Dwa jednostkowe sprawozdania Rb-27S – z organu i z jednostki
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku wskazuje, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 11 z późn. zm.) sprawozdania zbiorcze, w szczegółowości sprawozdań jednostkowych są sporządzane przez przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego na podstawie sprawozdań jednostek, jednostek im podległych oraz sprawozdania jednostkowego jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki budżetowej i jako organu (§ 6 ust. 1 pkt 3), a kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej (§ 9 ust. 2).
REKLAMA
Zgodnie z postanowieniami § 3 ust. 3 w związku z § 2 ust. 4 załącznika Nr 39 – Instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego do w/w rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej sprawozdania jednostkowe z wykonania planu dochodów budżetowych jednostek budżetowych sporządza się w zakresie wpływów planowanych, należnych wykonanych i otrzymanych oraz należności pozostałych do zapłaty, w tym zaległości netto (należności pozostałe do zapłaty, których termin zapłaty minął i mogą być egzekwowane) oraz nadpłaty (kwoty nadpłacone). Dochody wykonane wykazuje się na podstawie danych księgowości analitycznej dochodów budżetowych do rachunku bieżącego – subkonto dochodów oraz do kasy jednostki i zapłaconych kartą płatniczą. (tj. konta 130 „Rachunek bieżący jednostki”).
Polecamy serwis: Sprawozdawczość
Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku wskazała ponadto, iż zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych, mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 289) do przychodów urzędu jednostki samorządu terytorialnego nieujęte w planach finansowych innych samorządowych jednostek budżetowych. Dotyczy to dochodów z tytułu subwencji, dotacji, środków z UE, jak również udziałów w podatkach.
W przypadku, gdy obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego urząd jako jednostka budżetowa nie dysponuje w banku wyodrębnionym rachunkiem bieżącym, a więc korzysta bezpośrednio z rachunku budżetu (konto 133), to dotyczące tego urzędu dochody i wydatki muszą być księgowane w ewidencji urzędu (jednostki budżetowej) jako zapis wtórny, na podstawie polecenia księgowania dodatkowo na koncie 130 „rachunek bieżący jednostki” w korespondencji z właściwym dla danej operacji kontem. Zasada ta obowiązuje także w odniesieniu do w/w dochodów, które wpływają bezpośrednio na konto 133, bo nie są ujęte w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych, ale stanowią przychody urzędu jednostki samorządu terytorialnego .
W ocenie RIO w Gdańsku, sporządzanie dwóch jednostkowych sprawozdań Rb 27S jednego z organu i jednego z jednostki jest działaniem nieprawidłowym.
Źródło: Wyjaśnienie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 2 czerwca 2015 r., sygn. RP.0441/18/18/2015
Jak wykazać w sprawozdaniu Rb-27S dochód z lat ubiegłych
Jak w sprawozdaniu Rb-27S wykazywać decyzje w sprawie umorzenia lub odroczenia podatku
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.