Kategorie

Roczne sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych

Roczne sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb sporządzane są przez jednostki sektora finansów publicznych z wydatków strukturalnych poniesionych z krajowych środków publicznych.

Obowiązek sporządzania sprawozdania o wydatkach strukturalnych Rb-WSa i Rb-WSb wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Szczegółowe zasady sporządzania sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb, w tym prawidłowego wypełnienia w celu przesłania wersji elektronicznej oraz samego sposobu przesyłania - zostały natomiast opisane w „Instrukcji sporządzania rocznych sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych" - stanowiącej załącznik nr 40 do rozporządzenia.

Sprawozdanie Rb-WSa

Reklama

Sprawozdanie Rb-WSa w zakresie wydatków strukturalnych poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego – sporządzane jest przez przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego, którzy wykazują wydatki zbiorcze, skonsolidowane obejmujące również wydatki przedstawione w sprawozdaniach jednostkowych przez:
• kierowników samorządowych jednostek budżetowych,
• kierowników samorządowych zakładów budżetowych,
• kierowników samorządowych instytucji kultury,
• kierowników samorządowych zakładów opieki zdrowotnej,
• kierowników innych samorządowych osób prawnych, utworzonych na podstawie odrębnych ustaw.

Jednostki organizacyjne i nadzorowane przez jednostki samorządu terytorialnego przekazują w terminie do dnia 31 marca po upływie okresu sprawozdawczego sprawozdanie jednostkowe właściwej jednostce, która sporządzi sprawozdanie zbiorcze i skonsolidowane.

Sprawozdanie Rb-WSa powinno być sporządzone na obowiązującym formularzu, zamieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl).

Jednostki zobowiązane do sporządzania sprawozdania (zbiorczego) przekazują sprawozdanie do Ministerstwa Finansów – Departamentu Polityki Regionalnej i Rolnictwa w formie dokumentu i formie elektronicznej w terminie do dnia 30 kwietnia po upływie okresu sprawozdawczego.

Reklama

W tytule e-maila należy umieścić treść odpowiadającą symbolowi terytorialnemu nadanemu jednostce przez GUS zgodnie z podanym wzorem - RbWSa_rrrr_JST_kw_kms_kg gdzie :
• rrrr – oznacza pełny rok, za który przesłano sprawozdanie,
• kw – kod właściwy dla województwa,
• kms – kod właściwy dla miasta na prawach powiatu lub starostwa powiatowego,
• kg – kod właściwy dla gminy (bez oznaczenia typu jednostki)

Przykłady:
• Miasta na prawach powiatu – np. RbWSa_2009_JST_14_65 (Miasto Warszawa),
• Starostwa powiatowe – np. RbWSa_2009_JST_14_32 (Powiat warszawski zachodni),
• Gminy – np. RbWSa_2009_JST_14_32_06 (Ożarów Mazowiecki).

W przypadku konieczności złożenia korekty jednostka wpisuje na sprawozdaniu pod tabelą teleadresową słowo „korekta nr … z dnia …” drukowanymi literami.

Zobacz serwis: Rachunkowość budżetowa

Sprawozdanie Rb-WSb

Sprawozdanie Rb-WSb w zakresie wydatków strukturalnych w podziale wojewódzkim (regionalnym) poniesionych przez pozostałe jednostki sektora finansów publicznych sporządzają:
• dysponenci główni środków budżetu państwa (w tym: organy władzy publicznej, organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały), którzy wykazują wydatki łączne i skonsolidowane obejmujące wydatki wszystkich jednostek organizacyjnych oraz jednostek powołanych i nadzorowanych przez nie, w tym również państwowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i innych państwowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw,
• agencje wykonawcze,
• instytucje gospodarki budżetowej,
• dysponenci państwowych funduszy celowych,
• Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
• Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia,
• uczelnie publiczne, które przekazują sprawozdanie do jednostki nadzorującej w celu sporządzenia przez nią sprawozdania łącznego i skonsolidowanego,
Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne.

Sprawozdanie Rb-WSb sporządza się w układzie regionalnym, poprzez wpisanie w polu część/woj. numeru województwa, zgodnie z klasyfikacją budżetową.

Wydatki jednostek organizacyjnych, jednostek powołanych i nadzorowanych oraz jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych należy ująć w sprawozdaniu łącznym i skonsolidowanym z symbolem województwa jednostki, która ostatecznie realizuje wydatek.

Sprawozdanie Rb-WSb powinno być sporządzone na obowiązującym formularzu, zamieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl).

Jednostki organizacyjne jednostek sektora finansów publicznych oraz jednostki przez nie nadzorowane przekazują sprawozdanie Rb-WSb właściwej jednostce do dnia 31 marca po upływie roku sprawozdawczego. Jednostka nadrzędna sporządza sprawozdania zbiorcze w układzie wojewódzkim (regionalnym) i przesyła do Ministerstwa Finansów, Departamentu Polityki Regionalnej i Rolnictwa, zarówno w formie dokumentu, jak i w formie elektronicznej na adres: rbws@mofnet.gov.pl do dnia 30 kwietnia po upływie roku sprawozdawczego.

W tytule e-maila należy umieścić różną treść w zależności od rodzaju jednostki:
• Resort: RbWSb_rrrr_res_nr części (np. Ministerstwo Finansów wpisze w tytule RbWSb_2009_res_19)
• Województwo RbWSb_rrrr_woj_nr województwa (np. województwo mazowieckie wpisze w tytule RbWSb_2009_woj_14)
• SKO: RbWSb_rrrr_sko_nr sko (np. SKO w Warszawie wpisze w tytule: RbWSb_2009_sko_01)
• Pozostałe jednostki, które nie są wymienione w klasyfikacji budżetowej, wpisują nazwę jednostki zgodnie z przyjętym wzorem: Rb-WSb_rrrr_nazwa (np. RbWSb_2009_Uniwersytet_Jagielloński).

W przypadku konieczności złożenia korekty jednostka wpisuje na sprawozdaniu pod tabelą teleadresową słowo „korekta nr … z dnia …” drukowanymi literami.

UWAGA:
1. Sprawozdań jednostkowych Rb-WSa i Rb-WSb nie należy przesyłać do Ministerstwa Finansów.
2. Sprawozdanie Rb-WSb łączne, skonsolidowane jest sporządzane przez dysponentów części budżetowych.

Masz wątpliwości? Podyskutuj na Forum.

Najczęściej popełniane błędy

Warto zwrócić uwagę na często popełniane przez jednostki błędy formalne przy sporządzaniu i przesyłaniu sprawozdań Rb-WS, które w nowym systemie elektronicznego wpływu i rejestru mogą powodować nieprzyjęcie sprawozdania. W związku z powyższym szczególną uwagę należy zwrócić na:

1. wpisanie prawidłowego symbolu terytorialnego jednostki samorządu terytorialnego wg GUS lub symbolu klasyfikacji budżetowej dla jednostek posiadających ten symbol, ew. prawidłowe wpisanie nazwy jednostki w przypadku pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, które nie są wymienione w klasyfikacji budżetowej,

2. sporządzenia sprawozdania łącznego/zbiorczego, skonsolidowanego, przekazywanego do Ministerstwa Finansów w tysiącach złotych (pełnych), tj. bez przecinków i kwot po przecinkach,

3. nie wpisywaniu kwot wydatków w obszarze XVI. Rekompensata za podniesione koszty rozwoju regionów peryferyjnych, tj. w kodach 82, 83 i 84 – są to bowiem kategorie wydatków strukturalnych UE, które co do zasady nie dotyczą regionów Polski, a zostały w sprawozdaniu ujęte jedynie ze względów formalno-prawnych,

4. wpisywanie w tytule e-maila tekstu zgodnie ze wzorem zamieszczonym w Instrukcji - brak prawidłowego tytułu uniemożliwia systemowi prawidłowy podział na jednostki administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego,

5. dokładne wpisywanie roku, którego dotyczy dane sprawozdanie - ma to szczególne znaczenie przy sporządzaniu i przesyłaniu korekt sprawozdań za poprzednie lata sprawozdawcze, gdzie brak właściwej informacji (mylne albo pozostawione pole bez wpisu) uniemożliwia naniesienie korekty w elektronicznym systemie danych,

6. w przypadku, gdy jednostka nie poniosła wydatków, które można zakwalifikować jako wydatki strukturalne, należy sporządzić sprawozdanie „zerowe" i wysłać je odpowiednio jednostce nadrzędnej, a w przypadku jednostek obowiązanych do składania sprawozdań do Ministerstwa Finansów - do Ministerstwa Finansów.

Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 20, poz. 103)

Potrzebujesz wiarygodnych treści i chcesz być na bieżąco - skorzystaj z naszych narzędzi >>
Kompleksowe narzędzia 4.0 dla jednostek budżetowych: INFORLEX Klasyfikacja Budżetowa, Plan Kont, Sprawozdawczość Budżetowa
Kompleksowe narzędzia 4.0 dla jednostek budżetowych: INFORLEX Klasyfikacja Budżetowa, Plan Kont, Sprawozdawczość Budżetowa
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    27 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia, w budżetówce bez zmian

    Rząd chce, aby minimalne wynagrodzenie wzrosło o 200 zł brutto. Płace w budżetówce pozostaną jednak zamrożone.

    Wynagrodzenia medyków po 1 lipca 2021 r. (pytania i odpowiedzi)

    Nowe regulacje dotyczące wynagradzania pracowników medycznych weszły w życie 1 lipca 2021 r. Oto odpowiedzi NFZ na najczęściej zadawane pytania.

    Termin na wykonanie wydatków niewygasających

    Czy uchwała rady gminy może przedłużyć termin na wykonanie wydatków niewygasających wynikający z art. 263 uofp?

    Inwestycje w OZE - rozliczanie dotacji na gruncie VAT

    Opodatkowanie VAT dotacji, w tym w szczególności dotacji na finansowanie inwestycji w OZE, niezmiennie budzi wątpliwości. Organy podatkowe prezentują w tym zakresie stanowisko niekorzystne dla gmin, a sądy administracyjne nie prezentują w wydawanych orzeczeniach jednolitej linii orzeczniczej. Wątpliwości związane ze sposobem traktowania dotacji stały się powodem tego, że 16 kwietnia 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny zdecydował się wystąpić do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem prejudycjalnym dotyczącym tej problematyki. Na wyrok TSUE przyjdzie poczekać zapewne co najmniej do 2023 r., jednak już teraz warto zwrócić uwagę na to, jakie może on pociągnąć za sobą konsekwencje.

    Terminowe rozliczanie sum depozytowych - procedura

    Rozliczanie sum depozytowych - jak to zrobić w terminie? Przedstawiamy instruktaż dla księgowych.

    Zmiany w zasadach wystawiania faktur w 2021 r.

    Zasady wystawiania faktur. Od 1 lipca 2021 r. obowiązują zmiany w rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur. Nowości dotyczą uznania za fakturę biletów jednorazowych. Zniesiony został limit 50 km.

    W jaki sposób oblicza się termin 3 miesięcy zatrudnienia do celów PPK?

    Jeśli pracownik nie złoży deklaracji o nieprzystępowaniu do PPK, to w jakim terminie należy zawrzeć w jego imieniu umowę o prowadzenie PPK?

    Jak ująć w ewidencji księgowej częściowo umorzony, a następnie zwrócony do reklamacji środek trwały

    Środek trwały został zakupiony w 2019 r. i rozpoczęto jego umorzenie. Pod koniec 2019 r. został zareklamowany i w grudniu 2020 r. zwrócony do dostawcy, co potwierdzone jest fakturą korygującą na 100% jego wartości. Jak rozliczyć taką operację w księgach rachunkowych? W przypadku likwidacji środka trwałego jego wartość netto jest księgowana zapisem 800/011, a dotychczasowe umorzenie 071/011. W opisanym przypadku umorzenie z 2019 r. powinno być przeksięgowane na pozostałe przychody operacyjne (w 2020 r. odpisy nie były dokonywane).

    Reforma wynagrodzeń w administracji publicznej

    Reforma wynagrodzeń w administracji publicznej - wiceminister finansów Piotr Patkowski w trakcie posiedzenia prezydium Rady Dialogu Społecznego zadeklarował chęć rozmów o podwyżkach w budżetówce.

    Spółka komunalna ponosi opłatę za zajęcie pasa drogi

    Spółka ze 100-proc. udziałem gminy realizuje zadanie polegające na przebudowie wodociągu w pasie drogi gminnej. Czy w sytuacji, w której gmina jest właścicielem tego wodociągu, a spółka jest dzierżawcą, gmina powinna naliczyć wobec spółki opłatę za umieszczenie urządzeń wodociągowych w pasie drogowym? Czy spółka komunalna w ogóle jest zobowiązana do uzyskania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego?

    Jak windykować Dokument Obliczenia Opłaty

    Czy Dokument Obliczenia Opłaty, wystawiany na podstawie art. 40e ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, może być windykowany, jeśli nie został opłacony? Czy bez okazania dowodu opłaty nie powinien był zostać wydany wnioskodawcy?

    Gmina nie może odstąpić od naliczenia opłaty prolongacyjnej

    Czy należy naliczyć opłatę prolongacyjną w okresie stanu pandemii, jeśli gmina nie podjęła uchwały o nienaliczaniu opłaty prolongacyjnej w okresie pandemii?

    Sprawozdania w II kwartale 2021 r. - terminy

    Sprawozdania w II kwartale 2021 r. - przedstawiamy terminy sprawozdań, które powinny złożyć w lipcu jednostki samorządu terytorialnego.

    Podwyżka dla lekarzy stażystów od 1 lipca 2021 r.

    Podwyżka dla lekarzy stażystów od 1 lipca 2021 r. O ile wzrosną wynagrodzenia młodych lekarzy?

    Aport wodociągu a opodatkowanie VAT

    Czy wniesienie aportem sieci kanalizacyjnych i wodociągowych w zamian za podwyższenie ilości udziałów gminy w spółce będzie podlegało opodatkowaniu, czy będzie korzystało ze zwolnienia od VAT z uwagi na to, że od momentu oddania do użytkowania do momentu wniesienia aportem minęły już 2 lata?

    Podwyższone koszty w czasie pracy zdalnej

    W związku z obowiązującymi obostrzeniami związanymi z epidemią COVID-19 część pracowników urzędu gminy świadczy pracę zdalnie. Niektórzy z nich mieszkają poza miejscowością, w której znajduje się urząd i stosowane są wobec nich podwyższone koszty uzyskania przychodów. Czy można je stosować także w okresie pracy zdalnej, gdy pracownicy nie dojeżdżają do pracy?

    Czy w roku 2021 wydatki bieżące mogą przewyższyć dochody bieżące

    Czy w roku 2021 obowiązuje przepis, na podstawie którego wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż dochody bieżące, z wyłączeniem wydatków covidowych?

    Błąd w wykazaniu podatku na paragonie można skorygować

    Czy podatek wynikający z nieprawidłowego zaewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej (23% VAT zamiast ZW) należy odprowadzić do urzędu skarbowego?

    Czy pracownik samorządowy musi skorzystać z ciągłego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 14 dni

    Pracownik nie chce skorzystać z dwutygodniowego wypoczynku, mimo że zostało to określone w sporządzonym w styczniu planie urlopowym. Czym pracodawca powinien się podeprzeć, aby pracownik obowiązkowo skorzystał z urlopu w wyznaczonym terminie i we wskazanym wymiarze?

    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych nadpłatę z tytułu użytkowania wieczystego

    Użytkownik wniósł opłatę z tytułu użytkowania wieczystego na rachunek bankowy powiatu w roku 2019. Powiat przekazał zebrane dochody odpowiednio: 75% udział Skarbu Państwa - urząd marszałkowski, 25% udział powiatu. W roku 2021 po weryfikacji dokumentów przez wydział geodezji wpłacona przez użytkownika kwota okazała się nadpłatą i podlega zwrotowi. Użytkownik wystąpił do powiatu o zwrot nadpłaconej kwoty. Czy prawidłowe jest występowanie do urzędu wojewódzkiego o zwrot przekazanej kwoty, czy należy pomniejszać o zwrot dochody zebrane przez powiat w 2021? Jak należy zaksięgować zwrot nadpłaty, w przypadku gdy kwota zostanie zwrócona do powiatu przez urząd wojewódzki w wysokości 75%? Z jakiego paragrafu należy zwrócić użytkownikowi 25% udziału powiatu, w przypadku gdy stanowił dochód w roku 2019? Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa na kontach w zaistniałej sytuacji?

    NFZ przyjmuje wnioski od aptek, które chcą przystąpić do programu szczepień

    Apteki - szczepienia na COVID-19. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Jak zgłosić aptekę do Narodowego Programu Szczepień? Na jakich zasadach szczepienia przeprowadzają farmaceuci?

    Powrót do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) 2022

    Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?