REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki strukturalne w zakładzie budżetowym - pytania i odpowiedzi

Ewa Susiec

REKLAMA

Zakład budżetowy zobowiązany jest do składania sprawozdania Rb-WS. Czy remont pomieszczeń lokali komunalnych jest wydatkiem strukturalnym? Jak traktować badania wody dokonywane przez sanepid? Oto odpowiedzi, które ułatwią klasyfikowanie wydatków strukturalnych. 

Tak. Remont pomieszczeń lokali komunalnych jest wydatkiem strukturalnym. Należy jednak pamiętać o tym, że dany projekt musi spełniać warunki opisane w dokumencie Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007–2013. Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie programowania działań dotyczących mieszkalnictwa nr MRR/H/18(2)/08/08 z 13 sierpnia 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

Kwalifikowalność wydatków współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) na infrastrukturę mieszkaniową jest możliwa w dwóch aspektach:

1) na renowację budynków mieszkalnych wielorodzinnych,

2) na adaptację i renowację budynków na cele mieszkaniowe dla osób o szczególnych potrzebach.

REKLAMA

Wsparcie w pierwszym przypadku (pkt 1) obejmuje remonty (definicja remontu jest zawarta w art. 3 pkt 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane) i modernizacje części wspólnych istniejących budynków wielorodzinnych (budynek mieszkalny, w którym występują więcej niż dwa lokale mieszkalne), w tym remont i modernizację części wspólnych budynków z prefabrykowanych elementów konstrukcyjnych używanych do modułowej budowy (wielkiej płyty).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1828/2006 z 8 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, za kwalifikowalne uznaje się wydatki w zakresie renowacji części wspólnych budynków obejmujące:

• elementy budynku: dach, elewacja zewnętrzna, stolarka okienna i drzwiowa, klatka schodowa, korytarze wewnętrzne/zewnętrzne, wejścia i elementy jego konstrukcji zewnętrznej, winda,

• instalacje techniczne budynku,

• podniesienie efektywności (oszczędności) energetycznej budynku (termomodernizacja).

W drugim przypadku (pkt 2) z EFRR mogą być wspierane działania mające na celu przygotowanie do użytkowania nowoczesnych, socjalnych budynków mieszkalnych dobrego standardu poprzez renowację i adaptację budynków istniejących, stanowiących własność władz publicznych lub własność podmiotów działających w celach niezarobkowych. Zaadaptowane pomieszczenia na cele mieszkaniowe są przeznaczone dla gospodarstw domowych o niskich dochodach lub dla osób o szczególnych potrzebach.

Biorąc pod uwagę zapisy art. 7 ustawy z 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych, wyklucza się uzyskanie jednoczesnego wsparcia na to samo przedsięwzięcie ze środków EFRR i krajowych środków o specjalnym przeznaczeniu.

Do beneficjentów w zakresie renowacji części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych oraz adaptacji budynków na cele mieszkalne należą:

• jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia,

• jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną,

• spółdzielnie mieszkaniowe,

• wspólnoty mieszkaniowe,

• Towarzystwa Budownictwa Społecznego,

• inne jednostki organizacyjne ujęte w lokalnym programie rewitalizacji, które posiadają prawo do dysponowania daną nieruchomością,

• instytucje i organizacje (w tym organizacje pozarządowe) zajmujące się z walką z bezdomnością, mieszkaniami chronionymi (np. dla wychodzących z więzień),

• kościoły i związki wyznaniowe (jeśli będą tworzyć placówki dla bezdomnych i mieszkania chronione),

• podmioty niedziałające dla zysku, zajmujące się integracją różnych grup społecznych.

Kryteria i wskaźniki wyznaczania obszarów wsparcia, na których mogą być realizowane przedsięwzięcia z zakresu mieszkalnictwa, opisane są w rozdziale 6 dokumentu Narodowe Strategiczne Ramy (...) przywołanym na początku.

W kodzie 78. Infrastruktura mieszkalnictwa ujmuje się jedynie wydatki poniesione na projekty dotyczące odnowy infrastruktury mieszkalnictwa zlokalizowane wyłącznie na obszarze problemowym wskazanym w Lokalnym Programie Rewitalizacji, na którym występują co najmniej dwa niekorzystne zjawiska społeczne:

• wysoki poziom ubóstwa i wykluczenie społeczne,

• wysoka stopa długotrwałego bezrobocia,

• niekorzystne tendencje demograficzne,

• niski poziom wykształcenia,

• wysoki poziom przestępczości,

• degradacja środowiska,

• mała aktywność gospodarcza,

• wysoka liczba imigrantów, grup etnicznych, narodowościowych lub uchodźców.

Natomiast reszta wydatków ponoszonych na działania rewitalizacyjne, których elementem może być wsparcie mieszkalnictwa, są ujmowane w obszarze VIII. Rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich w kodzie 61. Zintegrowane projekty na rzecz rewitalizacji obszarów miejskich i wiejskich.

Czytaj także: Prawidłowa ewidencja dochodów własnych przedszkola>>

Czy wymiana płytek w administrowanym budynku zoz jest wydatkiem strukturalnym?

Nie. Sama wymiana płytek nie jest wydatkiem strukturalnym. Natomiast w przypadku wymiany płytek przeprowadzanej w ramach projektu mającego na celu przebudowę, modernizację i remont (budynków i pomieszczeń) infrastruktury ochrony zdrowia, taki wydatek jest kwalifikowalny jako strukturalny i należy wpisać go w kodzie 76. Infrastruktura ochrony zdrowia.

Czy badania wody z wodociągu dokonywane przez sanepid są wydatkami strukturalnymi?

Tak. Wydatki ponoszone na badania i monitoring jakości wód są wydatkami strukturalnymi. Kwalifikuje się je w obszarze V. Ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom w kodzie 45. Gospodarka i zaopatrzenie w wodę pitną.

Ewa Susiec

Więcej porad o wydatkach strukturalnych w instytucjach pomocy społecznej>>

Więcej o wydatkach strukturalnych znajdziesz w nr 2 Poradnika Rachunkowości Budżetowej z 2009>>

 

Podstawy prawne

• Ustawa z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 31, poz. 206)

• Ustawa z 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.U. Nr 251, poz. 1844)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 26 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 209, poz. 1511)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 33, poz. 261)

• Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 z 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

REKLAMA

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA