REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku/ Fot. Fotolia
Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku/ Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Operacje związane z wnoszeniem opłat za przedszkole, opłat za wyżywienie, odsetek naliczanych za nieterminowe regulowanie tych opłat czy otrzymanie darowizn pieniężnych mogą stanowić dochody podlegające przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego bądź też dochody przedszkola, w zależności od tego, czy przedszkole posiada wydzielony rachunek dochodów, czy też nie.

W samorządowym przedszkolu dochody wskazane w uchwale księguje się na wydzielonym rachunku

Jesteśmy samorządowym przedszkolem funkcjonującym w formie jednostki budżetowej. Pobieramy opłaty za przedszkole powyżej ustalonej w przepisach liczby godzin oraz opłaty za wyżywienie. Otrzymujemy również darowizny pieniężne. Opłaty za wyżywienie, odsetki z tytułu nieterminowych wpłat z tego tytułu oraz darowizny pieniężne, zgodnie z uchwałą rady, są gromadzone na wydzielonym rachunku dochodów, natomiast opłaty za przedszkole oraz odsetki z tytułu nieterminowych wpłat z tego tytułu stanowią dochód jednostki podlegający przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jak należy księgować operacje opisane powyżej?

REKLAMA

Operacje związane z wnoszeniem opłat za przedszkole, opłat za wyżywienie, odsetek naliczanych za nieterminowe regulowanie tych opłat czy otrzymanie darowizn pieniężnych mogą stanowić dochody podlegające przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego bądź też dochody przedszkola, w zależności od tego, czy przedszkole posiada wydzielony rachunek dochodów, czy też nie.

Zobacz również: Sprawozdania zbiorcze Rb-27S i Rb-28S w miesiącach niekończących kwartału

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku utworzenia w przedszkolu wydzielonego rachunku dochodów na rachunku będą gromadzone wyłącznie dochody wskazane w uchwale. Pozostałe dochody uzyskiwane przez przedszkole będą podlegały przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zasady ewidencji uzyskiwanych przez przedszkole dochodów zarówno w jednym, jak i drugim przypadku określa załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. Uwzględniając opisane tam zasady, uzyskane dochody:

1) w przypadku posiadania przez przedszkole wydzielonego rachunku dochodów będą ewidencjonowane na koncie 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych,

2) w przypadku dochodów podlegających przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego będą ewidencjonowane na koncie 130 – Rachunek bieżący jednostki.

Jak zatem będzie przebiegała ewidencja księgowa opłat, darowizn i odsetek z tytułu nieterminowej płatności tych opłat w sytuacji opisanej w pytaniu, przedstawiają schematy 1 i 2.

SCHEMAT 1

Opłaty za przedszkole podlegające przekazaniu na rachunek budżetu JST

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Przypis należności z tytułu stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069), strona Ma konta 720 – Przychody z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069);

2. Przypis odsetek naliczonych z tytułu nieterminowego wniesienia stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

3. Wpływ na rachunek bieżący jednostki stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 069), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069);

4. Wpływ na rachunek bieżący jednostki odsetek z tytułu nieterminowej wpłaty opłaty stałej za przedszkole: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 092), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092);

5. Przekazanie na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego zrealizowanych dochodów: strona Wn konta 222 – Rozliczenie dochodów budżetowych, strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: rozliczenie z budżetem);

6. Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów na podstawie sprawozdania Rb27s: strona Wn konta 800 – Fundusz jednostki, strona Ma konta 222 – Rozliczenie dochodów budżetowych.

SCHEMAT 2

Płatności za wyżywienie w przedszkolu, darowizny pieniężne i odsetki z tytułu nieterminowego wnoszenia opłat za wyżywienie, stanowiące dochody jednostki

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Przypis opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 083), strona Ma konta 700 – Sprzedaż produktów i koszt ich wytworzenia (analityka: par. 083);

2. Przypis odsetek z tytułu nieterminowego wniesienia opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 092), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

3. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 083), strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 083);

4. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów, odsetek z tytułu nieterminowej wpłaty opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 092), strona Ma konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 092);

5. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów darowizny pieniężnej: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 096), strona Ma konta 760 – Pozostałe przychody operacyjne (analityka: par.096).

Elżbieta Gaździk

 główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289). Załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).

Polecamy w INFORRB

Czy wydatki za sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad modernizacją budynków zespołu szkół stanowią wydatki strukturalne

Czy wydatki za przeprowadzenie zewnętrznego audytu w zakresie finansów gminy stanowią wydatek strukturalny

Czy udzielenie przez gminę pomocy finansowej powiatowi na przebudowę dróg stanowi wydatek strukturalny gminy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA