REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błąd w sprawozdaniu finansowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Bilans 2013, sprawozdanie finansowe, błąd.
Bilans 2013, sprawozdanie finansowe, błąd.

REKLAMA

REKLAMA

Błąd w sprawozdaniu finansowym zdarza się nawet w sytuacji sporządzenia sprawozdania w dobrej wierze i z należytą starannością. Algorytm postępowania w takiej sytuacji zdeterminowany jest czasem wykrycia błędu czy spływem informacji.

REKLAMA

Instytucja gospodarki budżetowej jako jednostka sektora finansów publicznych powinna prowadzić rachunkowość zgodnie z  ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Nadrzędna zasada rachunkowości tj.  zasada jasnego i rzetelnego obrazu (poprzez art. 4.1 ustawy o rachunkowości) obliguje do rzetelnego i jasnego przedstawiania sytuacji finansowej, majątkowej oraz wyniku finansowego jednostki. Właściwe stosowanie tej aksjomatycznej formuły zapewnia nam w ujęciu dynamicznym prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, a w ujęciu statycznym wiarygodne sprawozdania finansowe.

REKLAMA

Zdarza się jednak, że  jednostka sporządziła sprawozdanie finansowe w dobrej wierze z należytą starannością,  zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, lecz pojawiły się okoliczności, które ewidentnie wywierają prawne, ekonomiczne reperkusje na przyszłość jednostki, na dokonane sprawozdanie finansowe za dany rok obrotowy albo za lata poprzednie.

Generalną rekomendacją zidentyfikowanej sytuacji (nowe informacje, błędy) jest imperatyw kategoryczny podjęcia działania. Inercja w przedmiocie sprawy to nie tylko delikt z ustawy o rachunkowości. Negatywny wynik odnosi się bowiem do nierzetelnych informacji generowanych sprawozdaniem finansowym, co skutkować może błędnymi decyzjami, które podejmowane są na ich podstawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Algorytm postępowania  w przedmiocie sprawy zdeterminowany jest czasem wykrycia błędu czy spływem informacji.

Zobacz również: Likwidacja zakładu budżetowego w celu przekształcenia w jednostkę budżetową

Poddajmy analizie przykład.

Działając w trybie art. 54.3 ustawy o rachunkowości, w związku z faktem, iż instytucja gospodarki budżetowej stwierdziła poprzez audyt finansowy przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za rok 2012 błąd za poprzedni rok obrotowy tj. 2011, w następstwie którego nie można uznać sprawozdania finansowego za rok 2011 za spełniające wymagania zgodne z art. 4 ust.1.ustawy o rachunkowości , dokonano na skutek zaleceń wygenerowanych audytem bilansu, korekty błędu w księgach rachunkowych 2012 r., a kwotę korekty spowodowanej usunięciem ujawnionego błędu odniesiono na fundusz jednostki poprzez wykazanie w pozycji „fundusz jednostki”.

Prezentowany sposób ujęcia błędu popełnionego w latach poprzednich zapobiega zdeformowaniu wyniku finansowego za bieżący rok obrotowy. Przedmiotowy błąd jest wynikiem zawyżenia na skutek wadliwej interpretacji przepisów podatkowych całkowitej kwoty kosztu uzyskania przychodu o koszt sfinansowany otrzymana dotacją na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.

W związku z powyższym podatek dochodowy od osób prawnych nie został prawidłowo naliczony, odprowadzony i ujęty w księgach rachunkowych, a jako obowiązkowe obciążenie wyniku finansowego brutto zniekształcił w sposób istotny wynik finansowy netto.

W następstwie zaistniałej sytuacji instytucja gospodarki budżetowej dokonała niezbędnych korekt zeznania rocznego CIT-8 za rok  2011.

Ujęta w bilansie kwota zobowiązania wobec budżetu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych stanowi zaległość podatkową za 2011r., naliczone odsetki na dzień 31.12.2011. oraz naliczone odsetki na dzień 31.12.2012 r.

Kwotę naliczonych odsetek podatkowych na dzień 31.12.2012 r. zaprezentowano w rachunku zysków i strat  jako koszt finansowy (zgodnie z art. 54.1 ustawy o rachunkowości). Informacja o obciążających jednostkę odsetkach od zaległości podatkowej została ujawniona po sporządzeniu sprawozdania za 2012 r. , ale przed jego zatwierdzeniem, przyjęciem przez organ nadzorujący. Ponadto jest ona na tyle istotna, że może  podważyć wiarygodność już sporządzonego sprawozdania.

Sprawa ma jednak szeroki kontekst i wielorakie konotacje.

Na dzień ujawnienia przedmiotowej nieprawidłowości zapłata zaległości podatkowej wraz z odsetkami generuje ryzyko utraty zdolności wywiązywania się z zaciągniętych zobowiązań, a w konsekwencji problemy z bieżącą wypłacalnością będącą przyczynkiem braku płynności finansowej.

Uwzględniwszy powyższe, instytucja gospodarki budżetowej zmieniała rachunek zysków i strat za rok bieżący.

Gdyby jednak instytucja gospodarki budżetowej przedstawione powyżej okoliczności sprawy tj. zaległość podatkową wraz z narosłymi odsetkami stwierdziła po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, przyjęciu przez właściwy organ czyli np. w sierpniu 2013 r., to w  takiej sytuacji  jej skutki  winna ująć w księgach rachunkowych roku obrotowego 2013 (odnośnie bieżących odsetek) z implikacjami dla sprawozdania finansowego za 2013 r.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. 2013, poz. 330 z późn. zm.)

Polecamy serwis: Sprawozdawczość finansowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA