REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieprawidłowe przeprowadzanie inwentaryzacji środków pieniężnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Inwentaryzacja środków pieniężnych/ Fot. Fotolia
Inwentaryzacja środków pieniężnych/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieprawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji środków pieniężnych przechowywanych w kasach kontrole stwierdzają w jednostkach organizacyjnych, w których na koniec roku obrotowego może znajdować się gotówka i inne walory (np. w samorządowych zakładach budżetowych, u osób prawnych tworzonych na podstawie odrębnych przepisów – takich jak np.: wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, instytucje kultury itp.).

Obejmuje całą gamę błędów, do których należą:

REKLAMA

● przeprowadzanie inwentaryzacji przez osoby niepowołane, w wyniku samowolnej zmiany składu komisji inwentaryzacyjnej,

● przeprowadzanie inwentaryzacji jednoosobowo przez głównego księgowego,

● przeprowadzanie inwentaryzacji pod nieobecność osoby materialnie odpowiedzialnej, przez komisję o nieprawidłowym składzie (nieposzerzonym o dodatkową osobę, zapewniającą bezstronność spisu z natury),

● przeliczanie wartości pieniężnych przez kasjera zamiast przez członka komisji inwentaryzacyjnej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● ustalanie liczby poszczególnych banknotów i monet bez dokładnego przeliczenia (na oko), mimo że nie znajdowały się one w oryginalnych, nienaruszonych opakowaniach bankowych,

● podawanie wartości środków pieniężnych znajdujących się w poszczególnych kasach jednostki przez kasjerów komisji inwentaryzacyjnej, która nie była obecna przy ich przeliczaniu.

Zobacz również: Dokumentowanie faktu przeprowadzenia i wyników uzgodnień sald z kontrahentami

Wszystkie opisane nieprawidłowości należą do kategorii poważnych naruszeń zasad przeprowadzania spisu z natury – ich stwierdzenie powinno skutkować unieważnieniem spisu i powtórzeniem go. Kontrola prawidłowości spisu w tym przypadku powinna być przeprowadzana w trakcie jego trwania lub niezwłocznie po jego zakończeniu, tak aby można było powtórzyć spis na ostatni dzień roku obrotowego.

Polecamy: Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych – przeprowadzanie, rozliczanie i dokumentowanie

Przyczynami opisanych nieprawidłowości najczęściej są: nieznajomość zasad przeprowadzania inwentaryzacji środków pieniężnych lub niedbalstwo pracowników powołanych do komisji inwentaryzacyjnej, rzadziej ich stwierdzenie jest powodem prób zafałszowania wyników spisu w celu ukrycia defraudacji środków. Temu celowi może służyć np. samowolna zamiana członków komisji inwentaryzacyjnej na takich, którzy albo biorą sami udział w defraudacji razem z kasjerem, albo łączą ich z osobą dokonującą defraudacji stosunki rodzinne, przyjacielskie, a także przeprowadzenie inwentaryzacji przez głównego księgowego (powód taki sam jak poprzedni). Z tych samych przyczyn (możliwości ukrycia manka w kasie) nie powinno się praktykować przeliczania gotówki przez samych kasjerów, zawsze powinna to robić przynajmniej dwuosobowa komisja inwentaryzacyjna w obecności kasjera.

IZABELA MOTOWILCZUK

magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych

Polecamy w INFORRB

Spis z natury jako podstawowa metoda inwentaryzacji

Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych

Ujęcie wyników spisu z natury w księgach rachunkowych

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

REKLAMA

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA