REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędna kwalifikacja na konta przychodów 720,750

Agnieszka Jeżewska
Rachunkowość budżetowa/ Fot. Fotolia
Rachunkowość budżetowa/ Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieprawidłowości w kwalifikacji zdarzeń gospodarczych na konta 720,750 występują systematycznie. Błędy te przekładają się na nieprawidłowo sporządzone sprawozdania finansowe.

REKLAMA

Jednostki sektora finansów publicznych prowadzą rachunkowość zgodnie z  ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości  z uwzględnieniem zasad nadanych ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

REKLAMA

Szczególne zasady rachunkowości w sektorze finansów publicznych, dotyczące m.in. planu kont zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Następnie poprzez  Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 stycznia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planu kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej zmieniono m.in. załącznik Nr 3 do rozporządzenia. Nowelą objęto tu m.in. opis kont 720, 750.

Podstawowa zmiana, która wywiera znaczące reperkusje dla ewidencji zdarzeń gospodarczych została wyartykułowana w opisie do kont 720 oraz 750.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: BILANS 2013 Różnice kursowe w sprawozdaniu finansowym

Konto 720 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych, ale związanych bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki.

Ustawodawca wymienia przykładowe dochody budżetowe, które powinny być ujęte zapisami tego konta tj. podatki, opłaty, składki, inne dochody budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek należne na podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych. Jest to katalog otwarty, niemniej jednak wydaje się, że w stosunku do poprzednio obowiązujących przepisów ograniczeniem jest instytucja bezpośredniego powiązania z podstawową działalnością jednostki.

Tym samym Ministerstwo Finansów wycofało się z regulacji nakazujących (w oparciu o obowiązujące do noweli zapisy rozporządzenia) ewidencje wszelkich przychodów jednostki budżetowej z tytułu dochodów budżetowych na koncie 720. Negatywne implikacje dotychczasowych zapisów, to nie tylko zaburzenie porządku prawnego nakreślonego ustawą o rachunkowości (przy uwzględnieniu faktu, że specyfika jednostki budżetowej, w ujęciu prawnym i ekonomicznym nie mogła być uznana za wystarczające usprawiedliwienie kolizji przepisów), ale i utrwalenie tej błędnej praktyki w klasyfikacji przychodów. Z tego powodu rozwiązanie Ministerstwa Finansów należy ocenić pozytywnie.

Niestety nieprawidłowości w rozważanej materii - kwalifikacji zdarzeń gospodarczych na konta 720,750 występują systematycznie (bo drugi rok), a skala ich niejednokrotnie jest relatywnie wysoka.

Ponadto, błędy w ewidencji księgowej przekładają się na nieprawidłowo sporządzone sprawozdania finansowe, w szczególności - rachunek zysków i strat.

Równolegle do zmiany opisu konta 720 ustawodawca zmienił poprzez nowelę do rozporządzenia  zasady kwalifikacji na konto 750.

Zgodnie z aktualnym brzmieniem regulacji konto 750 służy do ewidencji przychodów finansowych. W stosunku do poprzednio obowiązujących przepisów zrezygnowano z zapisu, że na tym koncie ujmuje się tylko takie przychody finansowe, które nie stanowią dochodów budżetowych.

Przychody finansowe to te korzyści, które jednostka uzyskuje z tytułu posiadania, rozporządzania, pożyczania,  sprzedaży aktywów finansowych.

Katalog przychodów finansowych zgodnie z ustawą o rachunkowości tworzą m.in. odsetki, dywidendy, dodatnie różnice kursowe.

Należy pamiętać o tym, iż odsetki od środków  na rachunku bankowym jednostki budżetowej są dochodami budżetowymi. Ewidencjonuje się je poprzez zapisy na koncie 750 jako przychody finansowe. W momencie wpływu na rachunek bieżący jednostki, jako dochody budżetowe, zostaną one odprowadzone na rachunek budżetu.

Odsetki od środków na rachunku bankowym nie są związane bezpośrednio z działalnością podstawową jednostki. Ta wynika bowiem z podstaw prawnych funkcjonowania danej instytucji. Jednostki, które nie osiągają innych przychodów poza odsetkami nie powinny uznawać, iż stanowią one przychód z działalności podstawowej. Jednostki te z tytułu podstawowej działalności nie osiągają przychodów, co ma swoje implikacje we właściwym zewidencjonowaniu odsetek  od środków na rachunku bankowym poprzez ujecie na koncie 750, terminowym odprowadzeniu dochodów budżetowych oraz prawidłowe wyrażenie ich w rachunku zysków i strat.

Zakwalifikowanie odsetek ze środków na rachunkach bankowych jednostki budżetowej na koncie 720  jest nieprawidłowością rachunkowości jednostki i narusza nadrzędne zasady ewidencji zdarzeń gospodarczych.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. 2013, poz. 330 z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 stycznia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2012 r., poz. 121).

Polecamy serwis: Sprawozdawczość finansowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA