REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bieżące wydatki budżetowe

Agnieszka Jeżewska
Błędy w polityce rachunkowości./ Fot. Fotolia
Błędy w polityce rachunkowości./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli jednostka budżetowa rejestruje bieżące wydatki budżetowe ujęte w planie finansowym przy pomocy konta 131, to popełnia błąd. Które konto jest zatem właściwe?

REKLAMA

Błędy w polityce rachunkowości

Polityka rachunkowości to bazowy,  zbiorczy, wewnętrzny akt prawny, prejudycjalny dla całego systemu rachunkowości.

Przyjęta i stosowana polityka rachunkowości determinuje fazę ewidencji zdarzeń gospodarczych, fazę sprawozdawczości informacji generowanych przez rachunkowość.

Poprzez  omawianą dokumentację organizuje się całościowo wszelkie aspekty rachunkowości.

REKLAMA

Polityka rachunkowości dotyczy m.in. sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym. m.in. zakładowego planu kont z wykazem kont księgi głównej, zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych i ich powiązanie z kontami księgi głównej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jednostkach sektora finansów publicznych przy ustalaniu planu kont winno się uwzględniać  zasady określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej jako: rozporządzenie o planie kont). Konta wskazane w rozporządzeniu należy traktować jako standardową liczbę kont, która podlega ograniczeniu jedynie o konta służące do księgowania operacji gospodarczych, nie występujących w jednostce. Ponadto liczba kont  podlega uzupełnieniu o konta zgodne co do treści ekonomicznej, w tym także przy wykorzystaniu symboli kont, które nie mają zastosowania w jednostce.

Zobacz również: Polityka rachunkowości i organizacja gospodarki finansowej w przypadku wspólnej obsługi księgowej

W kontekście tego przepisu nieprawidłowością rachunkowości jednostki odnośnie polityki rachunkowości w zakresie wadliwego zakładowego planu kont jest brak konta syntetycznego, analitycznego odnośnie operacji gospodarczych, które występują  w jednostce, a są źle ewidencjonowane.

Konta 130 i 131

Jeśli jednostka budżetowa rejestruje bieżące wydatki budżetowe ujęte w planie finansowym przy pomocy konta 131, to popełnia błąd.

Plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych określony załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia o planie kont opisuje konto 131 jako konto rachunku bieżącego samorządowych zakładów budżetowych, z ewidencją środków pieniężnych działalności podstawowej samorządowych zakładów budżetowych znajdujących się  na rachunkach bankowych. Jednostka budżetowa winna zatem  ewidencjonować ponoszone wydatki za pomocą konta 130. Konto 130 służy bowiem do ewidencji stanu środków pieniężnych, obrotów na rachunku bankowym z tytułu wydatków, dochodów budżetowych objętych planem finansowym.

W jednostce budżetowej konto 131 może być zaadoptowane, ale nie do operacji gospodarczych, które winny być  zgodnie z obowiązującymi przepisami rejestrowane na innym wskazanym koncie. Tak bowiem sytuacja winna być zakwalifikowana jako błąd w polityce rachunkowości w prowadzeniu ksiąg rachunkowych.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 289)

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpis na ZFŚS dla pracowników niepedagogicznych. Pierwsza rata do 31 maja 2024 r.

Do 31 należy przekazać pierwszą ratę odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS). Jakie przepisy stosujemy w 2024 r. w przypadku pracowników niepedagogicznych?

Kolejne jednostki sektora finansów publicznych objęte SWR. Co jeszcze proponuje MF?

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowana została informacja o projekcie nowelizacji ustawy o finansach publicznych. Proponowane zmiany są związane z związek z wdrażaniem nowych przepisów unijnych, które weszły w życie z końcem kwietnia 2024 r.

Czternaste emerytury już we wrześniu 2024 r. Znamy plany resortu pracy

Według informacji zamieszczonej w wykazie prac legislacyjnych rządu miesiącem wypłaty tzw. czternastej emerytury w 2024 r. będzie wrzesień, podobnie jak w roku ubiegłym. Kto dostanie tzw. czternastkę i od czego to zależy?

Nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy uchwalona przez Sejm

Nowe przepisy zakładają m.in. przedłużenie Ukraińcom legalności pobytu. Teraz nowelizacją zajmie się Senat.

REKLAMA

Kontrole w tych jednostkach bez obecności jej kierownika lub wyznaczonego pracownika. Zmiany już niedługo

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pracuje nad zmianami dotyczącymi kontroli w jednostkach pomocy społecznej. Co się zmieni i od kiedy?

Jak ustalić wysokość nagrody jubileuszowej dla nauczyciela i pracownika niepedagogicznego

Po przepracowaniu odpowiedniego okresu nauczyciele i pracownicy samorządowi mogą liczyć na nagrodę jubileuszową. Od czego zależy jej wysokość? 

Nagroda jubileuszowa i odprawa emerytalna w budżetówce 2024 r.

Nagroda jubileuszowa i odprawa emerytalna w budżetówce to przykłady uprawnień przysługujących pracownikom sfery budżetowej. Jaka jest wysokość nagrody i odprawy w 2024 roku? Jak je obliczyć? Czy trzeba płacić podatek i zus?

Po ukończeniu 55 roku życia 3 562,14 zł. Dla kogo takie świadczenie?

W lutym 2024 r. przeciętne świadczenie kompensacyjne wynosiło 3 562,14 zł. Jakie warunki trzeba spełnić, by je otrzymać?

REKLAMA

Problem dofinansowania dojazdu niepełnosprawnego dziecka do przedszkola w innej gminie. Odpowiedź MEN

W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej określenie „najbliższej placówki oświatowej” dotyczy jednostek oświatowych, które mają możliwość realizacji wszystkich zaleceń zawartych odpowiednio w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027 został przyjęty przez rząd. Dokument przedstawia wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych i stanowi podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy.

REKLAMA