REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania zbiorcze Rb-27S i Rb-28S w miesiącach niekończących kwartału

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprawozdawczość, termin/ Fot. Fotolia
Sprawozdawczość, termin/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polityka rachunkowości powinna określać termin sporządzania sprawozdań zbiorczych Rb-27S i Rb-28S za miesiące niekończące kwartału. W jakim terminie?

Czy gmina ma obowiązek w miesiącach niekończących kwartału (np. maj, lipiec, sierpień) sporządzać sprawozdanie zbiorcze Rb-27S i Rb-28S. Jeżeli tak, to w jakim terminie?

REKLAMA

Sprawozdania Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego oraz Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego są sporządzane na podstawie rozporządzenia ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Zgodnie z par. 18 ust. 1 rozporządzenia sprawozdanie m.in. Rb-27S i Rb-28S sporządza się narastająco za kolejne miesiące roku budżetowego, z zastrzeżeniem ust. 6. Sprawozdania zbiorcze zgodnie z par. 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia są sporządzane przez przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych oraz sprawozdania jednostkowego jednostki samorządu terytorialnego, jako jednostki budżetowej i jako organu. Należy zwrócić uwagę, że rozporządzenie nie przewiduje w zakresie sporządzania sprawozdań Rb-27S i Rb-28S wyłączeń co do sporządzania sprawozdań zbiorczych. W zapisach załącznika nr 44 do rozporządzenia zobowiązano zarząd jednostki samorządu terytorialnego do przekazywania sprawozdań zbiorczych do regionalnej izby obrachunkowej za wybrane okresy sprawozdawcze.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Tym samym należy stwierdzić, że przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego: wójt, burmistrz, prezydent miasta mają obowiązek sporządzić sprawozdanie zbiorcze Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego oraz Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego we wszystkich okresach sprawozdawczych. Z tym że za miesiące: luty, kwiecień, maj, lipiec sierpień i październik, pozostają w jednostce samorządu terytorialnego, a za styczeń, marzec, czerwiec, wrzesień, listopad, grudzień i za rok są przekazywane za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowej do Ministerstwa Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

Co do terminu sporządzenia sprawozdania zbiorczego sprawozdania Rb-27S i Rb-28S za miesiące, za które sprawozdania te nie są przekazywane do regionalnej izby obrachunkowej, a następnie do Ministerstwa Finansów, np. maj, lipiec, sierpień, to rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej nie reguluje tej kwestii. Należy jednak zwrócić uwagę na odpowiedź ministra finansów z 18 marca 2015 r., nr BP5.4101.18.2015, kierowaną do przewodniczącej Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych w sprawie uwag do projektu rozporządzenia w sprawie zmian w sprawozdawczości budżetowej. Wskazano w niej, że termin, w jakim zarząd jednostki samorządu terytorialnego sporządzi zbiorcze sprawozdanie za miesiące: luty, kwiecień, maj, lipiec, sierpień i październik może zostać określony w zasadach/polityce/rachunkowości jednostki. Dlatego nie ma potrzeby wprowadzania zmian w tym zakresie w rozporządzeniu.

Krystyna Gąsiorek

specjalistka z zakresu sprawozdawczości

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2014 r. poz. 119 ze zm.).

Polecamy w INFORRB

Kiedy należy wyodrębnić ewidencję szczegółową dla wydatków z dotacji udzielonych z budżetu państwa

Jak wykazać w sprawozdaniu Rb-27S dochód z lat ubiegłych

Jak w sprawozdaniu Rb-27S wykazywać decyzje w sprawie umorzenia lub odroczenia podatku

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA