REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku/ Fot. Fotolia
Dochody samorządowego przedszkola na wydzielonym rachunku/ Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Operacje związane z wnoszeniem opłat za przedszkole, opłat za wyżywienie, odsetek naliczanych za nieterminowe regulowanie tych opłat czy otrzymanie darowizn pieniężnych mogą stanowić dochody podlegające przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego bądź też dochody przedszkola, w zależności od tego, czy przedszkole posiada wydzielony rachunek dochodów, czy też nie.

W samorządowym przedszkolu dochody wskazane w uchwale księguje się na wydzielonym rachunku

Jesteśmy samorządowym przedszkolem funkcjonującym w formie jednostki budżetowej. Pobieramy opłaty za przedszkole powyżej ustalonej w przepisach liczby godzin oraz opłaty za wyżywienie. Otrzymujemy również darowizny pieniężne. Opłaty za wyżywienie, odsetki z tytułu nieterminowych wpłat z tego tytułu oraz darowizny pieniężne, zgodnie z uchwałą rady, są gromadzone na wydzielonym rachunku dochodów, natomiast opłaty za przedszkole oraz odsetki z tytułu nieterminowych wpłat z tego tytułu stanowią dochód jednostki podlegający przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jak należy księgować operacje opisane powyżej?

REKLAMA

REKLAMA

Operacje związane z wnoszeniem opłat za przedszkole, opłat za wyżywienie, odsetek naliczanych za nieterminowe regulowanie tych opłat czy otrzymanie darowizn pieniężnych mogą stanowić dochody podlegające przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego bądź też dochody przedszkola, w zależności od tego, czy przedszkole posiada wydzielony rachunek dochodów, czy też nie.

REKLAMA

Zobacz również: Sprawozdania zbiorcze Rb-27S i Rb-28S w miesiącach niekończących kwartału

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku utworzenia w przedszkolu wydzielonego rachunku dochodów na rachunku będą gromadzone wyłącznie dochody wskazane w uchwale. Pozostałe dochody uzyskiwane przez przedszkole będą podlegały przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zasady ewidencji uzyskiwanych przez przedszkole dochodów zarówno w jednym, jak i drugim przypadku określa załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. Uwzględniając opisane tam zasady, uzyskane dochody:

1) w przypadku posiadania przez przedszkole wydzielonego rachunku dochodów będą ewidencjonowane na koncie 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych,

2) w przypadku dochodów podlegających przekazaniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego będą ewidencjonowane na koncie 130 – Rachunek bieżący jednostki.

Jak zatem będzie przebiegała ewidencja księgowa opłat, darowizn i odsetek z tytułu nieterminowej płatności tych opłat w sytuacji opisanej w pytaniu, przedstawiają schematy 1 i 2.

SCHEMAT 1

Opłaty za przedszkole podlegające przekazaniu na rachunek budżetu JST

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Przypis należności z tytułu stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069), strona Ma konta 720 – Przychody z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069);

2. Przypis odsetek naliczonych z tytułu nieterminowego wniesienia stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

3. Wpływ na rachunek bieżący jednostki stałej opłaty za przedszkole: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 069), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 069);

4. Wpływ na rachunek bieżący jednostki odsetek z tytułu nieterminowej wpłaty opłaty stałej za przedszkole: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: par. 092), strona Ma konta 221 – Należności z tytułu dochodów budżetowych (analityka: par. 092);

5. Przekazanie na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego zrealizowanych dochodów: strona Wn konta 222 – Rozliczenie dochodów budżetowych, strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: rozliczenie z budżetem);

6. Przeksięgowanie zrealizowanych dochodów na podstawie sprawozdania Rb27s: strona Wn konta 800 – Fundusz jednostki, strona Ma konta 222 – Rozliczenie dochodów budżetowych.

SCHEMAT 2

Płatności za wyżywienie w przedszkolu, darowizny pieniężne i odsetki z tytułu nieterminowego wnoszenia opłat za wyżywienie, stanowiące dochody jednostki

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Przypis opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 083), strona Ma konta 700 – Sprzedaż produktów i koszt ich wytworzenia (analityka: par. 083);

2. Przypis odsetek z tytułu nieterminowego wniesienia opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 092), strona Ma konta 750 – Przychody finansowe (analityka: par. 092);

3. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 083), strona Wn konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 083);

4. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów, odsetek z tytułu nieterminowej wpłaty opłaty za wyżywienie w przedszkolu: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 092), strona Ma konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 092);

5. Wpływ na wydzielony rachunek dochodów darowizny pieniężnej: strona Wn konta 132 – Rachunek dochodów jednostek budżetowych (analityka: par. 096), strona Ma konta 760 – Pozostałe przychody operacyjne (analityka: par.096).

Elżbieta Gaździk

 główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289). Załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).

Polecamy w INFORRB

Czy wydatki za sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad modernizacją budynków zespołu szkół stanowią wydatki strukturalne

Czy wydatki za przeprowadzenie zewnętrznego audytu w zakresie finansów gminy stanowią wydatek strukturalny

Czy udzielenie przez gminę pomocy finansowej powiatowi na przebudowę dróg stanowi wydatek strukturalny gminy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA