REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych 2018 r. - obowiązki sprawozdawcze samorządowych organów podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych 2018 r./ fot. Fotolia
Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych 2018 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów i Rozwoju proponuje, aby samorządowe organy podatkowe corocznie przekazywały resortowi finansów wybrane informacje dotyczące poboru podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opatrzony został datą 6 lipca 2017 r. natomiast zarejestrowany w toku prac legislacyjnych został jako wniosek Ministra Rozwoju i Finansów w dniu 11 lipca 2017 r. Przedmiotowo swoim zakresem obejmuje trzy regulacje, jednak modyfikuje wyłącznie rozdział 2a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Sprawozdawczość budżetowa. Nowe rozporządzenie z komentarzem PREMIUM

Zmiany polegają przede wszystkim na dodaniu do obecnie obowiązujących regulacji w zakresie ewidencji podatkowej nieruchomości, przepisów formułujących obowiązki dotyczące sprawozdawczości podatkowej w podatku od nieruchomości, rolnym oraz leśnym.

Obowiązek informowania spocząć ma na organach podatkowych właściwych w sprawach wszystkich trzech lokalnych podatków. W ujęciu przedmiotowym sprawozdawczość dotyczyć ma co do zasady podstaw opodatkowania (w tym zwolnionych z podatku), wysokości stawek podatku od nieruchomości, średniej ceny skupu żyta i średniej ceny  sprzedaży drewna, określanych uchwałą rady gminy i przyjmowanych dla potrzeb wymiaru odpowiednio podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na terenie gminy w danym roku podatkowym.    

REKLAMA

Zobacz: Rachunkowość budżetowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacje przekazywane mają być ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych corocznie drogą elektroniczną za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych, według stanu na dzień 31 marca roku podatkowego, za który sporządzane jest sprawozdanie.  Złożone sprawozdanie podlegać ma obowiązkowej aktualizacji, w zakresie, w jakim w trakcie roku (za który jest sporządzane) zmianie ulegną dane dotyczące wysokości stawek podatkowych.

Co ważne, szczegóły dotyczące zakresu sprawozdawanych danych, wzoru sprawozdania oraz terminów jego składania, opracować ma minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia.   

W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że nowelizacja ma przede wszystkim ułatwić  prowadzenie racjonalnej polityki podatkowej, a w szczególności projektowanie zmian w systemie opodatkowania nieruchomości, w tym szacowanie skutków tych zmian. Podkreślono jednocześnie, że w obowiązującym stanie prawnym brak jest obowiązku sprawozdawczości o charakterze podatkowym w zakresie powołanych podatków. W odniesieniu do tych danin sprawozdawczość budżetowa gmin i miast na prawach powiatu dotyczy wyłącznie dochodów budżetowych z tych podatków oraz skutków obniżania górnych granic stawek podatkowych, skutków udzielonych ulg i zwolnień w tych podatkach na mocy uchwał rad gmin, a także skutków decyzji wydanych przez organ podatkowy. Nie są natomiast sprawozdawane i gromadzone dane o podstawie opodatkowania poszczególnymi podatkami, powierzchniach lub wartościach przedmiotów zwolnionych na mocy uchwał rad gmin, jak również dane o stosowanych w poszczególnych gminach stawkach podatkowych.  Dotychczas Ministerstwo Finansów pozyskiwało tego rodzaju dane w drodze dobrowolnych badań ankietowych gmin przeprowadzanych w odstępach kilkuletnich. Taka forma pozyskiwania danych ze względu na dużą pracochłonność oraz koszty, w tym konieczność każdorazowego przygotowania formularzy oraz narzędzi do gromadzenia danych nie jest jednak optymalnym rozwiązaniem tego problemu.

Projektodawca wspomniał również, że dane zgromadzone w toku procedury sprawozdawczej pozwolą gminom na bardziej efektywną analizę i ocenę własnej polityki podatkowej, a także pomocne będą środowisku naukowemu w zakresie, w jakim stanowić będą podstawę do badań i analiz dotyczących finansów samorządu terytorialnego.  

Obecnie projekt wkroczył w fazę opiniowania. W jego uzasadnieniu wskazano, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Zakłada się, że data wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego do ustawy umożliwi organom podatkowym sporządzenie pierwszego sprawozdania już w 2018 r.

Link: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12300300/katalog/12444614#12444614

Paweł Grzybowski

prawnik, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA