REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki strukturalne w ewidencji księgowej państwowej jednostki budżetowej

Agnieszka Jeżewska
Wydatki strukturalne./ Fot. Fotolia
Wydatki strukturalne./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierownicy państwowych jednostek budżetowych powinni prowadzić dodatkową ewidencję wydatków odnośnie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, umożliwiającą ustalenie wysokości poniesionych wydatków na cele strukturalne, w tym ze środków funduszy strukturalnych.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, wydatki publiczne klasyfikuje się według  klasyfikacji określającej kody wydatków strukturalnych. Szczegółową klasyfikację wydatków określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych.

Kierownicy państwowych jednostek budżetowych powinni prowadzić dodatkową ewidencję wydatków odnośnie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, umożliwiającą ustalenie wysokości poniesionych wydatków na cele strukturalne, w tym ze środków funduszy strukturalnych.

Przy prowadzeniu rachunkowości w jednostkach budżetowych należy pamiętać, że zakładowy plan kont (element polityki rachunkowości) powinien zapewniać możliwość sporządzania sprawozdań, do których dana jednostka jest zobligowana.

Ustawodawca poprzez załącznik Nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej wskazał na konto pozabilansowe 975 „ Wydatki strukturalne”, określając, że służy ono do ewidencji wartości zrealizowanych wydatków strukturalnych w jednostkach, w których ewidencja wydatków strukturalnych nie jest uwzględniona w ewidencji analitycznej prowadzonej do kont bilansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Podsumowanie za 2013 r. w zakresie wydatków strukturalnych

Ewidencja powinna  być dokonywana według klasyfikacji wydatków strukturalnych, a jej organizacja ma zapewnić wykazanie wydatków strukturalnych w odpowiednim sprawozdaniu.

REKLAMA

W algorytmie budowy analityki do konta 975 praktyką jest już inkorporowanie kodów wskazanych przez Ministra Finansów poprzez stosowne rozporządzenie. Zapewni nam to nie tylko przejrzyste prowadzenie ksiąg rachunkowych, ale  i w znacznym stopniu ułatwi skuteczne wywiązanie się z obowiązków sprawozdawczych.

W przypadku wydatku poniesionego przez państwową jednostkę budżetową w obszarze II „Społeczeństwo  informatyczne”, analityka do konta pozabilansowego 975 przyjmie postać: Konto 975-2-10 „Wydatki strukturalne - Infrastruktura telekomunikacyjna, w tym sieci szerokopasmowe”. Zostaną tu zakwalifikowane wydatki związane z realizacją operacji mających na celu rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej służącej prowadzeniu działalności o funkcjach społecznych, edukacyjnych kulturalnych, gospodarczych, obejmujących roboty oraz wyposażenie  w środki i zasoby z zakresu tworzenia szerokopasmowych i bezpiecznych sieci współdziałających ze szkieletowymi sieciami regionalnymi lub krajowymi.

Ponadto klasyfikacji na konto 975-2-10 będą podlegały wydatki związane z :

  • przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia operacji;
  • zagospodarowaniem otoczenia przyległego;
  • realizacją projektów pilotażowych;
  •  przeprowadzeniem standardowych działań informacyjno-promocyjnych oraz operacji mainstreaming.

Dalej zaś:
Konto 975-2-11  - „Wydatki strukturalne-Technologie informacyjne i komunikacyjne"
Konto 975-2-12 - „Wydatki strukturalne-technologie informacyjne i komunikacyjne ( sieci TEN-ICT"
Konto 975-2-13 -  „Wydatki strukturalne-Usługi i aplikacje dla obywateli"
Konto 975-2-14 - „Wydatki strukturalne- Usługi i aplikacje dla MŚP"
Konto 975-2-15 - „Wydatki strukturalne- Inne działania-poprawa dostępu MŚP do TIK"

Pamiętajmy również o bieżącym ujmowaniu wydatków zapisami na koncie 975. Sprawą prejudycjalną jest zatem właściwy opis dokumentu, stanowiącego podstawę kwalifikacji wydatku np. faktury zakupu.

Weryfikacji co do klasyfikacji wydatku należy poddać każdy wydatek. W zależności od przyjętych w jednostce rozwiązań łączyć się to będzie albo z opieczętowaniem stosowną pieczęcią każdego dokumentu (w takim przypadku dowody dokumentujące wydatek, których nie zakwalifikowano do wydatków strukturalnych opisane zostaną kodem 0), bądź ze wskazaniem poprzez stosowny zapis tylko tych wydatków, którym można zgodnie
z obowiązującymi przepisami przypisać kod wydatku strukturalnego.

Tak opisany dokument stanie się podstawą dokonania zapisu w księgach rachunkowych jednostki poprzez ujęcie na koncie 975.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. z 2010 r., nr 44 poz. 255)

Polecamy serwis INFORRB: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA