REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje organu wykonawczego JST do samodzielnych zmian w budżecie

Krystyna Balińska

REKLAMA

Czy w kontekście art. 257 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wójt gminy może zmienić plan wydatków w tym samym dziale i rozdziale pomiędzy § 4010 a § 4040 (wynagrodzenia), np. zmniejszyć o 1000 zł § 4010, a zwiększyć o 1000 zł § 4040?

Artykuł 257 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa uofp) określa cztery rodzaje instrumentów prawnych, dopuszczających możliwość dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) przez organ wykonawczy, które nie wymagają nowelizacji uchwały budżetowej.

REKLAMA

Do instrumentów tych należą zmiany planu:

1) dochodów i wydatków związanych ze zmianą kwot lub uzyskaniem dotacji przekazywanych z budżetu państwa, z budżetów innych JST oraz innych jednostek sektora finansów publicznych,

2) dochodów JST, wynikających ze zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw subwencji ogólnej,

3) wydatków JST w ramach działu w zakresie wydatków bieżących, z wyjątkiem zmian planu wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) dochodów i wydatków budżetu JST związanych ze zwrotem dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub innych JST.

Norma prawna wyrażona w art. 257 pkt 3 nowej uofp określa w sposób bezpośredni kompetencje zarządu JST do dokonywania zmian w planie wydatków budżetowych, jednak wyznacza granice tych zmian, do wprowadzenia których organ wykonawczy jest upoważniony z mocy samego prawa, a mianowicie:

● wszelkie zmiany planu wydatków budżetowych mogą dotyczyć wyłącznie wydatków bieżących,

● przemieszczeń wydatków bieżących pomiędzy poszczególnymi paragrafami, a także pomiędzy rozdziałami klasyfikacji budżetowej można dokonać wyłącznie w ramach danego działu,

● zmiany w planie wydatków bieżących nie obejmują wydatków na wynagrodzenia i uposażenia ze stosunku pracy oraz pochodnych od wynagrodzeń.

REKLAMA

A zatem wójt gminy nie może dokonać zmian w ramach tego samego działu i rozdziału pomiędzy paragrafami klasyfikacji budżetowej, które dotyczą wynagrodzeń, tj. pomiędzy § 4010 „Wynagrodzenia osobowe pracowników” a § 4040 „Dodatkowe wynagrodzenie roczne”.

Uprawnienia do dokonania zmian w budżecie JST w zakresie wydatków bieżących osobowych posiada jedynie organ stanowiący, który na podstawie art. 258 ust. 1 pkt 1 nowej uofp może upoważnić organ wykonawczy do dokonania innych zmian niż należące do kompetencji zarządu JST na mocy cytowanych przepisów art. 257 pkt 3, z wyłączeniem przeniesień pomiędzy działami.

Dodatkowe upoważnienie dla organu wykonawczego, stanowiące rodzaj pełnomocnictwa publicznego do wykonywania konkretnych zadań, ograniczone w czasie do roku budżetowego, powinno być dokładnie sprecyzowane w uchwale budżetowej.

Upoważnienie udzielone na podstawie przepisów art. 258 ust. 1 pkt 1 nowej uofp może przyznawać zarządowi jednostki prawo do:

● zmian planu wydatków przeznaczonych na uposażenia i wynagrodzenia oraz pochodnych od wynagrodzeń w ramach działu,

● dokonywania wszelkich zmian w planie wydatków w ramach działu,

● zmian w planie wydatków majątkowych w ramach działu,

● dokonania zmian planu wydatków w ramach działu, polegających na zmniejszeniu lub zwiększeniu wydatków majątkowych na rzecz wydatków bieżących w ramach tego działu.

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 38, poz. 207)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA