REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3. Zasady sporządzania sprawozdań budżetowych

KRYSTYNA GĄSIOREK

REKLAMA

  Wszystkie jednostki sektora finansów publicznych muszą mieć na uwadze, że aby poprawnie i prawidłowo można było sporządzić sprawozdania budżetowe za poszczególne okresy sprawozdawcze, należy:


REKLAMA

REKLAMA

Podstawowe zasady sporządzania sprawozdań budżetowych

Kierownicy jednostek sektora finansów publicznych są zobowiązani do sporządzania i przekazywania sprawozdań. Mają oni obowiązek sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo zarówno pod względem merytorycznym, jak i formalno-rachunkowym.

We wszystkich sprawozdaniach tzw. „główka” powinna zostać wypełniona zgodnie z obowiązującymi zasadami, tzn. należy wpisać nazwę i adres jednostki sprawo-zdawczej, numer identyfikacyjny REGON, adresata i okres, za jaki sporządzane jest dane sprawozdanie. Każde sprawozdanie powinno zostać podpisane przez kompetentne osoby (główny księgowy i kierownik jednostki) z podaniem numeru telefonu oraz daty sporządzenia sprawozdania. Na każdym formularzu sprawozdania podpis składa się odręcznie w oznaczonym miejscu. Natomiast pod podpisem umieszcza się pieczątkę z imieniem i nazwiskiem osoby podpisującej.

REKLAMA

ZAPAMIĘTAJ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dane wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Sprawozdania budżetowe sporządza się w sposób czytelny i trwały. Dane w sprawozdaniach w zakresie planu wykazuje się w kwotach wynikających z planu finansowego jednostki po ewentualnych zmianach dokonanych w trybie i na zasadach przewidzianym uofp. Natomiast w wykonaniu wykazuje się kwoty narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego.

Sprawozdania budżetowe należy sporządzić w odpowiedniej ilości egzemplarzy, czyli w równej liczbie jednostek, którym mają być one złożone, powiększonej o egzemplarz przeznaczony do akt jednostki sporządzającej sprawozdanie.

Jednostki, które otrzymują sprawozdania, są zobowiązane sprawdzić je pod względem formalnym i rachunkowym, powinno to zostać odpowiednio odnotowane przez osobę sprawdzającą sprawozdanie. Jednostki te są również uprawnione do kontroli merytorycznej prawidłowości złożonych sprawozdań budżetowych. W celu kontroli merytorycznej jednostki kontrolujące mogą żądać przedstawienia wskazanych ksiąg rachunkowych i dokumentów. Jeżeli w trakcie kontroli zostaną ujawnione nieprawidłowości, powinny one zostać usunięte przez kierownika jednostki sporządzającej sprawozdanie jednostkowe przed włączeniem danych do sprawozdań zbiorczych czy też łącznych.

Zarówno kierownicy państwowych, jak i samorządowych jednostek organizacyjnych, sporządzający sprawozdania jednostkowe zobowiązani są do przekazania sprawozdań odbiorcom sprawozdań w terminach umożliwiających sporządzanie sprawozdań łącznych czy też zbiorczych.

Korekty sprawozdań

Państwowe jednostki organizacyjne, które sporządzają sprawozdania według instrukcji określonej załącznikiem nr 33 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości - w przypadku korekty danych dotyczących poprzednich (zamkniętych) okresów sprawozdawczych uwzględniają odpowiednio w sprawozdaniach sporządzonych za bieżący okres sprawozdawczy (z wyjątkiem sprawozdania Rb-Z, Rb-N oraz Rb-UZ). Natomiast łączne sprawozdania roczne mogą być korygowane w szczególnych, uzasadnionych na piśmie przypadkach, do 30 kwietnia roku następującego po roku budżetowym.

Natomiast w ciągu 5 dni od dnia stwierdzenia rozbieżności przekazywane są korekty następujących sprawozdań:

• Rb-Z w przypadku, gdy stan zobowiązań za dany okres sprawozdawczy uległ zmianie po złożeniu sprawozdania,

• Rb-N w przypadku, gdy stan należności za dany okres sprawozdawczy uległ zmianie po złożeniu sprawozdania,

• Rb-UZ w przypadku, gdy stan zobowiązań za dany okres sprawozdawczy uległ zmianie po złożeniu sprawozdania.

Jednostki samorządu terytorialnego przekazują do regionalnych izb obrachunkowych korekty sprawozdań oraz skorygowane dane w formie elektronicznej w ciągu 5 dni od dnia stwierdzenia nieprawidłowości. Natomiast korekty sprawozdań oraz skorygowane dane w formie elektronicznej, otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego, regionalne izby obrachunkowe przekazują do Ministerstwa Finansów.

3.2. Zasady obowiązujące przy sporządzaniu sprawozdań jednostkowych, zbiorczych, łącznych i skonsolidowanych

Sprawozdania jednostkowe są sporządzane przez kierowników jednostek organizacyjnych na podstawie ksiąg rachunkowych. Sprawozdania łączne, w szczegółowości sprawozdań jednostkowych, są sporządzane przez:

• dysponentów środków budżetu państwa drugiego stopnia i dysponentów głównych na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych i własnego sprawozdania jednostkowego,

• dysponentów głównych środków budżetu państwa, przekazujących dotacje na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami na podstawie sprawozdań Rb-50 otrzymanych od jednostek samorządu terytorialnego,

• dyrektorów izb skarbowych na podstawie sprawozdań jednostkowych urzędów skarbowych, jako organów podatkowych.

Natomiast dysponent części 77 budżetu państwa - Podatki i inne wpłaty na rzecz budżetu państwa sporządza:

1) miesięczne sprawozdanie łączne na podstawie:

• sprawozdań organów podatkowych,

• sprawozdania z wykonania udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych,

• danych wynikających z ewidencji środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przekazanych na rachunek dochodów budżetu państwa,

• danych wynikających z ewidencji środków niewykorzystanych w terminie na wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, przekazanych na rachunek dochodów budżetu państwa,

2) roczne sprawozdanie łączne, uwzględniając korektę wynikającą z zamknięcia rachunków budżetu państwa na podstawie:

• sprawozdań organów podatkowych,

• sprawozdania z wykonania udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych,

• danych wynikających z ewidencji środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przekazanych na rachunek dochodów budżetu państwa,

• danych wynikających z ewidencji środków niewykorzystanych w terminie na wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, przekazanych na rachunek dochodów budżetu państwa.

Sprawozdania zbiorcze, w szczegółowości sprawozdań jednostkowych, są sporządzane przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych oraz sprawozdania jednostkowego jednostki samorządu terytorialnego, jako jednostki budżetowej i jako organu.

Natomiast sprawozdania skonsolidowane, po wyeliminowaniu przepływów wewnętrznych i wewnątrzsektorowych, są sporządzane przez:

• przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego,

• dysponentów środków budżetu państwa wszystkich stopni,

• dysponentów państwowych funduszy celowych posiadających osobowość prawną,

• państwowe szkoły wyższe,

• jednostki badawczo-rozwojowe,

• Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,

• państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw, z wyjątkiem przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego i dysponentów środków budżetu państwa wszystkich stopni, w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.

Jeżeli w ciągu roku budżetowego nastąpią zmiany organu dysponującego daną częścią budżetu państwa, sprawozdania sporządza organ, który jest dysponentem części budżetu państwa na moment sprawozdawczy, uwzględniając w sprawozdaniu dane ze sprawozdania sporządzonego przez organ poprzednio dysponujący częścią, na dzień kończący uprawnienie do dysponowania częścią.

ZAPAMIĘTAJ!

Jednostki sektora finansów publicznych powinny sporządzać sprawozdania budżetowe na wzorach w obowiązującym okresie sprawozdawczym, a określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Sprawozdania jednostkowe sporządza się w złotych i groszach, z wyjątkiem sprawozdań:

Rb-40 - półrocznego/rocznego sprawozdania z wykonania, określonego w ustawie budżetowej na dany rok, planu finansowego państwowego funduszu celowego,

Rb-71 - kwartalnego sprawozdania z wykonania planu wydatków/dotacji na finansowanie inwestycji wieloletnich,

Rb-ZUS - półrocznego/rocznego sprawozdania z wykonania planu finansowego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,

Rb-Z-PPP - kwartalnego sprawozdania o stanie zobowiązań wynikających z umów partnerstwa publiczno-prywatnego,

Rb-FUS - miesięcznego sprawozdania z wykonania wybranych elementów planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,

Rb-FER - miesięcznego sprawozdania z wykonania wybranych elementów planu finansowego Funduszu Emerytalno-Rentowego,

Rb-WS - o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych,

które sporządza się w tysiącach złotych.

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA