| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Sprawozdawczość > Inwentaryzacja > Inwentaryzacja dróg i ulic

Inwentaryzacja dróg i ulic

W jaki sposób należy przeprowadzić inwentaryzację dróg i ulic będących na stanie gminy? W tym roku w naszej jednostce przypada termin spisu z natury wszystkich środków trwałych. Na szkoleniu dowiedzieliśmy się, że drogi i ulice też trzeba zinwentaryzować w drodze spisu z natury (obiekt inwentarzowy - dostęp do nich nie jest utrudniony). W jaki sposób to zrobić?

ODPOWIEDŹ: W mojej ocenie, drogi i ulice będące na stanie gminy należy traktować jako obiekty, do których dostęp jest utrudniony ze względu na kwestię techniczną dokonania pomiaru i w związku z tym inwentaryzować metodą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.

UZASADNIENIE: Na ostatni dzień każdego roku obrotowego przeprowadza się inwentaryzację:

  • środków trwałych oraz nieruchomości zaliczonych do inwestycji, a także maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie - w drodze spisu ich ilości z natury, wyceny tych ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic,
  • środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości, należności spornych i wątpliwych, jeżeli przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe - w drodze porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników

- zgodnie z art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor).

Drogi są zaliczane do środków trwałych - budowli.

Jak wynika wprost z przytoczonego przepisu, środki trwałe należy inwentaryzować w drodze spisu z natury. Jednakże w przypadku gdy dostęp do tych środków trwałych jest utrudniony, ustawodawca daje możliwość przeprowadzenia inwentaryzacji metodą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników.

Porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 uor, można dokonać w sytuacji, gdy przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe. Przeprowadzenie inwentaryzacji dróg i ulic poprzez ich fizyczne zmierzenie przez członków komisji inwentaryzacyjnej jest w mojej ocenie niemożliwe, co w pełni wyczerpuje przesłanki dla zastosowania metody porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.

Podstawa prawna

art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 395; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 650)

MAGDA GROTKIEWICZ

prawnik specjalizujący się w tematyce finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej, redaktor prowadzący dwutygodnik "Rachunkowość Budżetowa"

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza FORUM r.pr. K. Piluś i s-ka sp.k.

Masowe odzyskiwanie wierzytelności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »