REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja budżetowa wpłaconego wadium

Klasyfikacja budżetowa wpłaconego wadium./ fot. Fotolia
Klasyfikacja budżetowa wpłaconego wadium./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

PROBLEM: Powiat realizuje projekt z udziałem środków UE. Projekt dotyczy termomodernizacji liceum ogólnokształcącego. Przyjęto następującą klasyfikację budżetową w zakresie dochodów projektu: 80120 § 6207. Firma, która wygrała przetarg na realizowane zadanie, nie złożyła wymaganych dokumentów, w związku z czym nie nastąpiło podpisanie umowy. W związku z tą sytuacją powiat otrzymał dodatkowe, nieprzewidziane dochody w postaci wpłaty gwarancji zapłaty wadium. Według wytycznych w zakresie projektu, taki dochód stanowi dochód projektu i o kwotę uzyskanego dochodu zostanie pomniejszone dofinansowanie. Jak należałoby prawidłowo zaklasyfikować takie dochody? Czy właściwa byłaby klasyfikacja 80120 § 6209 lub 6200 czy raczej 80120 § 0979 lub 0970?

RADA: Sklasyfikowanie w sposób prawidłowy środków pochodzących z zatrzymanego wadium wiąże się z interpretacją zapisów rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej).

REKLAMA

UZASADNIENIE: W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na zapis art. 46 ust. 4a i 5 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp), zgodnie z którym, zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, z przyczyn leżących po jego stronie, nie złożył wymaganych oświadczeń lub dokumentów. Działanie wykonawcy powodujące brak możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej lub brak możliwości zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego upoważnia zamawiającego do zatrzymania wadium. Co do zasady, tego rodzaju środki klasyfikowane są do § 097 "Wpływy z różnych dochodów". Rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej nie wyodrębnia paragrafu, w którym możliwe byłoby sklasyfikowanie zatrzymanego wadium.

Zobacz: Sprawozdawczość

REKLAMA

Jednocześnie należy pamiętać, że § 097 "Wpływy z różnych dochodów" jest paragrafem agregującym dochody, których sklasyfikowanie w pierwszej kolejności w innym paragrafie załącznika nr 3 do rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej było nieuzasadnione. Opis paragrafu 620 "Dotacje celowe w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy, lub płatności w ramach budżetu środków europejskich, z wyłączeniem dochodów klasyfikowanych w paragrafie 625" również nie odnosi się do dochodów pochodzących z zatrzymanego wadium. Paragraf ten ma zastosowanie do środków otrzymanych w ramach dotacji i płatności otrzymywanych na realizację programów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rozumieniu wytycznych do projektu, dochód w postaci wadium stanowi dochód incydentalny niezwiązany z dochodami operacyjnymi. Tego rodzaju środki nie są przewidziane na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu. Przykładem dochodu incydentalnego może być: dochód z tytułu sprzedaży złomu, dochód ze sprzedaży drewna pochodzącego z wycinki drzew, kary umowne, które powinny zostać sklasyfikowane do odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej lub do § 097 "Wpływy z różnych dochodów" w przypadku braku adekwatnego paragrafu klasyfikacji budżetowej.

W praktyce dochody incydentalne osiągnięte z inwestycji powinny być wykorzystane przez beneficjenta do pokrycia części kosztów inwestycyjnych projektu. Czynność ta ma na celu zapobiegnięcie nadmiernego finansowania danej kategorii wydatków.

Uznaje się bowiem, że dochód incydentalny stanowi dodatkowe źródło finansowania projektu, a co za tym idzie, nie stanowi kwoty otrzymanej dotacji.

Zasadne więc wydaje się być ujęcie zatrzymanych środków w § 097 "Wpływy z różnych dochodów" z czwartą cyfrą "9" Współfinansowanie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy, z wyłączeniem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6 ustawy.

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej, symbol ten stosuje się do oznaczenia dochodów, których źródłem są między innymi środki z budżetu państwa lub inne, przekazane jednostkom sektora finansów publicznych jako współfinansowanie. Symbolem "9" oznacza się również dochody, których źródłem są, w części odpowiadającej finansowaniu z budżetu środków europejskich, jak i z budżetu państwa, odsetki, a także środki z tytułu kar umownych, opłat rezygnacyjnych, wadiów oraz pozostałych dochodów lub przychodów powstałych w związku z realizacją projektu finansowanego z udziałem środków europejskich.

Nadmienić należy, że zgodnie z dyspozycją art. 53 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ostateczną decyzję o sposobie klasyfikowania środków podejmuje kierownik jednostki sektora finansów publicznych, który posiada pełną wiedzę o stanie faktycznym operacji gospodarczej.

Podstawy prawne

  • art. 46 ust. 4a i 5 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 933)

  • art. 5 ust. 2 pkt 6, art. 53 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 1475)

  • załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz. U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 1421)

Jarosław Jurga

ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie oraz szeroką wiedzę merytoryczną w obszarze finansów publicznych, wspartą studiami podyplomowymi z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte? Jakie są ograniczenia? Kiedy umowa o pracę na czas określony przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony?

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

800+ do zmiany? Ekonomista wskazuje co warto zrobić [WYWIAD]

Polska wydaje 136 mld zł na bezpośrednie świadczenia pieniężne. Płacimy coraz wyższe odsetki od długu publicznego, mamy za mało inwestycji. Gość Infor.pl, Prof. Paweł Wojciechowski proponuje, by program Rodzina 800+ zastąpić świadczeniem wspierającym rodziny o najniższym statusie materialnym.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r. Kto podlega wstępnym badaniom lekarskim? Kiedy należy wykonać kontrolne badania lekarskie? Po jakim czasie pracodawca wysyła na okresowe badania lekarskie?

REKLAMA

Czy wynagrodzenie minimalne jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu?

Czy wynagrodzenie minimalne za pracę jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu? Czym jest minimalne wynagrodzenie za pracę i ile wynosi od 1 stycznia 2025 r.? Co składa się na minimalne wynagrodzenie za pracę?

Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop? RIO wyjaśnia

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Współczynnik służący do ustalenia ekwiwalentu za jeden dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego należy ustalać odrębnie w każdym roku kalendarzowym - tak wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (trzynastka). Jak obliczyć? Komu przysługuje?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (trzynastka). Jak obliczyć? Ile wynosi? Komu przysługuje? Jakie warunki trzeba spełniać, by uzyskać dodatkowe roczne wynagrodzenie w pełnej wysokości?

Podróż służbowa zagraniczna w 2025 r. : diety, potrącenia, nocleg

Podróż służbowa zagraniczna w 2025 r. Jaka jest wysokość diety za dobę podróży zagranicznej oraz limit na nocleg w poszczególnych państwach? Co można potrącić z diety w trakcie podróży służbowej zagranicznej? Jak rozliczyć nocleg?

REKLAMA

Jak wyliczyć dodatek za pracę w porze nocnej w 2025 r.?

Dodatek za pracę w porze nocnej jest dodatkiem przysługującym – jak sama nazwa wskazuje – osobom, które wykonują swoją pracę w godzinach nocnych. Jak wyliczyć dodatek za pracę w porze nocnej w 2025 r.?

Zasiłek chorobowy 2025 r.: prawo do pobierania, wysokość zasiłku, podstawa wymiaru zasiłku

Zasiłek chorobowy: prawo do pobierania, wysokość zasiłku, podstawa wymiaru zasiłku. Na wstępie warto wspomnieć, ze zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego można otrzymać w przypadku, gdy jest się objętym dobrowolnym lub obowiązkowym ubezpieczeniem chorobowym. Jak obliczyć podstawę wymiaru zasiłku chorobowego?

REKLAMA