Kategorie

Sprawozdania budżetowe za kwiecień i I kwartał 2015 r.

Magdalena Sobczak
Magdalena Sobczak
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprawozdawczość budżetowa 2015/ Fot. Fotolia
Sprawozdawczość budżetowa 2015/ Fot. Fotolia
Generalnie zmiany wprowadzone nowelą mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań miesięcznych za kwiecień 2015 r., kwartalnych za I kwartał 2015 r. i sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb za rok 2015. Jedynie sprawozdania Rb-33, Rb-35 i Rb-40 sporządza się za I kwartał 2015 r. zgodnie z przepisami dotychczasowego rozporządzenia. Jest tak z uwagi na uruchomienie dopiero od 1 lipca 2015 r. nowej funkcjonalności w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa TREZOR 3.0.

Centralizacja administracji to także zmiany w sprawozdawczości

Nowe zasady generalnie trzeba stosować już do sprawozdań za kwiecień 2015 r. i za I kwartał 2015 r. Przy okazji noweli wprowadzono też m.in. poprawki dotyczące jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 kwietnia 2015 r. administracja podatkowa działa w innej formule. Nastąpiło połączenie izby skarbowej i podległych jej urzędów skarbowych w jedną jednostkę budżetową – izbę skarbową. Jej kierownikiem jest dyrektor izby skarbowej. Zasady te wprowadziła ustawa z 15 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 211).

Zadania realizowane przez naczelników urzędów skarbowych jako organy podatkowe pozostawiono bez zmian. Oznacza to jednak, że urzędy skarbowe, nie będąc jednostkami budżetowymi, nadal są zobowiązane do prowadzenia rachunkowości podatkowej i sporządzania sprawozdań budżetowych z realizacji dochodów podatkowych. Dlatego trzeba było przypisać obowiązki sprawozdawcze ciążące dotychczas na kierowniku jednostki także naczelnikom urzędów skarbowych. Oznaczało to konieczność nowelizacji rozporządzenia ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 119). Wiadomo było, że nowela musiała wejść w życie 1 kwietnia, tak samo jak ustawa z 15 stycznia br. Jednak publikacji doczekaliśmy się dopiero w Dzienniku Ustaw z 31 marca br.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Ponadto konieczna była zmiana nazwy i zwiększenie zakresu danych wykazywanych w sprawozdaniu Rb-24. Jest to związane z objęciem sprawozdawczością stanu środków na rachunkach sum depozytowych urzędu obsługującego naczelnika urzędu skarbowego, które nie są rachunkami bieżącymi oraz nie służą do gromadzenia dochodów budżetowych, natomiast zgodnie z założeniami konsolidacji będą wykorzystywane do realizacji zadań organu podatkowego oraz organu egzekucyjnego.

Najważniejsze zmiany wprowadzone przez nowelizację rozporządzenia wskazał ekspert.

Od kiedy

Naczelnicy urzędów skarbowych sporządzają sprawozdania Rb-23, Rb-28 i Rb-27 jako dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia już za kwiecień 2015 r. w pełnym zakresie informacji.

Generalnie zmiany wprowadzone nowelą mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań miesięcznych za kwiecień 2015 r., kwartalnych za I kwartał 2015 r. i sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb za rok 2015. Jedynie sprawozdania Rb-33, Rb-35 i Rb-40 sporządza się za I kwartał 2015 r. zgodnie z przepisami dotychczasowego rozporządzenia. Jest tak z uwagi na uruchomienie dopiero od 1 lipca 2015 r. nowej funkcjonalności w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa TREZOR 3.0.

Wyjątek dotyczy także sprawozdania Rb-33 za I kwartał 2015 r. Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Funduszu Zapasów Agencyjnych. Sporządza się go w arkuszu kalkulacyjnym i przekazuje w terminie do 25 kwietnia 2015 r. na elektroniczną skrzynkę podawczą odpowiednio Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej i Ministerstwa Gospodarki. Wzór formularza jest udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych w dziale: Finanse publiczne. Budżet państwa. Sprawozdania PFRON nie wypełnia się w dziale D. Dane uzupełniające. Sprawozdania parafuje właściwy minister poprzez złożenie podpisu elektronicznego i przekazuje w terminie do 30 kwietnia 2015 r. na elektroniczną skrzynkę podawczą Ministerstwa Finansów.

Zobacz również: Sprawozdawczość budżetowa od 1 kwietnia 2015 r.

TREZOR

W związku z nową funkcjonalnością Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR 3.0 umożliwiającą zastosowanie bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. z 2013 r. poz. 262) sprawozdania Rb-35 i Rb-40 będą mogły być sporządzane i przekazywane z wykorzystaniem systemu TREZOR 3.0. Kolejna nowa funkcjonalność zbudowana w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa TREZOR 3.0 umożliwiająca przepływ sprawozdań z Systemu Zarządzania Budżetami Jednostek Samorządu Terytorialnego BeSTi@ pozwala na rezygnację z przekazywania za pośrednictwem platformy ePUAP sprawozdań Rb-27ZZ i Rb-50 sporządzanych przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego dla dysponentów środków budżetu państwa przekazujących dotacje na zadania administracji rządowej wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Sprawozdania Rb-27ZZ i Rb-50 zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują w formie dokumentu elektronicznego do Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa oraz do wiadomości właściwych izb obrachunkowych.

W razie awarii

Co ciekawe, nowela rozporządzenia wprowadziła procedurę awaryjną w przypadku nieprawidłowego działania systemu informatycznego ePUAP uniemożliwiającego przekazanie sprawozdań. W nowych przepisach określono, że w razie braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań, spowodowanego niesprawnością działania ww. systemu informatycznego, sprawozdania te przekazuje się najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia awarii.

Rb-27ZZ

Z uwagi na termin przekazywania przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego sprawozdań Rb-27ZZ dodano przepis stanowiący, że dysponenci środków budżetu państwa otrzymujący sprawozdania Rb-27ZZ sporządzają, w terminie określonym dla dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia, własne sprawozdania jednostkowe Rb-27 w zakresie planu i wykonania. Natomiast własne sprawozdania jednostkowe w pełnym zakresie informacji sporządzają w terminie określonym dla ich sprawozdań łącznych.

Dysponenci części budżetowych 72. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i 73. Zakład Ubezpieczeń Społecznych z uwagi na dużą liczbę jednostek podległych, które nie są państwowymi jednostkami budżetowymi, sporządzają własne sprawozdania jednostkowe w terminie 2 dni po upływie terminu określonego dla dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia.

Jednostki samorządu terytorialnego

W związku z wątpliwościami jednostek samorządu terytorialnego odnośnie do ujmowania w sprawozdaniu Rb-27S dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej należnych jednostce samorządu terytorialnego uszczegółowiono, że wykazane w sprawozdaniu Rb-27ZZ w kolumnie ,,potrącone na rzecz jednostek samorządu terytorialnego” kwoty dochodów powinny być wykazywane w takiej samej wysokości w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie ,,Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)” w paragrafie „Dochody jednostek samorządu terytorialnego związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami”. Wyjątkiem są dochody realizowane w ramach ustawy o funduszu świadczeń alimentacyjnych, które należy wykazywać tylko w części należnej gminie wierzyciela. Doprecyzowano także, że w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie „Należności” nie wykazuje się należności długoterminowych.

W sprawozdaniu Rb-28S w kolumnie ,,Wydatki wykonane” należy wykazywać zrealizowane wydatki na podstawie danych księgowości analitycznej do rachunku bieżącego. W sprawozdaniu miesięcznym za grudzień oraz w sprawozdaniu rocznym w kolumnie „Wydatki wykonane” wykazuje się zrealizowane wydatki, w tym wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego oraz wydatki zrealizowane w ramach funduszu sołeckiego.

Doprecyzowano, że w sprawozdaniu Rb-NDS w wierszu „kredyty i pożyczki” wykazuje się również operacje dotyczące papierów wartościowych, których zbywalność jest ograniczona, oraz w części F w wierszu F3. „Kwota związana z realizacją wydatków bieżących, o których mowa w art. 242 ustawy o finansach publicznych” kolumnę „Wykonanie” wypełnia się tylko w sprawozdaniu za IV kwartał, z kolei w formularzu tego sprawozdania zaznaczono, że nie wypełnia się kolumny „Plan”.

W związku z wejściem w życie ustawy z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. poz. 301 ze zm.), na podstawie której jednostki samorządu terytorialnego wypełniają w sprawozdaniu Rb-28S kolumnę „Wydatki zrealizowane w ramach funduszu sołeckiego”, została uaktualniona data ustawy o funduszu sołeckim.

Doprecyzowano przepisy dotyczące przekazywania sprawozdań w formie elektronicznej, dodając nowe przepisy par. 25 załącznika 39 do rozporządzenia, zgodnie z którymi jednostka samorządu terytorialnego przekazuje pliki sprawozdań do regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu elektronicznego z wykorzystaniem aplikacji wskazanej przez ministra finansów w Biuletynie Informacji Publicznej. Struktury danych przekazywanych do wskazanej aplikacji publikuje się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Środki europejskie

W zakresie budżetu środków europejskich w załączniku nr 38 w par. 2 w pkt 3 zmieniono opis kolumny „Dochody wykonane”. Wprowadzono zapis, że w kolumnie tej wykazuje się środki otrzymane na odpowiednie rachunki programowe i przekazane po ich przewalutowaniu na rachunek dysponenta części 87. Dochody budżetu środków europejskich, z uwzględnieniem par. 3. Zmianę opisu kolumny „Dochody wykonane” wprowadzono, ponieważ dotychczasowa treść przepisu budziła wątpliwości interpretacyjne w zakresie sformułowania „rachunek konsolidacyjny”. Ponadto w par. 5 w pkt 10 ww. załącznika dodano nowy zapis dotyczący ujmowania w tabeli „Dane uzupełniające do sprawozdania Rb-28UE (1)” nadpłaconych zwrotów wydatków zwróconych przez ministra finansów w bieżącym roku i dotyczących zwrotów z lat ubiegłych, jak również zmodyfikowano załącznik nr 16 w tym zakresie. Dodanie nowego zapisu oraz zmodyfikowanie dotychczasowej tabeli „Dane uzupełniające do sprawozdania Rb-28UE (I)” wynikają z napotykanych problemów w wypełnianiu sprawozdania oraz uwzględnienia zgłaszanych uwag przez niektórych dysponentów w tym zakresie. Dzięki wyodrębnieniu nowej kolumny ma być możliwa szybsza ich weryfikacja oraz odpowiednie odzwierciedlenie tych informacji w monitoringu prowadzonym przez departament instytucji płatniczej Ministerstwa Finansów.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość budżetowa

Wydatki strukturalne

W zakresie sprawozdań o wydatkach strukturalnych najbardziej istotną zmianą jest rezygnacja z przekazywania sprawozdań w formie pisemnej. Jednak dotyczy to już sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb za rok 2015. Rb-WSa i Rb-WSb będą przekazywane wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą. Powinny być sporządzone w arkuszu kalkulacyjnym, a wzory sprawozdań zostaną udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w dziale: Finanse publiczne. Budżet państwa. Sprawozdania przekazywane na elektroniczną skrzynkę podawczą powinny być opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowalnym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Pozostałe zmiany w załączniku nr 40 stanowiącym Instrukcję sporządzania rocznych sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych mają charakter porządkujący.

OPINIA EKSPERTA

Krystyna Gąsiorek specjalistka z zakresu sprawozdawczości budżetowej

Konsolidacja pomocniczych procesów w jednostkach administracji podatkowej oznacza nałożenie obowiązków sprawozdawczych, które ciążą na kierownikach jednostek, również na naczelników urzędów skarbowych. Te ostatnie nie będą już jednostkami budżetowymi, ale nadal będą zobowiązane do prowadzenia rachunkowości podatkowej i sporządzania sprawozdań. Tym samym zmiany mają wpływ na sprawozdawczość jednostek samorządu terytorialnego.

Wprowadzono odstąpienie od przekazywania sprawozdania Rb-27 przez urzędy skarbowe na rzecz prezentowania w odpowiednim terminie danych w szczegółowości takiej, jak w sprawozdaniu, w informacji udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych w dziale: Finanse publiczne, Budżet państwa. Następną istotną zmianą jest rezygnacja z przekazywania przez jednostki samorządu terytorialnego sprawozdań Rb-27ZZ i Rb-50 za pośrednictwem ePUAP i dostosowanie Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR 3.0 umożliwiające przepływ tych sprawozdań z Systemu Zarządzania Budżetami Jednostek Samorządu Terytorialnego BeSTi@. Są również zmiany w instrukcjach sporządzania sprawozdań zarówno budżetu państwa, jak i jednostek samorządu terytorialnego oraz we wzorach sprawozdań Rb-24, Rb-27, Rb-28UE, Rb-NDS, Rb-FUS, Rb-FER.

Magdalena Sobczak

 magdalena.sobczak@infor.pl

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 27 marca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 459).

Polecamy w INFORRB

Jak ewidencjonować wydatki ponoszone w ramach wyodrębnionych rachunków dochodów

W jakim paragrafie wykazać wydatki z tytułu kosztów zastępstwa procesowego dla radcy prawnego

W których kolumnach sprawozdania Rb-27ZZ wykazywać odsetki z funduszu alimentacyjnego

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Faktury VAT 2021
Faktury VAT 2021
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    20 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    140 mln zł dla samorządów w związku z powrotem dzieci do szkół

    17 września 2021 r. Ministerstwo Finansów przekaże na rachunki JST ponad 140 mln zł z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na działania edukacyjne.

    Kiedy stosować oznaczenie TP w spółce będącej własnością gminy

    Nasza Spółka jest własnością Gminy w 100%. Zajmujemy się głównie dostawą wody i odbiorem ścieków. Forma prawna: Sp. z o.o. Od 01.07.2021 r. nie będziemy już oznaczać symbolem TP w JPK_VAT-7 transakcji dotyczących dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązanie wynika wyłącznie z powiązania z naszym właścicielem tj. Gminą (gdyż jest to jednostka samorządu terytorialnego). Nie będziemy już oznaczać symbolem TP w JPK_VAT-7 transakcji dotyczących Burmistrza Gminy gdyż jest to powiązanie z jednostką samorządu terytorialnego. Natomiast uważamy, że mamy obowiązek oznaczenia „TP” nadal transakcji sprzedaży gdy nabywcą jest członek Zarządu Spółki, członek Rady Nadzorczej Spółki, prokurent Spółki, oraz członkowie rodzin ww. podmiotów (tj. w stosunku do małżonków oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia). Czy stanowisko naszej Spółki jest wg Państwa prawidłowe?

    Zastępstwo za pracownika przebywającego na urlopie macierzyńskim

    Jak dokonać przesunięcia pracownika samorządowego na zastępstwo za pracownika przebywającego na urlopie macierzyńskim?

    Polski Ład a finanse gmin - co się zmieni?

    Polski Ład a finanse gmin. 8 września Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wsparciu jednostek samorządu terytorialnego (JST) w związku z Programem Polski Ład, przedłożony przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej. Ministerstwo Finansów uważa, że zmiany, które wprowadzi Polski Ład przełożą się na sytuację finansową samorządów. Dlatego zostaną wprowadzone rozwiązania stabilizujące i wzmacniające finanse JST.

    Podwyżki dla funkcjonariuszy służb mundurowych 2022

    Podwyżki dla służb mundurowych 2022. Od 1 stycznia 2022 r. mają wzrosnąć wynagrodzenia funkcjonariuszy. O ile?

    Protest ratowników i środowisk medycznych

    Protest ratowników i środowisk medycznych. Czy będą podwyżki dla medyków?

    Dochody jednostek samorządu terytorialnego - projekt zmian

    Dochody jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy mają w szczególności umożliwić zrekompensowanie gminom ubytku dochodów spowodowanego wdrożeniem zmian podatkowych (głównie w PIT) w ramach tzw. Polskiego Ładu. Co się zmieni w dochodach samorządowych?

    Ile jesteśmy winni instytucjom oświaty?

    Krajowy Rejestr Długów przeanalizował, ile jesteśmy winni instytucjom oświaty. Wśród dłużników oprócz studentów i absolwentów są też przedsiębiorcy.

    Projekt budżetu państwa na 2022 rok - dochody

    Dochody budżetu w 2022 r. wyniosą 475,6 mld zł i będą wyższe od przewidywanych dochodów uzyskanych w roku 2021 o 0,4 proc. W ujęciu realnym dochody budżetu spadną o 2,8 proc. – wynika z projektu ustawy budżetowej na 2022 r.

    Polski Ład - rekompensaty dla samorządów

    Polski Ład - rekompensaty dla samorządów. Z wyliczeń Ministerstwa Finansów wynika, że zmiany podatkowe wprowadzane Polskim Ładem będą kosztować samorządy ok. 150 mld zł w ciągu 10 lat. Trwają prace nad rozwiązaniami legislacyjnymi, które mają te straty zrekompensować. Proponowane zmiany to gwarancja dochodów i subwencja rozwojowa dla aktywnych inwestycyjnie gmin. W efekcie dochody jednostek samorządu terytorialnego (JST) mają być o ok. 10 proc. wyższe niż prognozowane. – Zarówno w trakcie pandemii, jak i obecnie samorządy bardzo dobrze poradziły sobie, jeżeli chodzi o stronę budżetową – mówi Sebastian Skuza, wiceminister finansów.

    Czy nauczyciele masowo uciekają na emerytury?

    Od czasów pandemii spada liczba nauczycieli odchodzących na emeryturę i świadczenia kompensacyjne. Tak wynika z danych ZUS.

    Rower publiczny jednak z odliczeniem VAT

    Prawo do odliczenia VAT od inwestycji w system rowerów publicznych od kilku lat było źródłem sporów pomiędzy gminami (miastami) a organami podatkowymi.

    Powołanie dyrektora gminnej biblioteki publicznej

    Powołanie dyrektora gminnej biblioteki publicznej. Osoba została powołana na stanowisko dyrektora gminnej biblioteki. Zgodnie z ustawą o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej wójt gminy wysłał prośbę do kilku stowarzyszeń o wydanie opinii. Jednak nie otrzymał informacji zwrotnej od żadnego stowarzyszenia. Czy w przypadku braku odpowiedzi ze strony stowarzyszenia można uznać, że opinia jest pozytywna?

    Przekształcenie zakładu komunalnego w spółkę - czy to przejęcie zakładu pracy

    Gminne jednostki organizacyjne realizujące zadania komunalne, każda w wąskim zakresie, z początkiem przyszłego roku mają zostać przekształcone w spółkę prawa handlowego. Dotychczasowi dyrektorzy przekształcanych zakładów komunalnych mają stać się kierownikami poszczególnych komórek organizacyjnych w nowo powołanej spółce gminnej.

    Dodatek terenowy pracownika socjalnego za czas choroby i innych nieobecności w obliczeniach

    Dodatek terenowy pracownika socjalnego. Jak obliczyć kwotę dodatku, jeżeli pracownik nie przepracował całego miesiąca z innego powodu niż choroba? Czy kwotę dodatku dzieli się przez liczbę dni w danym miesiącu, czy przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu? Czy dodatek powinien być wypłacony w całości, w sytuacji gdy pracownik przebywa część miesiąca na zwolnieniu lekarskim?

    Program "Centra opiekuńczo-mieszkalne" a rozliczenia VAT

    Program "Centra opiekuńczo-mieszkalne" a rozliczenia VAT. Czy gminy i powiaty, świadcząc usługi w ramach programu, działają w charakterze podatników VAT? Czy VAT związany z wydatkami na tworzenie i utrzymanie centrum jest kosztem kwalifikowalnym?

    Kiedy zamawiający może odstąpić od zawartej umowy w trybie zamówień publicznych

    Kiedy zamawiający może odstąpić od umowy w trybie zamówień publicznych? Czy gmina może wycofać się z umowy i czy potrzebna jest zgoda wykonawcy (w umowie nie było warunków odstąpienia)?

    Zmiany w klasyfikacji budżetowej - rozporządzenie z 26 lipca 2021 r.

    Klasyfikacja budżetowa. Ustawodawca przygotował obszerne zmiany w rozporządzeniu dotyczącym klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, pojawiły się m.in. nowe paragrafy dla oświaty: 479 „Wynagrodzenia osobowe nauczycieli” oraz 480 „Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli”. Zmiany co do zasady wejdą w życie 1 stycznia 2022 r., przy czym część zmian obowiązuje z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. Na jakie dokładnie zmiany muszą być przygotowane organy administracji samorządowej?

    Ile zarabiają parlamentarzyści w UE?

    Zarobki parlamentarzystów w UE - najwięcej zarabiają Włosi i Niemcy. Hiszpanie i Portugalczycy otrzymują aż 14 wypłat.

    Spłata zadłużenia gminy z rezerwy celowej

    Spłata zadłużenia gminy ze środków pochodzących z rezerwy celowej - czy jest możliwa?

    Podwyżki dla najwyższych urzędników państwowych 2021

    Podwyżki dla najwyższych urzędników państwowych od 1 sierpnia 2021 r. - premiera, marszałków Sejmu i Senatu, rządu, posłów, senatorów, rzeczników itd. Ile będą zarabiać?

    Reorganizacja struktury szkoły i związana z tym likwidacja stanowiska

    W związku z licznymi zmianami struktury pracy w szkole przewidujemy likwidację jednego stanowiska sprzątaczki oraz stanowiska referenta. Wszyscy pracownicy administracji i obsługi zatrudnieni są na czas nieokreślony. Jakie regulacje obowiązują szkołę przy wypowiadaniu takich umów?

    Zakres odpowiedzialności głównego księgowego w Państwowej Straży Pożarnej

    Zakres odpowiedzialności pracownika, któremu powierzono obowiązki głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych, został określony zapisami ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) oraz ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: uondfp). W artykule autor przedstawia najważniejsze obowiązki głównego księgowego, których niewypełnienie może prowadzić do poniesienia odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, ale także odpowiedzialności karnej.

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia, w budżetówce bez zmian

    Rząd chce, aby minimalne wynagrodzenie wzrosło o 200 zł brutto. Płace w budżetówce pozostaną jednak zamrożone.

    Wynagrodzenia medyków po 1 lipca 2021 r. (pytania i odpowiedzi)

    Nowe regulacje dotyczące wynagradzania pracowników medycznych weszły w życie 1 lipca 2021 r. Oto odpowiedzi NFZ na najczęściej zadawane pytania.