REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych 2018 i 2019 r.

Marta Pawłowska
Rodzaje inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych 2018 i 2019 r./ fot. Fotolia
Rodzaje inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych 2018 i 2019 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inwentaryzacja jest jedną z podstawowych dziedzin rachunkowości. Ostatni kwartał roku to okres przeprowadzania inwentaryzacji nie tylko w jednostkach sektora finansów publicznych, ale również w firmach.

W niniejszym artykule omówione zostaną rodzaje inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych. Inwentaryzacja, jako jedna z dziedzin rachunkowości, uregulowana została w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Art. 26 ustawy o której mowa w zdaniu poprzednim poświęcony jest inwentaryzacji w rachunkowości (termin, częstotliwość wykonywania, odstąpienia od przeprowadzenia inwentaryzacji), z kolei art. 27 udokumentowaniu i rozliczaniu inwentaryzacji.

REKLAMA

Rodzaje inwentaryzacji

Rodzaje inwentaryzacji nie zostały uregulowane w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości tylko wypracowane przez praktykę. Wyróżnia się następujące rodzaje inwentaryzacji:

  • Okresowa,
  • Ciągła i doraźna,
  • Pełna i cząstkowa.

Inwentaryzacja okresowa jak sama nazwa wskazuje przeprowadzana jest w określonych odstępach czasu. Polega na przeprowadzeniu kontroli rzeczywistego stanu składników majątku. Jednostka sektora finansów publicznych doraźną inwentaryzację może przeprowadzić w razie potrzeby, z kolei ciągła wykonywana jest etapowo.

Pomiędzy inwentaryzacją pełną a cząstkową różnica jest w tym czy poddaje się inwentaryzacji wszystkie składniki majątku czy tylko część.[1]

Termin inwentaryzacji

Omawiając termin inwentaryzacji sięgnąć należy do przepisów ustawy o rachunkowości. Zgodnie z art. 26 tej ustawy jednostki przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

1) aktywów pieniężnych (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych), papierów wartościowych w postaci materialnej, rzeczowych składników aktywów obrotowych, środków trwałych oraz nieruchomości zaliczonych do inwestycji, z zastrzeżeniem pkt 3, a także maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie - drogą spisu ich ilości z natury, wyceny tych ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic;

2) aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez inne jednostki, w tym papierów wartościowych w formie zdematerializowanej, należności, w tym udzielonych pożyczek, z zastrzeżeniem pkt 3, oraz powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów - drogą otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic;

REKLAMA

3) środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości, należności spornych i wątpliwych, a w bankach również należności zagrożonych, należności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publicznoprawnych, a także aktywów i pasywów niewymienionych w pkt 1 i 2 oraz wymienionych w pkt 1 i 2, jeżeli przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe - drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników.

Należy pamiętać o tym, że inwentaryzacja powinna być w odpowiedni sposób udokumentowana. Trzeba powiązać wyniki z księgami rachunkowymi. Jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są po przeprowadzeniu inwentaryzacji do przestrzegania terminów, jak również częstotliwości poszczególnych aktywów i pasywów.[2]

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości

[1] Izabela Motowilczuk, Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych, wyd. INFOR, str. 18-19

[2] Izabela Motowilczuk, Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych, wyd. INFOR, str. 34

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Inforlex: Czy komisja rady gminy może kontrolować spółki komunalne

    Kwestia upoważnienia rady i jej komisji do sprawowania kontroli nad gminnymi spółkami komunalnymi budzi wiele kontrowersji. To za sprawą braku jednolitej linii orzeczniczej. 

    Inforlex: Jak wnieść skargę na decyzję SKO?

    Rozpoznanie przez samorządowe kolegium odwoławcze (SKO) odwołania od decyzji organu gminy co do zasady kończy postępowanie podatkowe. Jednak decyzja wydana przez SKO może zostać zaskarżona do sądu administracyjnego.

    Inforlex: Jak ustalić opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej?

    Ustalenie opłaty w decyzji administracyjnej obejmuje obowiązek organu nie tylko do określenia ogólnej kwoty opłaty miesięcznej, lecz także osoby lub osób zobowiązanych do jej uiszczania.

    Czy szkoła musi naliczać odpisy na ZFŚS za emerytów?

    Szkoła otrzymała od organu prowadzącego nakaz maksymalnego ograniczenia wydatków. Czy szkoła może zrezygnować z naliczania i przekazywania odpisów na ZFŚS za emerytów i rencistów?

    REKLAMA

    e-poradna INFORLEX: Kiedy szkolenie pracownika zalicza się do czasu pracy?

    Czy każde szkolenie, za które płaci pracodawca należy zaliczyć do czasu pracy? Czy szkolenie, o które wnioskuje pracownik (podnoszące kwalifikacje), a za które płaci pracodawca, może odbywać się poza godzinami pracy pracownika bez zaliczenia tego czasu do czasu pracy? Czy pracownikowi, który dobrowolnie uczestniczy w szkoleniu organizowanym przez pracodawcę na terenie zakładu poza godzinami pracy (szkolenie z zasad udzielania pierwszej pomocy) należy czas szkolenia zaliczyć do czasu pracy?

    e-poradnia INFORLEX: Czy pracodawca ma obowiązek wykonać zestawienie zarobków dla byłego pracownika?

    Pracownik, który był zatrudniony w naszym zakładzie pracy przez 11 lat, został zwolniony w ubiegłym roku. Wystąpił do zakładu pracy z wnioskiem o wykonanie zestawienia zarobków brutto i netto za każdy miesiąc z całego okresu zatrudnienia. Czy zakład pracy ma obowiązek wystawić takie zaświadczenie?  

    Na cyberbezpieczeństwie nie będziemy oszczędzać. Polska zamierza istotnie zwiększyć wydatki

    Polska zwiększa wydatki na bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. To odpowiedź na zwiększenie liczby cyberataków i niestabilną sytuację geopolityczną. I chociaż firmy tną koszty, to nie dotyczy to cyberbezpieczeństwa. 

    Oto najbardziej zadłużone powiatowe miasto w Polsce. Zaskoczenie?

    Które miasto jest najbardziej zadłużonym miastem w Polsce? Jaka jest średnia zaległość na jednego dłużnika? Kto jeszcze znalazł się w rankingu KRD?

    REKLAMA

    Tym razem skorzystają mieszkańcy bloków, a nie domów. 1,75 mld zł w programie "Ciepłe mieszkanie 2". Sprawdź, na co wydasz te pieniądze

    Od 29 września 2023 r. rozpoczyna się zbieranie wniosków w programie "Ciepłe mieszkanie 2". Tym razem skorzystają mieszkańcy bloków. Wartość dofinansowanie, to od 16 500 zł do 43 900 zł.

    PRB: Centralny Rejestr Umów dopiero od 1 stycznia 2026 r. - przesunięcie o dwa lata

    Wdrożenie centralnego rejestru umów przesunięto o 2 lata. Miał on zacząć działać od 1 stycznia 2024 r., ale obowiązek ten ma być realizowany dopiero od 1 stycznia 2026 r.

    REKLAMA