REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku/ Fot. Fotolia
Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku/ Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Operacje związane z wnoszeniem opłat za przedszkole, opłat za wyżywienie, odsetek naliczanych za nieterminowe regulowanie tych opłat czy otrzymanie darowizn pieniężnych mogą stanowić dochody podlegające przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego bądź też dochody przedszkola, w zależności od tego, czy przedszkole posiada wydzielony rachunek dochodów, czy też nie.

W samorządowym przedszkolu dochody wskazane w uchwale księguje się na wydzielonym rachunku

Jesteśmy samorządowym przedszkolem funkcjonującym w formie jednostki budżetowej. Pobieramy opłaty za przedszkole powyżej ustalonej w przepisach liczby godzin oraz opłaty za wyżywienie. Otrzymujemy również darowizny pieniężne. Opłaty za wyżywienie, odsetki z tytułu nieterminowych wpłat z tego tytułu oraz darowizny pieniężne, zgodnie z uchwałą rady, są gromadzone na wydzielonym rachunku dochodów, natomiast opłaty za przedszkole oraz odsetki z tytułu nieterminowych wpłat z tego tytułu stanowią dochód jednostki podlegający przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jak należy księgować operacje opisane powyżej?

REKLAMA

Operacje związane z wnoszeniem opłat za przedszkole, opłat za wyżywienie, odsetek naliczanych za nieterminowe regulowanie tych opłat czy otrzymanie darowizn pieniężnych mogą stanowić dochody podlegające przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego bądź też dochody przedszkola, w zależności od tego, czy przedszkole posiada wydzielony rachunek dochodów, czy też nie.

Zobacz również: Sprawozdania zbiorcze Rb-27S i Rb-28S w miesiącach niekończących kwartału

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku utworzenia w przedszkolu wydzielonego rachunku dochodów na rachunku będą gromadzone wyłącznie dochody wskazane w uchwale. Pozostałe dochody uzyskiwane przez przedszkole będą podlegały przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zasady ewidencji uzyskiwanych przez przedszkole dochodów zarówno w jednym, jak i drugim przypadku określa załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. Uwzględniając opisane tam zasady, uzyskane dochody:

1) w przypadku posiadania przez przedszkole wydzielonego rachunku dochodów będą ewidencjonowane na koncie 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych,

2) w przypadku dochodów podlegających przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego będą ewidencjonowane na koncie 130 – Rachunek bieżący jednostki.

Jak zatem będzie przebiegała ewidencja księgowa opłat, darowizn i odsetek z tytułu nieterminowej płatności tych opłat w sytuacji opisanej w pytaniu, przedstawiają schematy 1 i 2.

SCHEMAT 1

Opłaty za przedszkole podlegające przekazaniu na rachunek budżetu JST

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Przypis należności z tytułu stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069), strona Ma konta 720 – Przychody z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069);

2. Przypis odsetek naliczonych z tytułu nieterminowego wniesienia stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

3. Wpływ na rachunek bieżący jednostki stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 069), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069);

4. Wpływ na rachunek bieżący jednostki odsetek z tytułu nieterminowej wpłaty opłaty stałej za przedszkole: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 092), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092);

5. Przekazanie na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego zrealizowanych dochodów: strona Wn konta 222 – Rozliczenie dochodów budżetowych, strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: rozliczenie z budżetem);

6. Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów na podstawie sprawozdania Rb27s: strona Wn konta 800 – Fundusz jednostki, strona Ma konta 222 – Rozliczenie dochodów budżetowych.

SCHEMAT 2

Płatności za wyżywienie w przedszkolu, darowizny pieniężne i odsetki z tytułu nieterminowego wnoszenia opłat za wyżywienie, stanowiące dochody jednostki

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Przypis opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 083), strona Ma konta 700 – Sprzedaż produktów i koszt ich wytworzenia (analityka: par. 083);

2. Przypis odsetek z tytułu nieterminowego wniesienia opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 092), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

3. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 083), strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 083);

4. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów, odsetek z tytułu nieterminowej wpłaty opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 092), strona Ma konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 092);

5. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów darowizny pieniężnej: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 096), strona Ma konta 760 – Pozostałe przychody operacyjne (analityka: par.096).

Elżbieta Gaździk

 główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289). Załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).

Polecamy w INFORRB

Czy wydatki za sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad modernizacją budynków zespołu szkół stanowią wydatki strukturalne

Czy wydatki za przeprowadzenie zewnętrznego audytu w zakresie finansów gminy stanowią wydatek strukturalny

Czy udzielenie przez gminę pomocy finansowej powiatowi na przebudowę dróg stanowi wydatek strukturalny gminy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat? Kiedy pobierana jest opłata uzdrowiskowa, a w których przypadkach może być pobrana opłata miejscowa?

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego [projekt]

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o przedłużenie obowiązującego do 2025 r. uelastycznienia reguł fikusowych dla samorządów terytorialnych.

REKLAMA

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych. Jakie działania podejmuje fiskus, aby zapobiec przedawnieniu? Jakie przepisy dają mu do tego prawo? Komentarz ekspercki. Z końcem roku 2024 przedawniają się zobowiązania podatkowe, których zapłata przypadała na 2019 rok.

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich. Chodzi o prawo do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc.

REKLAMA