REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwentaryzacja nakładów na inwestycje księgowanych na koncie 080

Inwentaryzacja nakładów na inwestycje księgowanych na koncie 080./ fot. Fotolia
Inwentaryzacja nakładów na inwestycje księgowanych na koncie 080./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ze środków budżetu państwa finansowane są inwestycje państwowych jednostek budżetowych oraz mogą być udzielane dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, o ile środki te zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych bez względu na ich wartość oraz innych przedmiotów, jeżeli są pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych.

Jeżeli komisja inwentaryzacja wykaże, że wśród nakładów znalazły się koszty, które nie powinny być księgowane na koncie 080, a powinny zostać zakwalifikowane do kosztów bieżących, to na jakich kontach powinny zostać zaksięgowane takie różnice inwentaryzacyjne? Chodzi m.in. o sytuację, gdy w kosztach inwestycyjnych zadania dotyczącego modernizacji boiska sportowego zostały ujęte koszty zakupu stojaków rowerowych, które według polityki rachunkowości naszej jednostki powinny zostać zaliczone do ewidencji ilościowej (ich wartość jest niższa niż 500 zł) i nie powinny zwiększać wartości boiska sportowego.

REKLAMA

REKLAMA

Sposób ewidencji przebiegu operacji gospodarczej związanej z wyksięgowaniem różnic inwentaryzacyjnych stwierdzonych w realizowanym zadaniu inwestycyjnym uzależniony będzie od charakteru powstałych różnic. Przed dokonaniem rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych, które zostały opisane w pytaniu, warto zwrócić uwagę na zapisy rozporządzenia Rady Ministrów z 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (dalej: rozporządzenie w sprawie finansowaniu inwestycji).

Stosownie do zapisów § 3 rozporządzenia w sprawie finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa finansowane są inwestycje państwowych jednostek budżetowych oraz mogą być udzielane dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, o ile środki te zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych bez względu na ich wartość oraz innych przedmiotów, jeżeli są pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych.

Konsekwencją tego zapisu jest możliwość sfinansowania ze środków inwestycyjnych zakupu środków trwałych, które stanowią pierwsze wyposażenie nowego obiektu budowlanego, o wartości nieprzekraczającej kwoty przyjętej w zasadach (polityce) rachunkowości, dla której określono dolną granicę wartości środków trwałych amortyzowanych w czasie. Z chwilą księgowego rozliczenia zadania inwestycyjnego środek ten zostanie umorzony w 100%. Zapis § 3 pkt 5 rozporządzenia w sprawie o finansowaniu inwestycji stanowi, że z wydatków inwestycyjnych można sfinansować również zakup środków trwałych niskocennych (jeśli będą stanowiły pierwsze wyposażenie), które zgodnie z obowiązującą w jednostce polityką rachunkowości zostaną ujęte wyłącznie w ewidencji ilościowej lub pozabilansowej. Przebieg operacji gospodarczych związanych z przyjęciem do użytkowania pierwszego wyposażenia obiektu budowlanego może być zgodny ze schematem 1.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Schemat 1. Przyjęcie do użytkowania niskocennych środków trwałych z inwestycji

Zobacz: Inwentaryzacja

Nakłady na środki trwałe w budowie ujmowane na koncie 080 "Środki trwałe w budowie (inwestycje)" inwentaryzuje się zgodnie z zapisami art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor), gdzie wskazano, że inwentaryzacje aktywów, w tym środków trwałych w budowie, przeprowadza się na ostatni dzień roku obrotowego drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników.

Zapis ten nie dotyczy maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie, które zgodnie z zapisami art. 26 ust. 1 pkt. 1 uor należy inwentaryzować drogą spisu z natury.

Komisja inwentaryzacyjna, rozpatrując przyczyny powstania różnic inwentaryzacyjnych, w pierwszej kolejności ustala, czy różnice te nie są pozorne. Różnice pozorne, zarówno niedobory, jak i nadwyżki mogą powstać wskutek błędów i pomyłek w dokumentach obrotu środkami lub w ewidencji księgowej, a także błędów popełnionych podczas czynności spisowych, na przykład wskutek pominięcia albo podwójnego ujęcia jakiegoś składnika bądź błędu w pomiarze. Różnica pozorna może też wynikać z pomyłki przy wycenie wyników spisu.

Po wyjaśnieniu przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych komisja inwentaryzacyjna sporządza protokół z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych zawierający propozycje co do sposobu rozliczenia powstałych różnic inwentaryzacyjnych i przedstawia go kierownikowi jednostki. Do protokołu dołączone jest zestawienie różnic ilościowych i jakościowych lub zestawienia zbiorcze. Kierownik jednostki rozpatruje i zatwierdza wnioski komisji, wprowadzając uprzednio ewentualne zmiany, po zapoznaniu się z opinią księgowego. Na podstawie zatwierdzonego przez kierownika jednostki protokołu z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych księgowy rozlicza je w księgach rachunkowych pod datą spisu nie późniejszą niż ostatni dzień roku obrotowego.

Stosowanie do zapisów art. 27 ust. 2 uor, ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.

W przypadku stwierdzenia, że zakupione stojaki rowerowe nie stanowią elementu pierwszego wyposażenia realizowanego zadania inwestycyjnego, przebieg operacji księgowych związanych z ujęciem wartości stojaków rowerowych w ewidencji pozabilansowej może być zgodny ze schematem 2.

Schemat 2. Przyjęcie do użytkowania niskocennych środków trwałych z inwestycji

Jednocześnie należy pamiętać, że na podstawie zatwierdzonego przez kierownika jednostki protokołu z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych księgowy rozlicza je w księgach rachunkowych pod datą spisu nie późniejszą niż ostatni dzień roku obrotowego, którego dotyczył spis z natury stosownie do zapisów art. 12 ust. 2 uor.

Podstawy prawne

  • art. 12 ust. 2, art. 26 ust. 1 pkt 1 i 3, art. 27 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 395; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2244)

  • § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz.U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1579)

©℗

Jarosław Jurga

ekonomista, certyfikowany księgowy, posiada doświadczenie w obszarze finansów publicznych wsparte studiami podyplomowymi z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp.

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Programy ochrony ludności. Samorządy będą miały więcej czasu na wykorzystanie środków

Środki przekazane samorządom w tym roku na realizację wybranych zadań z zakresu ochrony ludności będą mogły zostać wydatkowane do 31 marca 2026 r. Takie rozwiązanie zakłada nowe rozporządzenie Rady Ministrów.

Jak klasyfikować dochody z tytułu przekazania elektrośmieci? RIO wyjaśnia

Czy gmina może przekazać za odpłatnością elektrośmieci dla podmiotu prowadzącego działalność w zakresie zbierania i przetwarzania ZSEE? Jak zakwalifikować w ewidencji księgowej uzyskany dochód?

Klasyfikacja udziału kierownika jednostki w konferencji. Paragraf § 441 czy § 470?

W celu poprawnego zakwalifikowania wydatków związanych z wyjazdem kierownika jednostki na konferencję niezbędne jest ustalenie, czy konferencja ma charakter szkoleniowy.

KSeF a jednostki budżetowe niebędące podatnikami VAT

Czy obowiązek implementacji procesów niezbędnych do stosowania faktur ustrukturyzowanych dotyczy tylko tych podmiotów, które samodzielnie są czynnymi podatnikami VAT?

REKLAMA

W którym województwie pracownicy zarobili najwięcej? GUS opublikował dane. Czy jest zaskoczenie?

GUS opublikował raport o przeciętnych miesięcznych wynagrodzeniach pracowników administracji samorządu terytorialnego. Gdzie zarabiało się najlepiej? Oczywiście wiele zależy od lokalizacji, ale na podium nie ma zaskoczenia.

Został już tylko miesiąc na złożenie tego sprawozdania. Sprawdź, czy jesteś gotowy, by wywiązać się z obowiązku do 10 stycznia 2026 r.

Przełom roku to czas, w którym powszechną uwagę przyciągają rozliczenia podatkowe. Jednak nie jest to jedyny obowiązek, z którego trzeba się wywiązać w tym okresie. Jakich jeszcze formalności trzeba dopełnić?

Wydatki na szkolenia pracowników – nieprawidłowy paragraf [Przykład]

Jak zaklasyfikować wydatki z tytułu podróży służbowych pracowników odbywanych w celu uczestnictwa w szkoleniu?

Rząd przekaże 13 mln zł na sport w woj. opolskim. Powstaną nowe orliki i lokalne inwestycje

Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało 19 samorządom województwa opolskiego 13 milionów złotych na budowę nowych orlików oraz rozbudowę lokalnej infrastruktury sportowej.

REKLAMA

PFR analizuje przyszłość PKL. Samorządy sprzeciwiają się wejściu spółki na giełdę

Konwent włodarzy powiatu tatrzańskiego, obradujący we wtorek w Zakopanem, sprzeciwił się planom debiutu giełdowego Polskich Kolei Linowych (PKL), właściciela m.in. kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Według samorządowców upublicznienie spółki może zagrozić jej misji związanej z rozwojem regionu.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA