REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karty płatnicze w jednostkach sektora finansów publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych

REKLAMA

Poszerzenie w ciągu ostatnich 10 lat zakresu usług bankowych dostępnych w Polsce i upowszechnienie debetowych kart płatniczych wydawanych do rachunków bankowych podmiotów gospodarczych spowodowało, że także jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych coraz częściej posługują się tą formą dokonywania płatności. Jakie zatem obowiązują zasady dokonywania wydatków ze środków publicznych za pomocą kart płatniczych?

Ze względu na to, że przed rokiem 2009 nie było ogólnie obowiązujących regulacji ustawowych określających zasady korzystania z kart płatniczych wydawanych do rachunków bankowych jednostek organizacyjnych sektora państwowego i samorządowego – w wielu podmiotach wykorzystywanie tych kart prowadziło do powstawania nieprawidłowości i nadużyć w wydatkowaniu środków publicznych, które polegały m.in. na:

REKLAMA

REKLAMA

● regulowaniu za pomocą służbowych kart płatniczych wydatków prywatnych ich posiadaczy lub pobieraniu gotówki w formie swoistych „pożyczek”, zaciąganych bez wiedzy i zgody właściciela rachunku (po dłuższym lub krótszym okresie bezprawnie pobrane kwoty były na ogół zwracane, zazwyczaj jednak bez uwzględnienia kwot prowizji i innych opłat pobranych przez bank za realizację transakcji),

● dokonywaniu wydatków na cele publiczne nieprzewidzianych w planie finansowym danej jednostki lub zbędnych z punktu widzenia celowości realizacji jej bieżących zadań,

● nieprawidłowym dokumentowaniu faktu poniesienia wydatków publicznych – wyłącznie za pomocą wyciągu z rachunku bankowego potwierdzającego wypłatę gotówki lub dokonanie płatności za pomocą karty, bez przedstawienia dokumentu źródłowego potwierdzającego realizację operacji gospodarczej (rachunku, faktury, paragonu fiskalnego).

Nadużycia te były trudne do wyeliminowania, ponieważ charakter transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych sprawiał, że nie było możliwe sprawowanie wstępnej kontroli prawidłowości wydatków publicznych – faktury i rachunki ich dotyczące były przedstawiane w jednostce dopiero po dokonaniu płatności – a do takich sytuacji nie były przystosowane przepisy wewnętrzne jednostek, w których brak było zasad dotyczących ewentualnych rozliczeń pomiędzy jednostką a pracownikiem z tytułu wykonania niedozwolonych lub nieprawidłowo udokumentowanych operacji pieniężnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemy, jakie niosło ze sobą używanie kart płatniczych w jednostkach sektora państwowego i samorządowego, zostały dostrzeżone przez ustawodawcę, który w ramach reformy finansów publicznych wprowadził do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) ramowe regulacje dotyczące ustalania zasad dokonywania wydatków ze środków publicznych za pomocą kart płatniczych. Regulacje te zostały przedstawione w tabeli 1.

TABELA 1. Ramowe regulacje dotyczące zasad korzystania z kart płatniczych w jednostkach organizacyjnych sektora finansów publicznych

@RY1@i40/2011/010/i40.2011.010.000.0009.001.jpg@RY2@

Na podstawie przepisów ustawowych zawartych w tabeli 1 poszczególni ministrowie wydają zarządzenia w sprawie korzystania z kart płatniczych obowiązujące w podległych im ministerstwach oraz jednostkach budżetowych, a także innych jednostkach organizacyjnych, jeśli dokonują one wydatków w ramach części budżetu państwa, której dysponentem jest dany minister.

W jednostkach samorządu terytorialnego wydawanie zarządzeń dotyczących zasad przyznawania i korzystania ze służbowych kart płatniczych należy do organów wykonawczych tych jednostek, które powinny określić je dla:

● urzędów stanowiących aparat pomocniczy jednostki samorządu terytorialnego,

● podległych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych),

● samorządowych osób prawnych (np. instytucji kultury).

Przy ustalaniu tych zasad należy wziąć pod uwagę największe obszary ryzyka związane z wydawaniem kart płatniczych dających dostęp do rachunków bankowych jednostek sektora finansów publicznych – a przez to mogących umożliwić dokonanie defraudacji środków publicznych. Rozwiązania służące ograniczeniu ryzyka defraudacji środków publicznych przedstawiono wtabeli 2.

TABELA 2. Rozwiązania ograniczające defraudację środków publicznych wraz z przykładami zastosowania praktycznego

@RY1@i40/2011/010/i40.2011.010.000.0009.002.jpg@RY2@

@RY1@i40/2011/010/i40.2011.010.000.0009.003.jpg@RY2@

Podstawa prawna

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1726)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Główny Inspektor Pracy: Nie będziemy likwidować wszystkich umów cywilnoprawnych

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy budzą obawy wielu pracodawców. Inspektorzy zyskają m.in. dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajowej Administracji Skarbowej oraz możliwość prowadzenia kontroli zdalnie. Najważniejsza z planowanych zmian dotyczy przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Na jakich zasadach będzie się to odbywało?

Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku [Projekt]

Do opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Nr w wykazie prac UD304). Projekt nowelizacji ma na celu dokładniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST).

Świadczenie pracy podczas zwolnienia lekarskiego a wynagrodzenie chorobowe

Tylko lekarz może skrócić zwolnienie lekarskie. Jeśli taka sytuacja nie miała miejsca, a pracownik w okresie orzeczonej niezdolności do pracy z powodu choroby świadczył pracę, to nie ma prawa do wynagrodzenia chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

REKLAMA

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA