REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt budżetu gminy - czy podlega kontrasygnacie skarbnika?

Budżet gminy a kontrasygnata skarbnika/ Fot. Fotolia
Budżet gminy a kontrasygnata skarbnika/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy projekt budżetu gminy na podstawie art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym podlega kontrasygnacie przez skarbnika? Stanowisko w tej sprawie przedstawiła Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Z pytaniem do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi zwrócił się skarbnik urzędu miasta.

REKLAMA

Zdaniem wnioskodawcy projekt budżetu nie podlega kontrasygnacie skarbnika gminy, gdyż w art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) użyto sformułowania „czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych”. Tylko tego rodzaju czynności prawne wymagają dla swej skuteczności kontrasygnaty skarbnika. Chodzi tu o każdą czynność prawną zawierającą oświadczenie woli, złożone zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, które zostało wyrażone w celu powstania, zmiany lub ustania stosunku prawnego. Przyjmuje się, że kontrasygnata nie jest oświadczeniem woli w rozumieniu kodeksu cywilnego, lecz świadczeniem wiedzy – potwierdzeniem (gwarancją ), że gmina dysponuje środkami finansowymi potrzebnymi do wykonania zaciągniętego zobowiązania pieniężnego, narzędziem dyscypliny budżetowej.

Polecamy: Terminarz rachunkowo - sprawozdawczy 2015 (książka)

Jak podkreśla wnioskodawca, zobowiązanie zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 20 ustawy o rachunkowości to wynikający z przeszłych zdarzeń obowiązek wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości, które spowodują wykorzystanie już posiadanych lub przyszłych aktywów jednostki.

Zgodnie z w/w orzecznictwem projektu budżetu nie można zdaniem wnioskodawcy traktować jako zobowiązanie pieniężne i nie podlega on kontrasygnacie skarbnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi podziela stanowisko wnioskodawcy.

Rio wskazuje, iż budżet jednostki samorządu terytorialnego jest zgodnie z art. 211 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.) rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki, zaś czynności prawne, o których mowa w art. 46 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (mogące spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych – dla których skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika) dokonywane są w toku jego wykonywania oraz, że zgodnie z art. 233 ustawy o finansach publicznych inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego.

Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi, WA4120-14/2014/w

Polecamy w INFORRB

Czy zakupy materiałów biurowych dokonane przez gminny ośrodek pomocy społecznej stanowią wydatek strukturalny

W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej ująć bieżące wydatki na działalność szkoły

Jak zaksięgować zakup szkolenia i serwisu oprogramowania komputerowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA