REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulepszenie licencji na użytkowanie programów komputerowych

Agnieszka Jeżewska
Ewidencja na koncie 020./ Fot. Fotolia
Ewidencja na koncie 020./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki analizując swoje potrzeby podejmują decyzję o rozszerzeniu nabytych i zewidencjonowanych już licencji. Może to spowodować błędną rejestrację księgową nowego zakupu jako ulepszenia posiadanej już licencji.

REKLAMA

REKLAMA

Licencja na użytkowanie programów komputerowych jest powszechnie wykorzystywaną instytucją prawną przez jednostki sektora finansów publicznych. Zgodnie  ustawą z dnia 29 września o rachunkowości stanowi ona nabyte, zaliczane do aktywów trwałych prawo majątkowe, nadające się do gospodarczego wykorzystania o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok i przeznaczone na potrzeby jednostki.

W sytuacji, gdy zakupiona licencja spełnia przesłanki ustawowe o kwalifikacji do wartości niematerialnych i prawnych, powinna zostać prawidłowo (czyli zgodnie ze stanem faktycznym) ujęta w księgach rachunkowych.

Jednostki niekiedy po analizie swoich potrzeb podejmują decyzję o rozszerzeniu nabytych, wykorzystywanych i zewidencjonowanych już  licencji, co skutkuje błędną rejestracją księgową nowego zakupu jako ulepszenia posiadanej już licencji.

REKLAMA

Należy pamiętać, iż kategoria ulepszenia: przebudowa, rozbudowa, modernizacja, rekonstrukcja, skutkująca zmianą wartości użytkowej odnosi się jedynie do środków trwałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku środków trwałych ważnym jest ustawowy zapis, iż wartość początkową stanowiąca cenę nabycia lub koszt wytworzenia środka trwałego podnoszą koszty jego ulepszenia.

W przypadku wartości niematerialnych i prawnych wartość początkową stanowi cena nabycia prawa.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

W związku z powyższym zakup rozszerzenia posiadanej i użytkowanej już licencji na użytkowanie programów komputerowych nie może zwiększać wartości początkowej nabytej wcześniej licencji.

W świetle obowiązujących przepisów prawnych możliwe są dwa rozwiązania:

1. Wydatki, które ponosi jednostka na rozszerzenie licencji zostają zakwalifikowane jako odrębna wartość niematerialna i prawna. Dotyczy to sytuacji, gdy spełnione są ustawowe przesłanki kwalifikacji do wartości niematerialnych i prawnych.

2. Wydatki na rozszerzenie licencji stanowią wydatki bieżące, a koszt z tym związany ujmuje się w księgach rachunkowych w dacie poniesienia. Dotyczy sytuacji, gdy nie zachodzą ustawowe przesłanki kwalifikacji do wartości niematerialnych i prawnych.

Odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się drogą  systematycznego, planowego rozłożenia wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Rozpoczęcie amortyzacji związane jest nierozerwalnie z przyjęciem wartości niematerialnych i prawnych do używania. Zakończenie amortyzacji następuje nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową wartości niematerialnych i prawnych, a także w sytuacji przeznaczenia jej do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia niedoboru.

Zgodnie ze szczególnymi zasadami rachunkowości ujętymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej można jednorazowo umarzać te wartości niematerialne i prawne, których wartość początkowa nie przekracza wielkości ustalonej przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli kwoty 3500,00 zł..

Błędne ujęcie w księgach rachunkowych zakupu licencji może dotyczyć również ewidencji na koncie 020 w sytuacji, gdy umowa odnośnie zakupu licencji obejmuje okres krótszy bądź równy  jeden rok.

Okres ekonomicznej użyteczności dłuższy niż rok to konieczna i niezbędna przesłanka prawidłowej klasyfikacji licencji jako wartości niematerialnej i prawnej. Warunkiem przypisania danej operacji gospodarczej do określonej kategorii prawnej i ekonomicznej nie może być jedynie kwota transakcji. Nawet jeśli jest to znaczący wydatek, bądź choćby jedynie większy od 3500,00 zł, to i tak, jeśli licencja nie jest przewidziana na okres dłuższy  od jednego roku, to nie jest to wartość niematerialna i prawna.

Niewłaściwe zaszeregowanie licencji przekłada się na nieprawidłowości odnośnie klasyfikacji budżetowej wydatku. Jednostki mylą tu wydatki bieżące z wydatkami majątkowymi w sytuacji, gdy wydatek kwalifikują jako wartość niematerialną i prawną, choć w rzeczywistości dany zakup nie spełnia ustawowych przesłanek.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. 2013, poz. 330 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 289).

Zobacz również: Proces likwidacji zużytego sprzętu elektronicznego i jego ewidencja

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA