REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BeSTi@: nowe instrukcje MF o sporządzaniu sprawozdań przez samorządy

BeSTi@: nowe instrukcje MF o sporządzaniu sprawozdań przez samorządy
BeSTi@: nowe instrukcje MF o sporządzaniu sprawozdań przez samorządy

REKLAMA

REKLAMA

BeSTi@: MF udostępniło instrukcje dotyczące sporządzania i przekazywania sprawozdań finansowych przez JST po ostatnich zmianach w rozporządzeniach.

Instrukcja odpowiada na wątpliwości samorządów w zakresie sporządzania m.in. sprawozdań budżetowych w kontekście nowego rozporządzenia z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, resort finansów opublikował komunikaty, które mają ułatwić przygotowanie i przekazanie tych dokumentów.
 

REKLAMA

REKLAMA

BeSTi@ instrukcja MF: Sporządzanie sprawozdań przez samorządy

Wyjaśnienia MF dotyczą:

  • aplikacji do przekazywania sprawozdań budżetowych,
  • struktur danych sprawozdań w formie dokumentu elektronicznego,
  • aplikacji do przekazywania do GUS sprawozdań jednostkowych i zbiorczych za IV kwartał oraz
  • aplikacji do przekazywania sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.

BeSTi@ instrukcja MF: Aplikacja do przekazywania sprawozdań budżetowych

[dot. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. poz. 144)]

REKLAMA

Na podstawie § 23 ust. 1 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie jednostek samorządu terytorialnego, stanowiącej załącznik nr 37 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. poz. 144) jednostka samorządu terytorialnego przekazuje pliki sprawozdań do regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu elektronicznego z wykorzystaniem informatycznego systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@.

Jednocześnie MF informuje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poprzedni komunikat dotyczący stosowania informatycznego systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@ - wydany na podstawie § 25 ust. 1 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie jednostek samorządu terytorialnego – w związku z przepisami przejściowymi pozostaje w mocy dla sprawozdań i ich korekt sporządzanych na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1564 oraz z 2021 r. poz. 964).

BeSTi@ instrukcja MF: Struktury danych sprawozdań w formie dokumentu elektronicznego

(dokumentacja wejścia-wyjścia Systemu BeSTi@)

Struktury danych sprawozdań jednostkowych i zbiorczych przekazywanych w formie dokumentu elektronicznego, o których mowa w § 23 ust. 3 Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie jednostek samorządu terytorialnego, stanowiącej załącznik nr 37 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. poz. 144), wraz z dokumentacją wejścia-wyjścia informatycznego systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@ dostępne są na portalu serwisowym tego systemu pod adresem: https://budzetjst.pl/pobieranie/dokumentacja/bestia/.

Stosowanie wskazanych wyżej struktur danych sprawozdań jednostkowych - w związku z § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej nakładającym na wszystkich kierowników jednostek oraz kierowników jednostek obsługujących przekazywanie do zarządu jednostki samorządu terytorialnego w formie dokumentu elektronicznego – będzie obowiązkowe dla sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od dnia 1 stycznia 2023 r. oraz do sprawozdań Rb-27ZZ, Rb-30S i Rb-50 za IV kwartały 2022 r. i rocznych sprawozdań Rb-27S i Rb-28S za rok 2022.

Do sprawozdań jednostkowych sporządzanych za wcześniejsze niż wyżej wymienione okresy sprawozdawcze, należy stosować formę określoną przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego, co w przypadku wskazania formy elektronicznej oznacza, że powyższe struktury będą mieć do nich zastosowanie, zaś w przypadku wskazania formy papierowej oznacza, że powyższych struktur nie stosuje się.

BeSTi@ instrukcja MF: Aplikacja do przekazywania do GUS sprawozdań jednostkowych i zbiorczych za IV kwartał

[dot. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. poz. 144)]

Wykonanie obowiązków określonych w § 23 ust. 5 załącznika nr 37 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 144) odnośnie przekazywania sprawozdań jednostkowych i zbiorczych za IV kwartały Rb-27ZZ, Rb-30S i Rb-50 oraz rocznych Rb-27S i Rb-28S do GUS wymaga wskazania aplikacji służącej do wykonania tego obowiązku w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Głównego Urzędu Statystycznego.

Informacja odsyłająca do właściwej strony GUS zostanie opublikowana w terminie późniejszym po zakończeniu uzgodnień w tej sprawie.

BeSTi@ instrukcja MF: Aplikacja do przekazywania sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych

[dot. rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. 2396 z późn. zm.)]

Sprawozdania łączne i zbiorcze przekazywane przez jednostki samorządu terytorialnego

Na podstawie § 9 ust. 5 - 7 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. 2396 z późn. zm.) jednostka samorządu terytorialnego przekazuje do regionalnej izby obrachunkowej pliki sprawozdań łącznych oraz pliki sprawozdań zbiorczych - w formie dokumentu elektronicznego opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym z wykorzystaniem informatycznego systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@.

Sprawozdania jednostkowe samorządowych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych

Na podstawie § 9 ust. 9 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. 2396 z późn. zm.) samorządowe jednostki budżetowe, w tym jednostki obsługujące, oraz samorządowe zakłady budżetowe przekazują zarządowi jednostki samorządu terytorialnego sprawozdania – sporządzone za okresy sprawozdawcze zaczynające się 1 stycznia 2022 r. lub później - wyłącznie w postaci elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, z wykorzystaniem informatycznego systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego SJO BeSTi@ (albo BeSTi@) lub w plikach elektronicznych zgodnych z dokumentacją wejścia-wyjścia informatycznego systemu zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego BeSTi@, dostępną na portalu serwisowym tego systemu pod adresem: https://budzetjst.pl/pobieranie/dokumentacja/bestia/.

Sprawozdania jednostkowe samorządowych jednostek posiadających osobowość prawną

Na podstawie § 9 ust. 1-2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. 2396 z późn. zm.) samorządowe jednostki posiadające osobowość prawną sporządzają sprawozdania jednostkowe z wykorzystaniem formularzy sprawozdań w postaci elektronicznej dostępnych na stronach internetowych Ministerstwa Finansów pod adresem elektronicznym: www.gov.pl/finanse na podstronie: https://www.gov.pl/web/finanse/formularze-samorzadowe-jedn-z-osobowoscia-prawna Sprawozdania Rb-Z, Rb-UZ, Rb-N w postaci elektronicznej przygotowane na wyżej wskazanych wzorach należy podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym i przekazać do właściwej jednostki samorządu terytorialnego na elektroniczną skrzynkę podawczą lub adres do doręczeń elektronicznych.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA