REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieprawidłowe przeprowadzanie inwentaryzacji środków pieniężnych

Izabela Motowilczuk
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Inwentaryzacja środków pieniężnych/ Fot. Fotolia
Inwentaryzacja środków pieniężnych/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieprawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji środków pieniężnych przechowywanych w kasach kontrole stwierdzają w jednostkach organizacyjnych, w których na koniec roku obrotowego może znajdować się gotówka i inne walory (np. w samorządowych zakładach budżetowych, u osób prawnych tworzonych na podstawie odrębnych przepisów – takich jak np.: wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, instytucje kultury itp.).

Obejmuje całą gamę błędów, do których należą:

REKLAMA

● przeprowadzanie inwentaryzacji przez osoby niepowołane, w wyniku samowolnej zmiany składu komisji inwentaryzacyjnej,

● przeprowadzanie inwentaryzacji jednoosobowo przez głównego księgowego,

● przeprowadzanie inwentaryzacji pod nieobecność osoby materialnie odpowiedzialnej, przez komisję o nieprawidłowym składzie (nieposzerzonym o dodatkową osobę, zapewniającą bezstronność spisu z natury),

● przeliczanie wartości pieniężnych przez kasjera zamiast przez członka komisji inwentaryzacyjnej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● ustalanie liczby poszczególnych banknotów i monet bez dokładnego przeliczenia (na oko), mimo że nie znajdowały się one w oryginalnych, nienaruszonych opakowaniach bankowych,

● podawanie wartości środków pieniężnych znajdujących się w poszczególnych kasach jednostki przez kasjerów komisji inwentaryzacyjnej, która nie była obecna przy ich przeliczaniu.

Zobacz również: Dokumentowanie faktu przeprowadzenia i wyników uzgodnień sald z kontrahentami

Wszystkie opisane nieprawidłowości należą do kategorii poważnych naruszeń zasad przeprowadzania spisu z natury – ich stwierdzenie powinno skutkować unieważnieniem spisu i powtórzeniem go. Kontrola prawidłowości spisu w tym przypadku powinna być przeprowadzana w trakcie jego trwania lub niezwłocznie po jego zakończeniu, tak aby można było powtórzyć spis na ostatni dzień roku obrotowego.

Polecamy: Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych – przeprowadzanie, rozliczanie i dokumentowanie

Przyczynami opisanych nieprawidłowości najczęściej są: nieznajomość zasad przeprowadzania inwentaryzacji środków pieniężnych lub niedbalstwo pracowników powołanych do komisji inwentaryzacyjnej, rzadziej ich stwierdzenie jest powodem prób zafałszowania wyników spisu w celu ukrycia defraudacji środków. Temu celowi może służyć np. samowolna zamiana członków komisji inwentaryzacyjnej na takich, którzy albo biorą sami udział w defraudacji razem z kasjerem, albo łączą ich z osobą dokonującą defraudacji stosunki rodzinne, przyjacielskie, a także przeprowadzenie inwentaryzacji przez głównego księgowego (powód taki sam jak poprzedni). Z tych samych przyczyn (możliwości ukrycia manka w kasie) nie powinno się praktykować przeliczania gotówki przez samych kasjerów, zawsze powinna to robić przynajmniej dwuosobowa komisja inwentaryzacyjna w obecności kasjera.

IZABELA MOTOWILCZUK

magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych

Polecamy w INFORRB

Spis z natury jako podstawowa metoda inwentaryzacji

Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych

Ujęcie wyników spisu z natury w księgach rachunkowych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA