REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskaźnik zadłużenia jst w 2014 r. - ocena RIO

indywidualny wskaźnik zadłużenia jst w 2014 r. na podstawie art. 243 ustawy o finansach publicznych
indywidualny wskaźnik zadłużenia jst w 2014 r. na podstawie art. 243 ustawy o finansach publicznych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W części jednostek samorządu terytorialnego istnieje realne zagrożenie niespełnieniem w 2014 r. wskaźnika zadłużenia określonego w art. 243 – wskazuje Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych dokonała oceny spełnienia przez jst relacji z art. 243 ustawy w latach 2014 i 2015.

REKLAMA

Jak wskazano w raporcie reguła z art. 243 ustawy dotyczy wyłącznie tych JST, które w swoich budżetach planują:
1) spłaty rat kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 90, wraz z należnymi w danym roku odsetkami od kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90,
2) wykup papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 90 wraz z należnymi odsetkami i dyskontem od papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 i art. 90,
3) potencjalne spłaty kwot wynikające z udzielonych poręczeń oraz gwarancji,

gdyż tylko powyższe wydatki budżetowe oraz rozchody są objęte limitem spłaty zadłużenia.

Z wieloletnich prognoz finansowych przekazanych do 5 maja 2013 r. wynika, iż 27 JST spośród 2809 nie prognozuje tego rodzaju wydatków ani rozchodów na lata 2014-2015, w związku z czym poziom średniej z art. 243 jest w ich przypadku bez znaczenia.

Polecamy serwis: Finanse

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, jedna JST prognozuje zaciągnięcie długu w 2014 r. przy założeniu, że spłaty rozpocznie dopiero w 2015 r.

Wyniki analiz wskazują, iż na dzień 5 maja 2013 r. w części JST istnieje realne zagrożenie niespełnieniem relacji z art. 243.

Prognoza KR RIO wskazuje, iż 138 jst może nie spełnić relacji z art. 243 w 2014 r.

REKLAMA

Jak jednak podkreślono w raporcie, w chwili sporządzania analizy nie można podać dokładnej liczby JST, które nie spełnią w 2014 r. relacji z art. 243. Można jedynie wskazać grupę potencjalnie zagrożonych JST, które mogą mieć istotny problem z uchwaleniem budżetu na 2014 r. Grupa ta będzie składać się z różnych jednostek, w zależności od założeń i kryteriów jakie zostaną przyjęte do opracowania takich wyliczeń.

KR RIO wskazuje, że niezależnie od wszystkich argumentów natury merytorycznej – obecna formuła art. 243 jest formułą:
a) bardzo niestabilną – zależy m.in. od dokładności prowadzonych obliczeń,
b) zmienną w czasie – z uwagi na ujęcie w średniej wielkości planowanych,
a więc niedającą jednoznacznej odpowiedzi co do możliwości zaciągnięcia przez JST nowego długu ani oceny zgodnej z prawem możliwości spłaty długu już zaciągniętego przez JST.

Duży wpływ na powyższe ma także konstrukcja przepisów ustawy o finansach publicznych, która wymusza bardzo częste zmiany WPF przez JST, a jednocześnie w żaden sposób nie implementuje kroczącego charakteru WPF. Projekt WPF składany wraz z projektem uchwały budżetowej na nowy rok może diametralnie różnić się od poprzedniej uchwały w każdej prognozowanej pozycji.

Należy również podkreślić, iż działalność nadzorcza regionalnych izb obrachunkowych, a także działalność informacyjna i szkoleniowa doprowadziły do znacznego zmniejszenia odsetka JST, które deklarowały w swoich WPF niespełnienie relacji z art. 243 w 2014 r.

Dane elektroniczne, które były dostępne w ramach tej analizy wskazują, iż od stycznia do końca kwietnia 2013 r., odsetek takich JST spadł z około 30% (ponad 700 spośród 2 400 JST które przesłały elektroniczny WPF uchwalony wraz z uchwałą budżetową) do około 4,6% (128 spośród 2 809 JST).

Zobacz również: Nowy wskaźnik zadłużenia od 2014 r. - będą problemy?

Szczegółowe dane zawierają prezentacje przygotowane przez RIO:

Źródło: Sytuacja finansowa jst w ocenie RIO, Krajowa Radia Regionalnych Izb Obrachunkowych

Zadaj pytanie: Forum

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA