REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego za 2008 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się czas składania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostki mają ciągle wątpliwości co do metody konsolidacji, a także terminu jego sporządzania. Zamieszczamy wyjaśnienia, które ułatwią jego właściwe i terminowe sporządzenie.

Obowiązek sporządzania bilansu skonsolidowanego mają wszystkie jednostki samorządu terytorialnego. Wynika to z rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont). Wzór został określony w załączniku nr 7 do przywołanego rozporządzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Uwaga! Aktywny wzór formularza znajdą Państwo na naszej stronie internetowej www.rb.infor.pl

Skonsolidowany bilans sporządza się w złotych i groszach.

W rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont nie są określone zasady konsolidacji bilansu jednostki samorządu terytorialnego. Rozporządzenie to odsyła jedynie do przepisów rozdziału 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) przy założeniu, że jednostką dominującą jest jednostka samorządu terytorialnego. Należy zwrócić uwagę, że zarząd jednostki samorządu terytorialnego może rozszerzyć zakres informacji wykazywanych w tym bilansie.

Jednostka dominująca

Od początku sporządzania bilansu skonsolidowanego przez jednostki samorządu terytorialnego istnieje wiele wątpliwości co do zastosowania zarówno uor do konsolidacji bilansów jednostki samorządu terytorialnego ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, jak również metody konsolidacji. W tym zakresie jeszcze w 2003 r. Ministerstwo Finansów w piśmie nr BP 10-5100-53/03 wyjaśniło: Pojęcie jednostki dominującej określa art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym przepisem w skład sprawozdań finansowych objętych konsolidacją będą wchodziły sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych, oraz innych osób prawnych, które można zidentyfikować poprzez kryteria podane w tym przepisie, a więc również spółki komunalne. Wynika to z ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. Nr 9, poz. 43 z późniejszymi zmianami). Metodę konsolidacji należy dostosować do sposobu sprawowania kontroli przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Metody konsolidacji

Wyróżniamy trzy metody konsolidacji (art. 59 uor):

1) metodę pełną,

2) metodę proporcjonalną,

3) metodę praw własności.

Wójt, burmistrz, prezydent miasta czy też zarząd powiatu lub województwa powinien podjąć decyzję w zakresie sporządzania bilansu skonsolidowanego jednostki samorządu terytorialnego, w tym m.in. zdefiniować pojęcia: jednostki dominującej, jednostki podporządkowanej, jak również określić ich obowiązki, ustalić metody konsolidacji oraz zakres wyłączeń i korekt.

Należy zwrócić uwagę, że jednostkami podległymi i podporządkowanymi bezpośrednio lub pośrednio jednostce samorządu terytorialnego są:

• jednostki budżetowe,

• zakłady budżetowe,

• gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych,

• prawnie wyodrębnione organizacyjnie i majątkowo fundusze celowe,

• samorządowe instytucje kultury,

• samorządowe samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

• samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie ustaw,

• jednoosobowe spółki handlowe oraz spółki, w których jednostka samorządu terytorialnego posiada udziały,

• inne jednostki, w których jednostka samorządu terytorialnego posiada udziały czy akcje, np. fundacje.

W związku z tym należy dane z ich bilansów objąć skonsolidowanym bilansem jednostki samorządu terytorialnego.

Sprawozdanie skonsolidowane

Ministerstwo Finansów w swoim innym piśmie (nr BP10/4834/13/BKB/08/1267) objaśniło pojęcie sprawozdania skonsolidowanego: Definicja sprawozdania skonsolidowanego została określona w art. 55 rozdziału 6 „Sprawozdania finansowe jednostek powiązanych” ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym przepisem roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej (czyli w naszym przypadku jednostki samorządu terytorialnego) obejmujące dane jednostki dominującej i jednostek od niej zależnych wszystkich szczebli, zestawione w taki sposób, jakby grupa kapitałowa stanowiła jedną jednostkę, a więc jednostkę samorządu terytorialnego. Sprawozdanie skonsolidowane, w przeciwieństwie do sprawozdań łącznych lub zbiorczych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, nie zawiera wzajemnych należności i zobowiązań, przychodów i kosztów, zrealizowanych zysków i strat na transakcjach wzajemnych oraz aktywów i pasywów wynikających z praw właścicielskich. Oznacza to, iż sprawozdanie skonsolidowane prezentuje sytuację majątkową, finansową i wynikową jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z celem rachunkowości opisanym w art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

Etapy przygotowania

Każda jednostka samorządu terytorialnego powinna opracować instrukcję sporządzania skonsolidowanego bilansu (patrz: wzór). Instrukcja ta nie tylko powinna zawierać słowniczek poszczególnych pojęć, np. jednostka dominująca, jednostka podporządkowana, lecz również ustalenie metody konsolidacji, poszczególne etapy przygotowania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego, wykaz jednostek objętych konsolidacją.

Wzór. Zarządzenie dotyczące sporządzania skonsolidowanego bilansu

 

 

Przedstawiamy trzy najistotniejsze etapy przygotowania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego.

Trzy etapy przygotowania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego

Etap1. Sporządzamy bilans łączny osobno dla jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.

Etap 2. Dokonujemy skonsolidowania bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego z bilansami łącznymi jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, poprzez zsumowanie odpowiednich pozycji bilansów w celu wykazania ich w bilansie skonsolidowanym, uwzględniając niezbędne wyłączenia.

Etap 3. Kończymy proces konsolidacji poprzez włączenie danych z bilansów jednostek podległych i podporządkowanych jednostce samorządu terytorialnego według metody odpowiedniej dla danej jednostki objętej konsolidacją.

Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego podpisuje przewodniczący zarządu i skarbnik.

Termin składania

Jednostki samorządu terytorialnego przekazują bilans skonsolidowany do regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji.

Terminy sporządzania sprawozdań jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki dominującej i jednostek od niej zależnych zostały podane w § 16 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla jednostek objętych tym rozporządzeniem oraz w art. 52 ust. 1 uor. Należy zwrócić uwagę, że terminy te są takie same, co oznacza, że wszystkie jednostki sporządzają swoje sprawozdania finansowe w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego. Natomiast dla grup kapitałowych objętych uor termin sporządzenia sprawozdania skonsolidowanego został określony w art. 63c ust 2 uor, zgodnie z którym jednostka dominująca sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe, nie później niż w ciągu 2 miesięcy od daty obowiązującej dla sporządzenia sprawozdania finansowego jednostki dominującej. Jeżeli konsolidacja następuje także na szczeblu jednostek podporządkowanych, termin ten można przedłużyć o kolejny miesiąc.

Od 1 stycznia 2009 r. termin sporządzenia sprawozdania skonsolidowanego został przez ustawodawcę skrócony i sporządza się go nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego, na który jednostka dominująca sporządza roczne sprawozdanie finansowe.

Wiele wątpliwości budzi również termin składania bilansu skonsolidowanego przez jednostkę samorządu terytorialnego, niemniej jednak i w tym zakresie zamieszczamy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów (pismo nr BP10/4834/13/BKB/08/1267): Dla jednostek samorządu terytorialnego termin sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego został określony w § 19 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów i nie może przekroczyć 3 miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji. Oznacza to, iż termin ten nie narusza obecnie obowiązujących terminów określonych ustawą o rachunkowości. Terminy sporządzenia sprawozdania finansowego, określone wyżej wymienionymi przepisami, są niezależne od obowiązku badania sprawozdań finansowych, o czym mowa w rozdziale 7 ustawy o rachunkowości, jak również od obowiązku zatwierdzania sprawozdań finansowych oraz od obowiązku złożenia sprawozdań w rejestrze sądowym i organie podatkowym.

Regionalna izba obrachunkowa przekazuje do Ministerstwa Finansów skonsolidowane bilanse jednostek samorządu terytorialnego w formie elektronicznej w terminie 14 dni od dnia otrzymania ostatniego skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 42, poz. 341)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA