REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulepszenie licencji na użytkowanie programów komputerowych

Agnieszka Jeżewska
Ewidencja na koncie 020./ Fot. Fotolia
Ewidencja na koncie 020./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki analizując swoje potrzeby podejmują decyzję o rozszerzeniu nabytych i zewidencjonowanych już licencji. Może to spowodować błędną rejestrację księgową nowego zakupu jako ulepszenia posiadanej już licencji.

REKLAMA

Licencja na użytkowanie programów komputerowych jest powszechnie wykorzystywaną instytucją prawną przez jednostki sektora finansów publicznych. Zgodnie  ustawą z dnia 29 września o rachunkowości stanowi ona nabyte, zaliczane do aktywów trwałych prawo majątkowe, nadające się do gospodarczego wykorzystania o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok i przeznaczone na potrzeby jednostki.

W sytuacji, gdy zakupiona licencja spełnia przesłanki ustawowe o kwalifikacji do wartości niematerialnych i prawnych, powinna zostać prawidłowo (czyli zgodnie ze stanem faktycznym) ujęta w księgach rachunkowych.

Jednostki niekiedy po analizie swoich potrzeb podejmują decyzję o rozszerzeniu nabytych, wykorzystywanych i zewidencjonowanych już  licencji, co skutkuje błędną rejestracją księgową nowego zakupu jako ulepszenia posiadanej już licencji.

Należy pamiętać, iż kategoria ulepszenia: przebudowa, rozbudowa, modernizacja, rekonstrukcja, skutkująca zmianą wartości użytkowej odnosi się jedynie do środków trwałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku środków trwałych ważnym jest ustawowy zapis, iż wartość początkową stanowiąca cenę nabycia lub koszt wytworzenia środka trwałego podnoszą koszty jego ulepszenia.

W przypadku wartości niematerialnych i prawnych wartość początkową stanowi cena nabycia prawa.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

W związku z powyższym zakup rozszerzenia posiadanej i użytkowanej już licencji na użytkowanie programów komputerowych nie może zwiększać wartości początkowej nabytej wcześniej licencji.

W świetle obowiązujących przepisów prawnych możliwe są dwa rozwiązania:

1. Wydatki, które ponosi jednostka na rozszerzenie licencji zostają zakwalifikowane jako odrębna wartość niematerialna i prawna. Dotyczy to sytuacji, gdy spełnione są ustawowe przesłanki kwalifikacji do wartości niematerialnych i prawnych.

REKLAMA

2. Wydatki na rozszerzenie licencji stanowią wydatki bieżące, a koszt z tym związany ujmuje się w księgach rachunkowych w dacie poniesienia. Dotyczy sytuacji, gdy nie zachodzą ustawowe przesłanki kwalifikacji do wartości niematerialnych i prawnych.

Odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się drogą  systematycznego, planowego rozłożenia wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Rozpoczęcie amortyzacji związane jest nierozerwalnie z przyjęciem wartości niematerialnych i prawnych do używania. Zakończenie amortyzacji następuje nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową wartości niematerialnych i prawnych, a także w sytuacji przeznaczenia jej do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia niedoboru.

Zgodnie ze szczególnymi zasadami rachunkowości ujętymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej można jednorazowo umarzać te wartości niematerialne i prawne, których wartość początkowa nie przekracza wielkości ustalonej przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli kwoty 3500,00 zł..

Błędne ujęcie w księgach rachunkowych zakupu licencji może dotyczyć również ewidencji na koncie 020 w sytuacji, gdy umowa odnośnie zakupu licencji obejmuje okres krótszy bądź równy  jeden rok.

Okres ekonomicznej użyteczności dłuższy niż rok to konieczna i niezbędna przesłanka prawidłowej klasyfikacji licencji jako wartości niematerialnej i prawnej. Warunkiem przypisania danej operacji gospodarczej do określonej kategorii prawnej i ekonomicznej nie może być jedynie kwota transakcji. Nawet jeśli jest to znaczący wydatek, bądź choćby jedynie większy od 3500,00 zł, to i tak, jeśli licencja nie jest przewidziana na okres dłuższy  od jednego roku, to nie jest to wartość niematerialna i prawna.

Niewłaściwe zaszeregowanie licencji przekłada się na nieprawidłowości odnośnie klasyfikacji budżetowej wydatku. Jednostki mylą tu wydatki bieżące z wydatkami majątkowymi w sytuacji, gdy wydatek kwalifikują jako wartość niematerialną i prawną, choć w rzeczywistości dany zakup nie spełnia ustawowych przesłanek.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. 2013, poz. 330 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 289).

Zobacz również: Proces likwidacji zużytego sprzętu elektronicznego i jego ewidencja

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA