REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku/ Fot. Fotolia
Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku/ Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Operacje związane z wnoszeniem opłat za przedszkole, opłat za wyżywienie, odsetek naliczanych za nieterminowe regulowanie tych opłat czy otrzymanie darowizn pieniężnych mogą stanowić dochody podlegające przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego bądź też dochody przedszkola, w zależności od tego, czy przedszkole posiada wydzielony rachunek dochodów, czy też nie.

W samorządowym przedszkolu dochody wskazane w uchwale księguje się na wydzielonym rachunku

Jesteśmy samorządowym przedszkolem funkcjonującym w formie jednostki budżetowej. Pobieramy opłaty za przedszkole powyżej ustalonej w przepisach liczby godzin oraz opłaty za wyżywienie. Otrzymujemy również darowizny pieniężne. Opłaty za wyżywienie, odsetki z tytułu nieterminowych wpłat z tego tytułu oraz darowizny pieniężne, zgodnie z uchwałą rady, są gromadzone na wydzielonym rachunku dochodów, natomiast opłaty za przedszkole oraz odsetki z tytułu nieterminowych wpłat z tego tytułu stanowią dochód jednostki podlegający przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jak należy księgować operacje opisane powyżej?

REKLAMA

REKLAMA

Operacje związane z wnoszeniem opłat za przedszkole, opłat za wyżywienie, odsetek naliczanych za nieterminowe regulowanie tych opłat czy otrzymanie darowizn pieniężnych mogą stanowić dochody podlegające przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego bądź też dochody przedszkola, w zależności od tego, czy przedszkole posiada wydzielony rachunek dochodów, czy też nie.

Zobacz również: Sprawozdania zbiorcze Rb-27S i Rb-28S w miesiącach niekończących kwartału

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku utworzenia w przedszkolu wydzielonego rachunku dochodów na rachunku będą gromadzone wyłącznie dochody wskazane w uchwale. Pozostałe dochody uzyskiwane przez przedszkole będą podlegały przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zasady ewidencji uzyskiwanych przez przedszkole dochodów zarówno w jednym, jak i drugim przypadku określa załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. Uwzględniając opisane tam zasady, uzyskane dochody:

1) w przypadku posiadania przez przedszkole wydzielonego rachunku dochodów będą ewidencjonowane na koncie 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych,

2) w przypadku dochodów podlegających przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego będą ewidencjonowane na koncie 130 – Rachunek bieżący jednostki.

Jak zatem będzie przebiegała ewidencja księgowa opłat, darowizn i odsetek z tytułu nieterminowej płatności tych opłat w sytuacji opisanej w pytaniu, przedstawiają schematy 1 i 2.

SCHEMAT 1

Opłaty za przedszkole podlegające przekazaniu na rachunek budżetu JST

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Przypis należności z tytułu stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069), strona Ma konta 720 – Przychody z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069);

2. Przypis odsetek naliczonych z tytułu nieterminowego wniesienia stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

3. Wpływ na rachunek bieżący jednostki stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 069), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069);

4. Wpływ na rachunek bieżący jednostki odsetek z tytułu nieterminowej wpłaty opłaty stałej za przedszkole: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 092), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092);

5. Przekazanie na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego zrealizowanych dochodów: strona Wn konta 222 – Rozliczenie dochodów budżetowych, strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: rozliczenie z budżetem);

6. Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów na podstawie sprawozdania Rb27s: strona Wn konta 800 – Fundusz jednostki, strona Ma konta 222 – Rozliczenie dochodów budżetowych.

SCHEMAT 2

Płatności za wyżywienie w przedszkolu, darowizny pieniężne i odsetki z tytułu nieterminowego wnoszenia opłat za wyżywienie, stanowiące dochody jednostki

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Przypis opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 083), strona Ma konta 700 – Sprzedaż produktów i koszt ich wytworzenia (analityka: par. 083);

2. Przypis odsetek z tytułu nieterminowego wniesienia opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 092), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

3. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 083), strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 083);

4. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów, odsetek z tytułu nieterminowej wpłaty opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 092), strona Ma konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 092);

5. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów darowizny pieniężnej: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 096), strona Ma konta 760 – Pozostałe przychody operacyjne (analityka: par.096).

Elżbieta Gaździk

 główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289). Załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).

Polecamy w INFORRB

Czy wydatki za sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad modernizacją budynków zespołu szkół stanowią wydatki strukturalne

Czy wydatki za przeprowadzenie zewnętrznego audytu w zakresie finansów gminy stanowią wydatek strukturalny

Czy udzielenie przez gminę pomocy finansowej powiatowi na przebudowę dróg stanowi wydatek strukturalny gminy

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

REKLAMA

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA