Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błąd w sprawozdaniu finansowym

Agnieszka Jeżewska
Bilans 2013, sprawozdanie finansowe, błąd.
Bilans 2013, sprawozdanie finansowe, błąd.
Błąd w sprawozdaniu finansowym zdarza się nawet w sytuacji sporządzenia sprawozdania w dobrej wierze i z należytą starannością. Algorytm postępowania w takiej sytuacji zdeterminowany jest czasem wykrycia błędu czy spływem informacji.

Instytucja gospodarki budżetowej jako jednostka sektora finansów publicznych powinna prowadzić rachunkowość zgodnie z  ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Nadrzędna zasada rachunkowości tj.  zasada jasnego i rzetelnego obrazu (poprzez art. 4.1 ustawy o rachunkowości) obliguje do rzetelnego i jasnego przedstawiania sytuacji finansowej, majątkowej oraz wyniku finansowego jednostki. Właściwe stosowanie tej aksjomatycznej formuły zapewnia nam w ujęciu dynamicznym prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, a w ujęciu statycznym wiarygodne sprawozdania finansowe.

Zdarza się jednak, że  jednostka sporządziła sprawozdanie finansowe w dobrej wierze z należytą starannością,  zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, lecz pojawiły się okoliczności, które ewidentnie wywierają prawne, ekonomiczne reperkusje na przyszłość jednostki, na dokonane sprawozdanie finansowe za dany rok obrotowy albo za lata poprzednie.

Generalną rekomendacją zidentyfikowanej sytuacji (nowe informacje, błędy) jest imperatyw kategoryczny podjęcia działania. Inercja w przedmiocie sprawy to nie tylko delikt z ustawy o rachunkowości. Negatywny wynik odnosi się bowiem do nierzetelnych informacji generowanych sprawozdaniem finansowym, co skutkować może błędnymi decyzjami, które podejmowane są na ich podstawie.

Algorytm postępowania  w przedmiocie sprawy zdeterminowany jest czasem wykrycia błędu czy spływem informacji.

Zobacz również: Likwidacja zakładu budżetowego w celu przekształcenia w jednostkę budżetową

Poddajmy analizie przykład.

Działając w trybie art. 54.3 ustawy o rachunkowości, w związku z faktem, iż instytucja gospodarki budżetowej stwierdziła poprzez audyt finansowy przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za rok 2012 błąd za poprzedni rok obrotowy tj. 2011, w następstwie którego nie można uznać sprawozdania finansowego za rok 2011 za spełniające wymagania zgodne z art. 4 ust.1.ustawy o rachunkowości , dokonano na skutek zaleceń wygenerowanych audytem bilansu, korekty błędu w księgach rachunkowych 2012 r., a kwotę korekty spowodowanej usunięciem ujawnionego błędu odniesiono na fundusz jednostki poprzez wykazanie w pozycji „fundusz jednostki”.

Prezentowany sposób ujęcia błędu popełnionego w latach poprzednich zapobiega zdeformowaniu wyniku finansowego za bieżący rok obrotowy. Przedmiotowy błąd jest wynikiem zawyżenia na skutek wadliwej interpretacji przepisów podatkowych całkowitej kwoty kosztu uzyskania przychodu o koszt sfinansowany otrzymana dotacją na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.

W związku z powyższym podatek dochodowy od osób prawnych nie został prawidłowo naliczony, odprowadzony i ujęty w księgach rachunkowych, a jako obowiązkowe obciążenie wyniku finansowego brutto zniekształcił w sposób istotny wynik finansowy netto.

W następstwie zaistniałej sytuacji instytucja gospodarki budżetowej dokonała niezbędnych korekt zeznania rocznego CIT-8 za rok  2011.

Ujęta w bilansie kwota zobowiązania wobec budżetu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych stanowi zaległość podatkową za 2011r., naliczone odsetki na dzień 31.12.2011. oraz naliczone odsetki na dzień 31.12.2012 r.

Kwotę naliczonych odsetek podatkowych na dzień 31.12.2012 r. zaprezentowano w rachunku zysków i strat  jako koszt finansowy (zgodnie z art. 54.1 ustawy o rachunkowości). Informacja o obciążających jednostkę odsetkach od zaległości podatkowej została ujawniona po sporządzeniu sprawozdania za 2012 r. , ale przed jego zatwierdzeniem, przyjęciem przez organ nadzorujący. Ponadto jest ona na tyle istotna, że może  podważyć wiarygodność już sporządzonego sprawozdania.

Sprawa ma jednak szeroki kontekst i wielorakie konotacje.

Na dzień ujawnienia przedmiotowej nieprawidłowości zapłata zaległości podatkowej wraz z odsetkami generuje ryzyko utraty zdolności wywiązywania się z zaciągniętych zobowiązań, a w konsekwencji problemy z bieżącą wypłacalnością będącą przyczynkiem braku płynności finansowej.

Uwzględniwszy powyższe, instytucja gospodarki budżetowej zmieniała rachunek zysków i strat za rok bieżący.

Gdyby jednak instytucja gospodarki budżetowej przedstawione powyżej okoliczności sprawy tj. zaległość podatkową wraz z narosłymi odsetkami stwierdziła po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, przyjęciu przez właściwy organ czyli np. w sierpniu 2013 r., to w  takiej sytuacji  jej skutki  winna ująć w księgach rachunkowych roku obrotowego 2013 (odnośnie bieżących odsetek) z implikacjami dla sprawozdania finansowego za 2013 r.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. 2013, poz. 330 z późn. zm.)

Polecamy serwis: Sprawozdawczość finansowa

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź >>
Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Tylko teraz
349,00 zł
614,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    5 gru 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Korzystanie z samochodu służbowego przez burmistrza
    Korzystanie z samochodu służbowego. Czy, aby móc korzystać z samochodu służbowego do wykonywania zadań służbowych, burmistrz powinien podpisać odrębną umowę, tj. umowę o odpowiedzialności majątkowej za powierzone mienie? Czy taką umowę w imieniu gminy może podpisać z burmistrzem sekretarz, który podpisuje burmistrzowi również urlopy, delegacje? Czy jednak umowa taka jest zbędna, biorąc pod uwagę przepisy ustawy o samorządzie gminnym wskazujące, że burmistrz gospodaruje mieniem komunalnym? Czy ewentualnie do podpisania takiej umowy sekretarz powinien posiadać stosowne upoważnienie?
    Budżety samorządów z nadwyżką za III kwartał 2021 r.
    Z danych opublikowanych przez Ministerstwo Finansów, wynika, iż nadwyżka w budżetach samorządów za III kwartał 2021 r. wyniosła 23 mld 436 mln zł, przy planowanym deficycie w wysokości 31 mld 67 mln zł.
    Świadczenie ratownicze - dla kogo dodatek do emerytury?
    Świadczenie ratownicze zostało przewidziane w ustawie o ochotniczych strażach pożarnych. Komu ma przysługiwać?
    Senior+ w edycji na 2022 rok
    Program Senior+ w edycji na 2022 rok adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego szczebla gminnego, powiatowego oraz wojewódzkiego. Jakie wymagania należy spełnić?
    Kierownik zamawiającego musi określić wymogi weryfikacyjne dla zatrudnionych pracowników wykonawcy
    Czy według nowego Prawa zamówień publicznych istnieje konieczność określenia w opisie przedmiotu zamówienia zapisów dotyczących sposobu dokumentowania zatrudnienia pracowników wykonawcy w zakresie m.in. rodzaju czynności, które oni wykonują, czy sposobu weryfikacji zatrudnienia tych osób (chodzi np. o kierownika budowy, robót, ochronę budowy, pracowników administracyjnych)? Zamówienie, które gmina chce udzielić, dotyczy budowy nowej hali sportowej, a w okresie COVID-19 takie wymogi mogą zniechęcić oferentów.
    Uhonorowanie pomocy społecznej - wypłata nagród z okazji Dnia Pracownika Socjalnego
    Dzień Pracownika Socjalnego jest świętem wszystkich pracowników służb społecznych, a w szczególności pracowników socjalnych. Z tej okazji 21 listopada każdego roku, poza uroczystymi obchodami, przyznawane są nagrody.
    Egzekucja świadczeń z ZFŚS - jakie zapisy w zajęciu pozwalają na dokonywanie potrąceń
    Świadczenia z ZFŚS podlegają egzekucji do pełnej wysokości, jeśli zajęcie dotyczy innych wierzytelności.
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym już niedługo.
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym przyjęte przez Radę Ministrów.
    Gotowe posiłki w bufecie basenowym a stawka VAT
    Jednostka samorządowa (ośrodek sportowy) prowadzi basen. W ramach infrastruktury obiektu utworzono także sklepik/bufet, w którym sprzedawane są posiłki typu fast-food: hot-dogi, kanapki, zapiekanki. Jest to tzw. sprzedaż na wynos - nie posiadamy zaplecza umożliwiającego spożywanie posiłków na miejscu, a sprzedawane posiłki kupujemy w formie gotowej (kanapki) lub w formie półproduktów (hot-dogi, zapiekanki). Jaką stawką VAT należy opodatkować taką sprzedaż - 5% czy 8%?
    Jak inwentaryzować odnawialne źródła energii?
    Urząd gminy korzysta z programu Unii Europejskiej „Czyste powietrze” i ma na stanie urządzenia (panele, słoneczne, pompy ciepła) zamontowane na domach jednorodzinnych mieszkańców, którzy korzystali z dofinansowania. Zgodnie z założeniami programu, gmina jest właścicielem tych urządzeń jeszcze przez 5 lat. Mieszkańców, którzy korzystają z programu, jest ok. 1000. Jak należy inwentaryzować te urządzenia - spis z natury czy weryfikacja (oświadczenie mieszkańca, że ma to nadal na stanie)?
    Wspólna działalność socjalna w sektorze finansów publicznych
    Przepisy dają możliwość prowadzenia wspólnej działalności socjalnej przez kilku pracodawców zobowiązanych do tworzenia ZFŚS. Jest to na pewno korzystne zwłaszcza dla mniejszych jednostek, dysponujących niewielkimi środkami finansowymi. Wspólna działalność musi się opierać na zawarciu umowy pomiędzy pracodawcami. Skorzystanie z tego rozwiązania jest w pełni dopuszczalne także dla jednostek sfery budżetowej. W praktyce myśleć o tym mogą pracodawcy ze sobą powiązani, np. urząd gminy i gminne jednostki organizacyjne.
    Zmiany w rachunkowości od 1 stycznia 2022 r.
    Sprawdź co się zmieni w ustawie o rachunkowości w 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli od 1 września 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli 2022. Jakie zmiany czekają nauczycieli od nowego roku szkolnego? Czy będą podwyżki zarobków? Czy zostanie zwiększony czas pracy nauczycieli?
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela. Jak prawidłowo naliczać staż uprawniający do nagrody jubileuszowej nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach?
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki - kto może otrzymać?
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS - analiza
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS. Czy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych można dofinansować prezenty na święta, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, z okazji jubileuszu itp.?
    Stypendia dla uczniów - jaki paragraf?
    Stypendia dla uczniów - klasyfikacja. W jakim paragrafie wydatków powinno się ujmować wypłacane uczniom stypendia socjalne oraz stypendia za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe?
    Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
    Zatrudnienie głównego księgowego. Czy można zatrudnić głównego księgowego w jednostce budżetowej bez przeprowadzenia konkursu?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania czy tylko na następny rok budżetowy?
    Jak uregulować dyżury domowe w przypadku telepracy?
    Telepraca - dyżury domowe. Jaki zapis należy umieścić w porozumieniu o telepracy, żeby nadal dyżur pełniony w miejscu zamieszkania był traktowany jako dyżur domowy, a nie dyżur w miejscu pracy?
    Czy można zatrudnić cudzoziemca w zakładzie budżetowym?
    Czy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej można zatrudnić osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego (obywatel Ukrainy) na stanowisku pomocniczym i obsługi? Jakie warunki musi spełniać?
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022
    Podwyżki dla lekarzy i pielęgniarek 2022 - minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował po posiedzeniu Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, że osiągnięto porozumienie. Od kiedy i o ile wzrosną wynagrodzenia medyków?
    Wizja lokalna w terenie
    Wizja lokalna, uregulowana w ustawie ‒ Prawo zamówień publicznych, jest szczególnym narzędziem, z którego zamawiający może skorzystać, określając warunki udziału w postępowaniu. Próżno szukać definicji legalnej tego pojęcia albo wyraźnych wymogów określonych przez ustawodawcę w tym zakresie. Jednak niezastosowanie się przez wykonawcę do wytycznych określonych w specyfikacji warunków zamówienia w tym względzie może skutkować odrzuceniem oferty, co rodzi konkretne konsekwencje w sferze proceduralnej.
    Klasyfikacja budżetowa wykonania instalacji fotowoltaiki

    Jaki paragraf klasyfikacji budżetowej będzie właściwy dla wydatków związanych ze sporządzeniem kosztorysu szacunkowego na wykonanie instalacji CO i fotowoltaiki (kwota 5500 zł)?