REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku/ Fot. Fotolia
Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku/ Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Operacje związane z wnoszeniem opłat za przedszkole, opłat za wyżywienie, odsetek naliczanych za nieterminowe regulowanie tych opłat czy otrzymanie darowizn pieniężnych mogą stanowić dochody podlegające przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego bądź też dochody przedszkola, w zależności od tego, czy przedszkole posiada wydzielony rachunek dochodów, czy też nie.

W samorządowym przedszkolu dochody wskazane w uchwale księguje się na wydzielonym rachunku

Jesteśmy samorządowym przedszkolem funkcjonującym w formie jednostki budżetowej. Pobieramy opłaty za przedszkole powyżej ustalonej w przepisach liczby godzin oraz opłaty za wyżywienie. Otrzymujemy również darowizny pieniężne. Opłaty za wyżywienie, odsetki z tytułu nieterminowych wpłat z tego tytułu oraz darowizny pieniężne, zgodnie z uchwałą rady, są gromadzone na wydzielonym rachunku dochodów, natomiast opłaty za przedszkole oraz odsetki z tytułu nieterminowych wpłat z tego tytułu stanowią dochód jednostki podlegający przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jak należy księgować operacje opisane powyżej?

REKLAMA

Operacje związane z wnoszeniem opłat za przedszkole, opłat za wyżywienie, odsetek naliczanych za nieterminowe regulowanie tych opłat czy otrzymanie darowizn pieniężnych mogą stanowić dochody podlegające przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego bądź też dochody przedszkola, w zależności od tego, czy przedszkole posiada wydzielony rachunek dochodów, czy też nie.

Zobacz również: Sprawozdania zbiorcze Rb-27S i Rb-28S w miesiącach niekończących kwartału

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku utworzenia w przedszkolu wydzielonego rachunku dochodów na rachunku będą gromadzone wyłącznie dochody wskazane w uchwale. Pozostałe dochody uzyskiwane przez przedszkole będą podlegały przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zasady ewidencji uzyskiwanych przez przedszkole dochodów zarówno w jednym, jak i drugim przypadku określa załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. Uwzględniając opisane tam zasady, uzyskane dochody:

1) w przypadku posiadania przez przedszkole wydzielonego rachunku dochodów będą ewidencjonowane na koncie 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych,

2) w przypadku dochodów podlegających przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego będą ewidencjonowane na koncie 130 – Rachunek bieżący jednostki.

Jak zatem będzie przebiegała ewidencja księgowa opłat, darowizn i odsetek z tytułu nieterminowej płatności tych opłat w sytuacji opisanej w pytaniu, przedstawiają schematy 1 i 2.

SCHEMAT 1

Opłaty za przedszkole podlegające przekazaniu na rachunek budżetu JST

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Przypis należności z tytułu stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069), strona Ma konta 720 – Przychody z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069);

2. Przypis odsetek naliczonych z tytułu nieterminowego wniesienia stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

3. Wpływ na rachunek bieżący jednostki stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 069), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069);

4. Wpływ na rachunek bieżący jednostki odsetek z tytułu nieterminowej wpłaty opłaty stałej za przedszkole: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 092), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092);

5. Przekazanie na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego zrealizowanych dochodów: strona Wn konta 222 – Rozliczenie dochodów budżetowych, strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: rozliczenie z budżetem);

6. Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów na podstawie sprawozdania Rb27s: strona Wn konta 800 – Fundusz jednostki, strona Ma konta 222 – Rozliczenie dochodów budżetowych.

SCHEMAT 2

Płatności za wyżywienie w przedszkolu, darowizny pieniężne i odsetki z tytułu nieterminowego wnoszenia opłat za wyżywienie, stanowiące dochody jednostki

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Przypis opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 083), strona Ma konta 700 – Sprzedaż produktów i koszt ich wytworzenia (analityka: par. 083);

2. Przypis odsetek z tytułu nieterminowego wniesienia opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 092), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

3. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 083), strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 083);

4. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów, odsetek z tytułu nieterminowej wpłaty opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 092), strona Ma konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 092);

5. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów darowizny pieniężnej: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 096), strona Ma konta 760 – Pozostałe przychody operacyjne (analityka: par.096).

Elżbieta Gaździk

 główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289). Załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).

Polecamy w INFORRB

Czy wydatki za sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad modernizacją budynków zespołu szkół stanowią wydatki strukturalne

Czy wydatki za przeprowadzenie zewnętrznego audytu w zakresie finansów gminy stanowią wydatek strukturalny

Czy udzielenie przez gminę pomocy finansowej powiatowi na przebudowę dróg stanowi wydatek strukturalny gminy

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

REKLAMA

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

REKLAMA

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

REKLAMA