REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskaźnik zadłużenia jst w 2014 r. - ocena RIO

indywidualny wskaźnik zadłużenia jst w 2014 r. na podstawie art. 243 ustawy o finansach publicznych
indywidualny wskaźnik zadłużenia jst w 2014 r. na podstawie art. 243 ustawy o finansach publicznych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W części jednostek samorządu terytorialnego istnieje realne zagrożenie niespełnieniem w 2014 r. wskaźnika zadłużenia określonego w art. 243 – wskazuje Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych dokonała oceny spełnienia przez jst relacji z art. 243 ustawy w latach 2014 i 2015.

REKLAMA

Jak wskazano w raporcie reguła z art. 243 ustawy dotyczy wyłącznie tych JST, które w swoich budżetach planują:
1) spłaty rat kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 90, wraz z należnymi w danym roku odsetkami od kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90,
2) wykup papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 90 wraz z należnymi odsetkami i dyskontem od papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 i art. 90,
3) potencjalne spłaty kwot wynikające z udzielonych poręczeń oraz gwarancji,

gdyż tylko powyższe wydatki budżetowe oraz rozchody są objęte limitem spłaty zadłużenia.

Z wieloletnich prognoz finansowych przekazanych do 5 maja 2013 r. wynika, iż 27 JST spośród 2809 nie prognozuje tego rodzaju wydatków ani rozchodów na lata 2014-2015, w związku z czym poziom średniej z art. 243 jest w ich przypadku bez znaczenia.

Polecamy serwis: Finanse

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, jedna JST prognozuje zaciągnięcie długu w 2014 r. przy założeniu, że spłaty rozpocznie dopiero w 2015 r.

Wyniki analiz wskazują, iż na dzień 5 maja 2013 r. w części JST istnieje realne zagrożenie niespełnieniem relacji z art. 243.

Prognoza KR RIO wskazuje, iż 138 jst może nie spełnić relacji z art. 243 w 2014 r.

REKLAMA

Jak jednak podkreślono w raporcie, w chwili sporządzania analizy nie można podać dokładnej liczby JST, które nie spełnią w 2014 r. relacji z art. 243. Można jedynie wskazać grupę potencjalnie zagrożonych JST, które mogą mieć istotny problem z uchwaleniem budżetu na 2014 r. Grupa ta będzie składać się z różnych jednostek, w zależności od założeń i kryteriów jakie zostaną przyjęte do opracowania takich wyliczeń.

KR RIO wskazuje, że niezależnie od wszystkich argumentów natury merytorycznej – obecna formuła art. 243 jest formułą:
a) bardzo niestabilną – zależy m.in. od dokładności prowadzonych obliczeń,
b) zmienną w czasie – z uwagi na ujęcie w średniej wielkości planowanych,
a więc niedającą jednoznacznej odpowiedzi co do możliwości zaciągnięcia przez JST nowego długu ani oceny zgodnej z prawem możliwości spłaty długu już zaciągniętego przez JST.

Duży wpływ na powyższe ma także konstrukcja przepisów ustawy o finansach publicznych, która wymusza bardzo częste zmiany WPF przez JST, a jednocześnie w żaden sposób nie implementuje kroczącego charakteru WPF. Projekt WPF składany wraz z projektem uchwały budżetowej na nowy rok może diametralnie różnić się od poprzedniej uchwały w każdej prognozowanej pozycji.

Należy również podkreślić, iż działalność nadzorcza regionalnych izb obrachunkowych, a także działalność informacyjna i szkoleniowa doprowadziły do znacznego zmniejszenia odsetka JST, które deklarowały w swoich WPF niespełnienie relacji z art. 243 w 2014 r.

Dane elektroniczne, które były dostępne w ramach tej analizy wskazują, iż od stycznia do końca kwietnia 2013 r., odsetek takich JST spadł z około 30% (ponad 700 spośród 2 400 JST które przesłały elektroniczny WPF uchwalony wraz z uchwałą budżetową) do około 4,6% (128 spośród 2 809 JST).

Zobacz również: Nowy wskaźnik zadłużenia od 2014 r. - będą problemy?

Szczegółowe dane zawierają prezentacje przygotowane przez RIO:

Źródło: Sytuacja finansowa jst w ocenie RIO, Krajowa Radia Regionalnych Izb Obrachunkowych

Zadaj pytanie: Forum

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat?

Od 1 stycznia 2025 r. 6,38 zł dziennie opłaty uzdrowiskowej. Opłata miejscowa także wzrośnie. Kto jest zwolniony z tych opłat? Kiedy pobierana jest opłata uzdrowiskowa, a w których przypadkach może być pobrana opłata miejscowa?

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego [projekt]

Do 2029 r. uelastycznione reguły zarządzania budżetami jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o przedłużenie obowiązującego do 2025 r. uelastycznienia reguł fikusowych dla samorządów terytorialnych.

REKLAMA

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych

Przedawnienie zobowiązań podatkowych, a działania organów skarbowych. Jakie działania podejmuje fiskus, aby zapobiec przedawnieniu? Jakie przepisy dają mu do tego prawo? Komentarz ekspercki. Z końcem roku 2024 przedawniają się zobowiązania podatkowe, których zapłata przypadała na 2019 rok.

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich

Bon frekwencyjny: Do 29 listopada 2024 r. przedłużono termin składania wniosków o wsparcie dla kół gospodyń wiejskich. Chodzi o prawo do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc.

REKLAMA