagrodzenia rocznego w sytuacji:

  • nawiązania stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego z nauczycielem i nauczycielem akademickim zgodnie z organizacją pracy szkoły (szkoły wyższej);
  • zatrudnienia pracownika do pracy sezonowej, jeżeli umowa o pracę została zawarta na sezon trwający nie krócej niż trzy miesiące;
  • powołania pracownika do czynnej służby wojskowej albo skierowania do odbycia służby zastępczej.

Przepracowanie minimum 6 miesięcy dla uzyskania prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie jest również wymagane w przypadku rozwiązania stosunku pracy w związku z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przejściem na emeryturę, rentę szkoleniową albo rentę z tytułu niezdolności do pracy lub świadczenie rehabilitacyjne,
  • przeniesieniem służbowym, powołaniem lub wyborem,
  • likwidacją pracodawcy albo zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy,
  • likwidacją jednostki organizacyjnej pracodawcy lub jej reorganizacją;

Powyższy wyjątek ma zastosowanie również w przypadku podjęcia zatrudnienia w wyniku przeniesienia służbowego, na podstawie powołania lub wyboru oraz w związku z likwidacją poprzedniego pracodawcy albo ze zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn niedotyczących pracodawcy, a także w przypadku korzystania przez pracownika z urlopu wychowawczego, urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego. Przepracowanie co najmniej 6 miesięcy dla nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie jest również obligatoryjne w przypadku wygaśnięcia stosunku pracy warunkującego omawiane uprawnienie w związku ze śmiercią pracownika.

Kiedy dodatkowe wynagrodzenie roczne nie przysługuje?

Nieotrzymanie przez pracownika uprawnionego dodatkowego wynagrodzenia rocznego wiąże się niejako z jego postawą do wykonywanej pracy w roku, za który ustalane jest do niego prawo. Prawa do tzw. trzynastki nie nabywa bowiem pracownik, którego nieusprawiedliwiona nieobecność w pracy trwała dłużej niż dwa dni oraz który stawił się w pracy lub przebywał w niej w stanie nietrzeźwym. Pracownik nie otrzyma dodatkowego wynagrodzenia rocznego również w przypadku wymierzenia mu kary dyscyplinarnej wydalenia z pracy lub ze służby oraz w przypadku rozwiązania z nim umowy o pracę bez wypowiedzenia z jego winy.

Wysokość trzynastki

Dodatkowe wynagrodzenie roczne wynosi 8,5 % sumy wynagrodzenia za prace otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który trzynastka przysługuje. Uwzględnia się przy tym:

  • wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,
  • wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy,
  • wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który to podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.

Należy mieć na względzie, iż w przypadku wspomnianych już pracowników jednostek sfery budżetowej, którym dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje pomimo nie przepracowania co najmniej 6 miesięcy warunkujących nabycie prawa do wynagrodzenia rocznego, wysokość trzynastki ustala się proporcjonalnie do okresu przepracowanego u danego pracodawcy.

Konsekwencje niewypłacenia przez jednostki sfery budżetowej  tzw. trzynastek

W pewnych okolicznościach, zaniedbanie przez jednostki sfery publicznej obowiązku wypłacenia uprawnionym pracownikom dodatkowego wynagrodzenia rocznego może rodzić odpowiedzialność za naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Naruszenie bowiem przepisów związanych z ustalaniem prawa i wypłatą tzw. trzynastek może przyczynić się do zwiększenia wydatków z budżetu, choćby ze względu na konieczność uiszczenia odsetek za zwłokę w wypłaceniu dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Karą za naruszenie dyscypliny finansów publicznych może zostać obciążona osoba, która odpowiedzialna za wypłatę trzynastek w imieniu pracodawcy będącego jednostką sfery budżetowej. Do kar tych zalicza się upomnienie, naganę, kare pieniężną w wysokości do 3-krotności wynagrodzenia osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi od 1 roku do 5 lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dopłaty do przewozów autobusowych. Samorządy mogą składać wnioski od 3 do 9 grudnia 2024 r.

Samorządy mogą ubiegać się o dopłaty do przewozów autobusowych. Rusza nabór wniosków o objęcie dopłatą do usług transportowych ze środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. 

Codziennie policja zajmuje się 20 tys. zdarzeń

20 tys. zdarzeń dziennie. Taki jest codzienny bilans działań policji. To pokazuje jej skalę działania - powiedział w poniedziałek podczas konferencji prasowej dot. planów działania policji na 2025 rok szef MSWiA Tomasz Siemoniak.

Dwa nowe podmioty na liście ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego

Dwa nowe podmioty na liście ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego. Lista ostrzeżeń publicznych KNF zawiera m.in. informacje o złożonych przez Komisję zawiadomieniach o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

Od początku roku wykryto w Polsce 1972 zakażenia HIV. Będzie dwa razy więcej pieniędzy na punkty diagnostyczne

Dodatkowe 3 mln zł na działalność punktów diagnostycznych i telefon zaufania AIDS, czyli łącznie 5 mln 856 tys. zł. To budżet Krajowego Centrum ds. AIDS na 2025 r. Od początku roku wykryto w Polsce 1972 zakażenia.

REKLAMA

Większe wynagrodzenia w samorządach? Resort finansów podtrzymuje uwagi dotyczące konieczności wskazania źródeł finansowania

Większe wynagrodzenia w samorządach? Resort finansów podtrzymuje uwagi dotyczące konieczności wskazania źródeł finansowania. Chodzi o projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Nowe zasady mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w procesie budżetowym. Rada Fiskalna - niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Sejm za

Zmiany w procesie budżetowym. Rada Fiskalna - niezależna instytucja o charakterze ekspercko-doradczym. Sejm przyjął ustawę o Radzie Fiskalnej. Chodzi m.in. o poprawę transparentności finansów publicznych.

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA