REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki strukturalne w ewidencji księgowej państwowej jednostki budżetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Wydatki strukturalne./ Fot. Fotolia
Wydatki strukturalne./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierownicy państwowych jednostek budżetowych powinni prowadzić dodatkową ewidencję wydatków odnośnie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, umożliwiającą ustalenie wysokości poniesionych wydatków na cele strukturalne, w tym ze środków funduszy strukturalnych.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, wydatki publiczne klasyfikuje się według  klasyfikacji określającej kody wydatków strukturalnych. Szczegółową klasyfikację wydatków określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych.

Kierownicy państwowych jednostek budżetowych powinni prowadzić dodatkową ewidencję wydatków odnośnie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, umożliwiającą ustalenie wysokości poniesionych wydatków na cele strukturalne, w tym ze środków funduszy strukturalnych.

Przy prowadzeniu rachunkowości w jednostkach budżetowych należy pamiętać, że zakładowy plan kont (element polityki rachunkowości) powinien zapewniać możliwość sporządzania sprawozdań, do których dana jednostka jest zobligowana.

Ustawodawca poprzez załącznik Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej wskazał na konto pozabilansowe 975 „ Wydatki strukturalne”, określając, że służy ono do ewidencji wartości zrealizowanych wydatków strukturalnych w jednostkach, w których ewidencja wydatków strukturalnych nie jest uwzględniona w ewidencji analitycznej prowadzonej do kont bilansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Podsumowanie za 2013 r. w zakresie wydatków strukturalnych

Ewidencja powinna  być dokonywana według klasyfikacji wydatków strukturalnych, a jej organizacja ma zapewnić wykazanie wydatków strukturalnych w odpowiednim sprawozdaniu.

REKLAMA

W algorytmie budowy analityki do konta 975 praktyką jest już inkorporowanie kodów wskazanych przez Ministra Finansów poprzez stosowne rozporządzenie. Zapewni nam to nie tylko przejrzyste prowadzenie ksiąg rachunkowych, ale  i w znacznym stopniu ułatwi skuteczne wywiązanie się z obowiązków sprawozdawczych.

W przypadku wydatku poniesionego przez państwową jednostkę budżetową w obszarze II „Społeczeństwo  informatyczne”, analityka do konta pozabilansowego 975 przyjmie postać: Konto 975-2-10 „Wydatki strukturalne - Infrastruktura telekomunikacyjna, w tym sieci szerokopasmowe”. Zostaną tu zakwalifikowane wydatki związane z realizacją operacji mających na celu rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej służącej prowadzeniu działalności o funkcjach społecznych, edukacyjnych kulturalnych, gospodarczych, obejmujących roboty oraz wyposażenie  w środki i zasoby z zakresu tworzenia szerokopasmowych i bezpiecznych sieci współdziałających ze szkieletowymi sieciami regionalnymi lub krajowymi.

Ponadto klasyfikacji na konto 975-2-10 będą podlegały wydatki związane z :

  • przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia operacji;
  • zagospodarowaniem otoczenia przyległego;
  • realizacją projektów pilotażowych;
  •  przeprowadzeniem standardowych działań informacyjno-promocyjnych oraz operacji mainstreaming.

Dalej zaś:
Konto 975-2-11  - „Wydatki strukturalne-Technologie informacyjne i komunikacyjne"
Konto 975-2-12 - „Wydatki strukturalne-technologie informacyjne i komunikacyjne ( sieci TEN-ICT"
Konto 975-2-13 -  „Wydatki strukturalne-Usługi i aplikacje dla obywateli"
Konto 975-2-14 - „Wydatki strukturalne- Usługi i aplikacje dla MŚP"
Konto 975-2-15 - „Wydatki strukturalne- Inne działania-poprawa dostępu MŚP do TIK"

Pamiętajmy również o bieżącym ujmowaniu wydatków zapisami na koncie 975. Sprawą prejudycjalną jest zatem właściwy opis dokumentu, stanowiącego podstawę kwalifikacji wydatku np. faktury zakupu.

Weryfikacji co do klasyfikacji wydatku należy poddać każdy wydatek. W zależności od przyjętych w jednostce rozwiązań łączyć się to będzie albo z opieczętowaniem stosowną pieczęcią każdego dokumentu (w takim przypadku dowody dokumentujące wydatek, których nie zakwalifikowano do wydatków strukturalnych opisane zostaną kodem 0), bądź ze wskazaniem poprzez stosowny zapis tylko tych wydatków, którym można zgodnie
z obowiązującymi przepisami przypisać kod wydatku strukturalnego.

Tak opisany dokument stanie się podstawą dokonania zapisu w księgach rachunkowych jednostki poprzez ujęcie na koncie 975.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. z 2010 r., nr 44 poz. 255)

Polecamy serwis INFORRB: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA