REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budżet partycypacyjny - czyli jak efektywnie gospodarować pieniędzmi?

REKLAMA

Przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, społecznicy oraz mieszkańcy coraz częściej decydują się na skorzystanie z budżetu partycypacyjnego. Nie jest on jednak narzędziem prostym do wykorzystania. Może natomiast stanowić jeden ze sposobów na odwrócenie negatywnych trendów odnośnie zaufania do instytucji publicznych czy bierności obywatelskiej na poziomie lokalnym.

Co to jest budżet partycypacyjny?

REKLAMA

Partycypacja to inaczej współuczestniczenie. Dzięki budżetowi partycypacyjnemu mieszkańcy gminy, dzielnicy, wsi lub osiedla mogą uczestniczyć w projektowaniu lokalnych wydatków. Władze oddają pewną część budżetu do dyspozycji mieszkańcom, którzy sami decydują, na co przeznaczyć pieniądze. Robią to poprzez:

- uczestniczenie w określaniu najpilniejszych wydatków,
- składanie własnych propozycji
- większą rolę w kontroli wydatków publicznych.

W odróżnieniu od konsultacji społecznych, w wypadku budżetu partycypacyjnego decyzje podjęte przez mieszkańców są wiążące. Jest wiele różnych modeli takiego tworzenia budżetu. W każdym z nich zakres bezpośredniego wpływu mieszkańców jest różny. Jednak najważniejsze to umożliwienie mieszkańcom zabrania głosu.

Jak to działa w Polsce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Próby wprowadzenia budżetu partycypacyjnego podejmowane były już w wielu jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce, m.in. w miastach dużych, jak Poznań, średniej wielkości, jak Płock i w mniejszych miejscowościach takich jak Karpacz. Organizacje pozarządowe realizowały też pojedyncze projekty i jednorazowe programy pilotażowe. Nie oznacza to jednak, że budżet partycypacyjny jest w Polsce powszechnie stosowany. Jednym z miast korzystających z tej metody jest Sopot, którego doświadczenia mogą być drogowskazem dla innych. Do wprowadzenia takiego modelu na szerszą skalę przygotowują się również inne miasta, także te największe, m.in. Łódź.

Budżet partycypacyjny, a polskie prawo

Wprowadzenie budżetu partycypacyjnego jest zgodne z obowiązującym w Polsce prawem. Mieści się w jego ramach jako „umowa społeczna” zawierana między mieszkańcami i radnymi, może być więc legalnie wprowadzany w gminach, dzielnicach i innych jednostkach samorządu. Wykazując odrobinę dobrej woli, radni mogą określić kwotę wydzieloną z ogólnego budżetu takiej jednostki, która zostanie przeznaczona zgodnie z wolą mieszkańców wyrażoną w otwartym głosowaniu. Procedura podejmowania decyzji może być elastycznie dostosowana do lokalnych warunków, tak aby mogła wyłonić te propozycje mieszkańców, które mają największe poparcie społeczne i mogą zostać wpisane do budżetu.

Standard realizacji budżetu obywatelskiego jest następujący:

• Wybór inwestycji przygotowywanych do realizacji w ramach budżetu powinien dotyczyć poziomu maksymalnie bliskiego mieszkańcom (np. dzielnicy);

• Proces przygotowania budżetu partycypacyjnego powinien być szczegółowo zaplanowany i rozpoczynać się z odpowiednim wyprzedzeniem, aby nie działać pod presją czasu;

• Należy zadbać o reprezentatywną grupę lokalnej w procesie przygotowywania budżetu obywatelskiego;

REKLAMA

• Konieczne jest systematycznie monitorowanie reprezentatywności grup w ramach JST zaangażowanych w realizację budżetu obywatelskiego. Jeśli pojawi się nadreprezentacja jakiejś z grup, bądź niedoreprezentowanie należy zadbać o jej przywrócenie;

• Konieczne jest uwzględnienie części merytorycznej w ramach przygotowywania budżetu, tak, aby dostarczyć osobą, które będą brały udział w podejmowaniu decyzji optymalnie dużo wiedzy na temat realiów finansowych JST;

Zobacz serwis: Finanse

• Radni oraz urzędnicy powinni uczestniczyć od samego początku w procesie przygotowywania budżetu obywatelskiego rozpoczynać od przygotowywania planu pracy;

• Sukces projektu w dużej mierze zależy od zaangażowania radnych, dlatego ważne jest ich osobiste zaangażowanie jako moderatorów debaty w ramach dzielnic, czy osiedli;

• Każda decyzja dotycząca przygotowywania budżetu obywatelskiego zostaje upubliczniona razem z jej uzasadnieniem. W szczególności uzasadnienie jest konieczne, jeśli nastąpi zmiana wcześniej podjętych ustaleń. Przejrzystość decyzyjna jest podstawowym warunkiem zaufania i współpracy w ramach projektu;

• W przygotowywanych materiałach przeznaczonych dla mieszkańców należy zadbać o przystępny język i unikać sformułować specjalistycznych, które mogą spowodować trudności w zrozumieniu problemu;

• Należy upublicznić skład zespołu, który zajmuje się przygotowywaniem budżetu obywatelskiego, podział zadań oraz dane kontaktowe do tych osób, tak, aby zainteresowani mogli na bieżąco przekazywać swoje uwagi/ sugestie na temat projektu;

• Wszelkie spory, bądź rozbieżności związane z ustaleniem realizowanych inwestycji/ priorytetów powinny być upublicznione;

• Należy od samego początku określi czas jaki jest przewidziany na podjęcie decyzji oraz zasoby jakie będą wykorzystane w celu przygotowania projektu budżetu;

• Od samego początku pracy nad budżetem obywatelskim należy pracować nad ewaluacją projektu w celu dokonania podsumowania na zakończenie oraz wykorzystanie wniosku w kolejnych edycjach;

Na podstawie powyższych informacji można wskazać kilka ważnych elementów, które są niezbędna dla osiągnięcia sukcesu przy realizacji budżetu obywatelskiego. Są to:

• Zaangażowanie społeczności lokalnej – poświęcenie czasu, wymiana pomysłów, chęć współpracy są kluczowe dla sukcesu projektu;

• Przywództwo – czyli podjęcie działań zarówno przez przedstawicieli JST, ale także radnych, których udział, jako moderatorów oraz informatorów w procesie przygotowywania budżetu jest niezbędne;

• Zaplanowanie działań przygotowawczych;

• Komunikacja między wszystkimi podmiotami, które są zaangażowane w projekt. W związku z dużą ilością podmiotów, zróżnicowanym poziomem ich wiedzy oraz aspiracji jest to szczególnie istotny element, którego funkcjonowanie może mieć decydujące znaczenie dla osiągnięcia ostatecznego sukcesu;

• Powołanie zespołu, który będzie koordynował prace nad przygotowaniem budżetu obywatelskiego.

Podziel się swoimi doświadczeniami w tym zakresie. Podyskutuj na Forum.

Źródło: MAiC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
20 dni płatnego 100 proc. zwolnienia od pracy; urlop na godziny; 8 dni urlopu na żądanie. Nowelizacja z podpisem prezydenta

20 dni płatnego 100 proc. zwolnienia od pracy; urlop na godziny; 8 dni urlopu na żądanie. Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy powodziowej. Sprawdź, jakie rozwiązania przewiduje nowelizacja względem pracowników.

Jednorazowy dodatek 2000 zł dla pracowników socjalnych. Nowelizacja z podpisem prezydenta

Jednorazowy dodatek 2000 zł dla pracowników socjalnych. Prezydent podpisał nowelizację ustawy powodziowej. Którym pracownikom będzie przysługiwać? Co jeszcze wprowadza nowelizacja ustawy? Od kiedy będzie przysługiwać dodatek?

Próby podszywania się pod Krajową Administrację Skarbową! MF wraz z KAS ostrzegają przed próbą wyłudzenia danych. [przykłady]

Próby podszywania się pod Krajową Administrację Skarbową! MF wraz z KAS ostrzegają przed próbą wyłudzenia danych i apelują o zachowanie szczególnej ostrożności. KAS nie wysyła e-maili z prośbą o odbiór pism w Elektronicznej Skrzynce Podawczej. 

Ponad 1,9 miliarda złotych dla organizacji pożytku publicznego! 1,5 proc. podatku dla OPP przekazało 14,8 mln podatników. Przeciętna kwota przekazywanych wpłat w tym roku wynosiła 128 zł

Ponad 1,9 miliarda złotych dla organizacji pożytku publicznego! 1,5 proc. podatku przekazało 14,8 mln podatników. Najwięcej pieniędzy trafił do Fundacji Dzieciom "Zdążyć z Pomocą". Polacy coraz częściej wspierają organizacje pożytku publicznego.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe stawki akcyzy na wyroby tytoniowe, nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych. Rząd przyjął projekt ustawy

Od 1 marca 2025 r. nowe stawki akcyzy na wyroby tytoniowe, nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych. Rząd przyjął projekt ustawy. Sprawdź, co zakłada projekt ustawy zmieniający akcyzę na wyroby tytoniowe, nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych. 

Zmiany w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. [dochody - 632,85 mld zł, wydatki - 921,62 mld zł, deficyt - 288,77 mld zł]

Zmiany w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. [dochody - 632,85 mld zł, wydatki - 921,62 mld zł, deficyt - 288,77 mld zł]. 28 września Rada Ministrów przyjęła zmiany w projekcie ustawy budżetowej na 2025 r. Zmiany te mają związek z wyjątkową sytuacją związaną z powodzią.

Sejm za nowelizacją ustawy o Kołach Gospodyń Wiejskich. Zrównane zostanie prawo do dofinansowań dla kół

We wtorek, 1 października Sejm przyjął projekt nowelizacji ustawy o KGW. Chodzi o zrównanie praw wszystkich kół gospodyń wiejskich, jeśli chodzi o ich dostęp do rozwiązań zawartych w ustawie o KGW z 9 listopada 2018 roku.

25 września weszły w życie przepisy dotyczące sygnalistów. Pracodawcy narażeni na kary

Od środy 25 września obowiązują przepisy ustawy o sygnalistach. Pracodawcy narażeni na kary. Wejście w życie przepisów o sygnalistach oznacza, że osoby zgłaszające nieprawidłowości w kontekście związanym z pracą zyskały ochronę przed działaniami odwetowymi.

REKLAMA

Od 23 września ZUS obsługuje klientów w Opolu w tymczasowych lokalizacjach

Od 23 września ZUS obsługuje klientów w Opolu w nowych lokalizacjach. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od poniedziałku 23 września klienci opolskiego oddziału ZUS mogą korzystać z obsługi Zakładu w dwóch tymczasowych lokalizacjach.

Problem z nagrodami jubileuszowymi nauczycieli. Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku

Problem z nagrodami jubileuszowymi nauczycieli. Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Czy należy uwzględniać wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw w podstawie naliczenia nagrody jubileuszowej?

REKLAMA