REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karty płatnicze w jednostkach sektora finansów publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych

REKLAMA

Poszerzenie w ciągu ostatnich 10 lat zakresu usług bankowych dostępnych w Polsce i upowszechnienie debetowych kart płatniczych wydawanych do rachunków bankowych podmiotów gospodarczych spowodowało, że także jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych coraz częściej posługują się tą formą dokonywania płatności. Jakie zatem obowiązują zasady dokonywania wydatków ze środków publicznych za pomocą kart płatniczych?

Ze względu na to, że przed rokiem 2009 nie było ogólnie obowiązujących regulacji ustawowych określających zasady korzystania z kart płatniczych wydawanych do rachunków bankowych jednostek organizacyjnych sektora państwowego i samorządowego – w wielu podmiotach wykorzystywanie tych kart prowadziło do powstawania nieprawidłowości i nadużyć w wydatkowaniu środków publicznych, które polegały m.in. na:

REKLAMA

● regulowaniu za pomocą służbowych kart płatniczych wydatków prywatnych ich posiadaczy lub pobieraniu gotówki w formie swoistych „pożyczek”, zaciąganych bez wiedzy i zgody właściciela rachunku (po dłuższym lub krótszym okresie bezprawnie pobrane kwoty były na ogół zwracane, zazwyczaj jednak bez uwzględnienia kwot prowizji i innych opłat pobranych przez bank za realizację transakcji),

● dokonywaniu wydatków na cele publiczne nieprzewidzianych w planie finansowym danej jednostki lub zbędnych z punktu widzenia celowości realizacji jej bieżących zadań,

REKLAMA

● nieprawidłowym dokumentowaniu faktu poniesienia wydatków publicznych – wyłącznie za pomocą wyciągu z rachunku bankowego potwierdzającego wypłatę gotówki lub dokonanie płatności za pomocą karty, bez przedstawienia dokumentu źródłowego potwierdzającego realizację operacji gospodarczej (rachunku, faktury, paragonu fiskalnego).

Nadużycia te były trudne do wyeliminowania, ponieważ charakter transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych sprawiał, że nie było możliwe sprawowanie wstępnej kontroli prawidłowości wydatków publicznych – faktury i rachunki ich dotyczące były przedstawiane w jednostce dopiero po dokonaniu płatności – a do takich sytuacji nie były przystosowane przepisy wewnętrzne jednostek, w których brak było zasad dotyczących ewentualnych rozliczeń pomiędzy jednostką a pracownikiem z tytułu wykonania niedozwolonych lub nieprawidłowo udokumentowanych operacji pieniężnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemy, jakie niosło ze sobą używanie kart płatniczych w jednostkach sektora państwowego i samorządowego, zostały dostrzeżone przez ustawodawcę, który w ramach reformy finansów publicznych wprowadził do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) ramowe regulacje dotyczące ustalania zasad dokonywania wydatków ze środków publicznych za pomocą kart płatniczych. Regulacje te zostały przedstawione w tabeli 1.

TABELA 1. Ramowe regulacje dotyczące zasad korzystania z kart płatniczych w jednostkach organizacyjnych sektora finansów publicznych

@RY1@i40/2011/010/i40.2011.010.000.0009.001.jpg@RY2@

Na podstawie przepisów ustawowych zawartych w tabeli 1 poszczególni ministrowie wydają zarządzenia w sprawie korzystania z kart płatniczych obowiązujące w podległych im ministerstwach oraz jednostkach budżetowych, a także innych jednostkach organizacyjnych, jeśli dokonują one wydatków w ramach części budżetu państwa, której dysponentem jest dany minister.

W jednostkach samorządu terytorialnego wydawanie zarządzeń dotyczących zasad przyznawania i korzystania ze służbowych kart płatniczych należy do organów wykonawczych tych jednostek, które powinny określić je dla:

● urzędów stanowiących aparat pomocniczy jednostki samorządu terytorialnego,

● podległych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych),

● samorządowych osób prawnych (np. instytucji kultury).

Przy ustalaniu tych zasad należy wziąć pod uwagę największe obszary ryzyka związane z wydawaniem kart płatniczych dających dostęp do rachunków bankowych jednostek sektora finansów publicznych – a przez to mogących umożliwić dokonanie defraudacji środków publicznych. Rozwiązania służące ograniczeniu ryzyka defraudacji środków publicznych przedstawiono wtabeli 2.

TABELA 2. Rozwiązania ograniczające defraudację środków publicznych wraz z przykładami zastosowania praktycznego

@RY1@i40/2011/010/i40.2011.010.000.0009.002.jpg@RY2@

@RY1@i40/2011/010/i40.2011.010.000.0009.003.jpg@RY2@

Podstawa prawna

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1726)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

REKLAMA

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

REKLAMA

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

REKLAMA