REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskaźnik zadłużenia jst w 2014 r. - ocena RIO

Subskrybuj nas na Youtube
indywidualny wskaźnik zadłużenia jst w 2014 r. na podstawie art. 243 ustawy o finansach publicznych
indywidualny wskaźnik zadłużenia jst w 2014 r. na podstawie art. 243 ustawy o finansach publicznych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W części jednostek samorządu terytorialnego istnieje realne zagrożenie niespełnieniem w 2014 r. wskaźnika zadłużenia określonego w art. 243 – wskazuje Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych dokonała oceny spełnienia przez jst relacji z art. 243 ustawy w latach 2014 i 2015.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wskazano w raporcie reguła z art. 243 ustawy dotyczy wyłącznie tych JST, które w swoich budżetach planują:
1) spłaty rat kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 90, wraz z należnymi w danym roku odsetkami od kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90,
2) wykup papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 90 wraz z należnymi odsetkami i dyskontem od papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 i art. 90,
3) potencjalne spłaty kwot wynikające z udzielonych poręczeń oraz gwarancji,

gdyż tylko powyższe wydatki budżetowe oraz rozchody są objęte limitem spłaty zadłużenia.

Z wieloletnich prognoz finansowych przekazanych do 5 maja 2013 r. wynika, iż 27 JST spośród 2809 nie prognozuje tego rodzaju wydatków ani rozchodów na lata 2014-2015, w związku z czym poziom średniej z art. 243 jest w ich przypadku bez znaczenia.

Polecamy serwis: Finanse

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, jedna JST prognozuje zaciągnięcie długu w 2014 r. przy założeniu, że spłaty rozpocznie dopiero w 2015 r.

Wyniki analiz wskazują, iż na dzień 5 maja 2013 r. w części JST istnieje realne zagrożenie niespełnieniem relacji z art. 243.

Prognoza KR RIO wskazuje, iż 138 jst może nie spełnić relacji z art. 243 w 2014 r.

Jak jednak podkreślono w raporcie, w chwili sporządzania analizy nie można podać dokładnej liczby JST, które nie spełnią w 2014 r. relacji z art. 243. Można jedynie wskazać grupę potencjalnie zagrożonych JST, które mogą mieć istotny problem z uchwaleniem budżetu na 2014 r. Grupa ta będzie składać się z różnych jednostek, w zależności od założeń i kryteriów jakie zostaną przyjęte do opracowania takich wyliczeń.

KR RIO wskazuje, że niezależnie od wszystkich argumentów natury merytorycznej – obecna formuła art. 243 jest formułą:
a) bardzo niestabilną – zależy m.in. od dokładności prowadzonych obliczeń,
b) zmienną w czasie – z uwagi na ujęcie w średniej wielkości planowanych,
a więc niedającą jednoznacznej odpowiedzi co do możliwości zaciągnięcia przez JST nowego długu ani oceny zgodnej z prawem możliwości spłaty długu już zaciągniętego przez JST.

Duży wpływ na powyższe ma także konstrukcja przepisów ustawy o finansach publicznych, która wymusza bardzo częste zmiany WPF przez JST, a jednocześnie w żaden sposób nie implementuje kroczącego charakteru WPF. Projekt WPF składany wraz z projektem uchwały budżetowej na nowy rok może diametralnie różnić się od poprzedniej uchwały w każdej prognozowanej pozycji.

Należy również podkreślić, iż działalność nadzorcza regionalnych izb obrachunkowych, a także działalność informacyjna i szkoleniowa doprowadziły do znacznego zmniejszenia odsetka JST, które deklarowały w swoich WPF niespełnienie relacji z art. 243 w 2014 r.

Dane elektroniczne, które były dostępne w ramach tej analizy wskazują, iż od stycznia do końca kwietnia 2013 r., odsetek takich JST spadł z około 30% (ponad 700 spośród 2 400 JST które przesłały elektroniczny WPF uchwalony wraz z uchwałą budżetową) do około 4,6% (128 spośród 2 809 JST).

Zobacz również: Nowy wskaźnik zadłużenia od 2014 r. - będą problemy?

Szczegółowe dane zawierają prezentacje przygotowane przez RIO:

Źródło: Sytuacja finansowa jst w ocenie RIO, Krajowa Radia Regionalnych Izb Obrachunkowych

Zadaj pytanie: Forum

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

REKLAMA

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

REKLAMA