REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BeSTi@: nowe instrukcje MF o sporządzaniu sprawozdań przez samorządy

BeSTi@: nowe instrukcje MF o sporządzaniu sprawozdań przez samorządy
BeSTi@: nowe instrukcje MF o sporządzaniu sprawozdań przez samorządy

REKLAMA

REKLAMA

BeSTi@: MF udostępniło instrukcje dotyczące sporządzania i przekazywania sprawozdań finansowych przez JST po ostatnich zmianach w rozporządzeniach.

Instrukcja odpowiada na wątpliwości samorządów w zakresie sporządzania m.in. sprawozdań budżetowych w kontekście nowego rozporządzenia z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, resort finansów opublikował komunikaty, które mają ułatwić przygotowanie i przekazanie tych dokumentów.
 

REKLAMA

REKLAMA

BeSTi@ instrukcja MF: Sporządzanie sprawozdań przez samorządy

Wyjaśnienia MF dotyczą:

  • aplikacji do przekazywania sprawozdań budżetowych,
  • struktur danych sprawozdań w formie dokumentu elektronicznego,
  • aplikacji do przekazywania do GUS sprawozdań jednostkowych i zbiorczych za IV kwartał oraz
  • aplikacji do przekazywania sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.

BeSTi@ instrukcja MF: Aplikacja do przekazywania sprawozdań budżetowych

[dot. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. poz. 144)]

REKLAMA

Na podstawie § 23 ust. 1 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie jednostek samorządu terytorialnego, stanowiącej załącznik nr 37 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. poz. 144) jednostka samorządu terytorialnego przekazuje pliki sprawozdań do regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu elektronicznego z wykorzystaniem informatycznego systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@.

Jednocześnie MF informuje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poprzedni komunikat dotyczący stosowania informatycznego systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@ - wydany na podstawie § 25 ust. 1 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie jednostek samorządu terytorialnego – w związku z przepisami przejściowymi pozostaje w mocy dla sprawozdań i ich korekt sporządzanych na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1564 oraz z 2021 r. poz. 964).

BeSTi@ instrukcja MF: Struktury danych sprawozdań w formie dokumentu elektronicznego

(dokumentacja wejścia-wyjścia Systemu BeSTi@)

Struktury danych sprawozdań jednostkowych i zbiorczych przekazywanych w formie dokumentu elektronicznego, o których mowa w § 23 ust. 3 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie jednostek samorządu terytorialnego, stanowiącej załącznik nr 37 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. poz. 144), wraz z dokumentacją wejścia-wyjścia informatycznego systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@ dostępne są na portalu serwisowym tego systemu pod adresem: https://budzetjst.pl/pobieranie/dokumentacja/bestia/.

Stosowanie wskazanych wyżej struktur danych sprawozdań jednostkowych - w związku z § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej nakładającym na wszystkich kierowników jednostek oraz kierowników jednostek obsługujących przekazywanie do zarządu jednostki samorządu terytorialnego w formie dokumentu elektronicznego – będzie obowiązkowe dla sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od dnia 1 stycznia 2023 r. oraz do sprawozdań Rb-27ZZ, Rb-30S i Rb-50 za IV kwartały 2022 r. i rocznych sprawozdań Rb-27S i Rb-28S za rok 2022.

Do sprawozdań jednostkowych sporządzanych za wcześniejsze niż wyżej wymienione okresy sprawozdawcze, należy stosować formę określoną przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego, co w przypadku wskazania formy elektronicznej oznacza, że powyższe struktury będą mieć do nich zastosowanie, zaś w przypadku wskazania formy papierowej oznacza, że powyższych struktur nie stosuje się.

BeSTi@ instrukcja MF: Aplikacja do przekazywania do GUS sprawozdań jednostkowych i zbiorczych za IV kwartał

[dot. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. poz. 144)]

Wykonanie obowiązków określonych w § 23 ust. 5 załącznika nr 37 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 144) odnośnie przekazywania sprawozdań jednostkowych i zbiorczych za IV kwartały Rb-27ZZ, Rb-30S i Rb-50 oraz rocznych Rb-27S i Rb-28S do GUS wymaga wskazania aplikacji służącej do wykonania tego obowiązku w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Głównego Urzędu Statystycznego.

Informacja odsyłająca do właściwej strony GUS zostanie opublikowana w terminie późniejszym po zakończeniu uzgodnień w tej sprawie.

BeSTi@ instrukcja MF: Aplikacja do przekazywania sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych

[dot. rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. 2396 z późn. zm.)]

Sprawozdania łączne i zbiorcze przekazywane przez jednostki samorządu terytorialnego

Na podstawie § 9 ust. 5 - 7 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. 2396 z późn. zm.) jednostka samorządu terytorialnego przekazuje do regionalnej izby obrachunkowej pliki sprawozdań łącznych oraz pliki sprawozdań zbiorczych - w formie dokumentu elektronicznego opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym z wykorzystaniem informatycznego systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@.

Sprawozdania jednostkowe samorządowych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych

Na podstawie § 9 ust. 9 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. 2396 z późn. zm.) samorządowe jednostki budżetowe, w tym jednostki obsługujące, oraz samorządowe zakłady budżetowe przekazują zarządowi jednostki samorządu terytorialnego sprawozdania – sporządzone za okresy sprawozdawcze zaczynające się 1 stycznia 2022 r. lub później - wyłącznie w postaci elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, z wykorzystaniem informatycznego systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego SJO BeSTi@ (albo BeSTi@) lub w plikach elektronicznych zgodnych z dokumentacją wejścia-wyjścia informatycznego systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@, dostępną na portalu serwisowym tego systemu pod adresem: https://budzetjst.pl/pobieranie/dokumentacja/bestia/.

Sprawozdania jednostkowe samorządowych jednostek posiadających osobowość prawną

Na podstawie § 9 ust. 1-2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. 2396 z późn. zm.) samorządowe jednostki posiadające osobowość prawną sporządzają sprawozdania jednostkowe z wykorzystaniem formularzy sprawozdań w postaci elektronicznej dostępnych na stronach internetowych Ministerstwa Finansów pod adresem elektronicznym: www.gov.pl/finanse na podstronie: https://www.gov.pl/web/finanse/formularze-samorzadowe-jedn-z-osobowoscia-prawna Sprawozdania Rb-Z, Rb-UZ, Rb-N w postaci elektronicznej przygotowane na wyżej wskazanych wzorach należy podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym i przekazać do właściwej jednostki samorządu terytorialnego na elektroniczną skrzynkę podawczą lub adres do doręczeń elektronicznych.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA