REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błąd w sprawozdaniu finansowym

Agnieszka Jeżewska
Bilans 2013, sprawozdanie finansowe, błąd.
Bilans 2013, sprawozdanie finansowe, błąd.

REKLAMA

REKLAMA

Błąd w sprawozdaniu finansowym zdarza się nawet w sytuacji sporządzenia sprawozdania w dobrej wierze i z należytą starannością. Algorytm postępowania w takiej sytuacji zdeterminowany jest czasem wykrycia błędu czy spływem informacji.

REKLAMA

Instytucja gospodarki budżetowej jako jednostka sektora finansów publicznych powinna prowadzić rachunkowość zgodnie z  ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Nadrzędna zasada rachunkowości tj.  zasada jasnego i rzetelnego obrazu (poprzez art. 4.1 ustawy o rachunkowości) obliguje do rzetelnego i jasnego przedstawiania sytuacji finansowej, majątkowej oraz wyniku finansowego jednostki. Właściwe stosowanie tej aksjomatycznej formuły zapewnia nam w ujęciu dynamicznym prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, a w ujęciu statycznym wiarygodne sprawozdania finansowe.

REKLAMA

Zdarza się jednak, że  jednostka sporządziła sprawozdanie finansowe w dobrej wierze z należytą starannością,  zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, lecz pojawiły się okoliczności, które ewidentnie wywierają prawne, ekonomiczne reperkusje na przyszłość jednostki, na dokonane sprawozdanie finansowe za dany rok obrotowy albo za lata poprzednie.

Generalną rekomendacją zidentyfikowanej sytuacji (nowe informacje, błędy) jest imperatyw kategoryczny podjęcia działania. Inercja w przedmiocie sprawy to nie tylko delikt z ustawy o rachunkowości. Negatywny wynik odnosi się bowiem do nierzetelnych informacji generowanych sprawozdaniem finansowym, co skutkować może błędnymi decyzjami, które podejmowane są na ich podstawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Algorytm postępowania  w przedmiocie sprawy zdeterminowany jest czasem wykrycia błędu czy spływem informacji.

Zobacz również: Likwidacja zakładu budżetowego w celu przekształcenia w jednostkę budżetową

Poddajmy analizie przykład.

Działając w trybie art. 54.3 ustawy o rachunkowości, w związku z faktem, iż instytucja gospodarki budżetowej stwierdziła poprzez audyt finansowy przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za rok 2012 błąd za poprzedni rok obrotowy tj. 2011, w następstwie którego nie można uznać sprawozdania finansowego za rok 2011 za spełniające wymagania zgodne z art. 4 ust.1.ustawy o rachunkowości , dokonano na skutek zaleceń wygenerowanych audytem bilansu, korekty błędu w księgach rachunkowych 2012 r., a kwotę korekty spowodowanej usunięciem ujawnionego błędu odniesiono na fundusz jednostki poprzez wykazanie w pozycji „fundusz jednostki”.

Prezentowany sposób ujęcia błędu popełnionego w latach poprzednich zapobiega zdeformowaniu wyniku finansowego za bieżący rok obrotowy. Przedmiotowy błąd jest wynikiem zawyżenia na skutek wadliwej interpretacji przepisów podatkowych całkowitej kwoty kosztu uzyskania przychodu o koszt sfinansowany otrzymana dotacją na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.

W związku z powyższym podatek dochodowy od osób prawnych nie został prawidłowo naliczony, odprowadzony i ujęty w księgach rachunkowych, a jako obowiązkowe obciążenie wyniku finansowego brutto zniekształcił w sposób istotny wynik finansowy netto.

W następstwie zaistniałej sytuacji instytucja gospodarki budżetowej dokonała niezbędnych korekt zeznania rocznego CIT-8 za rok  2011.

Ujęta w bilansie kwota zobowiązania wobec budżetu z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych stanowi zaległość podatkową za 2011r., naliczone odsetki na dzień 31.12.2011. oraz naliczone odsetki na dzień 31.12.2012 r.

Kwotę naliczonych odsetek podatkowych na dzień 31.12.2012 r. zaprezentowano w rachunku zysków i strat  jako koszt finansowy (zgodnie z art. 54.1 ustawy o rachunkowości). Informacja o obciążających jednostkę odsetkach od zaległości podatkowej została ujawniona po sporządzeniu sprawozdania za 2012 r. , ale przed jego zatwierdzeniem, przyjęciem przez organ nadzorujący. Ponadto jest ona na tyle istotna, że może  podważyć wiarygodność już sporządzonego sprawozdania.

Sprawa ma jednak szeroki kontekst i wielorakie konotacje.

Na dzień ujawnienia przedmiotowej nieprawidłowości zapłata zaległości podatkowej wraz z odsetkami generuje ryzyko utraty zdolności wywiązywania się z zaciągniętych zobowiązań, a w konsekwencji problemy z bieżącą wypłacalnością będącą przyczynkiem braku płynności finansowej.

Uwzględniwszy powyższe, instytucja gospodarki budżetowej zmieniała rachunek zysków i strat za rok bieżący.

Gdyby jednak instytucja gospodarki budżetowej przedstawione powyżej okoliczności sprawy tj. zaległość podatkową wraz z narosłymi odsetkami stwierdziła po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, przyjęciu przez właściwy organ czyli np. w sierpniu 2013 r., to w  takiej sytuacji  jej skutki  winna ująć w księgach rachunkowych roku obrotowego 2013 (odnośnie bieżących odsetek) z implikacjami dla sprawozdania finansowego za 2013 r.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. 2013, poz. 330 z późn. zm.)

Polecamy serwis: Sprawozdawczość finansowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA