REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kaucja najmu w sprawozdaniu Rb-N

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowość, kalkulator
Księgowość, kalkulator
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kaucje otrzymywane przez jednostkę od najemców, jako zabezpieczenie roszczeń, nie podlegają wykazaniu ani w sprawozdaniu RB-N, ani w sprawozdaniu RB-Z, natomiast kaucje wpłacane przez jednostkę podlegają wykazaniu w sprawozdaniu RB-N.

Jesteśmy jednostką budżetową, której głównym przedmiotem działalności jest najem powierzchni w nieruchomościach stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego. Zawarte umowy najmu przewidują, że najemcy zobowiązani są do wniesienia kaucji najmu w wysokości trzymiesięcznego czynszu. Czy wniesione kaucje podlegają wykazaniu w sprawozdaniu Rb-Z? Jeżeli tak, to w której kolumnie? Jako jednostka budżetowa wynajmujemy również na nasze potrzeby w odrębnym budynku powierzchnię magazynową. Zawarta umowa najmu przewiduje również obowiązek wniesienia przez nas kaucji najmu. Czy wniesiona przez nas kaucja najmu podlega wykazaniu w sprawozdaniu Rb-N? Jeżeli tak, to w której pozycji sprawozdania?

REKLAMA

Zobacz również: Sprawozdawczość budżetowa od 1 kwietnia 2015 r.

REKLAMA

Kaucje otrzymywane przez jednostkę od najemców, jako zabezpieczenie roszczeń, nie podlegają wykazaniu ani w sprawozdaniu RB-N, ani w sprawozdaniu RB-Z, natomiast kaucje wpłacane przez jednostkę podlegają wykazaniu w sprawozdaniu RB-N. Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych, a do takich zaliczamy sprawozdanie RB-N i RB-Z, podlegają sporządzeniu w trybie i na zasadach określonych w rozporządzeniu ministra finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Szczegółowe zasady sporządzania ww. sprawozdań określa Instrukcja ich sporządzania zawarta w załączniku nr 9 do ww. rozporządzenia, w której ustalono, że:

1) w sprawozdaniu RB-Z prezentowane są zobowiązania wynikające z tytułów dłużnych, do których zaliczamy: papiery wartościowe, kredyty i pożyczki, przyjęte depozyty, zobowiązania wymagalne, przy czym przez przyjęte depozyty rozumie się zobowiązania wynikające z przyjętych na rachunek jednostki depozytów, które ujmowane są w planach finansowych jednostek oraz są środkiem finansowania spłaty wcześniej zaciągniętych zobowiązań lub niedoboru środków danej jednostki. Do depozytów nie należy zaliczać natomiast depozytów mających charakter swoistej gwarancji (np. kaucje), gdyż tego typu depozyty nie służą sfinansowaniu deficytu ani długu jednostki, 2) w sprawozdaniu RB-N, prezentowane są należności wynikające z tytułów, do których zaliczamy: papiery wartościowe, pożyczki, gotówkę, depozyty, wymagalne należności, pozostałe należności, przy czym przez depozyty rozumie się wartość należności wynikających ze złożonych depozytów. Depozyty mające charakter swoistej gwarancji (np. kaucji) objęte są tą kategorią i podlegają wykazaniu w tym sprawozdaniu. Kaucje o których mowa w pytaniu, zarówno otrzymane przez jednostkę, jak i wnoszone w związku z wynajmem powierzchni magazynowej, zaliczamy właśnie do depozytów. Uwzględniając jednak definicje depozytów wskazane powyżej, a które to wynikają odpowiednio z par. 2 ust. 1 pkt 3 i par. 13 ust. 1 pkt 4 Instrukcji, należy stwierdzić, że jednostka kaucji otrzymanych od firm zewnętrznych, jako zabezpieczenie roszczeń w wysokości trzykrotnego czynszu – nie wykazuje w żadnym sprawozdaniu, natomiast ma obowiązek wykazania kaucji, którą wniosła w związku z wynajmem powierzchni magazynowej – w sprawozdaniu RB-N, w wierszu N3.2 lub N.3.2 w zależności, czy są to depozyty na żądanie, czy depozyty terminowe. Szczegółową instrukcję w tym zakresie zawierają przepisy par. 14 pkt. 9 i 10 Instrukcji.

Elżbieta Gaździk

Dalszy ciąg materiału pod wideo

główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Załącznik nr 9 do rozporządzenia ministra finansów z 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1773).

Polecamy w INFORRB

Według którego rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej należy sporządzić sprawozdania z poniesionych w 2014 r. wydatków strukturalnych?

W których kolumnach sprawozdania Rb-27ZZ wykazywać odsetki z funduszu alimentacyjnego

W którym sprawozdaniu budżetowym należy ujmować wpływy do wyjaśnienia ewidencjonowane na koncie 245

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA