REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie finansowe za 2015 rok - jakie wzory obowiązują?

Magdalena Sobczak
Magdalena Sobczak
Redaktor merytoryczny Dziennika Gazety Prawnej z ponad 20-letnim doświadczeniem w tworzeniu publikacji dla księgowych i kadrowych. Specjalizuje się w rachunkowości i prawie pracy, zwłaszcza w obszarze ZFŚS oraz w zagadnieniach dotyczących jednostek sektora finansów publicznych. Autorka wielu książek, m.in. „Zakładowego funduszu świadczeń socjalnych z komentarzem”, „Inwentaryzacji w sferze budżetowej” oraz „Inwentaryzacji w praktyce”. Stara się przekładać skomplikowane przepisy na jasne, praktyczne wskazówki i tworzyć treści, które są przystępne i zrozumiałe.
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprawozdawczość
Sprawozdawczość
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki budżetowe powinny sporządzić sprawozdanie finansowe za rok 2015 do końca marca 2016 r. Czy wzór bilansu uległ zmianie?

Sprawozdanie trzeba przygotować na starych wzorach

Czy przygotowując sprawozdanie finansowe samorządowej jednostki budżetowej za 2015 rok, mam już stosować zmieniony wzór rachunku zysków i strat? Jaki wzór bilansu przygotować? Czy uległ on zmianie?

REKLAMA

REKLAMA

Nie, trzeba stosować wersję rachunku zysków i strat przed zmianą. Za 2015 rok trzeba go więc przygotować zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 7 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont w wersji obowiązującej na dzień 31 grudnia 2015 r. Zmiany wynikające z rozporządzenia MF z 2 listopada 2015 r. (Dz.U. poz. 1954) weszły bowiem w życie 1 stycznia 2016 r. Wzór bilansu nie uległ zmianie.

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

Przypomnijmy, że jednostki, których rok obrotowy jest zgodny z rokiem kalendarzowym, powinny sporządzić sprawozdanie finansowe za rok 2015 do końca marca 2016 r. A więc dotyczy to jak najbardziej sfery budżetowej. Na dzień zamknięcia ksiąg jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe sporządzają sprawozdanie finansowe składające się z:

REKLAMA

● bilansu (załącznik nr 5 do rozporządzenia),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● rachunku zysków i start (załącznik nr 7 do rozporządzenia),

● zestawienia zmian w funduszu (załącznik nr 8 do rozporządzenia).

Dopiero przy sporządzaniu rachunku zysków i start za 2016 r. należy zastosować wzór po zmianach. Nie będą w nim już prezentowane pozycje:

● I. Zysk (strata) z działalności gospodarczej (F + G + H),

● J. Wynik zdarzeń nadzwyczajnych (J.I – J.II) oraz punktu tej pozycji I. Zyski nadzwyczajne i II. Straty nadzwyczajne.

Ponadto w części „Informacje uzupełniające istotne dla oceny rzetelności i przejrzystości sytuacji finansowej” pkt 1 otrzymał nowe brzmienie. ©?

Tabela. Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy) ©?

Pozycja

Komentarz

A. Przychody netto z podstawowej działalności operacyjnej

Suma poz. od A.I do A.VI

I. Przychody netto ze sprzedaży produktów

Saldo Ma konta 700

II. Zmiana stanu produktów (zwiększenie – wartość dodatnia, zmniejszenie – wartość ujemna)

+PK Wn konta 490/Ma konta 860 –PK Ma konta 490/Wn konta 860

III. Koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby jednostki

Koszt wytworzenia ujęty na koncie 700

IV. Przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów

Saldo Ma konta 730 i 760

V. Dotacje na finansowanie działalności podstawowej

Saldo konta 740

VI. Przychody z tytułu dochodów budżetowych

Zrealizowane dochody budżetowe, zgodne z Rb-27S i ewid. do konta 720

B. Koszty działalności operacyjnej

Suma poz. od B.I do B.IX

I. Amortyzacja

Poniesione koszty ewidencjonowane na koncie 400

II. Zużycie materiałów i energii

Poniesione koszty ewidencjonowane na koncie 401

III. Usługi obce

Poniesione koszty ewidencjonowane na koncie 402

IV. Podatki i opłaty

Poniesione koszty ewidencjonowane na koncie 403

V. Wynagrodzenia

Poniesione koszty ewidencjonowane na koncie 404

VI. Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia dla pracowników

Poniesione koszty ewidencjonowane na koncie 405

VII. Pozostałe koszty rodzajowe

Poniesione koszty ewidencjonowane na koncie 409

VIII. Wartość sprzedanych towarów i materiałów

Saldo Wn kont: 730, 761

IX. Inne świadczenia finansowane z budżetu

Pozost. koszty rodzaj., które nie zostały uwzględnione na podst. kont. kosztów

X. Pozostałe obciążenia

Strona Wn kont zespołu 4 zgodnie ze specyfiką jednostki

C. Zysk (strata) z działalności podstawowej (A–B)

Poz. A – poz. B

D. Pozostałe przychody operacyjne

Suma poz. od D.I do D.III

I. Zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych

Saldo Ma konta 760

II. Dotacje

Saldo Ma konta 760 – nie występuje w jednostkach budżetowych

III. Inne przychody operacyjne

Strona Ma konta 760 – pozycje niewykazane wcześniej

E. Pozostałe koszty operacyjne

Suma poz. E.I i E.II

I. Koszty inwestycji finansowanych ze środków własnych samorządowych zakładów budżetowych i dochodów jednostek budżetowych gromadzonych na wydzielonym rachunku

Środki własne z konta 740, jeśli jednostka posiada wydzielony rachunek dochodów

II. Pozostałe koszty operacyjne

Strona Wn konta 761

F. Zysk (strata) z działalności operacyjnej (C+D-E)

poz. C + poz. D – poz. E

G. Przychody finansowe

Suma poz. od G.I do G.III

I. Dywidendy i udziały w zyskach

Strona Ma konta 750, zgodnie ze specyfiką jednostki

II. Odsetki

Strona Ma konta 750

III. Inne

Strona Wn konta 750 – pozycje niewymienione w innych pozycjach

H. Koszty finansowe

Suma poz. od H.I do H.II

I. Odsetki

Strona Wn konta 751

II. Inne

Strona Wn konta 751 – pozycje niewymienione w innych pozycjach

I. Zysk (strata) z działalności gospodarczej (F+G–H)

poz. F + poz. G – poz. H

J. Wynik zdarzeń nadzwyczajnych (J.I.–J.II.)

poz. J.I – poz. J.II

I. Zyski nadzwyczajne

Strona Ma konta 770

II. Straty nadzwyczajne

Strona Wn konta 771

K. Zysk (strata) brutto (I±J)

Poz. I +/– poz. J

L. Podatek dochodowy

Strona Wn konta 870 – w jednostkach budżetowych ta pozycja nie występuje

M. Pozostałe obowiązkowe zmniejszenia zysku (zwiększenia straty) oraz nadwyżki środków obrotowych

Saldo konta 820

 N. Zysk (strata) netto (K-L-M)

poz. K – poz. L – poz. M

Magdalena Sobczak

 magdalena.sobczak@infor.pl

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA