REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie sprawozdania powinien sporządzać audytor

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do piątego dnia po zakończeniu miesiąca sprawozdawczego audytorzy wewnętrzni jednostek podsektora rządowego muszą przesyłać do Ministerstwa Finansów raport z realizacji audytu.

Od sierpnia tego roku Ministerstwo Finansów zobowiązało audytorów wewnętrznych jednostek podsektora rządowego do sporządzania i składania raportów miesięcznych w terminie pięciu dni po zakończeniu miesiąca sprawozdawczego. Raporty należy przesyłać mailowo na adres kfiaw.dokumenty@mofnet.gov.pl, umieszczając w temacie wiadomości nazwę jednostki. Na stronie internetowej resortu finansów (www.mf.gov.pl) dostępny jest formularz sprawozdania. Audytorzy wewnętrzni powinni wypełnić żółte pola, w których zdefiniowano rozwijalne listy wyboru oraz podpowiedzi odnośnie sposobu wypełniania.

Informacje o zadaniach

Informacje dotyczą przeprowadzonych w danym miesiącu zadań audytowych i obejmują: temat zadania audytowego, charakter zadania (doradcze, zapewniające), obszar działalności, w którym przeprowadzono zadanie audytowe, efekty przeprowadzenia zadania audytowego, wykryte znaczne nieprawidłowości w jednostce skutkujące wszczęciem postępowania w zakresie dyscypliny finansów publicznych oraz karnego, karnego skarbowego.

Jeżeli audytor stwierdzi nieprawidłowości i można je określić w kategoriach straty finansowej, powinien podać oszacowaną jej wartość.

W formularzu raportu miesięcznego wymaga się również odpowiedzi na pytanie: czy podczas przeprowadzanego zadania zidentyfikowano problemy/ryzyka systemowe, negatywnie wpływające na funkcjonowanie jednostki, wynikające z uwarunkowań zewnętrznych (np. przepisów prawnych, działalności innych jednostek), na które jednostka nie ma wpływu lub wpływ ten jest znikomy.

Wyjaśnienia ministerstwa

Z pytaniami do Ministerstwa Finansów na temat nowego obowiązku, jaki spoczywa na audytorach, wystąpiła Gazeta Prawna. W odpowiedzi GP została poinformowana, że obowiązek składania miesięcznych sprawozdań jest wykonaniem zadań koordynacji audytu wewnętrznego w jednostkach podsektora rządowego. Natomiast cykliczne gromadzenie danych, częściej niż raz w roku, ma na celu umożliwienie audytorom wewnętrznym bieżącego przekazywania informacji na temat zidentyfikowanego ryzyka oraz problemów systemowych związanych z funkcjonowaniem jednostek administracji publicznej, na które jednostka nie ma wpływu. Ponadto służy monitorowaniu wykonywania obowiązku prowadzenia audytu wewnętrznego przez zobowiązane jednostki.

Według resortu jednoznaczny sposób pomiaru wyników audytu wewnętrznego w jednostkach stanowi nadal przedmiot wielu dyskusji. W opracowanym wzorze raportu miesięcznego wynik audytu został ujęty w sposób możliwie uniwersalny i porównywalny poprzez katalog możliwych efektów przeprowadzenia zadania audytowego. Propozycja przedstawienia w raporcie informacji o wykryciu znacznych nieprawidłowości wraz z kwotowym oszacowaniem ewentualnych strat wynika z faktu, iż spośród wymienionych wcześniej efektów przeprowadzenia zadania audytowego jedynie ta wielkość może zostać wyrażona w kategoriach ekonomicznych.

Inne ujęcie danych

Dane dotyczące liczby etatów komórki audytu wewnętrznego oraz czasu potrzebnego na przeprowadzenie każdego kolejnego zadania audytowego, audytorzy wewnętrzni przedstawiają w sprawozdaniu rocznym z wykonania planu audytu wewnętrznego, nie ma zatem potrzeby powielania tych danych w raportach miesięcznych - wyjaśnia MF.

Dodaje również, że audytorzy często wskazywali na nazbyt statystyczne podejście do gromadzenia informacji o przeprowadzonych audytach, dlatego też w raportach miesięcznych główny nacisk został położony na efekty przeprowadzenia audytu w takim jednak ujęciu, aby możliwie najskuteczniej wyłonić informacje służące usprawnianiu funkcjonowania całej administracji bez wskazywania jednak problemów czy nieprawidłowości dotyczących imiennie danej jednostki.

Właściwa weryfikacja danych przedstawianych w raportach miesięcznych nastąpi z chwilą otrzymania sprawozdania rocznego z wykonania planu audytu wewnętrznego - w formie papierowego dokumentu z podpisem i pieczęcią audytora wewnętrznego.

- Koordynacja audytu wewnętrznego w zobowiązanych jednostkach sektora finansów publicznych wymaga bieżącej informacji na temat wykonywania tego obowiązku w zobowiązanych jednostkach, stąd konieczność sporządzania krótkich raportów w miesięcznych odstępach czasowych. Jeżeli audytor wewnętrzny nie zakończył w miesiącu sprawozdawczym żadnego zadania audytowego, wypełnia tylko pierwszą część raportu, co nie jest zadaniem czasochłonnym i nie powinno przysporzyć audytorom wewnętrznym większych trudności - informuje resort finansów.

ELEMENTY PLANU

Co powinien zawierać plan audytu

l analizę obszarów ryzyka w zakresie gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi;

l tematy audytu wewnętrznego;

l proponowany harmonogram realizacji audytu wewnętrznego;

l planowane obszary, które powinny zostać objęte audytem wewnętrznym w kolejnych latach.

JEDNOSTKI PODSEKTORA RZĄDOWEGO

Jest ok. 650 jednostek podsektora rządowego, są to m.in.:

l urzędy wojewódzkie

l izby celne

l izby skarbowe

l regionalne izby obrachunkowe

l ministerstwa

Raporty roczne

Audytorzy wewnętrzni zobowiązani są również na podstawie art. 53 ustawy o finansach publicznych do składania do Ministerstwa Finansów (rocznego) sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni. Obowiązek ten należy spełnić do końca marca każdego roku. Wzór sprawozdania określony jest w załączniku do rozporządzenia ministra finansów z dnia 24 czerwca 2006 r. w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego. Warto jednak podkreślić, że obecnie resort pracuje nad jego zmianą. Można się więc spodziewać modyfikacji wzoru planu audytu.

Na stronie internetowej www.mf.gov.pl został opublikowany wstępny projekt opracowany przez departament koordynacji kontroli finansowej i audytu wewnętrznego. Zakłada on zmianę zakresu informacji zawartych w sprawozdaniach, czyli:

l większą ilość danych dotyczących komórki audytu wewnętrznego oraz czynności doradczych,

l rezygnację z gromadzenia szczegółowych danych dotyczących audytowanych jednostek, liczby wydanych zaleceń, wyjaśnień i zastrzeżeń oraz sposobu planowania i rejestrowania organizacji pracy komórki audytu wewnętrznego.

Należy pamiętać również, że sprawozdanie dotyczy planu audytu wewnętrznego. Przygotowuje się je w porozumieniu z kierownikiem jednostki do końca października każdego roku.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 53 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA