REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup usługi transportowej przy delegacjach pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Podróże służbowe./ Fot. Fotolia
Podróże służbowe./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wypadkach udokumentowanych biletami lub fakturami obejmującymi cenę biletu środka transportu, wraz ze związanymi z nimi opłatami dodatkowymi, w tym miejscówkami, z uwzględnieniem ewentualnych ulg, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga taka przysługuje. Jak powinna wyglądać prawidłowa klasyfikacja zakupu usługi transportowej przy delegacjach pracowników?

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie ustawy o finansach publicznych z dnia 28 sierpnia 2009 r. ( Dz. U. Nr 157,poz.1240) jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z  przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatku (art.44, ust.2).

Rodzaj wydatku określa paragraf klasyfikacji budżetowej (art.39,par. 1, pkt.2 ustawy o finansach publicznych).

Wykonując dyspozycję ustawową, szczegółową klasyfikację dochodów, wydatków, przychodów, rozchodów oraz środków ze źródeł zagranicznych Minister Finansów ujął Rozporządzeniem z dnia 2 marca 2010 r. (Dz. U. Nr 38, poz.207 z pożn.zm.).

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planu kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz.861 z późn.zm.) określa par. 15, ust.1, zgodnie z którym zakładowy plan kont powinien zapewnić możliwość sporządzania sprawozdań finansowych, sprawozdań budżetowych oraz innych sprawozdań obowiązujących odrębnymi przepisami jednostkę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymienione sprawozdania generuje się respektując nadrzędne zasady rachunkowości sprecyzowane ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości  (Dz. U. Z 2003 r. Nr 60, poz.535 z późn. zm.) oraz szczególne zasady rachunkowości ujęte Rozporządzeniem  Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości.

Ponadto ewidencja szczegółowa do kont zespołu 4 "Koszty według rodzaju i ich rozliczenie" winna być prowadzona według podziału klasyfikacji planu finansowego oraz w przekrojach dostosowanych  do potrzeb planowania, analiz , a także winna zapewniać sporządzanie wszelkich sprawozdań obowiązujących jednostkę w sposób rzetelny i terminowy. Nieprawidłowa klasyfikacja budżetowa (błędny paragraf kosztu, wydatku) implikuje więc nierzetelnymi sprawozdaniami, do składania których zobligowana jest jednostka, a także nierzetelnymi księgami rachunkowymi, błędami analiz i planowania.

Zobacz również: Paragraf 4410 Podróże służbowe krajowe - nieprawidłowości

Zgodnie  z zasadami klasyfikacji budżetowej wynikającymi z rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej  paragraf 4410 obejmuje wydatki na podróże służbowe krajowe, a paragraf 4420 na podróże służbowe zagraniczne pracowników ponoszone  zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Pracy Polityki Socjalnej  z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. Nr 0, poz.167).

Interpretacja zapisów klasyfikacji budżetowej w kontekście  paragrafu 4410 oraz paragrafu 4420 jest bardzo rygorystyczna i winno się ją stosować bardzo "wąsko" (takie było zamierzenie ustawodawcy, a brak słów takich jak: w szczególności np., itd., które występują przy innych paragrafach może być dowodem na takie stanowisko w sprawie).

Dlatego w kontekście wydatkowania środków publicznych na podróże służbowe krajowe/zagraniczne zasadnym, a na pewno asekuracyjnym  jest stosowanie literalnie zapisów wskazywanego Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, a to precyzyjnie wymienia katalog należności, które przysługują pracownikom  w sytuacji zidentyfikowanej jako podróż służbowa krajowa, zagraniczna m.in.: zwrot kosztów przejazdu. W związku z powyższym klasyfikacja wydatków ponoszonych na koszty przejazdów przy delegacjach krajowych, zagranicznych pracowników winna być wypadkową okoliczności, w których pracownik płaci za usługę transportu (i bez znaczenia jest tu fakt czy dokonuje zapłaty z pobranej zaliczki czy nie), a następnie poprzez fakt rozliczenia podróży  krajowej/zagranicznej otrzymuje zwrot poniesionych kosztów, czyli wypełnia się dyrektywa koincydencji zapisów prawnych.

Tak dokonany wydatek na zwrot za przejazd przy delegacji krajowej prawidłowo byłby kwalifikowany na paragraf 4410, a w przypadku delegacji zagranicznej do paragrafu 4420.

Pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wypadkach udokumentowanych biletami lub fakturami obejmującymi cenę biletu środka transportu, wraz ze związanymi z nimi opłatami dodatkowymi, w tym miejscówkami, z uwzględnieniem ewentualnych ulg, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga taka przysługuje.

Zobacz również: Finansowanie wydatków publicznych z sum depozytowych

Jeżeli przedstawienie dokumentu, potwierdzającego poniesiony wydatek jest niemożliwe, pracownik składa oświadczenie na piśmie o poniesionym wydatki oraz o przyczynach braku jego udokumentowania.

W sytuacji, gdy usługa transportowa przy podróżach służbowych krajowych/zagranicznych jest zakupem bezpośrednim jednostki, a faktury dokumentujące tę operację gospodarczą wpływają bezpośrednio do jednostki, która bezpośrednio dokonuje wydatku na rzecz kontrahentów na podstawie zawartych umów, wydatki ponoszone bezpośrednio przez jednostkę budżetową, która zakupuje usługę  z pominięciem pracownika, który odbywał albo odbywał będzie podróż służbową nie jest zwrotem kosztów za nocleg. Nie spełnia zatem koniecznej i niezbędnej przesłanki kwalifikacji na paragraf 4410. To paragraf 4300 – zakup usług pozostałych jest właściwy w świetle obowiązujących przepisów prawnych do objęcia tego typu wydatku.

Niestety nieprawidłowości w tej materii występują systematycznie od lat, a skala ich jest relatywnie bardzo wysoka.

W rozważanej sytuacji prawidłowa jest klasyfikacja wydatków na usługi transportowe paragrafem 4430.

Paragrafem 4430 klasyfikuje się bowiem wydatki na zakup usług, z wyjątkiem usług świadczonych przez osoby fizyczne, objętych paragrafami 401 do 403, 405, 406, 408, 410, 417 oraz usług z paragrafu 426 do 429, 432 do 440, 461 do 463, 470.

W opisie do paragrafu użyte przez ustawodawcę słowo w szczególności odnośnie katalogu usług tego paragrafu jednoznacznie i kategorycznie wskazuje na :
1. wymienione usługi rozporządzeniem są tylko przykładami
2.jest to katalog otwarty.
Jedyną przesłanką wykorzystania tego paragrafu jest to,że usługa nie podlega klasyfikacji na wymienione precyzyjnie paragrafy.

Implikacją takiego stanu rzeczy jest  prawidłowość zaliczenia usługi na przejazdy pracowników przy podróżach służbowych do paragrafu 4300.

Polecamy serwis: Nieprawidłowości

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

REKLAMA

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

REKLAMA