REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikowanie środków przekazanych przez Ministerstwo Edukacji

RL

REKLAMA

Środki, które powiat otrzymuje z Ministerstwa Edukacji Narodowej, będącego instytucją wdrażającą, powinny w budżecie powiatu zostać ujęte w takich samych przedziałkach klasyfikacji budżetowej, w jakich zostały przekazane przez instytucję wdrażającą. Wydatki zaś w budżecie powiatu należy klasyfikować w tym samym dziale i rozdziale oraz w paragrafach odpowiednio do rodzaju wydatków.

MINISTERSTWO FINANSÓW WYJAŚNIA

REKLAMA

REKLAMA

 

PROBLEM

Jak należy klasyfikować w powiecie środki uzyskiwane z Ministerstwa Edukacji Narodowej na zadania finansowane przy udziale środków unijnych?

REKLAMA

MINISTERSTWO FINANSÓW INFORMUJE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki, które powiat otrzymuje z Ministerstwa Edukacji Narodowej, będącego instytucją wdrażającą, powinny w budżecie powiatu zostać ujęte w takich samych przedziałkach klasyfikacji budżetowej, w jakich zostały przekazane przez instytucję wdrażającą. Wydatki zaś w budżecie powiatu należy klasyfikować w tym samym dziale i rozdziale oraz w paragrafach odpowiednio do rodzaju wydatków.

W przypadku przekazania środki, które powiat otrzymuje z Ministerstwa Edukacji Narodowej, z budżetu powiatu do gminy na realizację określonych zadań, powinny zostać ujęte w budżecie powiatu we właściwym dziale i rozdziale w paragrafie 231 - Dotacje celowe przekazane gminie na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego, a w przypadku inwestycji w paragrafie 661 - Dotacje celowe przekazane gminie na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego, z odpowiednią czwartą cyfrą.

W budżetach gmin po stronie dochodów powyższe środki powinny zostać ujęte w tym samym dziale i rozdziale, w którym zostały przekazane przez powiat w paragrafie 232 - Dotacje celowe otrzymane z powiatu na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego, bądź w paragrafie 662 - Dotacje celowe otrzymane z powiatu na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego z odpowiednią czwartą cyfrą.

Natomiast w przypadku realizacji projektu, gdzie szkoła wyższa występuje jako instytucja wdrażająca i przekazuje środki do gminy, powiatu czy też samorządu województwa, wówczas w budżetach jednostek samorządu terytorialnego środki te należy ujmować w paragrafie 246 - Środki otrzymane od pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych na realizację zadań bieżących jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych bądź w paragrafie 628 - Środki otrzymane od pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych, z odpowiednią czwartą cyfrą.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 20 ustawy z 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 249, poz. 1832), w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. nr 116, poz. 1206 ze zm.), środków przedakcesyjnych i środków przejściowych stosuje się przepisy ustawy zmieniającej, tj. ustawę z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, a w zakresie prefinansowania programów i projektów współfinansowanych środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej - także akty wykonawcze wydane na ich podstawie. Jak wynika z powyższego, do projektów realizowanych z udziałem środków unijnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006, stosuje się przepisy dotychczasowe, w tym również klasyfikację budżetową. Paragraf 200 - Dotacje rozwojowe oraz środki na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej oraz 620 - Dotacje rozwojowe, pomimo iż obowiązują od l stycznia 2007 r., powinny być stosowane do ewidencjonowania dochodów i wydatków realizowanych w ramach projektów przyjętych w Narodowej Strategii Spójności 2007-2013 (NSS). Ponadto Ministerstwo Finansów podkreśla, iż w ramach realizacji programów współfinansowanych ze środków unijnych starostwo powiatowe nie może występować jako instytucja wdrażająca.

Na podstawie pisma Ministerstwa Finansów departament finansów samorządu terytorialnego ST1-4834-603/2007/1111.

RL

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

REKLAMA

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA