REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych 2018 r. - obowiązki sprawozdawcze samorządowych organów podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych 2018 r./ fot. Fotolia
Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych 2018 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów i Rozwoju proponuje, aby samorządowe organy podatkowe corocznie przekazywały resortowi finansów wybrane informacje dotyczące poboru podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opatrzony został datą 6 lipca 2017 r. natomiast zarejestrowany w toku prac legislacyjnych został jako wniosek Ministra Rozwoju i Finansów w dniu 11 lipca 2017 r. Przedmiotowo swoim zakresem obejmuje trzy regulacje, jednak modyfikuje wyłącznie rozdział 2a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

REKLAMA

Polecamy: Sprawozdawczość budżetowa. Nowe rozporządzenie z komentarzem PREMIUM

REKLAMA

Zmiany polegają przede wszystkim na dodaniu do obecnie obowiązujących regulacji w zakresie ewidencji podatkowej nieruchomości, przepisów formułujących obowiązki dotyczące sprawozdawczości podatkowej w podatku od nieruchomości, rolnym oraz leśnym.

Obowiązek informowania spocząć ma na organach podatkowych właściwych w sprawach wszystkich trzech lokalnych podatków. W ujęciu przedmiotowym sprawozdawczość dotyczyć ma co do zasady podstaw opodatkowania (w tym zwolnionych z podatku), wysokości stawek podatku od nieruchomości, średniej ceny skupu żyta i średniej ceny  sprzedaży drewna, określanych uchwałą rady gminy i przyjmowanych dla potrzeb wymiaru odpowiednio podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na terenie gminy w danym roku podatkowym.    

Zobacz: Rachunkowość budżetowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacje przekazywane mają być ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych corocznie drogą elektroniczną za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych, według stanu na dzień 31 marca roku podatkowego, za który sporządzane jest sprawozdanie.  Złożone sprawozdanie podlegać ma obowiązkowej aktualizacji, w zakresie, w jakim w trakcie roku (za który jest sporządzane) zmianie ulegną dane dotyczące wysokości stawek podatkowych.

Co ważne, szczegóły dotyczące zakresu sprawozdawanych danych, wzoru sprawozdania oraz terminów jego składania, opracować ma minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia.   

W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że nowelizacja ma przede wszystkim ułatwić  prowadzenie racjonalnej polityki podatkowej, a w szczególności projektowanie zmian w systemie opodatkowania nieruchomości, w tym szacowanie skutków tych zmian. Podkreślono jednocześnie, że w obowiązującym stanie prawnym brak jest obowiązku sprawozdawczości o charakterze podatkowym w zakresie powołanych podatków. W odniesieniu do tych danin sprawozdawczość budżetowa gmin i miast na prawach powiatu dotyczy wyłącznie dochodów budżetowych z tych podatków oraz skutków obniżania górnych granic stawek podatkowych, skutków udzielonych ulg i zwolnień w tych podatkach na mocy uchwał rad gmin, a także skutków decyzji wydanych przez organ podatkowy. Nie są natomiast sprawozdawane i gromadzone dane o podstawie opodatkowania poszczególnymi podatkami, powierzchniach lub wartościach przedmiotów zwolnionych na mocy uchwał rad gmin, jak również dane o stosowanych w poszczególnych gminach stawkach podatkowych.  Dotychczas Ministerstwo Finansów pozyskiwało tego rodzaju dane w drodze dobrowolnych badań ankietowych gmin przeprowadzanych w odstępach kilkuletnich. Taka forma pozyskiwania danych ze względu na dużą pracochłonność oraz koszty, w tym konieczność każdorazowego przygotowania formularzy oraz narzędzi do gromadzenia danych nie jest jednak optymalnym rozwiązaniem tego problemu.

Projektodawca wspomniał również, że dane zgromadzone w toku procedury sprawozdawczej pozwolą gminom na bardziej efektywną analizę i ocenę własnej polityki podatkowej, a także pomocne będą środowisku naukowemu w zakresie, w jakim stanowić będą podstawę do badań i analiz dotyczących finansów samorządu terytorialnego.  

Obecnie projekt wkroczył w fazę opiniowania. W jego uzasadnieniu wskazano, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Zakłada się, że data wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego do ustawy umożliwi organom podatkowym sporządzenie pierwszego sprawozdania już w 2018 r.

Link: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12300300/katalog/12444614#12444614

Paweł Grzybowski

prawnik, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA