Bieżące wydatki budżetowe
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Błędy w polityce rachunkowości
Polityka rachunkowości to bazowy, zbiorczy, wewnętrzny akt prawny, prejudycjalny dla całego systemu rachunkowości.
Przyjęta i stosowana polityka rachunkowości determinuje fazę ewidencji zdarzeń gospodarczych, fazę sprawozdawczości informacji generowanych przez rachunkowość.
Poprzez omawianą dokumentację organizuje się całościowo wszelkie aspekty rachunkowości.
REKLAMA
Polityka rachunkowości dotyczy m.in. sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym. m.in. zakładowego planu kont z wykazem kont księgi głównej, zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych i ich powiązanie z kontami księgi głównej.
W jednostkach sektora finansów publicznych przy ustalaniu planu kont winno się uwzględniać zasady określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej jako: rozporządzenie o planie kont). Konta wskazane w rozporządzeniu należy traktować jako standardową liczbę kont, która podlega ograniczeniu jedynie o konta służące do księgowania operacji gospodarczych, nie występujących w jednostce. Ponadto liczba kont podlega uzupełnieniu o konta zgodne co do treści ekonomicznej, w tym także przy wykorzystaniu symboli kont, które nie mają zastosowania w jednostce.
Zobacz również: Polityka rachunkowości i organizacja gospodarki finansowej w przypadku wspólnej obsługi księgowej
W kontekście tego przepisu nieprawidłowością rachunkowości jednostki odnośnie polityki rachunkowości w zakresie wadliwego zakładowego planu kont jest brak konta syntetycznego, analitycznego odnośnie operacji gospodarczych, które występują w jednostce, a są źle ewidencjonowane.
Konta 130 i 131
Jeśli jednostka budżetowa rejestruje bieżące wydatki budżetowe ujęte w planie finansowym przy pomocy konta 131, to popełnia błąd.
Plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych określony załącznikiem Nr 3 do rozporządzenia o planie kont opisuje konto 131 jako konto rachunku bieżącego samorządowych zakładów budżetowych, z ewidencją środków pieniężnych działalności podstawowej samorządowych zakładów budżetowych znajdujących się na rachunkach bankowych. Jednostka budżetowa winna zatem ewidencjonować ponoszone wydatki za pomocą konta 130. Konto 130 służy bowiem do ewidencji stanu środków pieniężnych, obrotów na rachunku bankowym z tytułu wydatków, dochodów budżetowych objętych planem finansowym.
W jednostce budżetowej konto 131 może być zaadoptowane, ale nie do operacji gospodarczych, które winny być zgodnie z obowiązującymi przepisami rejestrowane na innym wskazanym koncie. Tak bowiem sytuacja winna być zakwalifikowana jako błąd w polityce rachunkowości w prowadzeniu ksiąg rachunkowych.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 289)
Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.