Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karty płatnicze w jednostkach sektora finansów publicznych

Izabela Motowilczuk
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Poszerzenie w ciągu ostatnich 10 lat zakresu usług bankowych dostępnych w Polsce i upowszechnienie debetowych kart płatniczych wydawanych do rachunków bankowych podmiotów gospodarczych spowodowało, że także jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych coraz częściej posługują się tą formą dokonywania płatności. Jakie zatem obowiązują zasady dokonywania wydatków ze środków publicznych za pomocą kart płatniczych?

Ze względu na to, że przed rokiem 2009 nie było ogólnie obowiązujących regulacji ustawowych określających zasady korzystania z kart płatniczych wydawanych do rachunków bankowych jednostek organizacyjnych sektora państwowego i samorządowego – w wielu podmiotach wykorzystywanie tych kart prowadziło do powstawania nieprawidłowości i nadużyć w wydatkowaniu środków publicznych, które polegały m.in. na:

● regulowaniu za pomocą służbowych kart płatniczych wydatków prywatnych ich posiadaczy lub pobieraniu gotówki w formie swoistych „pożyczek”, zaciąganych bez wiedzy i zgody właściciela rachunku (po dłuższym lub krótszym okresie bezprawnie pobrane kwoty były na ogół zwracane, zazwyczaj jednak bez uwzględnienia kwot prowizji i innych opłat pobranych przez bank za realizację transakcji),

● dokonywaniu wydatków na cele publiczne nieprzewidzianych w planie finansowym danej jednostki lub zbędnych z punktu widzenia celowości realizacji jej bieżących zadań,

● nieprawidłowym dokumentowaniu faktu poniesienia wydatków publicznych – wyłącznie za pomocą wyciągu z rachunku bankowego potwierdzającego wypłatę gotówki lub dokonanie płatności za pomocą karty, bez przedstawienia dokumentu źródłowego potwierdzającego realizację operacji gospodarczej (rachunku, faktury, paragonu fiskalnego).

Nadużycia te były trudne do wyeliminowania, ponieważ charakter transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych sprawiał, że nie było możliwe sprawowanie wstępnej kontroli prawidłowości wydatków publicznych – faktury i rachunki ich dotyczące były przedstawiane w jednostce dopiero po dokonaniu płatności – a do takich sytuacji nie były przystosowane przepisy wewnętrzne jednostek, w których brak było zasad dotyczących ewentualnych rozliczeń pomiędzy jednostką a pracownikiem z tytułu wykonania niedozwolonych lub nieprawidłowo udokumentowanych operacji pieniężnych.

Problemy, jakie niosło ze sobą używanie kart płatniczych w jednostkach sektora państwowego i samorządowego, zostały dostrzeżone przez ustawodawcę, który w ramach reformy finansów publicznych wprowadził do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) ramowe regulacje dotyczące ustalania zasad dokonywania wydatków ze środków publicznych za pomocą kart płatniczych. Regulacje te zostały przedstawione w tabeli 1.

TABELA 1. Ramowe regulacje dotyczące zasad korzystania z kart płatniczych w jednostkach organizacyjnych sektora finansów publicznych

@RY1@i40/2011/010/i40.2011.010.000.0009.001.jpg@RY2@

Na podstawie przepisów ustawowych zawartych w tabeli 1 poszczególni ministrowie wydają zarządzenia w sprawie korzystania z kart płatniczych obowiązujące w podległych im ministerstwach oraz jednostkach budżetowych, a także innych jednostkach organizacyjnych, jeśli dokonują one wydatków w ramach części budżetu państwa, której dysponentem jest dany minister.

W jednostkach samorządu terytorialnego wydawanie zarządzeń dotyczących zasad przyznawania i korzystania ze służbowych kart płatniczych należy do organów wykonawczych tych jednostek, które powinny określić je dla:

● urzędów stanowiących aparat pomocniczy jednostki samorządu terytorialnego,

● podległych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych),

● samorządowych osób prawnych (np. instytucji kultury).

Przy ustalaniu tych zasad należy wziąć pod uwagę największe obszary ryzyka związane z wydawaniem kart płatniczych dających dostęp do rachunków bankowych jednostek sektora finansów publicznych – a przez to mogących umożliwić dokonanie defraudacji środków publicznych. Rozwiązania służące ograniczeniu ryzyka defraudacji środków publicznych przedstawiono wtabeli 2.

TABELA 2. Rozwiązania ograniczające defraudację środków publicznych wraz z przykładami zastosowania praktycznego

@RY1@i40/2011/010/i40.2011.010.000.0009.002.jpg@RY2@

@RY1@i40/2011/010/i40.2011.010.000.0009.003.jpg@RY2@

Podstawa prawna

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1726)

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź >>
Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Tylko teraz
349,00 zł
614,00
Przejdź do sklepu
Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    4 gru 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Korzystanie z samochodu służbowego przez burmistrza
    Korzystanie z samochodu służbowego. Czy, aby móc korzystać z samochodu służbowego do wykonywania zadań służbowych, burmistrz powinien podpisać odrębną umowę, tj. umowę o odpowiedzialności majątkowej za powierzone mienie? Czy taką umowę w imieniu gminy może podpisać z burmistrzem sekretarz, który podpisuje burmistrzowi również urlopy, delegacje? Czy jednak umowa taka jest zbędna, biorąc pod uwagę przepisy ustawy o samorządzie gminnym wskazujące, że burmistrz gospodaruje mieniem komunalnym? Czy ewentualnie do podpisania takiej umowy sekretarz powinien posiadać stosowne upoważnienie?
    Budżety samorządów z nadwyżką za III kwartał 2021 r.
    Z danych opublikowanych przez Ministerstwo Finansów, wynika, iż nadwyżka w budżetach samorządów za III kwartał 2021 r. wyniosła 23 mld 436 mln zł, przy planowanym deficycie w wysokości 31 mld 67 mln zł.
    Świadczenie ratownicze - dla kogo dodatek do emerytury?
    Świadczenie ratownicze zostało przewidziane w ustawie o ochotniczych strażach pożarnych. Komu ma przysługiwać?
    Senior+ w edycji na 2022 rok
    Program Senior+ w edycji na 2022 rok adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego szczebla gminnego, powiatowego oraz wojewódzkiego. Jakie wymagania należy spełnić?
    Kierownik zamawiającego musi określić wymogi weryfikacyjne dla zatrudnionych pracowników wykonawcy
    Czy według nowego Prawa zamówień publicznych istnieje konieczność określenia w opisie przedmiotu zamówienia zapisów dotyczących sposobu dokumentowania zatrudnienia pracowników wykonawcy w zakresie m.in. rodzaju czynności, które oni wykonują, czy sposobu weryfikacji zatrudnienia tych osób (chodzi np. o kierownika budowy, robót, ochronę budowy, pracowników administracyjnych)? Zamówienie, które gmina chce udzielić, dotyczy budowy nowej hali sportowej, a w okresie COVID-19 takie wymogi mogą zniechęcić oferentów.
    Uhonorowanie pomocy społecznej - wypłata nagród z okazji Dnia Pracownika Socjalnego
    Dzień Pracownika Socjalnego jest świętem wszystkich pracowników służb społecznych, a w szczególności pracowników socjalnych. Z tej okazji 21 listopada każdego roku, poza uroczystymi obchodami, przyznawane są nagrody.
    Egzekucja świadczeń z ZFŚS - jakie zapisy w zajęciu pozwalają na dokonywanie potrąceń
    Świadczenia z ZFŚS podlegają egzekucji do pełnej wysokości, jeśli zajęcie dotyczy innych wierzytelności.
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym już niedługo.
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym przyjęte przez Radę Ministrów.
    Gotowe posiłki w bufecie basenowym a stawka VAT
    Jednostka samorządowa (ośrodek sportowy) prowadzi basen. W ramach infrastruktury obiektu utworzono także sklepik/bufet, w którym sprzedawane są posiłki typu fast-food: hot-dogi, kanapki, zapiekanki. Jest to tzw. sprzedaż na wynos - nie posiadamy zaplecza umożliwiającego spożywanie posiłków na miejscu, a sprzedawane posiłki kupujemy w formie gotowej (kanapki) lub w formie półproduktów (hot-dogi, zapiekanki). Jaką stawką VAT należy opodatkować taką sprzedaż - 5% czy 8%?
    Jak inwentaryzować odnawialne źródła energii?
    Urząd gminy korzysta z programu Unii Europejskiej „Czyste powietrze” i ma na stanie urządzenia (panele, słoneczne, pompy ciepła) zamontowane na domach jednorodzinnych mieszkańców, którzy korzystali z dofinansowania. Zgodnie z założeniami programu, gmina jest właścicielem tych urządzeń jeszcze przez 5 lat. Mieszkańców, którzy korzystają z programu, jest ok. 1000. Jak należy inwentaryzować te urządzenia - spis z natury czy weryfikacja (oświadczenie mieszkańca, że ma to nadal na stanie)?
    Wspólna działalność socjalna w sektorze finansów publicznych
    Przepisy dają możliwość prowadzenia wspólnej działalności socjalnej przez kilku pracodawców zobowiązanych do tworzenia ZFŚS. Jest to na pewno korzystne zwłaszcza dla mniejszych jednostek, dysponujących niewielkimi środkami finansowymi. Wspólna działalność musi się opierać na zawarciu umowy pomiędzy pracodawcami. Skorzystanie z tego rozwiązania jest w pełni dopuszczalne także dla jednostek sfery budżetowej. W praktyce myśleć o tym mogą pracodawcy ze sobą powiązani, np. urząd gminy i gminne jednostki organizacyjne.
    Zmiany w rachunkowości od 1 stycznia 2022 r.
    Sprawdź co się zmieni w ustawie o rachunkowości w 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli od 1 września 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli 2022. Jakie zmiany czekają nauczycieli od nowego roku szkolnego? Czy będą podwyżki zarobków? Czy zostanie zwiększony czas pracy nauczycieli?
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela. Jak prawidłowo naliczać staż uprawniający do nagrody jubileuszowej nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach?
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki - kto może otrzymać?
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS - analiza
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS. Czy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych można dofinansować prezenty na święta, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, z okazji jubileuszu itp.?
    Stypendia dla uczniów - jaki paragraf?
    Stypendia dla uczniów - klasyfikacja. W jakim paragrafie wydatków powinno się ujmować wypłacane uczniom stypendia socjalne oraz stypendia za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe?
    Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
    Zatrudnienie głównego księgowego. Czy można zatrudnić głównego księgowego w jednostce budżetowej bez przeprowadzenia konkursu?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania czy tylko na następny rok budżetowy?
    Jak uregulować dyżury domowe w przypadku telepracy?
    Telepraca - dyżury domowe. Jaki zapis należy umieścić w porozumieniu o telepracy, żeby nadal dyżur pełniony w miejscu zamieszkania był traktowany jako dyżur domowy, a nie dyżur w miejscu pracy?
    Czy można zatrudnić cudzoziemca w zakładzie budżetowym?
    Czy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej można zatrudnić osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego (obywatel Ukrainy) na stanowisku pomocniczym i obsługi? Jakie warunki musi spełniać?
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022 - minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował po posiedzeniu Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, że osiągnięto porozumienie. Od kiedy i o ile wzrosną wynagrodzenia medyków?
    Wizja lokalna w terenie
    Wizja lokalna, uregulowana w ustawie ‒ Prawo zamówień publicznych, jest szczególnym narzędziem, z którego zamawiający może skorzystać, określając warunki udziału w postępowaniu. Próżno szukać definicji legalnej tego pojęcia albo wyraźnych wymogów określonych przez ustawodawcę w tym zakresie. Jednak niezastosowanie się przez wykonawcę do wytycznych określonych w specyfikacji warunków zamówienia w tym względzie może skutkować odrzuceniem oferty, co rodzi konkretne konsekwencje w sferze proceduralnej.
    Klasyfikacja budżetowa wykonania instalacji fotowoltaiki

    Jaki paragraf klasyfikacji budżetowej będzie właściwy dla wydatków związanych ze sporządzeniem kosztorysu szacunkowego na wykonanie instalacji CO i fotowoltaiki (kwota 5500 zł)?