REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdawczość budżetowa od 1 kwietnia 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Sprawozdawczość budżetowa 2015/ Fot. Fotolia
Sprawozdawczość budżetowa 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy nowelizowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań miesięcznych za kwiecień 2015 r. i kwartalnych za I kwartał 2015 r., z wyjątkiem sprawozdań Rb-33, Rb-35 i Rb-40 oraz Rb-WSa i Rb-WSb za rok 2015.

W dniu 27 marca 2015 r. Minister Finansów podpisał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

REKLAMA

W dniu 27 marca 2015 r. Minister Finansów podpisał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Rozporządzenie zostało ogłoszone 31 marca 2015 r. w Dzienniku Ustaw w poz. 459.

Przepisy nowelizowanego rozporządzenia będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań miesięcznych za kwiecień 2015 r. i kwartalnych za I kwartał 2015 r., z wyjątkiem sprawozdań Rb-33, Rb-35 i Rb-40 oraz Rb-WSa i Rb-WSb za rok 2015.

Zobacz również: Terminy przekazywania sprawozdań jednostkowych w przypadku dni wolnych od pracy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rozporządzeniu Ministra Finansów zmieniającym rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej, w zakresie dotyczącym sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego wprowadzono zmiany:

–  Sprawozdania Rb-27ZZ i Rb-50 zarządy jednostek samorządu terytorialnego będą przekazywać w formie dokumentu elektronicznego do Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa z Systemu Zarządzania Budżetami Jednostek Samorządu Terytorialnego BeSTi@. Nowa funkcjonalność zbudowana w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa TREZOR 3.0 umożliwiająca przepływ sprawozdań z Systemu Zarządzania Budżetami Jednostek Samorządu Terytorialnego BeSTi@, pozwala na rezygnację z przekazywania za pośrednictwem platformy ePUAP sprawozdań Rb-27ZZ i Rb-50 sporządzanych przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego dla dysponentów środków budżetu państwa przekazujących dotacje na zadania administracji rządowej wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

–  Odstąpiono od przekazywania za pośrednictwem platformy ePUAP sprawozdań Rb-27 sporządzanych przez urzędy skarbowe, jako organy podatkowe w zakresie wykonania dochodów gmin i udziałów jednostek samorządu terytorialnego w dochodach budżetu państwa. Dane w szczegółowości wymienionego sprawozdania będą prezentowane w informacji udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych w dziale: Działalność. Finanse publiczne. Budżet państwa. Informacje budżetowe. Powyższa informacja zamieszczana będzie w terminach, odpowiednio do kwartalnego okresu sprawozdawczego, tj.,  do dnia 15 kwietnia, 15 lipca, 15 października roku budżetowego i 10 lutego roku następującego po roku budżetowym. Według proponowanych przepisów, kwoty dochodów gmin i udziałów jednostek samorządu terytorialnego w dochodach budżetu państwa, które będą wykazane w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnach „Należności", „Dochody wykonane", „zaległości netto" i „nadpłaty" powinny być zgodne z kwotami wykazanymi w ww. informacji.

Polecamy wideoszkolenie: Jak uniknąć błędów w ewidencji księgowej jsfp

–  W związku ze zgłaszanymi wątpliwościami jednostek samorządu terytorialnego odnośnie ujmowania w sprawozdaniu Rb-27S dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej należnych jednostce samorządu terytorialnego uszczegółowiono, iż wykazane w sprawozdaniu Rb-27ZZ w kolumnie ,,potrącone na rzecz jednostek samorządu terytorialnego" kwoty dochodów powinny być wykazywane, w takiej samej wysokości, w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie ,,Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)" w paragrafie „Dochody jednostek samorządu terytorialnego związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami", z wyjątkiem dochodów realizowanych w ramach ustawy o funduszu świadczeń alimentacyjnych, które należy wykazywać tylko w części należnej gminie wierzyciela.

–  Doprecyzowano, że w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie „Należności" nie wykazuje się należności długoterminowych. 

REKLAMA

–  Doprecyzowano, że w sprawozdaniu Rb-28S (§ 9 ust. 2 pkt 3 załącznika nr 39 do rozporządzenia) w kolumnie ,,Wydatki wykonane" należy wykazywać zrealizowane wydatki, w tym wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego oraz wydatki zrealizowane w ramach funduszu sołeckiego nie tylko w rocznym sprawozdaniu, ale również w sprawozdaniu miesięcznym za grudzień.

–  W sprawozdaniu Rb-NDS doprecyzowano, że w wierszu „kredyty i pożyczki" wykazuje się również operacje dotyczące papierów wartościowych, których zbywalność jest ograniczona oraz w części F w wierszu F3. „Kwota związana z realizacją wydatków bieżących, o których mowa w art. 242 ustawy o finansach publicznych", kolumnę „Wykonanie" wypełnia się tylko w sprawozdaniu za IV kwartały, natomiast w formularzu tego sprawozdania zaznaczono, że nie wypełnia się kolumny „Plan".

-  Doprecyzowano przepisy odnośnie przekazywania sprawozdań w formie elektronicznej proponując nowe przepisy § 25 załącznika 39 do rozporządzenia, zgodnie, z którymi jednostka samorządu terytorialnego przekazuje pliki sprawozdań do regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu elektronicznego z wykorzystaniem aplikacji wskazanej przez Ministra Finansów w Biuletynie Informacji Publicznej. Struktury danych przekazywanych do wskazanej aplikacji, publikuje się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

–  Dodano przepis określający procedurę w przypadku nieprawidłowego działania systemu informatycznego uniemożliwiającego terminowe przekazania sprawozdań. W nowych przepisach zaproponowano, aby w przypadku braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań, spowodowanego nieprawidłowym działaniem systemu informatycznego, sprawozdania były przekazywane najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia awarii.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Polecamy w INFORRB

Zmiany w sprawozdawczości budżetowej

Według którego rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej należy sporządzić sprawozdania z poniesionych w 2014 r. wydatków strukturalnych?

W których sprawozdaniach należy wykazać naliczone kary umowne

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

REKLAMA

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

REKLAMA