REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja budżetowa wpłaconego wadium

Klasyfikacja budżetowa wpłaconego wadium./ fot. Fotolia
Klasyfikacja budżetowa wpłaconego wadium./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

PROBLEM: Powiat realizuje projekt z udziałem środków UE. Projekt dotyczy termomodernizacji liceum ogólnokształcącego. Przyjęto następującą klasyfikację budżetową w zakresie dochodów projektu: 80120 § 6207. Firma, która wygrała przetarg na realizowane zadanie, nie złożyła wymaganych dokumentów, w związku z czym nie nastąpiło podpisanie umowy. W związku z tą sytuacją powiat otrzymał dodatkowe, nieprzewidziane dochody w postaci wpłaty gwarancji zapłaty wadium. Według wytycznych w zakresie projektu, taki dochód stanowi dochód projektu i o kwotę uzyskanego dochodu zostanie pomniejszone dofinansowanie. Jak należałoby prawidłowo zaklasyfikować takie dochody? Czy właściwa byłaby klasyfikacja 80120 § 6209 lub 6200 czy raczej 80120 § 0979 lub 0970?

RADA: Sklasyfikowanie w sposób prawidłowy środków pochodzących z zatrzymanego wadium wiąże się z interpretacją zapisów rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej).

REKLAMA

UZASADNIENIE: W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na zapis art. 46 ust. 4a i 5 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp), zgodnie z którym, zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, z przyczyn leżących po jego stronie, nie złożył wymaganych oświadczeń lub dokumentów. Działanie wykonawcy powodujące brak możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej lub brak możliwości zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego upoważnia zamawiającego do zatrzymania wadium. Co do zasady, tego rodzaju środki klasyfikowane są do § 097 "Wpływy z różnych dochodów". Rozporządzenie o klasyfikacji budżetowej nie wyodrębnia paragrafu, w którym możliwe byłoby sklasyfikowanie zatrzymanego wadium.

Zobacz: Sprawozdawczość

REKLAMA

Jednocześnie należy pamiętać, że § 097 "Wpływy z różnych dochodów" jest paragrafem agregującym dochody, których sklasyfikowanie w pierwszej kolejności w innym paragrafie załącznika nr 3 do rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej było nieuzasadnione. Opis paragrafu 620 "Dotacje celowe w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy, lub płatności w ramach budżetu środków europejskich, z wyłączeniem dochodów klasyfikowanych w paragrafie 625" również nie odnosi się do dochodów pochodzących z zatrzymanego wadium. Paragraf ten ma zastosowanie do środków otrzymanych w ramach dotacji i płatności otrzymywanych na realizację programów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rozumieniu wytycznych do projektu, dochód w postaci wadium stanowi dochód incydentalny niezwiązany z dochodami operacyjnymi. Tego rodzaju środki nie są przewidziane na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu. Przykładem dochodu incydentalnego może być: dochód z tytułu sprzedaży złomu, dochód ze sprzedaży drewna pochodzącego z wycinki drzew, kary umowne, które powinny zostać sklasyfikowane do odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej lub do § 097 "Wpływy z różnych dochodów" w przypadku braku adekwatnego paragrafu klasyfikacji budżetowej.

W praktyce dochody incydentalne osiągnięte z inwestycji powinny być wykorzystane przez beneficjenta do pokrycia części kosztów inwestycyjnych projektu. Czynność ta ma na celu zapobiegnięcie nadmiernego finansowania danej kategorii wydatków.

Uznaje się bowiem, że dochód incydentalny stanowi dodatkowe źródło finansowania projektu, a co za tym idzie, nie stanowi kwoty otrzymanej dotacji.

Zasadne więc wydaje się być ujęcie zatrzymanych środków w § 097 "Wpływy z różnych dochodów" z czwartą cyfrą "9" Współfinansowanie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy, z wyłączeniem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6 ustawy.

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej, symbol ten stosuje się do oznaczenia dochodów, których źródłem są między innymi środki z budżetu państwa lub inne, przekazane jednostkom sektora finansów publicznych jako współfinansowanie. Symbolem "9" oznacza się również dochody, których źródłem są, w części odpowiadającej finansowaniu z budżetu środków europejskich, jak i z budżetu państwa, odsetki, a także środki z tytułu kar umownych, opłat rezygnacyjnych, wadiów oraz pozostałych dochodów lub przychodów powstałych w związku z realizacją projektu finansowanego z udziałem środków europejskich.

Nadmienić należy, że zgodnie z dyspozycją art. 53 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ostateczną decyzję o sposobie klasyfikowania środków podejmuje kierownik jednostki sektora finansów publicznych, który posiada pełną wiedzę o stanie faktycznym operacji gospodarczej.

Podstawy prawne

  • art. 46 ust. 4a i 5 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 933)

  • art. 5 ust. 2 pkt 6, art. 53 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 1475)

  • załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz. U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 1421)

Jarosław Jurga

ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie oraz szeroką wiedzę merytoryczną w obszarze finansów publicznych, wspartą studiami podyplomowymi z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA